LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NUON afgekeurde meter problemen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
debontehond
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2007 15:13

NUON afgekeurde meter problemen

Ongelezen bericht door debontehond »

Beste mensen,


Mijn maandbedrag bij NUON veranderd jaarlijks enorm. Ik ben van €95 naar €145 gegaan in een paar jaar tijd. Onze meter is kennelijk sinds 2005 afgekeurd en NUON heeft zelf voorgesteld de meter te vervangen. NUON heeft twee keer geprobeerd de meter te vervangen voor een digitale, maar is onverrichter zake vertrokken omdat de huidige meter 'te oud is'. Ik vertrouw de meter niet meer. NUON beweert nu dat bij ons een 'zeer onveilige situatie' ontstaat als er een nieuwe digitale meter geinstalleerd wordt. Zij stellen voor de afgekeurde meter te eiken op hun kosten en gewoon verder te gaan. Zij zeggen dat oude meters hooguit langzamer gaan lopen en niet sneller en dat het waarschijnlijk toch niet in ons voordeel is. Naar mijn idee loopt de meter onregelmatig en is het meten niet constant.
Ik wil een nieuwe meter maar dat kan dus niet volgens hun. Zijn bieden de optie de meter te eiken en gewoon door te gaan, óf de meter te vervangen maar dan is het zeer onveilig. Dit is toch waanzin! Wat kan ik hieraan doen?

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: NUON afgekeurde meter problemen

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Welke meter (kWh?) en wat is de reden dat er een zeer onveilige situatie zou kunnen onstaan?

Ijken (eiken is een houtsoort :P ) op zich is een grondige genormaliseerde test en de meter zou, als hij voor deze test slaagt, gewoon goed aan moeten wijzen. Vraag blijft echter voor hoelang natuurlijk.

Wat zou er voor nodig zijn om de situatie geschikt te maken voor een nieuwe meter?
Op het moment dat de meter bij ijking niet meer voldoet aan de gestelde eisen zal er toch een nieuwe meter geplaatst moeten worden!

Mogelijk is de situatie aan de verbruikerskant zodanig dat zij de meter niet veilig kunnen installeren en aangezien alles afgaand van de meter onder jouw verantwoordelijkheid valt kom jij dan op hoge kosten te zitten. Is gratis ijken misschien toch een klantvriendelijke en goedkope optie.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: NUON afgekeurde meter problemen

Ongelezen bericht door Jonjo »

@ debontehond. U gelooft toch zelf niet dat er bij U een AFGEKEURDE electra meter hangt van de NUON? Voor sprookjes moet je naar Kaatsheuvel.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: NUON afgekeurde meter problemen

Ongelezen bericht door caruso »

Of Disneyland, het Land van Ooit, Sprookjesbos, Toverland.......

marjah
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2005 22:39

Re: NUON afgekeurde meter problemen

Ongelezen bericht door marjah »

ik herken het probleem onmiddelijk bontehond mijn zoon heeft hetzelfde meegemaakt. het probleem wordt niet opgelost en hj blijft met een afgekeurde onnauwkeurige meter zitten , is gewoon belachelijk het is duidelijk een geldkwestie om allemaal nieuwe leidingen aan te leggen.

debontehond
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2007 15:13

Re: NUON afgekeurde meter problemen

Ongelezen bericht door debontehond »

Het gaat overigens om de stroommeter van NUON.

Ja het is zeker een geldkwestie. Dit is ook bevestigd door een medewerker van het uitvoerende bureau van Continuon. Zij weten en vinden dat het moet gebeuren maar omdat er kennelijk een "afkeurpopulatie" bestaat van 2.000 meters in Amsterdam gaar het om veel geld. Omdat bij een dergelijke aanpassing ook stijgleidingen en dergelijke vervangen moeten worden zijn de kosten relatief hoog om het per huishuiden te doen en is het schaalvoordeel van aanpassing per wooncomplex/flat gunstiger. Ze hebben dan ook een meerjaren plan om dit aan te pakken. Sinds de opsplitsing van de energiemarkt door de overheid is het beheer, factureren en genereren van de stroom in handen van aparte partijen (hulde aan de imbeciel die denkt dat de consument hierbij gebaat is). De eigenaar van de meter is niet Contiuon en er zijn tegenstrijdige belangen.

Maar ik wil een nieuwe meter! Wat als ik gewoon niet meer betaal? Dan wordt het een juridisch touwtrekken. Maar ik denk dat ik heel sterk sta. Hoe kunnen zijn factureren terwijl hét meetinstrument voor mijn gebruik afgekeurd is? Elke factuur is dan nietig zou je kunnen stellen.

@ Jonjo, ik heb geen afgekeurde meter ontvangen. Deze is denk ik sinds oplevering van mijn flat in gebruik. Leverden ze maar een nieuwe meter! Dat wil ik juist! Dit heb ik niet zelf bedacht maar is mij verteld door het hoofd van de dienst die deze klus moet klaren.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: NUON afgekeurde meter problemen

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Maar ik denk dat ik heel sterk sta. Hoe kunnen zijn factureren terwijl hét meetinstrument voor mijn gebruik afgekeurd is
Continuon bied aan om hem te ijken waarmee ze aangeven van goede wil te zijn. Als je nu al probeert juridisch op je strepen te gaan staan haal je bakzeil.

Niet stoppen met betalen!
Laat dat ding ijken en probeer de resultaten van deze ijking in handen te krijgen (een paar maanden geleden heeft hier op het forum iemand gepost met welke maximale afwijking zo'n meter nog gebruikt mag worden) en als hij niet goed blijkt te zijn of net op het randje kan je verder kijken.
Maak dan gebruik van de SGC bijvoorbeeld; stoppen met betalen leid alleen maar tot afsluiting.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: NUON afgekeurde meter problemen

Ongelezen bericht door D1RK »

Zowel Gas als Electra meters gaan in 98% van de gevallen langzamer lopen, dus niets doen, alleen gaat de meter soms vast zitten, en heb je bij Gas tekort druk, en dan moeten ze wel!

Een meter heeft een bepaald model, en bij Gas is er soms tekort ruimte, dus past de vervangende meter van ander model niet!
De electra past altijd, maar het type is bepalend of ze vervangen moeten worden, ze pakken een aantal meters, testen die, en aan de hand daarvan bepalen ze of de gehele serie van dit type en bouwjaar vervangen moet worden, dus als je niet thuis was, en het om test exemplaren gaat, vragen ze het wel, maar doen nadat ze voldoende testmeters hebben niets meer!

Dus als ze een briefje gaven we komen vervangen en je was niet thuis, was dit dus voor een test serie, om te kijken of deze nog gebruikt kunnen worden of dat ze worden vervangen, en als zij dat niet duidelijk vertellen?

Dus vermoedelijk is zo het misverstand gekomen, alleen jammer dat ze niet verteld hebben dat het voor controle soms een aantal vervangen worden, dus niets nieuw!

De medewerker
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:38

Re: NUON afgekeurde meter problemen

Ongelezen bericht door De medewerker »

Beste Debontehond,

Uit uw opmerkingen en vragen op dit forum maak ik op dat er bij u onduidelijkheid is ontstaan over de werking van uw elektriciteitsmeter en de mogelijkheden om deze te laten ijken of vervangen.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om hierover met u van gedachten te wisselen. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

De medewerker

parky
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 jun 2005 21:34

Re: NUON afgekeurde meter problemen

Ongelezen bericht door parky »

je moet juist blij zijn met zo'n 'oude' meter, direct daaronder zit een klein kastje met helaas een loodje (bij mij vergeten :lol: ) met daarin een brugje tussen 2 boutjes, moet je die eens losdraaien :roll:
In de winter straalkachels erin, electrisch koken, alleen dat water nog 'oplossen'.
Af en toe een maandje en dan weer terugschroeven.

Gesloten