LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxxio een puinhoop

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
veronica550
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2006 17:29

Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door veronica550 »

De firma Oxxio, leuk... na een aantal jaren kreeg ik een jaarafrekening van die gasten van een adres waar ik al jaren niet meer woon, ik was afnemer van energiebedrijf.com en op de factuur stond Oxxio, men was even vergeten om te melden dat energiebedrijf.com is overgegaan naar Oxxio.
Gelukkig had ik een overeenkomst liggen van energiebedrijf.com en heb meteen de klantenservice van Oxxio gebeld, maar wat schets mijn verbazing dat men voet bij stuk houd en dat ik de rekening per omgaande moet voldoen. Ja betalen voor iets wat ik nooit heb gekregen daar zal ik nooit en te nimmer aan toegeven. Oxxio gaf aan dat ik nooit mijn verhuizing heb doorgegeven..vreemd want op de overeenkomst van energiebedrijf.com staat wel degelijk mijn nieuwe adres. Zo dan maar aangetekend een bezwaarschrift ingestuurd, maar helaas, ja jullie begrijpen het wel geen reactie. Ik heb zelfs verzocht mij een overeenkomst toe te sturen maar daar kon men niet aan voldoen omdat overeenkomsten bij Oxxio telefonisch worden aangegaan...in feite heb ik helemaal geen overeenkomst met Oxxio. Ieder document wat Oxxio mij wel heeft toegestuurd deugd voor geen meter, men kan geen juiste informatie vertrekken over afname perioden en adressen....het is gewoon een grote puinhoop. De automatische incasso is reeds geblokkeerd en nu kunnen ze wel snel aanmaningen versturen met de mededeling dat ik in 5 dagen moet betalen. De overheid moet eens ingrijpen en dat soort energiemaffia verbieden. Ik heb voor deze kwestie de Stichting geschillencomissie consumentenzaken in de hand genomen om deze kwalijke zaak op te lossen het kost je 25 euro maar deze en andere kosten moet je terugvorderen bij Oxxio als je zaak positief is opgelost. Ik hoop dat deze stichting deze ellende kan oplossen. Dus een advies ga nooit in zee met deze firma Oxxio en als je al een overeenkomst met deze firma hebt probeer er dan z.s.m. vanaf te komen.
Laatst gewijzigd door veronica550 op 15 nov 2006 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Even één ding...die 25 euro krijg je NIET terug, dat is je betaling voor de densten die de SGC voor je doet.
Het geld dat je in het depot ven hen stort krijg je terug als de zaak in jouw voordeel wordt beslist.

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door jsp »

Het klachtengeld krijg je terug als je in het gelijk wordt gesteld. Uit de voorwaarden op de SGC-website:
Goedkoop:
Het klachtengeld bedraagt € 25,-

Andere kosten hoeft u niet te maken, met uitzondering van de kosten die direct verband houden met de procedure, zoals portokosten en reiskosten voor het bijwonen van de zitting. De ondernemer moet u het klachtengeld (deels) vergoeden indien u (deels) in het gelijk wordt gesteld.
Schakelt u rechtshulp in, dan komen de kosten daarvan voor eigen rekening.
Bovendien kun je tegenwoordig schadevergoeding eisen voor alle ellende en tijd die een klacht je heeft gekost. In het geval van OXXIO zou ik dat zeker niet nalaten.

charon
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2006 10:07

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door charon »

Ik reageer op het bericht over de geschillencommissie.
Ik heb een conflict met Oxxio (dat ik in een afzonderlijke posting zal beschrijven). Ik heb mij tot de geschillencommissie gewend.
Ik kreeg een formulier toegestuurd; in de begeleidende brief stonden (o.a.) twee bepalingen:
1) Ik moest Oxxio een maand tijd geven om op mijn klacht te reageren.
2) Ik moest het formulier binnen een maand ingevuld terug sturen.
Deze twee bepalingen zijn uiteraard onderling strijdig.
Ik stuurde mijn klacht naar Oxxio.
En ik zond een afschrift van die brief naar de geschillencommissie met een begeleidend briefje dat ik mij aan de gestelde voorwaarde (Oxxio een maand tijd geven voor een reactie) zou houden, in de veronderstelling dat ik daarmee de strijdigheid van de twee voorwaarden zou hebben opgeheven (anders gezegd: dat ik het noodzakelijke uitstel van de geschillencommissie zou krijgen m.b.t. de tweede voorwaarde).

Maar nee, hoor! Ik wachtte een maand, kreeg geen antwoord van Oxxio
en stuurde nu het ingevulde formulier naar de geschillencommissie.
Antwoord van de commissie: u hebt de gestelde termijn van een maand overschreden, dus wij kunnen uw klacht niet in behandeling nemen.
Wat is dit voor onzin?

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door jsp »

Je hebt een conflict met een leverancier. Dit meld je schriftelijk aan die leverancier, en je geeft deze eerst een maand de tijd om daarop te reageren. Gebeurt dit niet, of niet naar wens, dan start je vervolgens de procedure bij de SGC. Het ontvangen formulier en het klachtengeld moeten dan binnen een maand na aanmelding binnen zijn bij SGC.
Als u het geschil aan de Commissie wilt voorleggen, moet u altijd - zo snel mogelijk - eerst zelf proberen met de ondernemer tot een oplossing te komen. In de leveringsvoorwaarden van de ondernemer staan de termijnen genoemd waarbinnen u de klacht bij hem moet melden. Helpt een eerste telefoontje niet, stuur hem dan een brief met uw klacht.

Wordt de klacht niet opgelost, dan moet u het geschil aan de Commissie voorleggen binnen 3 maanden nadat u daarover met de ondernemer contact heeft opgenomen.

Wat is hier zo ingewikkeld aan?

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

1) Ik moest Oxxio een maand tijd geven om op mijn klacht te reageren.
2) Ik moest het formulier binnen een maand ingevuld terug sturen.
Deze twee bepalingen zijn uiteraard onderling strijdig.
Helemaal niet. Je had het formulier van de SGC direct terug moeten sturen en niet wachten tot je iets van de Oxxio hoort...daar hoor je nl niks van!
Je kunt het geschil vast aanmelden en mocht het na die tijd, doch binnen een maand toch opgelost kunnen worden, dan wordt het geschil gewoon gestaakt.
Dat het SGC je geschil niet meer in behandeling neemt is dus je eigen fout, helaas.....

charon
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2006 10:07

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door charon »

Mijn eigen fout?
Hoe moet ik weten hoe het werkt, als de geschillencommissie mij dat niet vertelt?
Had ik een helderziende moeten raadplegen?
charon

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Ik heb waarschijnlijk dezelfde brief gekregen als jij en daar stond toch echt heel duidelijk in dat je binnen een maand dat formulier had moeten terugsturen!
Dat Oxxio een maand de tijd had om te reageren stond er bij mij ook in, maar dat stond los van het geschil dat je wilde starten.
Ik had mijn geld diezelfde dag nog in het depot gestort en die 25 euro overgemaakt, met zoiets wacht ik nooit lang.
Het is gewoon heel erg jammer dat het bij jou zo mis is gegaan, anders had je nog kunnen lachen bij de hoorzitting :wink:

charon
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2006 10:07

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door charon »

Als alle anderen het wel hebben begrepen, zal het wel aan mij liggen dat ik de berichten van de geschillencommissie foutief heb geïnterpreteerd.
Merkwaardig, want ik heb nooit eerder in mijn leven (ik word deze week 77) de indruk gekregen dat ik "het domste jongetje van de klas" was...
charon

ridder80

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door ridder80 »

ik heb een vraag over oxxio misschien kunnen jullie hem beantwoorden
als alle leden overstappen naar bijv nuon of eneco of essent, en oxxio heeft geen leden meer kunnen ze dan gewoon door blijven draaien of gaan ze failliiet
mvg

charon
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2006 10:07

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door charon »

Het lijkt mij een uitstekend idee: alle ontvreden/opgelichte/bedrogen
klanten van Oxxio overstappen naar een bonafide bedrijf.
Dan gaat Oxxio vanzelf op de fles (een zegen voor Nederland!).
Ik ben al bezig met de overstap naar Nuon.
charon

charon
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2006 10:07

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door charon »

Het lijkt mij een uitstekend idee: alle ontevreden/opgelichte/bedrogen
klanten van Oxxio overstappen naar een bonafide bedrijf.
Dan gaat Oxxio vanzelf op de fles (een zegen voor Nederland!).
Ik ben al bezig met de overstap naar Nuon.
charon

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door flappie »

falliet zal nooit gaan. Centrica zit achter oxxio. Oxxio is een handelsnaam van Centrica. Dit bedrijf zit gevestigd in Engeland. En kan dus ook bijv. andere bedrijven inlijven en verder gaan onder de handelsnaam oxxio. Alles kan in de liberalisatie van de energiemarkt. Net zo dat nuon en essent worden opgekocht door electrabel. of door andere grote bedrijven.

veronica550
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2006 17:29

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door veronica550 »

Meld problemen met Oxxio ook aan het NMA deze hebben een tiplijn maar kan ook per email, deze instantie heeft wel degelijk iets te betekenen zeker als dit bedrijf je een oor aan wil naaien

Een tip of signaal geven
U kunt uw signaal of tip telefonisch doorgeven via ConsuWijzer, tel. 088 - 070 70 70 (van 8.30 – 17.30 uur) of via het landelijk meldpunt M om misdaad anoniem te melden. Het nummer van meldpunt M is 0800-7000 en zeven dagen per week bereikbaar. U kunt ook een e-mail sturen naar [email protected] of gebruik maken van het formulier ‘Tip ons'. Per post kunt u hem ook naar ons versturen (Postbus 16326, 2500 BH Den Haag).

Tips of signalen van ondernemingen en consumenten zijn van groot belang voor de effectiviteit van de NMa. Meldingen vergroten het inzicht in de structuur van een sector en helpen patronen van gedragingen in kaart te brengen. Tips of signalen kunnen leiden tot het starten van een nieuw onderzoek of kunnen worden gebruikt in lopende onderzoeken. Het is van belang dat u de vermoedelijke overtreding zo concreet mogelijk beschrijft, gerelateerd aan de Mededingingswet. Mocht er aanleiding zijn voor nader onderzoek, dan is het mogelijk dat de NMa contact met u opneemt voor aanvullende informatie.



Anonimiteit
Voor de NMa kan ook anoniem verkregen informatie bruikbaar zijn maar vaak heeft dergelijke informatie een andere waarde. Anonieme informatie kan in de regel slechts gebruikt worden als aanleiding voor nader onderzoek en is daarom te beschouwen als tip of signaal. Een (formele) klacht kan niet anoniem worden ingediend. Als u wilt uitsluiten dat uw identiteit bekend wordt bij andere ondernemingen, dan dient u uw identiteit niet bekend te maken aan de NMa. Als op basis van uw tip of signaal een onderzoek wordt verricht, doet de NMa haar uiterste best om de anonimiteit te bewaren maar de NMa kan niet garanderen dat de identiteit van de tipgever onbekend blijft bij de beklaagde onderneming. Dit hangt samen met rechtstatelijke eisen die aan de NMa worden gesteld. Het is niet uit te sluiten dat de NMa tijdens een procedure bij de rechter de identiteit van de tipgever bekend moet maken.

veronica550
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2006 17:29

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door veronica550 »

Dank u voor uw e-mail van 13 november 2006. Wij hebben uw klacht betreffende Oxxio doorgestuurd naar de Directie Toezicht energie (DTe).
De DTe is onderdeel van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en is belast met de uitvoering en het toezicht op de naleving van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet.

Klachten en tips van consumenten zijn van groot belang voor het functioneren van de DTe. Meerdere tips tezamen kunnen duiden op een structurele overtreding van de wet en aanleiding vormen voor een diepgaand onderzoek. De DTe bemiddelt echter niet in individuele zaken.

Of uw klacht uitmondt in concrete actie van de DTe kunnen wij u niet berichten. De DTe doet geen uitspraken over lopende of op te starten onderzoeken.

ConsuWijzer is een gezamenlijk loket van de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). Dit loket is opgericht om consumenten op de hoogte te brengen van hun rechten en plichten en de mogelijkheden om hun recht te halen.

Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, neemt u dan gerust weer contact op met ConsuWijzer. Vermeld daarbij uw contactnummer ......... Op www.consuwijzer.nl vindt u naast informatie over uw rechten als consument ook handige infobladen en voorbeeldbrieven.

Met vriendelijke groet,


Mw. mr. P.C.M. Bijlenga
Hoofd ConsuWijzer
Praktisch advies over uw rechten als consument
(T) 088 - 070 70 70
Postbus 21021
3001 AA Rotterdam
www.consuwijzer.nl


Original message

Geachte heer, mevrouw,

Ik heb een klacht ingedient bij de energieleverancier Oxxio volgens de procedure, dus eerst aangetekend Oxxio over mijn klacht informeren en 4 weken de tijd geven. Na bijna 8 weken niets van Oxxio vernomen en dan maar aan de geschillencomissie hulp gevraagd. Maar goed.... om een lang verhaal kort te maken. Het viel mij op dat er op allerlei consumenten sites enorm veel klachten over Oxxio geplaatst zijn, gaat de Nma hier stappen ondernemen of gaat dit eeuwig door. Lees ook eens de klachten die op de forums van de Consumentenbond, Tros Radar en Vastelastenbond geplaatst staan. Ik neem aan dat deze problemen met deze firma u wel bekend zullen zijn?

Iedereen moet dit gewoon doen want dit is een instantie die veel invloed heeft[/b]
Laatst gewijzigd door veronica550 op 15 nov 2006 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.

alwi
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2006 15:44

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door alwi »

Sinds september 2004 geen klant meer van Energiebedrijf.com en vandaag een brief van Oxxio ontvangen dat ze in maart 2006 een rekening hebben gestuurd voor energielevering en dit door een fout in hun administratie vergeten hebben te incasseren. Ze gaan dit binnen 10 dagen doen (heb geen idee om welk bedrag het gaat).
Jammer, ik dacht dat ik de dans ontsprongen was maar ook na 2 jaar weten ze je alsnog te vinden. Ze hebben geen machtiging tot automatische incasso meer, afwachten wat er nu gaat gebeuren.
Heb bij de bank het laatste rekeningnummer wat ik van ze had laten blokkeren, dit rekeningnummer was van de ING bank.

veronica550
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2006 17:29

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door veronica550 »

Sterkte alwi, zal wel een gebed zonder eind worden, de consument moet altijd de administratieve puinhoop van een ander opruimen het wordt tijd dat we de rollen eens gaan omdraaien, er zijn tenslotte wel leukere dingen te doen dan dansen naar de pijpen van de gevestigde burocratie.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

@ Alwi:

Stuur Oxxio t.z.t. een e-mail met daarin de vermelding dat je OXXIO niets verschuldigd bent. Geef ze een maand tijd om de boel recht te zetten (de SGC stelt die eis).

Vervolgens bij SGC een geschil indienen en gezien jouw voorgeschiedenis 100 euro schadevergoeding eisen.

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door jsp »

@ Alwi,

(Energie)bedrijven hebben tot 5 jaar na levering het recht om geleverde diensten of producten in rekening te brengen, zo staat het in het Burgerlijk Wetboek. Dat geldt dus ook voor Energiebedrijf.com of diens rechts- opvolger OXXIO. Over de overgang van Energiebedrijf.com naar OXXIO werd ik overigens middels een mailing dd. 4 april 2005 keurig ingelicht ...
Artikel 307 | BW3, Boek 3, Titel 11
1. Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot een geven of een doen verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden.
Oftewel: de wet heeft voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar vijf jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit, bijvoorbeeld een geldvordering of een huurvordering, verjaart na vijf jaar (art 3:307 BW).

Als jij die energie in 2004 (of tot 2004) inderdaad hebt afgenomen, en de afrekening van maart 2006 klopt (ook al komt die 2 jaar later) dan zul je jammer genoeg gewoon moeten betalen. Ik zou wel eerst die afrekening willen zien, en zeker willen weten dat die klopt, voordat ik zou betalen! OXXIO kan je vast wel even een kopie sturen... mag ik hopen?
Kijk dan ook goed of de wettelijke heffingskorting wel in mindering is gebracht op de afrekening, dit wordt nog wel eens vergeten. Was in 2003
€ 176,00, in 2004 € 181,00, (en in 2005 € 194,00) ex btw op jaarbasis. Succes.

Harry B.
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 dec 2005 19:51

Re: Oxxio een puinhoop

Ongelezen bericht door Harry B. »

Nog sterker: Elektra is een roerend goed, en valt daarom onder de wet Consumentenkoop. Daar is de verjaringstermijn slechts twee jaar!
Consumentenkoop: 2 jaar
Is er sprake van een consumentenkoop, dat wil zeggen een overeenkomst waarbij de koper een particulier is en de verkoper handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, geldt er zelfs een verjaringstermijn van twee jaren (artikel 7:28 BW). Na twee jaren kan de verkoper dan ook geen betaling meer afdwingen.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2401
Hier het desbtetreffende wetsartikel, waarin electriciteit expliciet genoemd staat (artikel 7:5 BW):
In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": koop met betrekking tot roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, wordt gesloten door verkoper handelt uitoefening beroep, bedrijf,, koper, natuurlijk persoon, niet handelt uitoefening beroep, bedrijf. Wordt zaak verkocht door gevolmachtigde handelt uitoefening beroep, bedrijf, dan wordt koop aangemerkt als consumentenkoop, tenzij koper ten tijde sluiten overeenkomst weet, volmachtgever niet handelt uitoefening beroep, bedrijf...
Na de termijn van twee jaar, mag een leverancier je nog wel een factuur sturen (en dat zullen ze ook altijd proberen!), maar je bent dus niet verplicht deze te betalen!

Let wel op dat je bij elektra altijd jaarlijks achteraf afgerekend wordt. Als je bijvoorbeeld verbruikt hebt in een periode van april 2004 tot april 2005, dan verjaart de factuur pas in april 2007.

Gesloten