LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon en herrinneringskosten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
dbrdr
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2006 18:12

Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door dbrdr »

Blijkt dat Nuon zijn betalingsbeleid heeft aangescherpt. Naast de 1.20 euro voor acceptgiro, betaal je nu 5 euro per herrinnering indien Nuon het geld niet binnen twee weken op zijn rekening heeft staan. Je mag dan nog betalen voor eerste herrinnering er komt, het geld moet voor de hun gekozen dag op de rekening staan. Anders heb je 5 euro extra aan je been. Een strenger beleid en dit zonder voorafgaande waarschuwing.

Als je dan op het einde van de maand via IB al je rekening betaald ben je geheid te laat voor Nuon. Dus een mooie bedachte manier van Nuon om je te dwingen tot automatisch incasso.

Waar ik vooral in mijn maag zit is dat er steeds kosten worden aangerekend wanneer je normaal wil betalen via overschrijving en niet via incasso. Ze noemen het dan wel korting voor automatisch incasso maar in wezen is het een verkapte vorm om mensen te laten betalen voor een acceptgiro. Mag dit wel ..? En ook 5 euro kosten in brengen vor de eerste aanmaning. Mag dit ..?

PS: Moet er wel bij vermelden dat ze de extra kosten hebben kwijt gescheld gezien ik niet op de hoogte was gebracht van hun strenger beleid door hun. Maar ja, ik ben er achter aan gegaan. Wie weet hoeveel mensen de extra kosten gewoon betalen. Kassa.

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door rattaplan »

betaal nou gewoon je rekeningen op tijd dan heb je dat gezeik niet. ltijd die discussies over boetes e.d.

Vind je de keuzevrijheid in betalen te beperkt dan ga je naar een ander leverancier simpel.

Volgens de wettelijke bepalingen mag het. Zo gauw je je rekingen niet binnen de wettelijke betalingstermijn wordt betaald mogen er (naar redelijkheid) kosten worden berekend.

Dus betaal via automatische incasso en je bent van het geseik af. Je moet de rekening toch betalen, dus waarom niet gewoon op tijd.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door Shine »

Waar ik vooral in mijn maag zit is dat er steeds kosten worden aangerekend wanneer je normaal wil betalen via overschrijving en niet via incasso. Ze noemen het dan wel korting voor automatisch incasso maar in wezen is het een verkapte vorm om mensen te laten betalen voor een acceptgiro. Mag dit wel ..?
Dit is niet alléén Nuon beleid. Ook Essent heeft dit en zo zijn er tal van andere organisaties die ook kosten of korting berekenen indien u middels acceptgiro of automatische incasso betaald.
Zelfs sommigen banekn rekenen hier extra kosten voor!
Overigens zijn die accept kosten (1,20 inc,) al anderhalf jaar van toepassing. Niet nieuw dus! Hiervan hebt u destijds ook een schrijven ontvangen.

U mag zelf kiezen of u wel of middels automatische incasso wilt betalen. Er zit niets van dwang achter dat u voor incasso moet zkiezen. Dat maakt u er zelf van.
Kiest u voor acceptgiro, betaal dan op tijd de rekening. Dan hebt u inderdaad geen last van herinneringen, en daaraan verwante kosten.
U wilt immers toch ok dat uw salaris/uitkering iedere maand bijtijds op uw rekening staat!

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door Trapito »

@dbrdr,
Voel helemaal met je mee.
Voor mij is een automatisch incasso ook geen optie.
De 1.20 voor de accept neem ik dan maar zij het met tegenzin maar ik betaal wel op tijd.
Aan de andere kant moet je op Radar eens lezen hoeveel gedoe er is met automatische incasso's. Twee keer een aangetekende brief moeten sturen en dan ben je het ook kwijt.

Overigens wordt alleen voor de acceptgiro 1.20 in rekening gebracht. Als je bank het ondersteunt kun je ook kiezen voor een digitale nota.

En dan de ongelijkheid.
Betalen moet binnen 14 dagen maar dit jaar kreeg ik bijna 300 euro terug van Nuon. Daar nemen ze zelf een maand voor.
Dan denk je, krijg ik 1.20 extra want ik mag het niet zelf bij hun van de rekening plukken, toch?

Mocht je meer over de digitale nota willen weten dan hier een linkje:
http://www.nuon.nl/klantenservice/uw-ge ... /index.jsp

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door Shine »

digitale nota:
Even de kleine lettertjes plaatsen voordat daar ook weer misverstanden over gaan ontstaan in de trant van "bij mij werkt het niet".:

Op dit moment wordt deze dienst alleen door de Rabobank en ABN-AMRO geleverd. Klanten van de Postbank kunnen vanaf medio 2008 hun Nuon-facturen betalen via DigitaleNota

Terug ontvangen van teveel betaalde:
Ach zo wacht ik ook al 4 weken op mijn tegoed van Essent.
Wetenschap: terugbetalingen aan de klant geschiedt altijd later. M.a.w. moet je als klant altijd langer op wachten. Of dat bedrijf nou Nuon, Essent of weet ik welke naam draagt.

Problemen met automatische incasso:
Al jaren lang betaal ik talloze rekeningen middels AI. Nog nooit problemen gehad. Ik weet ook zeker dat verhoudings gewijs de problemen mbt deze betalingsvorm ook meevallen. Tenzij je rekening onvoldoende salod bevat terwijl er een AI gaat plaatsvinden. Dan krijgt het een ander verhaal. Maar dan kun je alleen jezelf aankijken.
16 miljoen nederlanders die talloze betalingen verrichten......
Kom op zeg, alles wel even in proporties blijven zien.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door kiz »

Tenzij je rekening onvoldoende salod bevat terwijl er een AI gaat plaatsvinden. Dan krijgt het een ander verhaal. Maar dan kun je alleen jezelf aankijken.
En dan wordt je salaris één dag later dan normaal gestort. Heb je ds onvoldoende saldo precies op die dat dag A, B, en C, normaliter incasseren (want dan staat je salaris er bij).
Wie kijk je dan ook al weer aan, Shine?
Toe zeg, het is vooral voor bedrijven handiger om automatisch te incasseren, als klant moet je maar zien dat je je maandelijkse bijschrijving gelijkelijk weet te verdelen over A t/m Z die elk op hun eigen moment wensen te incasseren, en ook wel 's een dagje éérder als dat zo uitkomt.
Wie graag zélf de touwtjes in handen wil houden (omdat hij nou eenmaal verantwoordelijk is) moet daar tegenwoordig voor dokken. De wereld op z'n kop.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door Henri42 »

iedereen is verantwoordelijk voor zijn bank saldo, automatische afboekingen allemaal opzeggen en zelf ( wel op tijd ) de betalingen verrichten(*_*)

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door Shine »

Toe zeg, het is vooral voor bedrijven handiger om automatisch te incasseren, als klant moet je maar zien dat je je maandelijkse bijschrijving gelijkelijk weet te verdelen over A t/m Z die elk op hun eigen moment wensen te incasseren, en ook wel 's een dagje éérder als dat zo uitkomt.
Afgezien van het feit dat een Ai betaling handiger is voor bedrijven, is dat ook handiger voor de klant. Beiden hebben er geen omkijken meer naar en vinden betalingen in de regel ook eindelijk eens bijtijds plaats.
Overigens kun je bij veel organisaties zelf aangeven op welke dag van de maand het desbetreffende bedrag geincasseerd mag worden van je rekening.
Als je weet dat je salaris/uitkering omstreeks de 10e van de maand op je rekening is bijgeschreven hanteer je een marge van enkele dagen dus geef je aan 'u mag het afschrijven op de 13e van de maand'. Et voila, salaris saldo probleem opgelost.

Maar zoals Henri al prima verwoord en met die woorden sluit ik dan ook af:
Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn saldo, evenals het realiseren van zijn verplichte betalingen. Wil iemand dit zelf blijven doen prima, maar zorg dan wel dat het bijtijds geschiedt en loop dan niet te miepen als er een herinnering komt omdat de 1ste ontvangen acceptgiro rekening niet binnen de gestelde termijn is door uw eigen hand is overgemaakt.

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door Trapito »

Wil iemand dit zelf blijven doen prima,
Toch fijn dat ik nu toestemming heb van Shine.
maar zorg dan wel dat het bijtijds geschiedt
Ja Mam!

Nog meer wensen?

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door kiz »

Als je weet dat je salaris/uitkering omstreeks de 10e van de maand op je rekening is bijgeschreven hanteer je een marge van enkele dagen dus geef je aan 'u mag het afschrijven op de 13e van de maand'. Et voila, salaris saldo probleem opgelost.
Nee Shine. Ik "weet" namelijk niet dat mijn salaris "rond de 10e" (of 20e of wat dan ook) wordt overgemaakt omdat mijn salaris per 4 weken wordt gestort.
Het is vooral handig voor bedrijven, die hebben er geen omkijken meer naar, en incasseren overigens op factuurdatum en niet op vervaldatum.
Kijk voor de lol ook 'ns naar de gemiddelde reactie als (hier op dit forum) ergens wordt gemeld dat incassant A, B, of C 2 dagen te vroeg heeft geïncasseerd: "wat is het probleem, betalen moet je tóch" (klopt overigens, maar als je nou nét je salaris nog niet binnen hebt draai je wél op voor de rente van een dag of wat ongeoorloofd rood staan).
Ergo, nogmaals, ik kan niet instaan voor mijn banksaldo als ik niet eigenhandig kan garanderen wat er bij komt en wat er af gaat, bijvoorbeeld omdat dat afhankelijk is van de financiële administratie van een héleboel verschillende bedrijven.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door Shine »

Nee Shine. Ik "weet" namelijk niet dat mijn salaris "rond de 10e" (of 20e of wat dan ook) wordt overgemaakt omdat mijn salaris per 4 weken wordt gestort.
Ook ik ontvang mijn salaris 4 wekelijks. Ken dit klappen van de zweep dus maar al te goed.
Wat ik heb gedaan is kijken welke datum het vaakst en het dichtsbij mijn salaris ontvangts zit. Het is even wat gepuzzel maar het lukt.
Dit is dan vooral rond de 20ste van de maand. Soms zit er meer verschil tussen, soms minder en soms helemaal niet.
Bij Essent heb ik aangegeven het termijnbedrag steeds op de 21ste automatisch plaats te laten vinden. Dit termijnbedrag wordt nooit eerder maar ook nooit later afgeschreven.
Ten aanzien van mijn salarisontvangts komt dat de ene keer prettiger uit dan de andere keer. En zo geldt dat voor meerdere betalingen. Ik weet wat ik 4 wekelijks aan salaris ontvang en weet wat ik maandelijks moet betalen. Deze betalingen heb ik verspreid over de maand door bij betreffende instelling aan te geven wanneer ze het middels AI mogen afschrijven. Daar houd ik dan banksaldo gezien op voorhand rekening mee. En dat lukt me tot op de dag van vandaag prima. Zonder een rood staan bij de bank.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door Henri42 »

sorry Shine, in geen enkel automatisch systeem van banken of bedrijven kun je preferenties vragen en krijgen, data laten registreren werkt niet,

Ik betaal niets via een AI,via internet bankieren kun je zelf de factuur controleren en daarna betalen (*_*)

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door Shine »

Sorrie Henri maar hier sla je de plank toch wat mis.
Bij Essent en ik weet van een vriendin, ook bij Nuon (die heeft het nml aldaar), kun je prima en probleemloos de dag van afschrijving aangeven.
Sterker nog, dan mag je zelfs kiezen vanaf de 1ste t/m 27 van de maand.
Op de door mijn aangeven dag wordt het termijnbedrag dan ook afgeschreven.
Wil je het verifieren....ik zou zeggen bel beiden maar eens en vraag ernaar!
sorry Shine, in geen enkel automatisch systeem van banken of bedrijven kun je preferenties vragen en krijgen

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door h@rm@n »

dbrdr, de opmerking van Rattaplan, betaal nou je rekeningen op tijd, is een waarheid als een koe.
Dan bij Neckermann, Wehkamp, Otto en ga zo maar door kun je gratis betalen en de bankkosten in mindering brengen indien je per telefoon of via hun site de betaling verricht. Zo is een automatische incasso dus ook goedkoper.
Heb je er ook al eens aan gedacht dat je al ongeveer een maand energie hebt gehad als je de voorschotnota ontvangt? Normaal in een winkel is het gelijk oversteken, of niet dan?
Essent schrijft bij mij elke maand op de 29e van de maand, met een enkele uitzondering op de 28e, de voorschotnota automatisch af.

Verder lijkt het me nogal logisch dat de verrekening van de jaarafrekening eerst plaats vindt na 12 maanden, 1 jaar. Dus de 1e maand van het nieuwe verbruikersjaar (dit is de jaarafrekening en tevens de 1e voorschotnota) krijg je het verschil terug of moet je bijbetalen. Bijbetalen ook weer achteraf en wel over het hele jaar. Nou weet ik niet wat hier onlogisch aan is en waar je op moet wachten. Dit weet je toch ook Shine?
Verder kun je tijdens het lopende verbruikersjaar je verbruik bijhouden en na verloop van tijd telefonisch het verbruik met de betaling verifiëren en eventueel corrigeren. Dit kan bij Essent via een gratis telefoonnummer 0800 0330.

Persoonlijk denk ik dat je alle periodieke betalingen zoals, verzekeringen, huur en/of hypotheek en energie om er maar een paar te noemen het beste via een automatische incasso kunt betalen. Zo loop je nooit het risico dat je in de problemen komt. Natuurlijk moet je de betaalrekening ook in de gaten houden. (Lees, zorgen voor een positief saldo).

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door kiz »

Wat ik heb gedaan is kijken welke datum het vaakst en het dichtsbij mijn salaris ontvangts zit. Het is even wat gepuzzel maar het lukt.
Juist. Voor wie was AI ook al weer makkelijker?
Heb je er ook al eens aan gedacht dat je al ongeveer een maand energie hebt gehad als je de voorschotnota ontvangt?
Het woord zegt het al... voorschotnota. Je betaalt dus vóóraf, en achteraf wordt bij de jaarafrekening vastgesteld of dat correct was. Bijbetalen doe je dus inderdaad achteraf, maar terugontvangen óók.
Natuurlijk moet je de betaalrekening ook in de gaten houden. (Lees, zorgen voor een positief saldo).
En dat doe ik dus door m'n betalingen zélf in te plannen. Zo voorkom ik bijvoorbeeld ook dat ik "in de problemen" kom omdat de energieboer de (onverhoopte, meestal krijg ik overigens wat terug) jaarafrekening in één keer afboekt en daarmee overige geplande incasso's onmogelijk maakt. Het laat me verder koud hoe de bedrijven hun betalingsverzoek indienen, die acceptgiro heb ik er écht niet bij nodig.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Nee Kiz, je betaalt achteraf. De voorschotnota heeft betrekking op de jar (jaarafrekening) en niet op voorschieten zoals jij bedoeld. Hoe verklaar je anders dat de jar een afrekening is (in de 13e maand achter af) en hierin het 1e termijnbedrag van het nieuwe verbruikersjaar zit. (wederom betaal je de 1e maand achteraf) Sorry hoor maar het is niet anders.
In de problemen zou je niet kunnen komen met bij betalen als je regelmatig je verbruik vergelijkt met de maandelijkse betaling die je verricht. En tenslotte berekent "elk" energiebedrijf een termijn bedrag, ik durf voorschotbedrag niet meer te noemen :lol: , gebaseerd op het historisch verbruik.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door kiz »

@ h@rm@n:
We kunnen hier fijn gaan zitten muggeziften natuurlijk... feit is dat je 1x in 12 maanden een jaarafrekening krijgt, zo ver zijn we het eens, maar dus niet in "termijn 13" want dat is meteen "termijn 1". Volgens jouw terminologie (ik hou inderdaad m'n maandtermijn versus gebruik in de gaten) betaalt de energieboer mij dan "dubbel" achteraf, "want" pas in termijn 1 van het nieuwe verbruiksjaar... 't is maar hoe je het wil zien :wink:
In ieder geval incasseert "mijn" energieboer een maand of 6 "niet geleverde" Stadswarmte vóóraf, aangezien de verwarming (geen ketel) hier meestal nét uit is op het moment van de jaarafrekening... maar ook daar zullen we verder niet over muggenziften. Meten is weten, en aan het eind van de rit krijg ik meestal wat terug (wat er feitelijk op neerkomt dat ik 11x per jaar betaal en de 12e keer de teruggave van teveel betaalde voorschotten is).

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door h@rm@n »

@ Kiz, bij mij (Essent) is het dan toch anders dan bij jou. In augustus worden de respectievelijke standen opgenomen. Dit is de 12e verbruikers maand. Vervolgens wordt in september(13 e of 1e maand, hoe je het bekijkt) de jar gepresenteerd. Hierin zit duidelijk de 1e termijn betaling van het nieuwe verbruikersjaar. Deze wordt dan, zoals al eerder vermeldt, de 29e van de maand afgeschreven of verrekend. Dus indien ik terug krijg is dit ook (1 maand) achteraf.
Omdat ik een eigen cv-ketel heb, betaal in de zomer maanden een gelijk deel gas dan in de winter maanden. Vergelijkbaar met jou stadswarmte. Dit wordt zo gedaan om te voorkomen dat je in de wintermaanden het daadwerkelijke gas of stadswarmte moet betalen. Dit zou dan pakweg 5 maanden, maandelijks een zeer hoog bedrag zijn zoals je zult begrijpen. :roll:

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door kiz »

@ h@rm@n:

Ik zit bij Eneco, maar de systematiek zal ongeveer gelijk zijn (al komt de meteropnemer hier in de 1e week van maart en de jaarafrekening in april). De "april"-termijn is dan inderdaad de 1e van het nieuwe verbruiksjaar (staat ook als zodanig keurig op de jaarnota vermeld) en met die 1e termijn vindt ook verrekening van het jaartotaal plaats. In mijn geval komt het er op neer dat ik in april niks betaal en soms nog een paar tientjes op de rekening gestort krijg (Eneco verrekent in één maandtermijn en als er dan nog "over" is storten ze dat).
Het was niet om l*llig te doen hoor :wink:
Ik betaal ook liever een gelijke termijn iedere maand, want het "deel" stadswarmte van onze nota is een slordige 90 euro op maandbasis (bij een gebruik van zo'n 46% van het "landelijk gemiddelde")

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Nuon en herrinneringskosten

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Uiteindelijke conclusie Kiz is, dat het bij Eneco niet anders is dan bij Essent. En ik denk dat bij Nuon en Delta om er nog maar een paar te noemen het idem dito is. Dit zijn tenslotte grotere en al langer bestaande bedrijven die hun sporen in de energiesector al lang en breed hebben verdiend.
Zo zie je dat met wat "chatten" het probleem uit de wereld kan worden geholpen. :wink:

Gesloten