LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Pietje11 schreef:
30 sep 2018 20:42
Waarom werkt bovenstaande balk met iconen niet?
Ik wil graag een plaatje ( foto) toevoegen, want een afbeelding zegt meer dan vele woorden!
Een foto van wat? Van een pelletkachel? Of van een schoorsteen? Lijkt me compleet overbodig.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
30 sep 2018 21:08
Pietje11 schreef:
30 sep 2018 20:42
Waarom werkt bovenstaande balk met iconen niet?
Ik wil graag een plaatje ( foto) toevoegen, want een afbeelding zegt meer dan vele woorden!
Een foto van wat? Van een pelletkachel? Of van een schoorsteen? Lijkt me compleet overbodig.
Deze reactie is overbodiger :roll:

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
30 sep 2018 21:30
Lady1234 schreef:
30 sep 2018 21:08
Pietje11 schreef:
30 sep 2018 20:42
Waarom werkt bovenstaande balk met iconen niet?
Ik wil graag een plaatje ( foto) toevoegen, want een afbeelding zegt meer dan vele woorden!
Een foto van wat? Van een pelletkachel? Of van een schoorsteen? Lijkt me compleet overbodig.
Deze reactie is overbodiger :roll:
Idem dito.

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Als houtrook zo ongezond is, waarom daarop subsidie? Ook de CO2 uitstoot van hout verbranding is niet beter dan gas gestookte CV ketels.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door moederslink »

Je kunt gewoon een goede houtkachel plaatsen met een goede schoorsteen op voldoende hoogte .
En er is niets mis mee met verbranden van puur, schoon onbehandeld hout en waar je ook ruimte hebt.

Helaas....ieder jaar tegen de winter komt deze discussie weer. Tig topics zijn er over geschreven, het komt in het nieuws, bij de Rijdende Rechter en noem maar op.
Het punt is dat mensen van alles in zo.n ding gooien met alle kwalijke gevolgen vandien.
Ik zie er nu al tegen op, hier hebben bijna alle achterburen naast elkaar in het rijtje blijkbaar zo.n ding branden , we stikken er soms bijna in , de smerige dampen, rookpluimen etc etc.
Het punt is ook : handhaving en controles.......blijkbaar allemaal niet mogelijk ... :(
En in de zomer zijn dezelfde mensen iedere dag in de weer met BBQ en vuurkorven ....

Ik denk dat je houtkachels vooral in het buitengebied moet hebben en niet in dichtbevolkte steden of buurten , tenzij je verantwoord stookt , maar dat is slechts 1 mening...

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Het verbranden van afval is verboden in een houtkachel. Het lijkt er op dat de politie dit niet echt als grote prioriteit ziet als een milieudelict in dit geval.

DA1979
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2020 18:50

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door DA1979 »

Ik zou graag zien dat mensen zich er meer in zouden verdiepen.
Pallets worden gemaakt van zaagafval van houtzagerijen. Zaagsel dat vroeger werd verbrand in vuil verbranding installaties. De zuivere zachthout zaagsel word geperst in een korrel om gebruikt te worden als brandstof. Op deze manier als restafval van het zagen. Schaven e.d. dus neutraal. Alleen heeft onze overheid niet genoeg hier aan voor hun biomassa centrale's waarbij het co2 neutraal balans is zoek geraakt. Het erge is nog dat de staat wel geld krijgt van brussel voor deze biomassa centrale's. Dat terzij. Ook lees ik dat men pallets waarop stenen of pannen hebben gestaan vergelijkt met de haard pallet. Dit zijn 2 totaal verschillende dingen. Zelf vind ik de pallet haard een betere oplossing dan een houtkachel. Brandhout is geen rest produkt maar een bron van materiaal. En ik vind het zonde dat dit eiken verbrand word terwijl dit ook een mooi produkt had kunnen worden. Qua milieu. Tuurlijk stoot ook de palletkachel wat uit maar een goed afgestelde zie je niet of nauwelijks roken en ruik je niet. Daarbij is men nog niet zover met een betaalbare alternatief voor gas. Nee....... Niet elke woning kan 123 zonder gas zonder dure ingrijpende aanpassing. 2 uw warmtepomp loopt ook niet zonder de benodigde kwh. En de zonnepanelen zijn ook niet echt milieu vriendelijk qua grondstof en recycling. MAAR ben wel een voorstander om niet in de stad of woningbouw met een houtkachel te stoken. Simpel. Omdat bijna niemand goed stookt. Een palletkachel is vele malen schoner door alle techniek en sensoren die er in zit. Dan nog iets...... Iemand al aan een filter gedacht? Niet dus. Nou die zijn er ook. Dus waarom verbieden? Je verbrand een schoon afvalprodukt die zowiezo verbrand zal worden. WEL even de keurmerk in de gaten houden! En ja. Die korrels zijn wat duurder!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door berndv »

DA1979 schreef:
13 jan 2020 19:24
Ook lees ik dat men pallets waarop stenen of pannen hebben gestaan vergelijkt met de haard pallet. Dit zijn 2 totaal verschillende dingen.
Klopt, daarom heet het 1 ook pellet en de ander pallet :lol:
DA1979 schreef:
13 jan 2020 19:24
Je verbrand een schoon afvalprodukt die zowiezo verbrand zal worden.
hahaha, dat is wel heel erg simpel gesteld. Een biomassacentrale heeft over het algemeen iets meer regels waar ze aan moeten voldoen wat betreft uitstoot (niet dat ze zich daar altijd keurig aan houden) dan waar een consument rekening mee moet houden. De schoorsteenpijp van een centrale is gelukkig ook niet rechtstreeks aangesloten op de verbrandingskamer, maar gaat via verschillende filters.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tijdens de groei legt een boom CO2 vast, bij verbranding komt die weer vrij; een mooie kringloop dus. Maar dat groeien duurt bv tien of twintig jaar, opstoken gaat in een paar uur. Dat is toch nooit een serieus, duurzaam alternatief?
Kleine pelletkachels geven daarbij ook veel vervuiling, als ik her en der die smerige zwarte vlekken bij de schoorsteen zie -- het lijkt vaak de uitlaat van een diesel. Ik begrijp het niet hoor.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een roet filter in schoorsteen kan maar wel tijdig reinigen........
CO 2 komt bij stoken eerder dan hout laten rotten, maar geeft dan wel warmte, bij rotten niets!

En een Warmtepomp die op stroom draaide van Pellets gestookte ex Kolen centrale,
kan ik dat beter zonder transport verlies beter thuis zelf doen.
Een lange pijp en dakraam naast de pijp dus met huishoud trappetje filter eraf en ragen maar in de pijp...
zonder ladder toch het dak op!

En als de Pellet kachel ¼ brand dus huisje warm houden is minder schoon dan ½ of ¾ branden, vol gas is minder rendement,
de automaat stand die vaak hele dag zachtjes liet warm houden is makkelijker maar niet de schoonste, bleef de pijp en roetfilter ook langer schoon van.

DA1979
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2020 18:50

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door DA1979 »

Overal over elk type brandstof is wel wat aan te merken. Je verwarming of het stroom uit de stopcontact, de pelletkachel of zonnepanelen. Zelfs electrische auto's.
Zelf Heb ik een pelletkachel moederhaard. Stook nu i.p.v. +/- 2000m3 gas a 3780kg co2 nu 2 kuub pellets a 93mg/nm3 van een duurder merk met keurmerk. Reden!!! Die 2500m3 gas komt ook uit de bodem en is ook niet zonder gevaar tot bodemdaling etc en deze verkrijg je ook niet zonder productie. De 2 m3 pellets die ik nu gebruik is gemaakt van schoon zaagafval. Simpel bekeken 2m3 grondstof versus 2000m3 grondstof. Versus uitstoot per m3 en schade bij winning.
Let wel, er zijn ook niet zo beste pellets op de markt. Wat gewonnen is van bomen ipv zaagsel of wat verontreinigd is en van mindere kwaliteit.
Zelf heb ik zonnepanelen, warmtepompboiler en pelletmoederhaard.
Gasketel staat uit als backup wat ik zo houden wil. Op elk systeem valt wel wat aan te merken of het echt nou zo duurzaam is of niet. Maar bij gebrek aan beter. Winning zonder schade, productie werk of aardbeving/bodemdaling..
Maar terugkomend op de vraag.....er zijn hele mooie filtersystemen op de markt. Niet goedkoop. Maar als je astma hebt of voor het milieu. Filter. Blijkt in Zwitserland al verplicht te zijn. En waarom ook niet. Zo kun je redelijk schoon toch genieten van een haard of pellet kachel.

DA1979
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2020 18:50

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door DA1979 »

Svp. Rendament van mijn systeem zit tussen de 93 en 95 procent. Bijna gelijk aan de moderne gasketel.
Een goede korrel is een 100%naaldhout en zaagafval product. Geen gekapte boom zoals die in de biomassa centrale wordt gebruikt.
Er is niet voor niks een keurmerk.
En een zwarte schoorsteen is niet goed. 99% verkeerd stoken of verkeerd hout of turf.

Verbieden....nee dat zou wel heel dom zijn. Een filter, daar ben ik voor.
Vergeet niet dat er ook zat mensen wonen in buitengebieden, dorpen of platteland.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Rendement klopt nooit!

De kachel heeft een rendement maar met vele meters pijp omhoog binnen in huis enkel wandig is die rookgas temperatuur gratis warmte dus hoger rendement.
Andere gaan gelijk de gevel uit en halen dan 0% extra!

Ook de aanzuigbuis van buiten is zeer belangrijk, als die ontbreekt laat deze warmte uit kamer de schoorsteen in gaan en dan
is rendement lager.


Verder nog milieu, bij lage stand branden is rendement hoogste, maar vervuiling helaas ook.
Bij ½ of ¾ branden is rendement ietsje lager maar vervuiling ook.
Waar kies je dan voor?

Een ketel op zolder heeft dus schoorsteen dus nauwelijks nut voor warmte...
Bij in kelder en door gehele woning enkel wandig, alleen voor dak moet dubbel haal je er veel meer uit...!

Maar om nu een Pellet Ketel te verplaatsen? Dat doet vrijwel niemand helaas.

marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door marc1766 »

IK schrik van de cijfers zoals die bekend zijn wat luchtvervuiling met ons doet.
Fijn stof (PM2,5 betreft alle deeltjes in de lucht kleiner dan 2,5 micrometer. zorgde voor vroegtijdige dood van 9200 doden in 2016, en dat betrof alleen Nederland.
No2 zorgde voor 1500 vroegtijdige sterfgevallen in Nederland

Nemen we bijv Polen onder de loep, daar is het vele malen erger, daar wordt massaal gestookt met hout en kolen, het sterfte aantal door PM2,5 was daar in 2016 43100 mensen vroegtijdig gestorven, en door No2

In 2016 gingen er in Europa bijna ( geteld waren ruim 535 miljoen mensen ) 412000 mensen vroegtijdig dood door fijnstof.
en 71000 mensen door No2.
Zie bron: https://www.eea.europa.eu/themes/air/he ... -pollution

Dat wetende moet je helemaal geen houtkachel, pelletkachel, palletkachel meer willen stoken, ga dan voor zonnepanelen en elektrisch verwarmen

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door NoNo123 »

marc1766 schreef:
17 jan 2020 09:12
Dat wetende moet je helemaal geen houtkachel, pelletkachel, palletkachel meer willen stoken, ga dan voor zonnepanelen en elektrisch verwarmen
Even ter informatie.
De zon schijnt amper in de winter, en al helemaal niet s`avonds.
Lijkt me nogal lastig om dan je huis met zonne-energie te gaan verwarmen.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door de auditu »

snuffel1 schreef:
30 sep 2018 09:23
Dat haalde ik ook al aan want niet alle hout is geschikt voor een kachel maar wordt wel gestookt omdat het goedkoop afvalhout is.
Dat komt ook omdat er mensen zijn die een totaal verkeerd beeld hebben bij het begrip "allesbrander".

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door sjohie »

NoNo123 schreef:
17 jan 2020 09:28
marc1766 schreef:
17 jan 2020 09:12
Dat wetende moet je helemaal geen houtkachel, pelletkachel, palletkachel meer willen stoken, ga dan voor zonnepanelen en elektrisch verwarmen
Even ter informatie.
De zon schijnt amper in de winter, en al helemaal niet s`avonds.
Lijkt me nogal lastig om dan je huis met zonne-energie te gaan verwarmen.
Het mooie van elektrisch verwarmen is dat je dat kan doen met alle soorten elektriciteit. Oa met eigen opgewekte stroom van zonnepanelen, of die uit windmolens, die het wél doen als het donker is. En de echte pieken kan je dan opvangen via bijvoorbeeld de energie-eilanden waar de Tennets van deze wereld nu over aan het nadenken zijn.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Pellet kachels hadden natuurlijk allang verboden moeten zijn. Maar als je eerst subsidie geeft is het moeilijk om over te gaan naar een verbod.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door sjohie »

Theotrucker schreef:
17 jan 2020 09:48
Pellet kachels hadden natuurlijk allang verboden moeten zijn. Maar als je eerst subsidie geeft is het moeilijk om over te gaan naar een verbod.
Naja, de politiek krijgt nu steeds meer de gevolgen te zien van hun eigen halfbakken maatregelen. (Oa urgenda uitspraak, stikstof en PFAS), en heeel misschien leren ze er wat van.

Maar dit past inderdaad naadloos in het rijtje van doelloze subsidies, net zoals die voor de directie-Tesla's jaren geleden. Mijn zzp-ende zusje kon, aldus haar accountant voor de prijs van een VW Polo, ook zo'n Outlander PHEV rijden, als ze die nog ff snel eind van dat jaar kocht. Maar goed, daar is oa onder druk van de klimaattafels inmiddels het eea in verbeterd, dus ik heb de hoop nog niet opgegeven.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door NoNo123 »

sjohie schreef:
17 jan 2020 09:39

Het mooie van elektrisch verwarmen is dat je dat kan doen met alle soorten elektriciteit. Oa met eigen opgewekte stroom van zonnepanelen, of die uit windmolens, die het wél doen als het donker is. En de echte pieken kan je dan opvangen via bijvoorbeeld de energie-eilanden waar de Tennets van deze wereld nu over aan het nadenken zijn.
Op papier klink het allemaal fantastisch, maar de praktijk is dat er nu 20 procent van de Nederlandse stroom uit Duitsland komt, opgewekt met bruinkool.
En dat is op windstille dagen nog veel meer.

https://www.electricitymap.org/?page=co ... tryCode=NL

Gesloten