LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstappen naar Energiedirect?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
VCampen

Overstappen naar Energiedirect?

Ongelezen bericht door VCampen »

Ben 2 jaar geleden overgestapt van Nuon naar Eneco.
Het contract met Nuon had ik langer dan 20 jaar maar de prijzen stegen de laatste tijd heel snel, elk jaar met ongeveer €5,- terwijl ik alles energiezuinig heb en zuinig gebruik.
Hoe zuiniger ik werd hoe hoger de rekening. Mijn laatste maandbedrag bij Nuon was €96,-.
Mijn nieuwe maandbedrag bij Eneco was €86,- en bovendien mocht ik een welkomstgeschenk kiezen, of een tv of een bedrag van €203,-.

Volgens de eerste afrekening van Eneco van vorig jaar bleek dat ik €12,- teveel had betaald.
Toch werd het maandbedrag met een euro verhoogd.
Prima, liever teveel betalen dan later bijbetalen.
Ik was dus dik tevreden met Eneco en heb het contract verlengd.
Bij de volgende afrekening van dit jaar bleek ineens dat ik een maandbedrag moest bijbetalen.
Geen idee waardoor dat komt want ik ben altijd zuinig en we hadden een hele zachte winter.
Nieuwe maandbedrag bij Eneco werd €91,- bijna hetzelfde als Nuon. Tijd om over te stappen.

Toch vraag ik me af of het wel goedkoper kan.
Wil overstappen en heb daarom prijzen vergeleken op diverse vergelijkingssites.
Op 5 sites kwam Energiedirect als goedkoopste uit de bus.
Ik heb ze ook nog even gebeld en ze waren erg vriendelijk en behulpzaam.
Ze willen natuurlijk ook zo veel mogelijk klanten.
Nadat ik alle informatie had gekregen via de telefoon besloot ik de overstap te regelen via easyswitch.nl om zo gebruik te maken van een korting.
Op het overstapformulier stond aangegeven dat ze alleen betalingen via automatische incasso accepteren.
Dat wil ik beslist niet en daarom heb ik weer gebeld om te zeggen dat ik al mijn rekeningen via internet betaal.
Er werd gezegd dat ik, nadat ik mij had aangemeld, ook de optie zou krijgen om te betalen d.m.v. een betalingsinstructiebrief. Dat zou dan wel €2,- per maand kosten.
Meer betaalmogelijkheden waren er niet.

Het is zo hopeloos ouderwets als bedrijven internetbankieren niet als betaaloptie bieden.
Ik begrijp niet waarom bedrijven geen genoegen nemen met internetbankieren.
Het bespaart een bedrijf werk, briefpapier, enveloppen en portokosten.
Het biedt bedrijven die maandelijks een rekening sturen met een vast bedrag de mogelijkheid om 1 keer per jaar een rekening te sturen. Bespaart papier, goed voor het milieu.
De klant kan dan via internetbankieren regelen dat het bedrag maandelijks word afgeschreven.
Bespaart het bedrijf nog meer kosten.

Jantje7

Re: Overstappen naar Energiedirect?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Zo begrijp ik maar niet dat er nog mensen zijn die niet willen betalen via een automatische incasso. Is de goedkoopste manier van betalen en mocht je het niet eens zijn met de incasso, is storneren binnen 1 minuut gebeurd.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

dag , ook ik bankier internet of internetbankier :roll:
helaas ,velen zeggen het over te maken maar het lukt dan niet , zoals velen hun zorgpremie niet meer ( kunnen) betalen zo zijn er velen die hun energie niet meer ( kunnen) betalen, anno 2014 zeker.
Het bedrijf heeft zo zekerheid dat het geld binnenkomt.
Hoewel , je kunt het bedrag altijd idd zelf weer terugboeken.
Overigens , ook mijn zoon is na 10 jaar Nuon overgestapt naar Energiedirect met AI,
ze zijn aardig en klantvriendelijk , is zijn ervaring in ieder geval , ik zou zeggen DOEN !

VCampen

@Jantje7
Ik ben lang geleden klant geweest bij UPC. Zonder dat ik ze had gemachtigd werd er geld afgeschreven van mijn rekening.
Ik kon inderdaad makkelijk storneren maar ik had ze gewoon niet gemachtigd.
De machtiging kon niet stopzetten want ik had hem niet afgegeven.
Ik heb de bank wel gevraagd hoe het kan dat een bedrijf zonder machtiging aan mijn geld kon komen en de bank vertelde mij dat dat komt doordat ze afspraken hebben met bepaalde bedrijven.
Het enige wat ik kon doen is hun rekeningnummer blokkeren maar de bank zei dat dat geen garantie is omdat een bedrijf dan gewoon een andere rekening kan gebruiken.
Ik ben toen voorgoed genezen van automatische incasso's.

Wel leuk dat jij er tevreden over bent.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben ook tevreden over automatische incasso's. Zo tevreden dat ik ieder bedrijf dat maandelijks/driemaandelijks/halfjaarlijks/jaarlijks geld van me tegoed heeft, dat automatisch af mag schrijven. Betalen moet je toch.

Heb ik ook geen gedoe met bedrijven die ik niet gemachtigd heb en die toch afschrijven. :wink:

moederslink

is Jantje7 ook tevreden dan? Of bedoel je mij , of nog beter mijn zoon?
Grapje....... :D

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

@TS:
Indien u bij Nuon en/of Eneco op een andere manier dan Automatische Incasso hebt betaald, zijn u daar ook extra maandelijkse administratiekosten in rekening gebracht.
Bij 99% van de energieleveranciers is betalen middels automatische incasso kostenloos. (Sinds januari 2014 berekend alleen Essent ook voor automatische incasso extra kosten)
Alle overige betaalwijzen daar zijn bijkomende administratiekosten aan verbonden bij 99% van de energieleveranciers.

VCampen

@Moederslink
Als mensen moeite hebben met het betalen van hun rekeningen en er geen of onvoldoende saldo op de rekening staat, dan kan het bedrijf geen geld afschrijven en zoals je zelf al schreef: mensen kunnen het geld terugboeken.
Dus het biedt geen enkele garantie.

Vorige bericht was voor Jantje7. Maar wel fijn dat je zoon tevreden is.
Energiedirect lijkt mij verder een prima bedrijf.

VCampen

@Shine
Indien u bij Nuon en/of Eneco op een andere manier dan Automatische Incasso hebt betaald, zijn u daar ook extra maandelijkse administratiekosten in rekening gebracht.
Ik zie dat niet op de rekening staan.
Alle overige betaalwijzen daar zijn bijkomende administratiekosten aan verbonden bij 99% van de energieleveranciers.
Ook voor internetbankieren?

moederslink

@Vcampen.... ze hebben dan misschien mogelijk wel de illusie dat er betaald gaat worden , maar je hebt wel gelijk

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het bespaart ze helemaal geen werk. Bij automatische incasso ziet het bedrijf in één oogopslag bij welk groepje klanten de incasso mislukt is en waar ze dus verder actie op moeten ondernemen. Bij een overschrijving is het precies andersom, daar moet juist de grote groep die wél betaalt worden gematcht met de lijst met openstaande rekeningen en vervolgens moet gekeken wie er niet, of niet voldoende, heeft betaald. Dat is een hele hoop extra werk. Het is daarom terecht dat ze daar ook extra kosten voor in rekening brengen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

VCampen schreef:Op het overstapformulier stond aangegeven dat ze alleen betalingen via automatische incasso accepteren.
Dat mag, maar jij kan de machtiging daarna gewoon intrekken.
VCampen schreef:Er werd gezegd dat ik, nadat ik mij had aangemeld, ook de optie zou krijgen om te betalen d.m.v. een betalingsinstructiebrief. Dat zou dan wel €2,- per maand kosten.
Dat mag niet. Op grond van art. 6:47 lid 1 jo 6:230k lid 1 BW heeft de EnergieDirect recht op maximaal de kosten die de bank inrekening brengt voor de overboeking. Ik begrijp dat er geen acceptgiro o.i.d. wordt verstuurd. U kunt bij de bank van EnergieDirect opvragen wat de betaling kost en dat overmaken.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL »

Even afgezien wat mag en niet mag wettelijk gezien, als het op de hoeveelheid werk aankomt heeft kweenie gelijk.
Wat we met z'n allen niet moeten vergeten is dat alles steeds maar goedkoper moet worden. We willen zoveel mogelijk voor zo min mogelijk centen en dat heeft zo z'n consequenties.
De administratieve afhandeling van gelukte incasso's is 0, door de klant handmatig overgeboekte bedragen kunnen als het even meezit automatisch op kenmerk/omschrijving/bankrekeningnummer verwerkt worden, maar als dat niet het geval is moeten medewerkers de betalingen koppelen aan openstaande bedragen/facturen/voorschotten. Dit kost geld in de vorm van loonkosten welke doorberekend zijn in de prijs van het afgenomen product of als aparte kosten gespecificeerd worden.

Korting geven klinkt altijd positief, dus geef je klanten korting als ze de betaling doen op de manier die voor jou (bedrijf, organisatie, vereniging) het voordeligst is. Niks mis mee.

Geip Suusje

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

kweenie schreef:Het bespaart ze helemaal geen werk. Bij automatische incasso ziet het bedrijf in één oogopslag bij welk groepje klanten de incasso mislukt is en waar ze dus verder actie op moeten ondernemen. Bij een overschrijving is het precies andersom, daar moet juist de grote groep die wél betaalt worden gematcht met de lijst met openstaande rekeningen en vervolgens moet gekeken wie er niet, of niet voldoende, heeft betaald. Dat is een hele hoop extra werk. Het is daarom terecht dat ze daar ook extra kosten voor in rekening brengen.
Het probleem is dat bedrijven zich steeds meer vrijheden veroorloven om zelf te bepalen wat er automatisch afgeschreven moet worden.
Als je voor een jaar lang hetzelfde termijnbedrag per maand betaalt lijkt me automatische afschrijving logisch.
Maar vervolgens komt er een jaarafrekening. Het is niet vanzelfsprekend dat die ook automatisch afgescheven moet worden. Die wil je wel even controleren.
Sommige bedrijven vinden dat zij dan extra kosten in rekening mogen brengen voor bv "acceptgiro".
Maar daar ben ik het niet mee eens, want het is gewoon geld vragen om een factuur uit te reiken.

Daar ga ik dus vreselijk over zeuren. Die €0,50 of €1.- of €2,- Er zijn principiële grenzen.
Ik kan je wel vertellen dat de "winst" bij diverse energiebedrijven en zorgverzekeraars ze inmiddels €100'en aan klachtafhandelingen heeft gekost. Ik stel gewoon dat ze het maar via de rechter moeten halen. En dat werkt uiteindelijk.
Ik roep iedereen op om hetzelfde te doen om deze ergerlijke inhaligheid mee te helpen bestrijden.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

MichielFRL schreef:Korting geven klinkt altijd positief, dus geef je klanten korting als ze de betaling doen op de manier die voor jou (bedrijf, organisatie, vereniging) het voordeligst is. Niks mis mee.
Dan ben je bezig op een verkapte wijze toch kosten inrekening aan het brengen bent die je niet inrekening mag brengen.
Geip Suusje schreef:Als je voor een jaar lang hetzelfde termijnbedrag per maand betaalt lijkt me automatische afschrijving logisch.
Je kunt de bank ook opdracht geven om een betaling iedere maand te doen. Aan het begin kun je dan controleren of het maand bedrag klopt. Het voordeel van automatische incasso is dat een gedane betaling binnen 8 weken terug kunt halen.

Houdt er overigens wel rekening mee dat er voor oude contracten een overgangsperiode van een jaar geld.

Geip Suusje

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

alfatrion schreef:
Geip Suusje schreef:Als je voor een jaar lang hetzelfde termijnbedrag per maand betaalt lijkt me automatische afschrijving logisch.
Het voordeel van automatische incasso is dat een gedane betaling binnen 8 weken terug kunt halen.
Het nadeel van een onvoorziene automatische incasso is dat de incassant je in grote problemen met de bank kan brengen. Bv omdat je dan saldotekort hebt. Of dat de specificatie onjuist is.

Het is gewoon niet juist dat de incassant carte blanc eist. Om een bedrag terug te halen ben ik afhankelijk van de bank, die feitelijk geen partij is.
Ik doe zaken met de incassant (energiebedrijf, zorgverzekeraar). Die krijgt zijn geld nadat ik gecontroleerd heb of de specificatie klopt.

moederslink

Zelf maak ik onderscheid tussen de verschillende incasseerders;
als het " vaste " bedragen zijn , iedere maand hetzelfde bedrag , lees: bv , zorg-energie-huur-verzekeringen , dan mogen ze automatisch incasseren , en dat wordt na 12 mnd bij verhoging weer aangepast; bij bv een UPC , variabele bedragen dus , wil ik 100 % geen AI !
Bij eindnota.s van bv energie boek ik het sowieso ,per definitie, direct weer terug , eerst ff controleren!

JanTinusPlukvet

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Ik vind het ook belachelijk dat als je een machtiging geeft voor een energiebedrijf dat ze die machtiging dan ook misbruiken bij de eindafrekening. Stel nu dat je € 1000.- moet bijbetalen? (wat we hier vaak genoeg lezen),..dan kom je aardig in de problemen.

Indien de eindnota niet correct is en in jou nadeel, is het eigenlijk al helemaal van de zotte dat dat zo maar wordt afgeschreven.

Daarnaast heb je helemaal geen machtiging gegeven voor een dergelijk bedrag bedrag.
Je hebt een machtiging gegeven om je maandelijkse betaling te doen van bijv. 150.-. dat bedrag is altijd hetzelfde.
Ik vind dan ook dat ze bij een afrekening altijd een factuur moeten stoppen zodat je die handmatig betaald.

Dat de jaarlijkse verhogingen ook maar automatisch gaan vind ik dan ook eigenlijk vreemd omdat je voor dat bedrag geen machtiging hebt gegeven. Eigenlijk dienen ze je elk jaar een nieuwe goedkeuring voor de machtiging aan te vragen met het nieuwe bedrag.
Laatst gewijzigd door JanTinusPlukvet op 05 sep 2014 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

moederslink schreef:Zelf maak ik onderscheid tussen de verschillende incasseerders;
als het " vaste " bedragen zijn , iedere maand hetzelfde bedrag , lees: bv , zorg-energie-huur-verzekeringen , dan mogen ze automatisch incasseren , en dat wordt na 12 mnd bij verhoging weer aangepast; bij bv een UPC , variabele bedragen dus , wil ik 100 % geen AI !
Bij eindnota.s van bv energie boek ik het sowieso ,per definitie, direct weer terug , eerst ff controleren!
Belachelijk. U kunt toch ook storneren als blijkt dat de eind nota niet klopt? Waarom zou u uzelf in problemen brengen door al bij voorbaat te storneren?

moederslink

ik moet de eindafrekening op mijn afschrift zien staan en heb ik twijfels dan storneer ik gelijk.
Ik had het iets genuanceerder moeten zeggen, ik bedoelde natuurlijk NA het zien vd eindnota , dat schreef ik ook : eerst ff controleren.(...je kunt niet, bij voorbaat , storneren , toch? )

Gesloten