Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
PJonge
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2021 16:01

Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door PJonge »

Ik heb mij ongeveer 2 weken geleden aangemeld bij Welkom Energie en zou op 20 november overstappen. Formeel ben ik dus nog geen klant. Ik vraag mij af wat er nu met mijn aanmelding gebeurt, wordt deze door Eneco overgenomen? Of geldt deze niet meer en blijf ik gewoon bij mijn huidige leverancier (Vattenfall) als ik niets doe?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door scontra »

Neem contact op met uw huidige energieleverancier en overleg met hen de huidig ontstane situatie.

Frankhof
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 jun 2019 21:20

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door Frankhof »

Als je contract nog niet is ingegaan blijft alles gewoon bij het oude, Eneco neemt deze aanmeldingen niet over. Zie hier: https://www.kieszeker.nl/blog/energiele ... om-energie

PJonge
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 sep 2021 16:01

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door PJonge »

Frankhof schreef:
28 okt 2021 11:40
Als je contract nog niet is ingegaan blijft alles gewoon bij het oude, Eneco neemt deze aanmeldingen niet over. Zie hier: https://www.kieszeker.nl/blog/energiele ... om-energie
Toevallig las ik dat net ook op de website van Welkom zelf. Bedankt voor de reactie, dan ga ik maar weer zoeken naar een ander energiebedrijf :)

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou even wachten als ik u was. De variabele prijzen bij Vattenfall zijn helemaal niet slecht en nu een nieuwe vinden wordt een stuk moeilijker. Een vast contract lijkt me nu helemaal niet slim.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou ergens in mei overstappen en dan het voorschot zo laag mogelijk zetten.

ChristianB
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2021 17:18

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door ChristianB »

Ik vroeg me af of het juridisch gezien geoorloofd is om klanten te verplichten bij Eneco hun stroom af te laten nemen per 1 november, terwijl er pas op 5 november een correspondentie zal volgen betreffende de voorwaarden en tarieven. We weten allemaal dat de tarieven niet mals zullen zijn, maar dit is de omgekeerde wereld toch? Contractverplichting zonder te weten wat de voorwaarden zijn. Ik ben het nog niet vaak tegen gekomen.

Daarnaast is het vreemd dat, in een geprivatiseerde energiemarkt waarbij de klant zelf keuzes kan maken, bij een faillisement van een energieleverancier een klant gedwongen wordt energie af te nemen van een leverancier die bepaald is door achterkamertjespolitiek (onderhandelingen tussen Welkom Energie en Eneco), zonder enige inspraak of mogelijkheid tot verzet van de klant.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door k2p »

ChristianB schreef:
29 okt 2021 17:36
Daarnaast is het vreemd dat, in een geprivatiseerde energiemarkt waarbij de klant zelf keuzes kan maken, bij een faillisement van een energieleverancier een klant gedwongen wordt energie af te nemen van een leverancier die bepaald is door achterkamertjespolitiek (onderhandelingen tussen Welkom Energie en Eneco), zonder enige inspraak of mogelijkheid tot verzet van de klant.
Dit verwondert mij ook. Blijkbaar regelt de ACM dit zo. Maar of ACM daar een wettelijk kader voor heeft, weet ik niet.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind dat ook bijzonder. Als het nu op basis van de oude tarieven was... maar ook dat is het niet. Het is gedwongen winkelnering.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ChristianB schreef:
29 okt 2021 17:36
Ik vroeg me af of het juridisch gezien geoorloofd is om klanten te verplichten bij Eneco hun stroom af te laten nemen per 1 november, terwijl er pas op 5 november een correspondentie zal volgen betreffende de voorwaarden en tarieven. We weten allemaal dat de tarieven niet mals zullen zijn, maar dit is de omgekeerde wereld toch? Contractverplichting zonder te weten wat de voorwaarden zijn. Ik ben het nog niet vaak tegen gekomen.
Niemand mag zonder energie komen te zitten. Het is een behoorlijke operatie om alle klanten ergens onder te brengen. Om te voorkomen dat iedereen tegelijk gaat overstappen en daarmee andere energiebedrijven een hoop werk geeft en om de oude leverancier de kans te geven om alle standen goed te verwerken is even een maandje rust nodig. Na die maand is iedereen vrij om te gaan en staan waar die wilt en heeft dus ook een maand de tijd om iets anders te zoeken. Om binnen een week over te stappen is vrij lastig met dit soort aantallen.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
29 okt 2021 19:13
Om te voorkomen dat iedereen tegelijk gaat overstappen en daarmee andere energiebedrijven een hoop werk geeft en (...) is even een maandje rust nodig.
Hoe voorkom je precies dat iedereen gelijktijdig overstapt al je iedereen een maand laat wachten? Dat lijkt mij overigens niet een streven dat een maand wachten rechtvaardigd, zeker niet als de prijzen in die maand worden verhoogd.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
29 okt 2021 18:36
Ik vind dat ook bijzonder. Als het nu op basis van de oude tarieven was... maar ook dat is het niet. Het is gedwongen winkelnering.
Nee, zie de reactie van snuffel1:
snuffel1 schreef:
29 okt 2021 19:34
Voor zover ik weet worden bestaande klanten overgeheveld naar Eneco enkel en alleen om de energielevering te garanderen.
Nu loopt de energielevering door. De overheid had ook kunnen zeggen "barst maar, zoek het zelf maar uit". Is dit een ideale oplossing? Nee. Maar het was kiezen tussen twee kwaden. Of de klanten hebben geen energie, of ze krijgen (voorlopig) een leverancier opgedrongen en is een garantie tot voortzetting van levering en daarna gaan we iets beters verzinnen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Was dit faillissement van Welkom Energie niet al door hen te voorzien geweest?
Lijkt mij toch écht van wél.
Nu zijn de klanten van WE van het ene op het andere moment en dus compleet verrast " overgeheveld " naar Eneco. Geen keus!
Was dit een maand geleden al bekend geweest dan hadden klanten nog op tijd zelf kunnen kiezen en voor een wellicht gunstiger aanbod.
Nu kan er na een maand Eneco weliswaar alsnog overgestapt worden naar een ander, maar lieve help, wat een gedoe! Weer eindstanden inleveren, vergelijken, welkomsbonus etc. En dan komt die drukte voor Eneco alsnog wanneer velen massaal tóch per 1 januari voor een ander gaan kiezen.
Ik kan me ook voorstellen dat er ook veel mensen geen zin in hebben zo in de drukke december maand om alsnog over te stappen en dus bij Eneco blijven hangen. Kassa voor Eneco.
Het eea riekt naar samenzwering en stiekem gedoe.
Essent, Vattenfall zijn ook stevige jongens en het administratieve gedeelte had iedere andere grote jongen ook kunnen oppakken .

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

ChristianB schreef:
29 okt 2021 17:36
Ik vroeg me af of het juridisch gezien geoorloofd is om klanten te verplichten bij Eneco hun stroom af te laten nemen per 1 november, terwijl er pas op 5 november een correspondentie zal volgen betreffende de voorwaarden en tarieven. We weten allemaal dat de tarieven niet mals zullen zijn, maar dit is de omgekeerde wereld toch? Contractverplichting zonder te weten wat de voorwaarden zijn. Ik ben het nog niet vaak tegen gekomen.

Daarnaast is het vreemd dat, in een geprivatiseerde energiemarkt waarbij de klant zelf keuzes kan maken, bij een faillisement van een energieleverancier een klant gedwongen wordt energie af te nemen van een leverancier die bepaald is door achterkamertjespolitiek (onderhandelingen tussen Welkom Energie en Eneco), zonder enige inspraak of mogelijkheid tot verzet van de klant.
Dit zijn noodsituaties. Dan is het niet gek dat zaken direct worden opgepakt door 1 partij. Maar dat kunnen we natuurlijk ook gewoon afschaffen. Als een leverancier failliet gaat laten we de keuze volledig bij de consument liggen. Totdat de consument een keuze heeft gemaakt wordt dan uiteraard wel de energielevering even stop gezet. Netbeheerders hebben immers geen contract met de consument en kunnen daarom geen rekeningen sturen. Het lijkt me dat we zo’n situatie niet willen.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar hoe zou die energielevering stopgezet moeten worden? Neem een appartementsgebouw. Op nummer 1 levert Eneco, op 3 Vattenfall, op 5 en 7 Budget Energie en ga maar door.

Alle netwerkbeheerders kunnen niet even bij alle klanten de zaken gaan uitschakelen. Dus geleverd wordt er toch wel. Het gaat er om wie moet factureren.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door Cro »

PeterPeters1966 schreef:
30 okt 2021 09:46
ChristianB schreef:
29 okt 2021 17:36
Ik vroeg me af of het juridisch gezien geoorloofd is om klanten te verplichten bij Eneco hun stroom af te laten nemen per 1 november, terwijl er pas op 5 november een correspondentie zal volgen betreffende de voorwaarden en tarieven. We weten allemaal dat de tarieven niet mals zullen zijn, maar dit is de omgekeerde wereld toch? Contractverplichting zonder te weten wat de voorwaarden zijn. Ik ben het nog niet vaak tegen gekomen.

Daarnaast is het vreemd dat, in een geprivatiseerde energiemarkt waarbij de klant zelf keuzes kan maken, bij een faillisement van een energieleverancier een klant gedwongen wordt energie af te nemen van een leverancier die bepaald is door achterkamertjespolitiek (onderhandelingen tussen Welkom Energie en Eneco), zonder enige inspraak of mogelijkheid tot verzet van de klant.
Dit zijn noodsituaties. Dan is het niet gek dat zaken direct worden opgepakt door 1 partij. Maar dat kunnen we natuurlijk ook gewoon afschaffen. Als een leverancier failliet gaat laten we de keuze volledig bij de consument liggen. Totdat de consument een keuze heeft gemaakt wordt dan uiteraard wel de energielevering even stop gezet. Netbeheerders hebben immers geen contract met de consument en kunnen daarom geen rekeningen sturen. Het lijkt me dat we zo’n situatie niet willen.
Er is natuurlijk ook een andere optie, geef deze 90000 gebruikers het model contract, dat iedere energie aanbieder wettelijk verplicht moet aanbieden met de daarbij horende variabele tarieven.

Die tarieven zijn al bekend, immers dat contract kan ik, als ik zou willen, op dit moment aangaan bij iedere aanbieder van energie, dus ook bij Eneco. Dan kan er prima voor 1 november duidelijkheid zijn over de tarieven en kunnen consumenten eigenlijk direct beslissen of ze na een maand willen overstappen of willen blijven.
Laatst gewijzigd door Cro op 30 okt 2021 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat men niet zonder energie kan zitten is begrijpelijk, dus moet er sowieso geleverd worden, maar voor WE kan dit toch niet als een complete verrassing zijn gekomen ?
Men had de klant de keus moeten laten en niet halsoverkop een gedwongen overstap naar Eneco moeten laten maken.
Nu is er geen keus geweest voor die klant.
Pas na 1 maand kun je eventueel switchen met alle gedoe vandien.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door kuklos »

moederslink schreef:
30 okt 2021 11:10
Men had de klant de keus moeten laten en niet halsoverkop een gedwongen overstap naar Eneco moeten laten maken.
Nu is er geen keus geweest voor die klant.
Pas na 1 maand kun je eventueel switchen met alle gedoe vandien.
Klopt. En terecht. Nu heeft de klant een energieleverancier en is bekend welke. Het probleem is nu simpel. Geen gedonder, geen gekloot, geen jarenlang getouwtrek achteraf wie nou die maand energie geleverd heeft etcetera.
Nogmaals, dit is een noodoplossing om te zorgen dat er grotere ellende wordt voorkomen. Kiezen uit twee kwaden en dit was de minste kwade optie. Niet ideaal, maar nog altijd beter dan geen leverancier en geen energie.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Als je nieuwe contract nog niet is ingegaan zal je bij je oude leverancier blijven.

En Eneco komt met een speciaal tarief tot 1 maart om deze klanten de winter door te helpen. Is niet gelijk aan het publieke tarief die je nu zelf kan vinden.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Pas aangemeld bij Welkom Energie, moet ik iets doen?

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Goedemorgen,

Ik snap dat deze situatie voor wat vraagtekens zorgt. Per 1 november worden alle bestaande klanten van Welkom Energie overgenomen door Eneco. De aanmeldingen van nieuwe klanten gaan niet door. Dat betekent dat jouw aanmelding per 20 november geannuleerd wordt. Als je niets doet, blijf je klant van ons.

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall

Gesloten