LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OPROEP: Slimme gasmeter bezitters.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

OPROEP: Slimme gasmeter bezitters.

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ik ben installateur en een klant van mij zit met het volgende probleem.

Ik heb daar enige tijd geleden een zonneboiler geplaatst die zeer goed funtioneert, er wordt alleen gas om te koken verbruikt.
Maar een besparing was niet terug te vinden in zijn gasverbruik.

Hij is in het bezit van een slimme meter en deze blijkt te blijven doorlopen als de hoofdkraan dicht staat !!!!!!!!!!!!!

Ik heb al contact gehad met de enegieleveransier en met de netbeheerder, maar ik loop daar tegen toren hoge muren aan.
Ik heb ook contact gehad met het ijkwezen en Gastec, hier was gelukkig wel een luisterend oor.

Waar het in het kort opneer komt is dat ik wil vragen om mensen met een slimmer gasmeter in huis eens te controleren of die ook blijft doorlopen nadat de gaskraan is dichtgezet.

Een eenvoudige test:

Ga als volgt te werk:
- sluit de HOOFDgaskraan s`avond af
- noteer de meterstand (ook na de komma)
- noteer de volgende ochtend de meterstand
- draai de gaskraan weer open
- stel gastoestelllen (met waakvlam) weer inbedrijf

Normaal gesproken zou er geen gas verbruikt moeten zijn.
In het geval waar ik het over heb wordt er in de nacht ruim 2m3 gas verbruikt.
Terwijl de hoofdkraan dus dicht staat !!!

Ik ben namelijk erg benieuwd of er meer mensen met dit probleem zijn, of dat dit geval opzichzelf staat.

Het gaat op een gasmeter Landis & Gyr, van het CT 1030.
Maar het zou me niks verbazen als ook de Landis & Gyr. type Libra het zelfde probleem zou kunnen hebben.

MvG Maarten

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: OPROEP: Slimme gasmeter bezitters.

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ik heb ondertussen de gasmeter eens helemaal losgekoppeld, dus los van de toevoerleiding en de binnenleiding, en zelfs dan blijft de meter nog steeds doortellen.

Ik denk zelf dat het te maken heeft met de manier waarop het verbruik gemeten wordt.
De "oude " gasmeters waren balgenmeters, deze slimme meter schijnt het verbruik te meten door middel van geluidsgolven ofzoiets.
Maar dat is voor mij (nog) onbekend terein

Waarschijnlijk is er een zendmast, modem, DECT-telefoon, oid in de buurt, wat dit stoort.
Er wordt nog naar de oorzaak gezocht, maar feit is dat de meter 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, verbruik optelt.
Ongeacht of er wel of geen gas door de gasmeter stroomt.

Bij 2m²/dag is dat dus 2x365x€0,60= €438,- /jaar.

Het loont dus wel de moeite dit eens te controleren indien u een onverklaarbaar hoog gasverbruik heeft.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: OPROEP: Slimme gasmeter bezitters.

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Hier staat een foto van de desbeteffende gasmeter

http://www.xs4all.nl/~nono123/Zonnestroom/Gasmeter.jpg

Inode
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 jun 2009 19:58

Re: OPROEP: Slimme gasmeter bezitters.

Ongelezen bericht door Inode »

wij hebben de meters laten afsluiten en koken nu op butagas. Kost bijna niets meer. Water halen we uit een rivier en koken dat en eens per week douchen we in een hotel.

Besparing 3000 euro per jaar.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: OPROEP: Slimme gasmeter bezitters.

Ongelezen bericht door mar42 »

Volgens mij is juist verteld dat je niet verplicht bent deze meter te nemen, mits je een koophuis hebt.
Als je een huurhuis hebt kan je hier niet over beslissen, daar beslist de verhuurder over. :wink:


Want in mijn wijk is er niemand die een slimmer heeft, en dit omdat het allemaal koop huizen zijn.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: OPROEP: Slimme gasmeter bezitters.

Ongelezen bericht door Ron58 »

... en mevrouwtje van der HO-effekes in de Eerste Kamer pas beweren dat het weigeren van zo'n "slimme" (voor wie? Embarassed ) meter "als een economisch delict is te beschouwen".
Ja natuurlijk, in die 438 euro spookverbruik zit natuurlijk 250 euro aan belastingen :lol: :lol:

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: OPROEP: Slimme gasmeter bezitters.

Ongelezen bericht door Ron58 »

Volgens mij is juist verteld dat je niet verplicht bent deze meter te nemen, mits je een koophuis hebt.
In bestaande huizen niet, in nieuwbouwhuizen wordt hij standaard geplaatst en heb je geen keuze. Dat was althans het laatste wat ik er over gehoord heb,

leeuwtje61
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2010 21:20

Re: OPROEP: Slimme gasmeter bezitters.

Ongelezen bericht door leeuwtje61 »

Graag hoor ik hoe het afgelopen is met de slimme gasmeter. Wij hebben namelijk het zelfde probleem en lopen tegen de zelfde hoge muren aan bij Eneco. Ik ben erg benieuwd of u een oplossing heeft gevonden. Volgens mijn slimme meter gebruiken we nu tussen de 3 en 8 m3 gas per uur!!

leeuwtje61
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2010 21:20

Re: OPROEP: Slimme gasmeter bezitters.

Ongelezen bericht door leeuwtje61 »

Nou, ik denk dat ik eruit ben. Op dit draadje staat een foto van een meter die precies het zelfde is als de onze. Als je goed kijkt zie je uiterst rechts op de display een 6 staan. Alleen blijkt dit een foutmeldingscode te zijn. Dit heb ik gelezen op een blog van de eigenaren van deze meter. Met dit verhaal in de hand kunnen we eneco wel aan. Zoals ook de bloggers concluderen: blijkbaar kan die slimme meter wel allerlei gegevens doorspelen maar niet dat de meter defect is terwijl het op de display wordt aangegeven.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: OPROEP: Slimme gasmeter bezitters.

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Even in het kort:
De meter is ondertussen vervangen.
Het bleek om een niet gecertificeerde (lees illegaal) geplaatste gasmeter door E-netbeheer (nu Stedin) te gaan.
Nadat bleek dat de meter inderdaad kapot was, wilde Stedin de meter direct vervangen.
Zonder dat er van te voren een afspraak was gemaakt over een verrekening.
Ik heb de mensen bij herhaling verteld dat mij dat geen goed idee leek.

Eerst een afspraak over de verrekening op papier en dan pas de gasmeter vervangen.
Als de meter eenmaal uit je huis verwijderd is het je geen bewijs materiaal meer, en hadden ze waarschijnlijk iets stompzinnigs verzonden dat er fraude door middel van demagnetisatie heeft plaats gevonden, of zoiets.

Al met al een goede afloop voor de klant, nadat Stedin,Eneco,Verispect en Kiwa onder hun verantwoordelijkheden uit probeerden te komen.


Het hele verhaal staat hier:
http://zonneboiler.web-log.nl/zonneboil ... ervan.html

NoNo

Gesloten