LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
manteltje
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 nov 2007 21:36

PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door manteltje »

Veel huurders van woningbouwverenigingen kregen afgelopen tijd een briefje in de bus: of ze willen besparen op hun energierekening door zich aan te sluiten bij Woonenergie. Dat is een initiatief van de gezamenlijke woningbouwverenigingen om goedkoper energie in te kopen voor haar klanten. Al 60.000 mensen zijn op dat aanbod ingegaan, zegt Woonenergie in het wervende briefje. Op de website van Woonenergie staat wie de energie inkoopt.

Het blijkt sinds 1 januari dit jaar te gaan om het Britse bedrijf Centrica, een naam die in Nederland weinig weerklank vindt.

Veel bekender is energiebedrijf Oxxio, landelijk de vierde energieleverancier met naar eigen zeggen 800.000 klanten, én dochterbedrijf van Centrica. Het is dan ook Oxxio dat operationeel verantwoordelijk is voor de stroomleverantie voor klanten van Woonenergie, bevestigt woordvoerder Rob Drukker van Woon­energie.

Oxxio staat nou niet bekend als keurige partij. Gisteren publiceerde De Pers over de wantoestanden bij dat bedrijf. Drie oud-medewerkers van de klantenservice vertelden hoe klanten onterecht en met opzet werden lastig gevallen met dubbele rekeningen en opzettelijk lange telefonische wachttijden. Een oud-medewerker die tot voor kort op de helpdesk van Woonenergie heeft gewerkt, voorspelt weinig goeds. ‘Veel klanten die weggingen bij Woonenergie klaagden al over de eindafrekening. Ze kunnen straks ook nooit op tijd de jaarafrekeningen versturen.’

Woordvoerder Drukker zegt de geschetste problemen niet te herkennen. ‘Wij hebben een contract met Centrica over de kwaliteit van dienstverlening. Tot nu toe zijn we tevreden. Onze klantenservice heeft bovendien een gratis nummer, dus het probleem van dure 0900-nummers hebben we niet.’


bron: http://www.depers.nl/economie/124885/Hu ... Oxxio.html

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Gratis nummer zegt niets over de service en daarbij het geld voor deze telefoontjes halen zij ergens anders weer terug.

Afwachten of deze hetzelfde wordt als Oxxio. Anders bestaat de kans zeer groot dat Oxxio het heet onder haar voeten krijgt, stil van de markt verdwijnt en Woonenergie hun nieuwe naam wordt. Nieuw pandje en klaar is kees. Kunnen zij weer opnieuw belazeren.

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door jsp »

Nieuw pandje en klaar is kees.
Dan hoeven ze niet ver te verhuizen, Maarten. Woonenergie, OXXIO en Centrica zitten naast elkaar op hetzelfde bedrijvenpark in Hilversum.

r001
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 okt 2005 21:43

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door r001 »

Ook een nieuw telefoonnummer aanvragen is niet nodig:

035- 6265800 Oxxio
035 6268440 Woonenergie

Zouden ze op dezelfde centrale zitten met dezelfde receptioniste?
Tsja, de naam mag anders klinken, het is gewoon hetzelfde.

Het is trouwens hetzelfde bedrijf wat voor beiden, Oxxio en Woonenergie, de klanten-geen-service uitvoert.
http://www.arvatoservices.nl/

Dit is al helemaal om je vingers bij af te likken:
http://www.arvatoservices.nl/inieuws.as ... =FRONT&d=1

Jammer alleen, dat de praktijk anders uitpakt. Tsja, Arvato, gevestigd te Venlo, is een verlengstuk van Oxxio en wat mij betreft dan ook de nieuwe "Bende van Venlo".

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Welke toevalligheden kennen wij nu

1: Het is van het zelfde Britse Concern
2: Oxxio en Woonenergie zitten beide in Hilversum
3: De voorloopnummer zijn precies eender. Enkelt de doorkiesnummers zijn verschillend. Ben benieuwd welk LIC-nummer bij KPN aan deze nummers zijn verbonden in de telefooncentrale.

Ik denk dat ik dat wel ef ga uitzoeken en dat gaat mij lukken ook.

Voor diegeen die dit niet begrijpen. Ieder telefoonnummer is gekoppeld in de centrale aan een LIC-nummer. Via dit nummer wordt de daadwerkelijke verbinding gemaakt. Wanneer je in je woonplaats verhuist van adres, maar je wilt het zelfde nummer behouden dan verplaatsen zij jou draadverbinding van een LIC-rail. Aan een LIC-rail zit de kabel naar welke naar de telefooncentrale gaat en de kabel welke de grond ingaat naar de woonhuizen. Dus elke woonaansluiting heeft altijd een LIC-nummer in de centrale, maar hoeft geen telefoonnummer te hebben. Neem je een nieuw telefoonnummer dan wordt enkelt het telefoonnummer in de computer bij het LIC-nummer gewijzigd. Ga je verhuizen naar een ander LIC-regio en laat je je telefoonnummer vallen dan krijg je een ander LIC-nummer en dus ook een ander telefoonnummer.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, maar als het niet volledig klopt dan neem het mij niet kwalijk. Het is voor mij al zeker 10 jaar geleden dat ik met de materie te maken heb gehad. Ik heb zelf in telefooncentrales gewerkt van KPN. Niet als hun monteur maar als elektricien via een andere firma. Aan de telefoonkasten met daarin de computers en printplaten kwamen wij niet.

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door jsp »

We moeten natuurlijk geen spoken gaan zien. Complottheorieën zijn er al genoeg. Toch?

Woonenergie is een initiatief van Aedes, de vereniging van Woningcorporaties, gevestigd aan Olympia 1 in Hilversum. (tel 035-6268202). Hierbij zijn ruim 120 woningbouwcorporaties aangesloten met zo'n 2,4 miljoen huurders. Namens deze huurders wil Woonenergie collectieve (dus goedkope) contracten afsluiten met energieleveranciers. Inmiddels maken hier zo'n 60.000 huurders gebruik van. Op zich geen slechte zaak. Bovendien hebben ze een gratis telefoonnummer voor hun klantenservice.

OXXIO is in 2004 voortgekomen uit de energiebedrijven Durion, Evolta en Energiebedrijf.com. Deze bedrijven wisten in korte tijd een kwalijke reputatie op te bouwen als het gaat om administratieve organisatie, financiële huishouding, klantacquisitie en incassomethodieken. In veel regio's is OXXIO inmiddels de 2e electriciteitsleverancier; landelijk gezien de 4e in grootte.

Sinds 1 januari 2007 is Woonenergie in zee gegaan met Centrico, een groot Brits energieconsortium dat voet aan de grond wil krijgen op het Europese vasteland. In juni 2005 nam Centrica OXXIO over. Centrico heeft in Nederland alleen op papier een kantoor: de activiteiten worden uitgevoerd vanuit het OXXIO hoofdkantoor aan de Marathon 5 in Hilversum (tel. 035-6265800). Ook de klantenservice-aktiviteiten worden uitgevoerd door OXXIO.

Waar komt het nu op neer: via Woonenergie (dus Aedes met 2,4 miljoen aangesloten huurders) heeft Centrica (dus OXXIO met 400.000 aangesloten huishoudens) een enorme doelgroep aangeboord die via de woningbouwvereniging- of corporatie (dus betrouwbaar?) wordt bestookt met geweldige aanbiedingen over groene stroom en wat al dies meer zij. De financiële afwikkeling vindt plaats via de administratie van OXXIO. Alleen komt de naam OXXIO in de aanbieding van Woonenergie niet voor! Wie daar wat achter zoekt is gewoon achterdochtig.

En dat beide organisaties (Aedes/Woonenergie en Centrica/OXXIO op 100 meter afstand van elkaar zitten is gewoon toeval. Toch?

(22-11 Aantal aangesloten huurders aangepast, stond 2,4 ipv 2,4 miljoen)
Laatst gewijzigd door jsp op 22 nov 2007 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door wicher »

De financiële afwikkeling vindt plaats via de administratie van OXXIO
Noem je zoiets niet een "contradictio in terminis"??? :roll:
Elke vereniging die zijn leden aan dit soort ellende blootstelt zou rechtswege vervolgd moeten worden. Of zit er misschien iemand die ook zijn zakken aan het vullen is?

r001
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 okt 2005 21:43

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door r001 »

Het initiatief op zich is niet slecht en wie weet heeft woonenergie wel heeeeeeel veel tevreden klanten.

Feit is dat Oxxio en Woonenergie heeeeel erg nauw met elkaar verbonden zijn. Wie kiest voor Woonenergie kiest dus via de achterdeur voor Oxxio en kiest ervoor om door diezelfde aardige dames van Arvato in Venlo te woord te worden gestaan. Dat betekent dat je wederom een grote kans maakt om te horen.
"Ik zie dat het u is toegezegd maar helaas mag ik u niet doorverbinden met die persoon"
"U zult nog even geduld moeten hebben"
"Ik kan in mijn systeem daarover niets terugvinden"
"Hiervoor staat 2 maanden, de huidige status kan ik helaas niet zien"
"Het is doorgestuurd naar Oxxio, meer kan ik er niet over zeggen"
"Heel vervelend voor u maar ik kan u niet verder helpen"
en natuurlijk heel sympatiek elke keer weer: "Bedankt voor het bellen"

Hoe aardig je ook te woord wordt gestaan, per saldo mogen ze niets, kunnen ze niets, kortom: doen ze niets. Gekscherend zou ik zeggen dat het een goedkope babbelbox is voor 15 cent. Iets oplossen kunnen ze in ieder geval niet. Gelukkig is het fijn dat je bedragen via de bank kan terugboeken, anders zou het leven wel heel zuur worden.

Wat mij betreft mag heel Nederland zich aanmelden bij Oxxio of Woonenergie. Mijn ervaring is echter bijzonder slecht met Oxxio en hun dames van het callcenter.
Het is de topic-starter denk bedoeld om potentiele klanten te waarschuwen om niet te kiezen voor de bekende ellende. Iets waar ik mij 100 pct bij aansluit.

Het goede nieuws kwam voor mij deze week van de geschillen commissie: de zaak wordt door hen verder in behandeling genomen wat betekent dat ik binnenkort verlost ben van de energieamateurs.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

He jammer!!!!!!!!! Hihi :wink:

r001
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 okt 2005 21:43

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door r001 »

Woonde ik maar in het mooie Limburg....

http://www.arvato.nl/iarvato.asp?cat=JO ... m=4156&d=1

"De klant staat bij dit bedrijf centraal, daarom hechten zij veel waarde aan goede service. Als het gaat om duurzaamheid, doelt onze klant niet alleen op het milieu, maar ook op het opbouwen van duurzame relaties met onze klanten. Die kunnen altijd rekenen op een duurzame, goedkope en betrouwbare energieleverancier."
>betROUWbaar bedoelen ze denk<

Misschien is dit nog de beste oplossing om je eigen problemen bij Oxxio op te lossen. Stevige schoenen is een eis........... De vacature is van 19 november, een voorzorgsmaatregel misschien?!

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door Shine »

Misschien de meest domme opmerking en vraag maar..
Kun je deze woonenergie/Oxxio niet vergelijken met bijvoorbeeld Vastenlastebond?
Deze bond heeft met 2 leveringsbedrijven een leuke overeenkomsten weten te sluiten waardoor ze scherpe aanbiedingen kunnen doen.
Je meld je aan bij Vastenlastebond, maar feitelijk ben je klant van één van de 2 leveringsbedrijven. De voorwaarden van betreffende leveringsbedrijven gelden ook.

Kan in het geval van Woonenergie niet sprake zijn van een vergelijkbare constructie? Want eerlijkgezegd zie ik geen echte verschillen.

Wellicht sla ik de plank volledig mis?

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door jsp »

Wat jij stelt klopt helemaal, Shine.

Op zich hoeft er niets mis te zijn met zo'n constructie. Sterker nog, dat zou in het voordeel van de mensen die deelnemen moeten werken.
Alleen, in het geval van Woonenergie kom je dus via een omweg in het facturerings- en betaalsysteem van OXXIO terecht (omdat Centrica zelf geen administratie voert). Dat zal niet voor iedereen even prettig uitpakken, zo schat ik voorzichtig in.

Bovendien wordt op het aanmeldformulier en het contract dat je van Woonenergie (op Centrica-papier!) ontvangt elke relatie met OXXIO angstvallig verzwegen. Waarom zou dat zijn?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door Shine »

Bovendien wordt op het aanmeldformulier en het contract dat je van Woonenergie (op Centrica-papier!) ontvangt elke relatie met OXXIO angstvallig verzwegen. Waarom zou dat zijn?
Dat vind ik een erg kwalijke zaak.
Trouwens Woonenergie kan daar toch ook duidelik(er) over zijn! Wat dat betreft acht ik hier twee schuldige partijen die aan verbloeming doen.
Bij de vastenlastenbond (dank voor je antwoord!) zijn ze iig duidelijk en spelen open kaart tav het leveringsbedrijf bij wie je dan gaat afnemen.

Verder kwam ik bijgaand super interessant en smakelijk lezend artikel tegen aangaande deze woonenergie/Oxxio/Centrica kwestie.
Het lezen méér dan waard!! Verhelderend en 'to the point'.
Link: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/129592
(......)
Wat blijkt namelijk? Oxxio is volledig in handen van Centrica. Dus concreet heeft WoonEnergie een contract met Oxxio. Daar is natuurlijk ook helemaal niks mis mee. In juni 2005 heeft Centrica Oxxio aangekocht. Concreet zou je dan ook kunnen stellen dat Oxxio een Brits bedrijf geworden is, maar dat zie je niet terug op de site van Oxxio, daar staat namelijk te lezen:

"Oxxio is een Nederlands bedrijf. Onafhankelijk, ambitieus, transparant en innoverend. Wij doen uitsluitend waar we goed in zijn: het leveren van energie."


Ik vind Oxxio vanwege dat groene-stroom concept wel sympathiek, ook al vanwege het opboksen tegen de drie andere reuzen (Nuon, Essent en Eneco), maar het is toch niet helemaal eerlijk om jezelf onafhankelijk te noemen als je in feite een onderdeel bent van die grote Britse beursgenoteerde Centrica reus. Dat oogt ook niet transparant.

(......)

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door jsp »

Sinds januari levert Centrica (lees; OXXIO) de stroom en gas aan Woonenergie. Voorheen waren Rendo en Cogas de leveranciers, als ik het wel heb. Hierover had ik in februari 2007 al een discussie met het gewaardeerde forumlid Puma73, van wie we helaas weinig horen de laatse tijd. Temeer omdat hij ook was overgestapt naar Woonenergie en doorgaans een objectieve, goed gefundeerde en geformuleerde mening heeft.

In de seniorenflat waar mijn moeder woont werden de dames en heren in februari 2007 ook bestookt met een overstapaanbod. Velen zijn daar op in gegaan, "want de woningbouwvereniging adviseert het en dan zal het dus wel betrouwbaar zijn.."
Nu de Woonenergie-afnemers bijna een jaar bij OXXIO zitten en de jaarafrekeningen moeten gaan komen kan het feest dus beginnen...
In de reacties op het goed doortimmerde stuk van Waterput (met dank aan Shine) kun je al aflezen welke kant dat op zal gaan. Leve de marktwerking! Maakt alles veel transparanter!

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door Shine »

Tja, zwart wit gezien klopt dat ook. Kopen en verkopen en handelen in getallen op paier. Maar dit geldt natuurlijk niet alleen voor de branche van energieleveranciers. :wink:
Velen zijn daar op in gegaan, "want de woningbouwvereniging adviseert het en dan zal het dus wel betrouwbaar zijn.."
Klopt. Dit hoor ik ook om me heen. Welbeschouwd vind ik dit eigenlijk misleidende verkoop. Er zijn zelfs bewoners die denken dat ze het moeten doen omdat de wooncoop. hun dit schrijven stuurt. Ikzelf vind dat een wooncoop. zich niet met deze praktijken bezig dient te houden. Of het moet zijn dat ze transparant zijn.
Zeggen: "U kunt zich bij ons anslutien voor energieleverancier welke wij afnemen tegen een gederuceerd tarief bij Oxxio/Centrica. U bent dit echter niet verplicht. U kunt ook zelf uw eigen leverancier kiezen".

Of iig woorden van gelijke strekking.

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door jsp »

@ Shine:
Ikzelf vind dat een wooncoop. zich niet met deze praktijken bezig dient te houden. Of het moet zijn dat ze transparant zijn.
Geheel mee eens. Stroom kopen (dus geld uitgeven) kan ik zelf heel goed! Ik heb liever dat mijn wooncoop. mij na 25 jaar eens van nieuwe tegels in de douche voorziet, dan dat zij voor mij gaan lobbyen bij discutabele stroomboeren waarvan zij de naam niet willen noemen. Overigens moet ik wel zeggen dat de werving van Woonenergie geen dwingende toon heeft.

P.S. Had ik hier trouwens al gezegd dat Woonenergie voor mij € 9,83 per jaar goedkoper is dan Eneco? En dat is ook nog zonder de BTW!!

HvanGennip
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 okt 2006 20:36

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door HvanGennip »

Woonenergie is inderdaad niet zo duur en zijn eerlijk in hun communicatie over de tarieven (geen verborgen kosten zoals een hoger vastrecht of hogere regiotoeslagen). Maar de klantenservice zal wel te wensen over laten verwacht ik, zeker als dit dezelfde is als bij Oxxio.

wieksel
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jun 2007 15:54

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door wieksel »

Hoi,

Ik had al even groene stroom van woonenergie, en heb nu ook besloten op gas over te gaan. Ik ben een van de gelukkelingen die nooit last heeft gehad ermee. En ja, het is goedkoper...

Gister overigens een Oxxio verkoper aan de deur gehad. Bij hem aangegeven dat ik bij woonenergie zat. Ow, prima, dan zit u in feite al bij ons...

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Oke mensen, ik heb even een kort maar krachtig onderzoekingesteld om te zien of de bewering dat Oxxio deselfde leverancier is dan woonenergie. Let op!

Bron woonenergie

WoonEnergie: voordeel door samenwerking
WoonEnergie is opgericht voor en door woningcorporaties. Als onafhankelijk tussenpersoon voert WoonEnergie namens woningcorporaties en zorginstellingen onderhandelingen met energieleveranciers. Wij zijn een groot collectief in de energiemarkt en kunnen door de inkoop van energie te bundelen erg gunstige afspraken maken met energieleveranciers. Wij selecteren op belangrijke criteria als prijs, voorwaarden, klantprocessen en serviceniveau. Wij vinden betrouwbaarheid en duidelijkheid even belangrijk als u! Daarom is ons aanbod voor zowel consument als voor zakelijke afnemers transparant. Wij maken geen gebruik van kleine lettertjes of extra kosten.

Bron KvK
St. Administratiekantoor Oxxio Holding B.V. 34284681 Herengracht 574, 1017CJ Amsterdam Rechtspersoon

Naam: WoonEnergie Project B.V. Vestigingsadres: Olympia 1 -3 Vestigingsplaats: 1213NS Hilversum KvK-nummer: 32092606 0000 Soort Inschrijving: Hoofdvestiging

Twee volstrekt verschillende bedrijven waartussen geen enkele verbinding is geconstateerd.

Waar gaat dit item nog over?
Het bekende broodje aap verhaal.

alwi
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2006 15:44

Re: PAS OP! woonenergie is hetzelfde als oxxio....

Ongelezen bericht door alwi »

Bezoekadres:
Oxxio Nederland bv
Marathon 5
1213 PC Hilversum

Leverancier WoonEnergie: Centrica
Vestigingsadres: Marathon 5, 1213 PC Hilversum.
Correspondentieadres: Postbus 2201, 1200 CE Hilverum.

Dit zegt toch wel genoeg!

Gesloten