Oxxio stelt minimale maandpremie verplicht!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
JeffreyM033
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2022 15:01

Oxxio stelt minimale maandpremie verplicht!

Ongelezen bericht door JeffreyM033 »

Ons contract wordt per 1 oktober verlengt. Onze vorige premie was 160 euro p.m. waarmee we op 18 euro bijbetaling na goed uitkwamen. We hebben sinds 1 juli 15 zonnepanelen (berekend was 12 panelen om zelf 00% e ergie op te wekken) en vanaf vorige week een nieuwe hr+ valliant cv ketel (oude was uit 1998). Wij dachten aan een maandbedrag van 250 euro, daar we zelf geen stroom meer extra verwachten op basis van histories verbruik. Nu stelt OXXIO een maandpremie voor van 520 euro per maand. Deze kan ik maximaal verlagen via de oxxio app naar 416 euro per maand. Dat men ter bescherming van hun klanten een hoog bedrag voorstellen snap ik, maar bij onderbouwing van onze situatie wordt telefonisch gezegd dat deze maandtermijn niet lager mag gezet worden dan de 416 euro per maand! Er wordt nergens een onderbouwing gegeven hoe men aan hun maandbedrag komt. Ons nieuwe tarief voor gas zou volgens de berichtgeving over ons contract op 2,20 euro per m3 bedragen. Men geeft telefonisch aan dat we maar een contactformulier moeten invullen en men deze dan mogelijk zal beantwooden. En men geeft aan nog helemaal niet zeker te weten wat het gestelde plafond bedrag zal worden en per wanneer deze zal ingaan.

Wat is de ervaring van andere klanten en beste Tros Radar, mag OXXIO zomaar zonder onderbouwing een minimaal maandbedrag eisen zonder verdere onderbouwing?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18
Beste antwoord
Gekozen door JeffreyM033

Re: Oxxio stelt minimale maandpremie verplicht!

door Seinhuis » 29 sep 2022 17:16

Wat ik ook in de andere topic heb aangegeven, beide partijen moeten een redelijk tarief berekenen. OXXIO mag/moet berekenen met de historische cijfers.

U kunt door middel van een gemiddelde verbruik van de afgelopen jaren tegen de huidige energieprijzen te berekenen inschatten of OXXIO niet veel ste veel geld betekent. En zelfs dan is het koffiedik bekijken.

Wat u nu bespaart en dus te veel betaald krijgt u aan het einde van uw contact periode terug. In kleine stapjes wordt het nieuwe verbruik in de voorschot meegenomen.

Bij sommige energie maatschappijen kunt u een verlaagde termijn betaling aanvragen als u vaak de meterstanden door geeft. Dus niet bij alle energie maatschappijen.

Vanaf januari komt een energie plafond waardoor het maandelijkse voorschot omlaag gaat.

Indien u van mening bent dat u aan de hand van uw historische verbruik te veel moet betalen en OXXIO wilt het bedrag niet verlagen neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/juridisch-advies. Eventueel kunt u naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ voor een bindend uitspraak.
kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Oxxio stelt minimale maandpremie verplicht!

Ongelezen bericht door kuklos »

JeffreyM033 schreef:
29 sep 2022 15:18
Deze kan ik maximaal verlagen via de oxxio app naar 416 euro per maand.
het advies dat ik in een ander topic al aan iemand gaf: doen. En proberen op een later tijdstip, bijvoorbeeld enkele dagen later het nogmaals verlagen. Meestal kan je een maximaal bedrag per keer verlagen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oxxio stelt minimale maandpremie verplicht!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad, probeer steeds een stapje te verlagen. Meer kan je niet doen.

En het is geen verzekering, dus ook geen premie :wink:

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Oxxio stelt minimale maandpremie verplicht!

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Wat ik ook in de andere topic heb aangegeven, beide partijen moeten een redelijk tarief berekenen. OXXIO mag/moet berekenen met de historische cijfers.

U kunt door middel van een gemiddelde verbruik van de afgelopen jaren tegen de huidige energieprijzen te berekenen inschatten of OXXIO niet veel ste veel geld betekent. En zelfs dan is het koffiedik bekijken.

Wat u nu bespaart en dus te veel betaald krijgt u aan het einde van uw contact periode terug. In kleine stapjes wordt het nieuwe verbruik in de voorschot meegenomen.

Bij sommige energie maatschappijen kunt u een verlaagde termijn betaling aanvragen als u vaak de meterstanden door geeft. Dus niet bij alle energie maatschappijen.

Vanaf januari komt een energie plafond waardoor het maandelijkse voorschot omlaag gaat.

Indien u van mening bent dat u aan de hand van uw historische verbruik te veel moet betalen en OXXIO wilt het bedrag niet verlagen neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/juridisch-advies. Eventueel kunt u naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ voor een bindend uitspraak.

Hermandevries
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jul 2015 10:00

Re: Oxxio stelt minimale maandpremie verplicht!

Ongelezen bericht door Hermandevries »

Ik zit ook bij OXXIO, ook per 1 okt nieuwe tarieven maar ik weet nog niet wat we per maand gaan betalen. Ook zelfde situatie, wij krijgen straks een airco om te verwarmen en vanaf januari zonnepanelen. Om de maandelijkse kosten te drukken... Maar als ik jouw bericht zo eens lees dan is dat op korte termijn een lastig verhaal. Wij gaan van €180 naar...?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Oxxio stelt minimale maandpremie verplicht!

Ongelezen bericht door sjohie »

Op dit moment gaat een contract met een nieuwe prijs, komend van pre-oorlog tarieven, ongeveer een factor 4 omhoog, soms zelfs 5. En daarbinnen is gas de grootste kostenpost. Kortom, in uw geval is een krappe factor 3, niet zo gek. Een nieuwe ketel is, als de oude niet echt idioot slecht was ingeregeld, niet ineens 50% zuiniger ofzo. En dat 0 kWh stroomverbruik, móet nog maar, er zijn ook steeds meer mensen waarbij terugleveren niet kan op sommige momenten, ivm te weinig lokale netwerkcapaciteit, dus dat even naar 0 rekenen, zal Oxxio wat huiverig voor zijn.

Plaats reactie