LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe gasmeter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door h@rm@n »

De graaddagen vind je op internet (Tik graaddagen in bij Google en zie het resultaat). Ik werk niet ergens bij een gashandelaar, maar heb wel gewerkt bij een van de grootste energiebedrijven van Nederland.
D.m.v. mijn omschreven methodiek berekende ik o.a. gasverbruiken bij onjuiste handelingen. Overigens kun je ook met percentages rekenen. Zo neemt elke maand een bepaalt percentage voor zijn rekening.

Voor de periode zoals in dit forum, zou dit 11 + 15 = 26 % zijn.
Dus gebaseerd op voorgaande cijfers in eerdere reactie van mij zou hier een jaarverbruik van 200/26*100=769 m3 op jaarbasis uitkomen.

Natuurlijk heb je gelijk dat bij een langere periode en vergelijking een berekening nauwkeuriger is.
En teslotte, een automatische thermostaat kan besparend zijn en je kunt hem evengoed handmatig bedienen.

Hatsikidee
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2004 23:39

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Henri42 Geplaatst op 27 Dec 2007 21:10 door Henri42

mijn hond slaapt ook buiten in de winter, hij heeft geen last van gasmeters en thermostaten
Tenzij je een malamute hebt ben je verder ook niet lekker bij je knetter.

Maar dan heb je natuurlijk altijd wel iets te meuten over werkelijk alle topics.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

Hmmm, die percentages zijn nieuw voor me, wij deden het indertijd alleen met graaddagen.

Hoe werkt dat precies, want je noemt wel 2 percentages, 11 en 15, en telt het op enzo, maar wat is nu de clou? Want het is wel een behoorlijk nauwkeurige methode als ik het zo bekijk.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

Tenzij je een malamute hebt ben je verder ook niet lekker bij je knetter.

Maar dan heb je natuurlijk altijd wel iets te meuten over werkelijk alle topics.
Waar slaat dit nu weer op. Je kunt het met iemand eens zijn of niet, maar dit is wel een beetje erg grof, zonder dat er enig inhoudelijk argument wordt genoemd.

Sorry hatsikidee, ik vind jouw post niet kunnen. :evil:

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door chat »

Graaddag berekening is een hele nauwkeurige benadering, echter dit gaat niet op als je huis goed geisoleerd is.

Graaddagen voor een goed geisoleerd huis kunnen ook onder de 18 graden beginnen en dan gaat deze formule afwijken.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

Graaddag berekening is een hele nauwkeurige benadering, echter dit gaat niet op als je huis goed geisoleerd is.

Graaddagen voor een goed geisoleerd huis kunnen ook onder de 18 graden beginnen en dan gaat deze formule afwijken
Het zou heel goed waar kunnen zijn wat je zegt, maar toen ik bij het gas- en waterbedrijf werkte (23 jaar geleden) werd er nog nauwelijks aan isolatie gedaan. Sterker nog, de pc bestond nog niet eens, voor héél Noord-Holland stond er één megacomputer in Haarlem waar alle gas, water en elektra bedrijven in de hele provincie maandelijks hun formulieren heen moesten sturen waarna de ponstypistes de formulieren vewerkten, etcetera etcetera. Dus in die tijd waren de graaddagen zeker heel goed bruikbaar.

Maar dat zou dan betekenen dat mijn kennis over een aantal jaren dusdanig verouderd gaat worden (ervan uitgaande dat er nieuwe rekenformules komen) dat die kennis onbruikbaar gaat worden. Omdat steeds meer huizen steeds beter geïsoleerd worden.

Ach, het aap-noot-mies wordt ook niet meer gebruikt, hoe goed het ook werkte.

Helaas.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door Henri42 »

Oude energie medewerker :troost je, alle rekensommetjes uit jouw verledentijd zijn nog werkzaam , de ezelsbruggetjes verdwijnen nooit (*_*), graaddagen is een achterhaald begrip

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

Henri, henri, waar ben je mee bezig jongen.
alle rekensommetjes uit jouw verledentijd zijn nog werkzaam
de ezelsbruggetjes verdwijnen nooit
graaddagen is een achterhaald begrip
Die rekensommetjes ZIJN de graaddagen. Dus als die rekensommetjes nog werkzaam zijn, zijn de graaddagen NIET achterhaald. En als de graaddagen WEL achterhaald zijn, zijn die rekensommetjes ook niet meer werkzaam.

En ezelsbruggetjes kennen we niet bij de graaddagen.

Je post weer eens onzin. Hoe krijg je het voor elkaar, in 1(!) zin twee stellingen die tegenstrijdig zijn en een onzinbewering.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door Henri42 »

Slimme Roerganger:

wij zijn niet allemaal meter opnemer geweest , het cynisme was je klaarblijkelijk ontgaan (*-*)

Beste deskundige : indien een meter niet naar behoren werkt , sleep ik het energiebedrijf cq meteropnemers erbij voor controle.Graaddagen is een achterhaald begrip, er telt maar een zaak en zijn EURO<S :D :o :lol: (*_*)

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Hoezo gaat niet op indien een huis goed geïsoleerd is?
Afhankelijk van de buitentemperatuur heeft iedereen een bepaald stookgedrag. Bij goede isolatie zal je alleen minder gas verbruiken, that it. Heeft iemand een huis dat niet geïsoleerd is dan zal hij bijvoorbeeld 0,8 m3 gas per graaddag verbruiken. Heeft iemand goed geïsoleerd dan zal hij bijvoorbeeld 0,3 m3 per grd verbruiken. Indien nu het aantal grd dagen van een jaar 3000 is dan zal in het 1e geval iemand 3000*0,8=2400 m3 gas verbruiken en de ander 3000*0,3=900 m3 verbruiken. (Deze berekening heb ik tot voor kort geleden nog toegepast en wordt tot op heden nog toegepast om bij een tariefswijziging door een energiebedrijf zonder de standen op te nemen een berekening te maken, bijvoorbeeld aan 't eind van het jaar.)
Speciaal voor Roerganger: Elke maand heeft zijn aantal graaddagen. In de winter uiteraard meer dan in de zomer, immers in de zomer is het minder koud dan in de winter. (Zoals bekend 18 °C minus gemidd. dagtemp. is grd). Het totaal van de maanden is het aantal grd per jaar, en dus 100%. Heeft een jaar bijvoorbeeld 3000 grd en een maand bijvoorbeeld 500, dan is het percentage van die maand dus 500/3000*100=16%.
De gebruikte 11 en 15 in mijn andere reactie zijn respectievelijk 11% van november en 15% van december. Dit zijn overigens waarden ontleent aan het 30 jaars gemiddelde. :roll:
Ik heb deze in een tabelletje in Exel staan, maar wordt vervormd indien ik met copieren en plakken deze hier probeer neer te zetten. :(

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

wij zijn niet allemaal meter opnemer geweest , het cynisme was je klaarblijkelijk ontgaan (*-*)
Probeer je gezicht maar weer met nog meer onzin te redden, Henri. :roll: Je post was puur onzin, daar zit niks geen cynisme in. Er was tenminste geen enkele aanleiding te concluderen dat jouw post cynisch bedoeld was. Als je ergens geen verstand van hebt moet je niet posten. Of eerst zorgen dat je er meer verstand van krijgt.

Simpel.

Als laatste wil ik er nog even bij zeggen dat ik geen meteropnemer ben geweest. Ik beheerde de administratie van het gas- en waterbedrijf, wat onder andere de meteradministratie en verbruikersadministratie inhield. Het betekende ook dat er voorschotten berekend moesten worden, handmatig, zonder rekenmachine, op basis van die graaddagen. Ook als er problemen met een meter waren moest er een verbruik geschat worden, ook aan de hand van die graaddagen.

Dat is toch iets heel anders dan een meteropnemer doet. Dat had je zelf kunnen bedenken, want meteropnemers nemen alleen standen op, geven dat door en doen er verder niks mee. Die hebben dus niks met graaddagen te maken, en weten vaak niet eens wat dat is. Net als jij.

Je zit wederom uit je nek te kletsen.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Als je ergens geen verstand van hebt moet je niet posten. Of eerst zorgen dat je er meer verstand van krijgt.
Dat bedoel ik nu ook Roerganger. Geen gezwam in de ruimte, maar to the point. Natuurlijk kun je wel iets stellen of in een vragende zin plaatsen, zodat er serieus gereageerd kan worden.
En deskundige? Energie is te belangrijk om alleen maar aan deskundige over te laten.
Dus, reacties en onderwerpen, graag zodat toch een "deskundige" een antwoord kan geven. :wink:

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

De gebruikte 11 en 15 in mijn andere reactie zijn respectievelijk 11% van november en 15% van december. Dit zijn overigens waarden ontleent aan het 30 jaars gemiddelde.
Kijk, en hier ga je toch een beetje de mist in, h@rm@n. Ik kon die 11 en 15% al niet plaatsen, maar het gaat om de bijdrage van de gehele maanden november en december ten opzichte van het hele jaar.

Topicstarter vermeld echter een verbruik van 200 m3 in 7 weken. Dat zijn dus geen twee hele maanden, dus dan gaat er iets niet helemaal goed.

Ik moet overigens zeggen dat wij indertijd met daadwerkelijke graaddagen werkten, dus per dag. Niet in percentages per maand ten opzichte van het 30-jaarsgemiddelde. Als iemand een verbruik over 68 dagen had, dan werden de graaddagen van die 68 dagen erbij genomen om een schatting te maken van het jaarverbruik. Waarbij er van uit werd gegaan dat er voor koken 400 m3 per jaar aan gas verbruikt werd.

Vandaar dat ik er ook niet helemaal uitkwam. Schijnbaar is er toch wel iets verandert in de manier van berekenen van voorschotten en dergelijke, ook al is de basis, de graaddagen dus, nog hetzelfde.

Wat de uitspraak betreft dat graaddagen een afwijking opleveren als het om goed geisoleerde huizen gaat: Zoals gezegd ben ik al bijna 23 jaar uit het vak. In mijn tijd waren de huizen niet of nauwelijks geïsoleerd. Het is voor mij dan ook niet in te schatten in hoeverre zo'n uitspraak op waarheid berust, dus vandaar dat ik heb gezegd dat het waar zou kunnen zijn. Ik ga er per slot van rekening van uit dat ik niet de enige ben met verstand van zaken, zeker niet gezien het feit dat mijn kennis dus inmiddels van 23 jaar geleden dateert. Kwestie van juiste bescheidenheid.

Toch moet ik wel zeggen dat het mij opvalt hoeveel onverstand mensen in de diverse topics durven te etaleren. Mensen zwammen vaak maar wat in de rondte, en zelfs zoveel onzin dat ik er steeds minder plezier in heb om nog op Trosradar te posten. Want in plaats van mensen advies te geven en met raad en daad te ondersteunen, moet ik me iedere keer weer verweren tegen nergens op slaande en niet onderbouwde beschuldigingen van mensen die niks beters te doen hebben en niet bereid zijn onder ogen te zien dat ze er zelf naast zitten of die menen dat ze lollig zijn.

En daar wordt ik doodmoe van. :(

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

De periode van 7 weken waarover (de weken 45 t/m 51) we praten heeft in 2006, 430 grd.
Om te illustreren dat jij het ook niet helemaal begrepen hebt (ook al ben je een heel eind) De berekening van een voorschotbedrag wordt gedaan door een periode uit het lopende verbruiksjaar (7 weken in dit geval) af te zetten tegen het 30-jaarsgemiddelde. Niet tegen een vergelijkbare periode uit een jaar daarvoor.

Wil je kijken of het verbruik ten opzichte van vorig jaar over die periode is gestegen dan zul je BEIDE periodes moeten berekenen ten opzichte van het 30-jaarsgemiddelde.

Dan zie je wat het normale gemiddelde gebruik is over die periode van 7 weken; wat het gebruik over die periode is in 2006, en wat het gebruik is in die periode in 2007. Je ziet dan op basis van de graaddagen of het stookgedrag in 2006 en 2007 in verhouding meer of minder is dan het 30-jaarsgemiddelde. Oftewel: stond de thermostaat in 2006 hoger of lager dan in 2007.

Dan wordt duidelijk of topicstarter zichzelf een ander stookgedrag heeft aangewend. Want je kunt 2006 en 2007 niet zomaar met elkaar vergelijken. Ook niet met behulp van graaddagen. Het 30-jaarsgemiddelde is niet voor niets uitgevonden.

Toch moet ik wel zeggen dat jij je er heel goed in hebt verdiept, wat dat betreft mijn complimenten.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Beste Roerganger, ik heb toch werkelijk met de graaddagen gerekend en niet met percentages. Deze laatste waren als voorbeeld bedoeld. (Goed lezen dan trekt de mist misschien op. Ik heb het niet over voorschotbedragen.)
Er staat toch duidelijk het aantal graaddagen van 2006 en de grd van 2007, twee verschillende waarden. Daardoor krijg ik ook twee verschillende aantallen m3 per grd. en probeer ik aan te geven dat het stookgedrag mogelijk veranderd is. (Thermostaat hoger of langer stoken, bijvoorbeeld 1 uur later naar bed.) En nu niet reageren van als je naar bed gaat dan kun je de thermostaat 1 uur eerder lager zetten. Dan wordt dit een eindeloze discussie.
Wat de percentages betreft nog het volgende. Als een maand bijvoorbeeld 15 % en 30 dagen heeft en er moet over 20 dagen gerekend worden dan is 20/30 * 15 % = 10 % over die maand van toepassing, of niet?
Voor de rest zijn we het wel met elkaar eens, denk ik, en is dit onderwerp voor mij feitelijk afgehandeld.
Verder, ter informatie, ben ik o.a. als medewerker energieanalyse en laatstelijk als inspecteur (inspectiedienst en fraudeleuze handelingen) werkzaam geweest.
:)

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door Henri42 »

Roerganger , jij was dus de grote man bij Eneco ? en niet de betreffende opnemer die aan het roer stond.?.

Jouw rekenvoorbeelden lijken juist te zijn,overigens met een formule gebaseerd op Inhoud Rc waarde Caloriewaarde en gemiddelde dagtemperaturen kunje zo het verbruik berekenen metv een marge van 5 %.

Ik verzoek je wel om fatsoenlijk woordgebruik aan twe houden jegens mij en andere forumledenwelke nietinjouw straat zitten, alsnog prettige kerstdagen gewenst, elkaar gaan achtervolgen binnen het forumis overbodig te noemen (W M )

Harman drukt zich iets genuanceerder uit, ondanks het cultuurverschil met jou(*-*) :oops: 8)

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

Klopt, H@rm@n, jij had het niet over voorschotbedragen, maar ik haalde dat aan om aan te geven hoe ik indertijd met graaddagen omging.

Je berekening was inderdaad met graaddagen, dat had ik al gezien, dat die percentages als voorbeeld waren bedoeld had ik niet begrepen. Maar je geeft nu een aanvullende berekening hoe er met die percentages om moet worden gegaan, en dan wordt het ook al een stuk helderder.
En nu niet reageren van als je naar bed gaat dan kun je de thermostaat 1 uur eerder lager zetten. Dan wordt dit een eindeloze discussie.
Klopt, want als ik niet in orde ben staat de thermostaat overdag ook een graadje hoger dan normaal en vergeet ik nogal eens 's avonds de thermostaat lager te zetten. Kleine verschillen in stookgedrag zul je altijd houden. Ook een keertje vaker douchen of een paar keer uitgebreid koken kan aanleiding geven tot een iets afwijkend gasverbruik. Op een jaartotaal maakt dat niet veel uit, maar in een periode van 7 weken procentueel gezien wel.

Toch mis ik in je berekening één ding, maar ik kan het mis hebben. Heb je in je berekening rekening gehouden met het verbruik voor koken en douchen? Want dat blijft over het hele jaar redelijk constant en mag dus niet meegenomen worden in de berekening met de graaddagen.

Toch wel leuk dat we beiden in het verleden in dezelfde hoek hebben gezeten wat werk betreft. Een inspecteur had ik in die tijd trouwens ook, maar die keek meer naar misstanden bij meters en dergelijke, gaf mensen adviezen en dat soort dingen.

Frauduleuze handelingen heb ik niet echt meegemaakt, hoewel er wel twee keer een dermate hoog verbruik was (waarbij de meter in feite was teruggelopen) dat we echt niet wisten wat we er mee aanmoesten. Want het zegel was niet verbroken, de standen waren het jaar ervoor keurig opgenomen door onze meteropnemers, enzovoorts. Meters werden vervangen, mankeerde ook niks aan. In één geval heb ik dus een eigen schatting van het verbruik moeten maken. Hoe men dat na mij heeft opgelost weet ik niet.

Toch nog een correctie ná het plaatsen van deze post:
Voor de periode zoals in dit forum, zou dit 11 + 15 = 26 % zijn.
Dus gebaseerd op voorgaande cijfers in eerdere reactie van mij zou hier een jaarverbruik van 200/26*100=769 m3 op jaarbasis uitkomen.
Ik noem dit een berekening, h@rm@n, ik weet niet hoe jij dit noemt? Waarbij je toch van de volledige maanden november en december uitgaat...
Laatst gewijzigd door roerganger op 30 dec 2007 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

Roerganger , jij was dus de grote man bij Eneco ? en niet de betreffende opnemer die aan het roer stond.?.
En weer zit je te zwammen Henri, ik heb met Eneco nog nooit iets te maken gehad. Sterker nog, in mijn tijd bestonden bedrijven als Eneco, Nuon Essent enzovoorts nog niet eens. Dat had je zelf kunnen nagaan.
alsnog prettige kerstdagen gewenst
Solliciteer jij naar een ban? We zijn hier in dit topic, en in de meeste trouwens, serieus bezig en zitten niet te wachten op een of andere mislukte clown die niets beters te doen heeft dan anderen lastig vallen met gezeik.

Als mijn woordgebruik je niet aanstaat is dat pech gehad.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door Henri42 »

Citaat Roerganger:
Solliciteer jij naar een ban? en zitten niet te wachten op een of andere mislukte clown die niets beters te doen heeft dan anderen lastig vallen met gezeik. Als mijn woordgebruik
je niet aanstaat is dat pech gehad.

Iemand een goede wens toevoegen in deze tijd moet toch kunnen.
Om een onderwerp zo in detail te behandelen, waarbij het startpunt van de topic over eenkennelijk niet goed werkende gasmeter uit het oog verloren wordt, is maar een klein detail.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Nieuwe gasmeter

Ongelezen bericht door roerganger »

Iemand een goede wens toevoegen in deze tijd moet toch kunnen.
Om een onderwerp zo in detail te behandelen, waarbij het startpunt van de topic over eenkennelijk niet goed werkende gasmeter uit het oog verloren wordt, is maar een klein detail.
Niet te geloven. Ik ben en blijf serieus in dit topic, nu met name samen met h@rm@n, de enige die de boel hier off-topic brengt is ene henri en nu ligt het weer aan mij. Want onze vriend Henri heeft niets, maar dan ook helemaal niets inhoudelijks toegevoegd aan deze discussie.

Waarbij mij gelukkige voorbije dagen worden gewenst.

Iemand anders noemde Henri ook al knetter in een ander topic geloof ik. Daar sluit ik me nu toch echt bij aan.

Gesloten