LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
varen
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2018 20:11

Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door varen »

Op 21 juni Man aan deur die zich voor deed als zijnde van Liander. Gaf al dat bij de deur stond geen verkoop aan de deur.
Maar hij zei dat hij eigenlijk niets wilde verkopen maar van Liander was. Mooi want heb duidelijk tegen hem gezegd dat ik een goed contract bij Nuon had en niet wil overstappen. op een gegeven moment zei hij dat ook Liander een vergelijkingssite had voor energiebedrijven. Als het contract met Nuon bijna zou aflopen kon Liander zo'n site opsturen. Kreeg een leeg tablet voor mijn neus waarop ik dan maar even moest tekenen ter bevestiging.
Op 12 juli krijg ik tot mijn verbazing een bericht van de Nuon dat ik zou overstappen. De dag erop (vrijdag) nuon gebeld en daaruit bleek dat NLE erachter zat. Het blijkt dat degene die zich voordeed als zijnde van Liander een medewerker was van NLE en ik een contract getekend heb.
Nle gebeld; gegevens checken, adres klopt, laatste vier cijfers rekening klopt ( maar die weten ze van elkaar) , email adres klopte niet.
Als je in gesprek bent met iemand voor overname dan geef je toch ook je juiste email adres, of niet. Met die man op 21 juni totaal niet gesproken over overname naar NLE. Ben er gewoon ingestonken. Moest van de Nle een mail sturen waarin zeker vermeld moest worden dat het email adres verkeerd was, duidelijk aangegeven had dat ik niet wilde overstappen en degene zich voordeed als van Liander. Dit gedaan maar tot op heden geen antwoord van NLE. ook mail gestuurd naar Autoriteit Consument en markt, Consuwijzer en consumentenbond. Van niemand antwoord tot op heden.
Gisterenmiddag merkte ik dat de NLE een bedrag had afgeschreven van mijn rekening , deze terug laten boeken , Bank gebeld en NLE laten blokkeren.
Het ergste is dat je erin geluisd bent door NLE en je er alleen voor staat en niets eraan kan doen.
mvg
varen

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U had er wel iets aan kunnen doen. Niet zomaar overal uw handtekening zetten. Deze truc is ontzettend oud en vergelijkbare verhalen spelen al jaren op diverse fora.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt er wel wat aan doen want u moet een contract gehad hebben, wat u eerst moet bevestigen voordat dat ingaat.

Hebt u dat niet gedaan, dan is het contract niet geldig.

Liander is de netbeheerder, komt hooguit alleen maar aan de deur om de standen van de meters op te nemen of een nieuwe meter te plaatsen en zeker niet voor energiecontracten, want ze verkopen niets.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door mahadma »

Vrijwel elke colporteur of deur aan deur verkoper liegt tot maximaal 100%. NOOIT iets aan de deur kopen, bestellen en ZEKER NIET TEKENEN, nergens voor, behalve bij postpakketjes.

varen
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2018 20:11

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door varen »

Van NLE nog niets gezien. Geen mail, geen contract , helemaal niets.
gr varen

varen
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2018 20:11

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door varen »

Lady1234 schreef:U kunt er wel wat aan doen want u moet een contract gehad hebben, wat u eerst moet bevestigen voordat dat ingaat.

Hebt u dat niet gedaan, dan is het contract niet geldig.

Liander is de netbeheerder, komt hooguit alleen maar aan de deur om de standen van de meters op te nemen of een nieuwe meter te plaatsen en zeker niet voor energiecontracten, want ze verkopen niets.
Van NLE niets gehad, geen contract , geen enkel bericht helemaal niets

varen
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2018 20:11

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door varen »

mahadma schreef:Vrijwel elke colporteur of deur aan deur verkoper liegt tot maximaal 100%. NOOIT iets aan de deur kopen, bestellen en ZEKER NIET TEKENEN, nergens voor, behalve bij postpakketjes.
Waar ik dan zogenaamd voor getekend heb is een vergelijkingssite van Liander.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door mahadma »

Mijn vraag is nog steeds: "Waarom als ik niks koop aan de deur moet ik tekenen?"

sake1987

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door sake1987 »

mahadma schreef:Mijn vraag is nog steeds: "Waarom als ik niks koop aan de deur moet ik tekenen?"
Zoals al genoemd nooit tekenen en postpakketjes alleen maar als je ze zelf hebt besteld.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Als er geen contract of overeenkomst ter beschikking is gesteld en er alleen maar een leeg vlak op een tablet voor uw neus werd gehouden is het natuurlijk niet vol te houden dat u een contract hebt getekend. U zegt zelf al dat er geen enkel contract, voorwaarden of überhaupt contact is geweest vanuit NLE.

De colporteur heeft u voorgelogen. Hieruit volgt inderdaad de les nooit iets aan de deur te tekenen (behalve voor het aannemen van een pakket dat door u zelf besteld is).


Hoe nu verder? Als u kunt aantonen dat u luid en duidelijk bij NLE aan heeft gegeven dat u bent voorgelogen en geen overeenkomst bent aangegaan zou ik NUON vragen het contract dat u bij hen had voort te zetten, als dat mogelijk is, met als reden dat NLE ongevraagd en ongewenst een overstap lijkt te hebben geforceerd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door alfatrion »

U kunt voor de zekerheid gebruik maken van het herroepingsrecht.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Een leeg tablet van een colpoteur is wel het laatste om te tekenen. U ziet de gevolgen.

varen
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2018 20:11

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door varen »

Julie4444 schreef:Als er geen contract of overeenkomst ter beschikking is gesteld en er alleen maar een leeg vlak op een tablet voor uw neus werd gehouden is het natuurlijk niet vol te houden dat u een contract hebt getekend. U zegt zelf al dat er geen enkel contract, voorwaarden of überhaupt contact is geweest vanuit NLE.

De colporteur heeft u voorgelogen. Hieruit volgt inderdaad de les nooit iets aan de deur te tekenen (behalve voor het aannemen van een pakket dat door u zelf besteld is).


Hoe nu verder? Als u kunt aantonen dat u luid en duidelijk bij NLE aan heeft gegeven dat u bent voorgelogen en geen overeenkomst bent aangegaan zou ik NUON vragen het contract dat u bij hen had voort te zetten, als dat mogelijk is, met als reden dat NLE ongevraagd en ongewenst een overstap lijkt te hebben geforceerd.
Bij NLE telefonisch contact gehad , de situatie verteld. Ook dat als er over een overname word gesproken hoe kunnen ze dan een verkeerd email adres hebben? Als je erover praat geef je toch ook het juiste email adres of niet? er is totaal niet gesproken over overname op welke manier dan ook. Tot op heden geen enkele reactie gehad van NLE , ook nog geen contract gezien . Helemaal niets.

varen
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jul 2018 20:11

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door varen »

alfatrion schreef:U kunt voor de zekerheid gebruik maken van het herroepingsrecht.
Weet niet of dat nog kan. Die man is op 21 juni aan de deur geweest. Op 12 juli kreeg ik pas in de gaten dat er een overname zou zijn.
S'avonds kan er niet gebeld worden met de nuon , de dag erna op vrijdag gebeld met de nuon waaruit bleek dat het de NLE was.
Dus volgens mij valt de termijn 21 juni- 12 juli al buiten het herroepingsrecht. Dat hebben ze dus mooi gedaan.
Maar tot op heden niets gehoord van NLE, geen mail , geen contract gezien . helemaal niets.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt vast het modelforumlier toen nog niet ontvangen of niet alle informatie over het herroepingsrecht. De termijn is dan 12 maanden.

stofzuigertje

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De NLE moet eerst een contract aanbieden op jou mail adres of post adres en pas na ontvangst die gegevens gaat de termijn in.
Dus niet weekje na tekenen maar na ontvangst om jou juiste Huis adres of Mail adres.

Vraag NLE dat contract en per mail mag, kun je gelijk vergelijken of ze goedkoper zijn of niet en dan annuleren binnen 1 week, dus per Email ontvangen is online te stoppen.
Per post kost je een brief met postzegel....

Als je weigerde mogen ze niets van je bank afschrijven en dit geld is terug te halen, en de Nuon wil graag jou oude lopende herstellen!
Betaal geen boete van €50,- per product want die aan de deur verkoper had alle gegevens moeten controleren dus ook jou mail adres als de post daar naartoe gaat!

Verder is mijn ervaring dat een handtekening op Post NL apparaat en welke tablet dan ook niet traceerbaar of leesbaar is met echte!
Het beste is voor bevestiging een klein bedrag over te maken, tussen de €0,01 en €0,10 is voldoende en dan weten ze dat ze het juiste bank nummer met naam hebben!

Ga nooit meer aan de deur en online vind je vermoedelijk een betere aanbieding, zoek eens via gaslicht.com en kijk wat NLE daar koste... vaak grotere welkomst bonus of lagere prijzen!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Julie4444 »

varen schreef:
Julie4444 schreef:Als er geen contract of overeenkomst ter beschikking is gesteld en er alleen maar een leeg vlak op een tablet voor uw neus werd gehouden is het natuurlijk niet vol te houden dat u een contract hebt getekend. U zegt zelf al dat er geen enkel contract, voorwaarden of überhaupt contact is geweest vanuit NLE.

De colporteur heeft u voorgelogen. Hieruit volgt inderdaad de les nooit iets aan de deur te tekenen (behalve voor het aannemen van een pakket dat door u zelf besteld is).


Hoe nu verder? Als u kunt aantonen dat u luid en duidelijk bij NLE aan heeft gegeven dat u bent voorgelogen en geen overeenkomst bent aangegaan zou ik NUON vragen het contract dat u bij hen had voort te zetten, als dat mogelijk is, met als reden dat NLE ongevraagd en ongewenst een overstap lijkt te hebben geforceerd.
Bij NLE telefonisch contact gehad , de situatie verteld. Ook dat als er over een overname word gesproken hoe kunnen ze dan een verkeerd email adres hebben? Als je erover praat geef je toch ook het juiste email adres of niet? er is totaal niet gesproken over overname op welke manier dan ook. Tot op heden geen enkele reactie gehad van NLE , ook nog geen contract gezien . Helemaal niets.
Dat van dat e-mail adres is eigenlijk niet relevant. U bent door de colporteur voorgelogen en hebt geen contract of voorwaarden ter beschikking gehad. Dat is dwaling. U hebt zowel aan de colporteur als aan NLE duidelijk gemaakt dat u niet wenste over te stappen en dat er geen sprake is van een overeenkomst. Dat is uw verdediging.

Verder, wanneer er geen voorwaarden en dergelijke aan u ter beschikking hebt gesteld kunt u tot 12 maanden alsnog beroep doen op het heroepingsrecht. Ik zou beiden duidelijk communiceren en aangeven dat zij tegen uw wensen in handelen, en omdat er geen sprake is van een overeenkomst, u ook zeker niet zal betalen.

Wat zegt NUON wanneer u hen vraagt weer gewoon te gaan leveren?

stofzuigertje

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bel of mail de Nuon en laat ze er een jaar aan vast plakken volgens huidige voorwaarden.
Na 1 dag mag je al weg en laat deze dubieuze maar met bewijs komen dat je iets hebt ontvangen!

De 2x €50,- boete per product en reeds door hun geleverde energie hoef je niet te betalen.
Zij huren dubieuze handtekening jagers in dus hun probleem.

Controleer je bank en eventueel storneren bedrag + blokkeren als ze afschreven.

ANiem
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jul 2018 23:25

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door ANiem »

varen,

Dat is een oud `geintje´ van energiebedrijven. Laatst had ik nog met mijn eigen energiebedrijf contact gehad. Men wou mij een `deal´ aanbieden, maar daar wou ik nog niet op in gaan. Een offerte konden ze niet opsturen ...

Als ze je iets toesturen, dan zit je daar aan vast tenzij je op tijd ingrijpt. Ik weet zo helaas niet wat het juiste juridische etiket is, of dat het herroepingsrecht is of niet. Ook de termijn ken ik niet. Maar als je er op tijd bij bent dan kun je ellende voorkomen. En om er zeker van te zijn, zou ik dat aangetekend doen ...

Dat soort gesprekken kap ik al jaren af.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Onvrijwillige overstap van energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Julie4444 »

ANiem schreef:varen,

Dat is een oud `geintje´ van energiebedrijven. Laatst had ik nog met mijn eigen energiebedrijf contact gehad. Men wou mij een `deal´ aanbieden, maar daar wou ik nog niet op in gaan. Een offerte konden ze niet opsturen ...

Als ze je iets toesturen, dan zit je daar aan vast tenzij je op tijd ingrijpt. Ik weet zo helaas niet wat het juiste juridische etiket is, of dat het herroepingsrecht is of niet. Ook de termijn ken ik niet. Maar als je er op tijd bij bent dan kun je ellende voorkomen. En om er zeker van te zijn, zou ik dat aangetekend doen ...

Dat soort gesprekken kap ik al jaren af.
Dat is een totaal ander scenario. Het gaat hier om colportage en dwaling, niet om een benadering van een bedrijf waar TS al klant was.

Gesloten