Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ricardovegt
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2022 10:43

Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven

Ongelezen bericht door Ricardovegt »

Goeiemorgen.

Ik maak deze post aan omdat ik al een tijdje met mijn handen in het haar zit bij onze energieleverancier Oxxio.

Laten we beginnen bij het feit dat ik elke maand via de app kan inzien wat we hebben verbruikt. Ook krijg ik hier een mail van met de kosten die we die maand hebben gemaakt. In ons vorige huis (1 deur verder in ons appartementencomplex) kregen we elk jaar geld terug van Oxxio. We betaalden 100,- en verbruikte praktisch de helft.

Nu zijn we verhuisd begin van het jaar, een voordeur verder in hetzelfde appartementencomplex. We hebben we er enkel een slaapkamer bij. Echter is er aan apparatuur niks veranderd en staat er precies hetzelfde in huis als in het vorige huis. We werken allebei fulltime en zijn in de weekenden amper thuis. (Ook gebruiken we eigenlijk amper de verwarming)

Nu is het me opgevallen dat in de vorige woning in de app netjes elke maand de bedragen staan aangegeven. Dit was elke maand 40/50 euro. Plotseling net voordat de jaarnota binnenkwam, schoof alles naar 80 a 90,-. Ik heb hier Oxxio al een aantal keer over gebeld maar niemand wil mij vertellen hoe dit in elkaar steekt. Echter kregen we gewoon geld terug aan het einde van het jaar, dus heb ik het maar gelaten voor wat het was.

Nu in het nieuwe huis beginnen de rare streken. We zijn op de hoogte dat ons contract inmiddels verlopen was, en we dus met de nieuwe energietarieven mee moesten gaan. Deze zijn soms lager, soms hoger (zie afbeelding 3). Echter is dit nog lager dan wat nieuwe klanten tegenwoordig moeten betalen. Ook dit is overal duidelijk aangegeven en we zien inderdaad dat onze maandelijkse kosten iets hoger liggen dan normaal. Daarom hebben we onze maandelijkse kosten verhoogd naar 120,- zodat we altijd netjes ruim boven het verbruik blijven betalen om problemen te voorkomen.

Elke maand zijn de kosten wederom weergegeven in de app (zie afbeelding 1). We betalen dus ruim boven wat we verbruiken en alles lijkt dus goed te gaan. Echter wat mij heel erg dwars zit en wat mij vooral continue achtervolgt is dat ik in de app continue de volgende melding krijg als ik de app open (zie afbeelding 2). Ik heb hier Oxxio ook al meerdere malen over gebeld. Nogmaals ik ben me op de hoogte van de stijgende energietarieven, maar ten opzichte van onze vorige woning, en het verbruik die de app aangeeft kan ik me niet voorstellen dat we meer dan 1400,- euro moeten bij betalen voor een 2-persoons huishouden in een appartement van net 75m2. Het probleem blijft dat niemand van Oxxio weet waardoor dit komt, en het enige wat ze me blijven zeggen is dat ik dan maar even mijn maandbedrag moet verhogen en dat ze er achteraan gaan, echter weten we allemaal dat je er nooit meer wat over terug hoort.

Ik voel me nogal in de steek gelaten en ik weet niet echt wat ik met dit probleem kan doen want het moet wel duidelijk zijn dat hier dingen niet helemaal goed gaan. Ze hebben me laten weten dat ze een onderzoek in de meterkast kunnen starten, maar als daar niks fout blijkt te zijn er 800,- in rekening word gebracht. Vind ik ook een beetje een omslachtig idee.

Zijn er meer mensen met dezelfde problemen, die hier al een oplossing voor hebben of erover willen sparren? Ik hoor het graag!
Oxxio - Afbeelding 2.jpg
Oxxio - Hoge kosten
(22 KiB) 5525 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Oxxio - Afbeelding 1.png
Oxxio - Maandelijks verbruik
(90.22 KiB) 5525 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Oxxio - Afbeelding 3.png
Oxxio - Tarieven die NU gelden.
(114.09 KiB) 5525 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Groet,
Ricardo

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Waarschijnlijk gaat Oxxio er van uit dat U in uw nieuwe appartement evenveel gas en stroom gaat verbruiken als de
vorige bewoners. Er wordt nu bij deze temperaturen niets verbruikt voor de verwarming, maar in de komende winter wel.
De ene persoon stookt zich arm in een appartement, terwijl de andere zijn verwarming in de winter uit kan laten staan
omdat zijn onderburen koukleumen zijn en hun opstijgende warmte zorgen voor "gratis" vloerverwarming. Dit een mijn
inziens slechts een verwachting die hun hebben berekend aan de hand van uw verbruik en dat van de vorige bewoners.

DeZevendeHenk
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ik heb het ook heel lang geprobeerd op deze manier mijn energierekening te benaderen omdat ik geen zin het erin te duiken maar totdat je de rekening gaat zien als "verbruik in periode" maal "tarief over die periode" plus kosten ga je deze niet doorgronden. Het gebruik van een spreadsheet is eigenlijk een vereiste.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

U geeft zelf al aan dat de tarieven sterk verhoogd zijn, maar u vergelijkt alsnog de bedragen in plaats van het verbruik.
De eerste maanden in het nieuwe appartement waren de wintermaanden, u kunt dit verbruik vergelijken met uw verbruik van begin 2021. Alleen deze vergelijking heeft zin.
Een vorige reactie liet al zien dat het verbruik van de vorige bewoners voor de energieleveranciers de basis van hun verwachtingen vormt, dus als uw verbruik meevalt dan hoeft u zich daar niets van aan te trekken. Bereken uw jaarverbruik op basis van 2021 (in het vorige appartement) en doe daar een 10% bovenop; reken dan met de huidige energieprijzen uit wat u moet betalen als voorschot om niet al te veel achter te lopen bij de jaarafrekening.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ga uit van een dubbelle beprijzing uiteindelijk dan zit je goed, had je een totaalverbruik van 50 euro dan zal dit nu rond de 100 euro zijn, je betaald dus nu al voldoende vooruit.

men gaat uit van de vorige bewoners, vandaar dat je de waarschuwing krijgt.

Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven

Ongelezen bericht door Erthanax »

Is uw maandelijks verbruik in m³ en kWh ongeveer hetzelfde als in dezelfde maanden vorig jaar? Dan kunt u aan de hand van uw oude en nieuwe tarieven schatten of uw huidige maandelijkse voorschot redelijk is.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Uw verbruik is belangrijk. De kosten nu liggen 2 tot 4 keer hoger als voorheen. Als het verbruik hetzelfde gebleven is, dan is het te betalen bedrag dus 2 tot 4 keer hoger. Als er in uw verbruikscijfers iets vreemds zit, dan zou u daar achteraan moeten gaan.
Kortgezegd: als er in het werkelijke verbruik niets veranderd is ligt het in de hogere kosten. Als het verbruik ineens sterk afwijkt met voorheen, dan zal u eerst moeten kijken waar dit in zit.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven

Ongelezen bericht door Ivo.w »

1: ik vermoed dat u ergens in de winter of het (vroege) voorjaar bent verhuisd. Dan is het heel logisch dat u de laatste maanden dat u in uw vorige appartement woonde veel meer energie verbruikte dan in de zomer daar voorafgaand. In de zomer staat immers de verwarming niet aan en heeft u ook veel minder vaak en minder lang uw lampen aan staan.
U ziet ook in uw overzichten van de huidige woning dat de kosten voor maart en april significant hoger zijn dan de kosten voor juni/juli. En dat terwijl het stookseizoen in maart/april al op zijn eind loopt en u in het appartement waarschijnlijk maar heel af en toe de verwarming aan heeft gehad.

De kosten voor het komende winterverbruik als er echt gestookt moet worden, zullen op maandbasis nog veel hoger zijn dan de kosten van maart/april

2: na een verhuizing wordt het gebruik van de 'nieuwe' woning geschat op basis van het historisch verbruik voor die woning. Als de vorige bewoners bijna altijd thuis waren en de verwarming lekker hoog zetten en u bent zelden thuis en zet de verwarming niet hoger dan 20 graden, dan is het geschatte verbruik op basis van de historie voor deze woning waarschijnlijk te hoog. Het omgekeerde kan uiteraard ook gebeuren: dat vorige bewoners veel zuiniger waren dan de nieuwe bewoners, en dan krijgen de nieuwe bewoners een flinke eindafrekening.

3: de prijzen voor energie zijn - nogal - gestegen. Op uw vorige jaarcontract betaalde u waarschijnlijk ongeveer 21ct per kWh elektriciteit en 75ct per m³ gas (inclusief energiebelastingen, ODE en BTW).
Nu betaalt u voor elektriciteit (gemiddeld van piek/dal) een all-in tarief van 47ct per kWh en voor gas een tarief van €2,23 per m³. Voor moet u dus 3 keer zoveel betalen als voorheen, vooe elektriciteit ruim twee keer zo veel. Natuurlijk gaat u dat merken in uw maandbedragen en jaarrekeningen voor energie. Ook als het verbruik precies hetzelfde zou blijven.

Voor een nog betere uitleg zult u exacte verbruikscijfers moeten geven per jaar van uw vorige appartement en waarop uw huidige voorschot gebaseerd is.

HereIsTom
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:04

Re: Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven

Ongelezen bericht door HereIsTom »

Als ik uw gemiddelde verbruik neem met de tarieven die daar staan, zou u nu op € 103,- per maand uitkomen, dat zou dan € 1236,- per jaar zijn.
Als dat verbruik en die prijzen kloppen en je betaald al € 120,- p.mnd. dan klopt dat bij betalen niet.
Ik zou de tarieven en verbruik op https://inloggen.oxxio.nl/ nog eens even nakijken!
Eventueel kun je voor de zekerheid zelf € 1000,- sparen voor de eindafrekening dan kom je niet in de problemen.

triangel
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:42

Re: Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven

Ongelezen bericht door triangel »

Misschien een stomme vraag, maar hoe kan een energieleverancier het verbruik zien van vorige bewoners??? Tenzij die natuurlijk dezelfde leverancier hadden.....
En dan heb je nog privacy m.i.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven

Ongelezen bericht door jonis »

HereIsTom schreef:
05 aug 2022 22:26
Als ik uw gemiddelde verbruik neem met de tarieven die daar staan, zou u nu op € 103,- per maand uitkomen, dat zou dan € 1236,- per jaar zijn.
Als dat verbruik en die prijzen kloppen en je betaald al € 120,- p.mnd. dan klopt dat bij betalen niet.
Ik zou de tarieven en verbruik op https://inloggen.oxxio.nl/ nog eens even nakijken!
Eventueel kun je voor de zekerheid zelf € 1000,- sparen voor de eindafrekening dan kom je niet in de problemen.

November t/m februari gaat de verwarming aan....dat gemiddeld verbruik daarvan zie je niet terug in openingspost.
Oud(er) en klein appartement kan net zo goed richting 800m3 gas gaan; ben je ook al bijna 2000,- kwijt met deze tarieven; alleen al aan gas.
Dus ts kan beter kijken naar oud jaarverbruik (voor een schatting) en de nieuwe tarieven.
Als je daarnaast nog gebruik maakt van een verbruiksmanager, kun je altijd nog makkelijk voorschot aanpassen.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven

Ongelezen bericht door Ivo.w »

triangel schreef:
07 aug 2022 15:08
Misschien een stomme vraag, maar hoe kan een energieleverancier het verbruik zien van vorige bewoners??? Tenzij die natuurlijk dezelfde leverancier hadden.....
En dan heb je nog privacy m.i.
Die informatie staat in de landelijke registers van de netbeheerder en kan de energieleverancier opvragen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven

Ongelezen bericht door sjohie »

triangel schreef:
07 aug 2022 15:08
Misschien een stomme vraag, maar hoe kan een energieleverancier het verbruik zien van vorige bewoners??? Tenzij die natuurlijk dezelfde leverancier hadden.....
En dan heb je nog privacy m.i.
Ze zien het niet van bewoners, maar per meter/huisaansluiting. Tot het moment dat ze die huisaansluiting koppelen aan hun eigen klantenbestand, zien ze niks persoonlijks. Privacy is een groot goed, maar ook weer geen wederzijds zelfmoordpact tussen u en een dienstverlener, of overheid. Ook bestaan er uitzonderingen op regels, om bedrijven in staat te stellen hun wettelijke taken uit te voeren. Zo mogen pensioenverzekeraars wel putten uit de Basisregistratie Personen (BRP) om mensen hun pensioen te kunnen geven, maar diezelfde gegevens niet gebruiken voor marketingdoeleinden.

Lapsang
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 jul 2011 08:26

Re: Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven

Ongelezen bericht door Lapsang »

Als je zelf met een zelfgekozen regelmaat de meterstanden noteert in een Excel document kan je weinig gebeuren. Op de tarieven heb je toch geen invloed.

Ik noteer de meterstanden op de 1e, de 6e , de 15e en de 24e van de maand.

Je merkt zo ook op tijd als er iets mis is. En je kunt vergelijken met het jaar daarvoor.

Ooit was mijn electra-verbruik opeens abnormaal hoog: de ijskast bleek defect.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Oxxio rekent extreem hoge, onbekende tarieven

Ongelezen bericht door jonis »

Lapsang schreef:
08 aug 2022 09:02
Als je zelf met een zelfgekozen regelmaat de meterstanden noteert in een Excel document kan je weinig gebeuren. Op de tarieven heb je toch geen invloed.

Ik noteer de meterstanden op de 1e, de 6e , de 15e en de 24e van de maand.

Je merkt zo ook op tijd als er iets mis is. En je kunt vergelijken met het jaar daarvoor.

Ooit was mijn electra-verbruik opeens abnormaal hoog: de ijskast bleek defect.
Als je tegenwoordig gewoon in de app kijkt zie je toch ook de maandelijkse meterstanden, dagelijks verbruik, vergelijking per periode etc.
Wie doet tegenwoordig nog noteren..... :wink:

Plaats reactie