LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door marc1766 »

Afgezien of een pelletkachel een goede investering is, ik lees dat een gemiddeld huishouden rond de 2 ton aan houtpellets verbruiken, als dat inderdaad van houtzagerijen komt en het echt afval is, dan is het oke, maar niet zoals nu ook gedaan wordt dat het uit de tropische regenwouden komt, per boot getransporteerd wordt en hier verbruikt wordt. je footprint is dan niet meer zo groen als je zou willen.

En hoeveel m3 komt er uit een boom, en hoe lang doet die boom erover om zo volumineus te worden?

Denk dat iedereen het doet voor 2 redenen: milieuvriendelijkheid en rendement vormen de kosten, en laat nou net het kostenplaatje zijn wat bij veel mensen resulteert in goedkopere ( lees vervuilende pellet korrel ) en geen gebruik van filter en tijdig onderhoud.

Vind dat de resultaten van de pelletkachel heel erg optimistisch worden vrijgegeven, het is net zoals met het verbruik van auto's door de fabrikanten waar de omstandigheden zoveel mogelijk geoptimaliseerd dat het lijkt alsof een wagen zuinig is, heb je de auto eenmaal in je bezit, verbruikt deze ineens veel meer.

Kan een pelletkachel milieubewuster zijn dan een cv ketel, misschien wel, maar wel als aan alle andere voorwaarden gedaan worden zoals gebruik van filters in je rookkanaal, tijdig onderhoud door gecertificeerde mensen, gebruik van goede korrel uit Nederland, en Niet uit het buitenland, want dan is het vanwege transport en de uitstoot van allerlei giftige stoffen in zijn totaliteit nog slecht voor het milieu.Ook de zakken moeten weer met de auto gehaald worden of met vrachtwagen wat ook weer vervuilend is.

Ik vraag me af of de voorstanders en verkopers van pelletkachel wel echt alles meenemen om het rendement en milieubewustheid goed te praten. Het is niet alleen van: Ik heb een pelletkachel, en gebruik een goede korrel, ik heb een filter dus is het beter dan een gasgestookte cv ketel vind dat erg kort door de bocht.

Ik zou willen weten waar de korrel vandaan komt, waarvan het gemaakt wordt, dit gecontroleerd wordt door instanties, dit geen kap van bomen is, dit niet van de andere kant van de wereld komt, dat er ook aandacht besteed wordt aan nieuwe aanplant van bomen, want laten we eerlijk zijn, zonder bomen en planten is er geen leven.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door 16again »

marc1766 schreef:
19 jan 2020 09:51
Ik zou willen weten waar de korrel vandaan komt, waarvan het gemaakt wordt, dit gecontroleerd wordt door instanties, dit geen kap van bomen is, dit niet van de andere kant van de wereld komt, dat er ook aandacht besteed wordt aan nieuwe aanplant van bomen, want laten we eerlijk zijn, zonder bomen en planten is er geen leven.
Zembla heeft daar wel eens aandacht aan besteed. En daar wordt je niet vrolijk van
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... -brandstof
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... outpellets

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn Boom?

Als ik die zelf om zaag en planken maakt van midden en smalle latjes voor dakpannen op de hoeken, houd je van hout erg veel afval over! Daar is spaanplaat voor uitgevonden!
Spaanplaat is vermalen afval + lijm en jarenlang erg populair geweest tot we klachten over de Lijm kregen!

Voor Pellet industrie is dunne takjes snipperen en bladeren ook toegestaan, zelfs stro afval en zo.
Zelfs kerstbomen kunnen ze op mengen tot pellets!
Hetzelfde voor Coniferen.

Wel zal de samenstelling bepalen of het Keurmerk zakken of merkloze worden!
De merkloze zijn dus soms ook Kerstbomen en Coniferen!
Als ik dit laat rotten komt er ook CO2 vrij en bij verbranden alleen ietsje eerder dezelfde hoeveelheid!

Een Pelletkachel is een schone en energie zuinige manier van afval verwerken!
De beloofde 94% op mijn kachel is met lucht aanvoer van buiten....
maar als je een pijp recht omhoog door gehele woning tot 11 meters hoger voerde enkel pijp heb je 11 meters extra rendement!
Wel afgetimmerd met houtjes tegen kinderen.
Langs trapgat.. en alleen in dak stukje dubbelwandige pijp die stevige prijs had!
Wel ga ik zo van 94 naar 99% rendement.

Een kleine 6Kw budget kachel is ruim voldoende bij dikke Isolatie en de 2000 Kg per jaar haal ik nooit.
Ik verkoop meer dan ik gebruik, rond 1600 kg en dat is omgerekend 1100 m3 gas zeggen ze!

DA1979
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2020 18:50

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door DA1979 »

Ik snap wat je bedoeld.
Maar heb je wel enig idee wat er bij het winnen van gas komt kijken?
Buiten de boorputten, de infrastructuur wat aangelegd wordt, de ontzwaveling van gas.
Ik woon vlak bij een ontzwaveling instalatie waarbij de pijpen regelmatig branden om het gas schoon te maken voor onze gasketel.
Dat mag je ook niet vergeten.
Net als de schade door boorputten, wrecking van schaliegas etc.
Het verbranden van gas mag relatief schoon zijn de winning is dat niet.
Nog niet eens de bodemdaling en aardbeving genoemd.
De goede pellets hebben een keurmerk en certificaat.
Maar zoals bij alles loopt de regelgeving en controle achter op het product.
Pellets was een gat in de markt, subsidie door brussel en nederland.
Dat bied kansen voor sommigen om daar misbruik van te maken.
Ook onze overheid is daar schuldig aan met hun kolen en biomassa.
Dit is niet de schuld van degene die wel het product gebruikt zoals het hoort.
Fabrikanten schrijven een bepaalde korrel voor. Met name de zacht hout ENplusA1 korrel. Bij gebruik van een andere korrel stopt de garantie.
En in het begin van de hype waren er ook genoeg amateurs die de kachels gingen plaatsen. Zelfde als met zonnepanelen.
Een pelletkachel is geen gaskachel en heeft net als bij een houtkachel instalatie voorwaarden. Dit staat ook in de montage handleiding van de kachel. En er zijn regels mbt de installatie.
Ook bij houtkachels kom ik enkelwandige schoorstenen tegen die in 4 helften liggen omdat deze niet geschikt is voor een houtkachel.
Als men er geen verstand van heeft vraag dan bijv aan de brandweer voor een inspectie. Die kennen vaak wel de regels. Ook de schoorsteenveger hoort dit te kennen.
Iedereen lijkt een zakcentje mee te willen verdienen bij het verkopen van de pelletkachel. Maar je koopt toch ook geen gasketel of zonnepanelen hij de bouwmarkt?
Er is een lijst te vinden op het internet met de goede korrels en slechte.
Dit mede doordat mensen schade kregen aan hun kacheltje.
Nu wordt de hele klas gestraft omdat er 1 ondeugend jongetje in de klas zit.
En ja de goede korrels zijn duurder dan de slechte korrels.
De goede korrels horen schoon houtzaagsel te zijn van zagerijen, afval van het op maat maken van onze meubels en bouwhout.
En ja er zijn in iedergeval 2 nederlandse bedrijven die pellets maken met keurmerk.
Als je dit vergelijkt met het winnen, de gadputten, ontzwavelen of gebruiksklaar maken van gas en vervoeren van gas dan is gas zo schoon nog niet. Er zit veel meer achter de gaskraan voor er gas uit komt. Dit moet je ook mee rekenen.
Als je dan kijkt naar van winning, productie naar gebruik dan is de pelletkachel zo slecht nog niet.
Tenminste bij goed gebruik

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Erthanax »

Komkommertijd schreef:
19 jan 2020 10:54
(...) Ik verkoop meer dan ik gebruik, rond 1600 kg en dat is omgerekend 1100 m3 gas zeggen ze!
Dus je maakt je eigen pellets? Goed bezig, komkommer!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Besteel busje!
Daar mogen 2x 1000 kg in en de aanhanger ook!

Maar aan 4 ton heb ik iets teveel.
Als je 4 pallets met Pellets haalde kreeg je korting bij fabriek.
Mag snoei zooi gratis inleveren en zij ook blij mee!

Een eigen pellet pers maakte veel geluidsoverlast en vreet stroom!
Die zijn duur in aanschaf en onderhoud.
Maar voor mezelf en buren voordelig halen is niet verboden!

Of ik nu 1000 kg haalde of 4000 kg , iets meer diesel en ik heb bus en aanhanger toch al staan!

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door NoNo123 »

16again schreef:
19 jan 2020 10:10
marc1766 schreef:
19 jan 2020 09:51
Ik zou willen weten waar de korrel vandaan komt, waarvan het gemaakt wordt, dit gecontroleerd wordt door instanties, dit geen kap van bomen is, dit niet van de andere kant van de wereld komt, dat er ook aandacht besteed wordt aan nieuwe aanplant van bomen, want laten we eerlijk zijn, zonder bomen en planten is er geen leven.
Zembla heeft daar wel eens aandacht aan besteed. En daar wordt je niet vrolijk van
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... -brandstof
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... outpellets

Dat gaat over de bijstook in energiecentrales, das een ander verhaal dan de pellets die de Nederlands consument gebruikt in zijn pelletkachel thuis.
Hier wat uitleg over de keurmerken voor pellets.
https://keurmerkenwijzer.nl/keurmerken/ ... utpellets/

En hier nogmaals de link die DA1979 reeds heeft gepost.
https://www.lowtechmagazine.be/2013/01/ ... llets.html
Elektriciteitsverbruik van kachel en pelletproductie zijn dus samen goed voor 3.726 megajoule energie per jaar. Daartegenover levert de verbranding van 3.000 kg pellets 3.000 x 5 kWh thermische energie, wat neerkomt op 15.000 kWh of 54.000 megajoule. De operationele energiekost van de pelletkachel bedraagt dus minder dan 7 procent van de energie die hij oplevert. De pelletkachel bespaart energie en CO2, althans in dit scenario waar pellets worden gemaakt van het houtafval van zagerijen.

Industriële houtpellets: bijstook in steenkoolcentrales
De ellende is dat meer dan negentig procent van de houtpellets niet in een pelletkachel terecht komen, maar in een elektriciteitscentrale. Tenminste, in dit deel van de wereld. Het gebruik van houtpellets voor elektriciteitsproductie in (omgebouwde) steenkoolcentrales is vooralsnog een exclusief West-Europees fenomeen.

<knip>
Een elektriciteitscentrale die op pellets draait, is bijna drie keer minder efficiënt dan een pelletkachel

En ondertussen heeft onze overheid besloten biomassaketels tot 500kW niet meer te stimuleren, en gaat de grootschalige (gesubsidieerde) bijstook in elektriciteitscentrales gewoon door. :shock: :roll: :cry:
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 19 jan 2020 11:58, 3 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

DA1979 schreef:
18 jan 2020 17:15
De pallet kachel zal ook niet iedereen bekoren.
De grootste nadeel is de temperatuursverschil delta t of hysterese.
Om een goede werking te hebben brand deze op bijv een verschil van 1 graad delta t
Ik heb hem iets kleiner van 19.7 graad naar 21.3 graad.


De pelletkachel heeft deze marge in temperatuur nodig om goed te kunnen branden.

Wat bedoel je met het "temperatuursverschil" ??

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Erthanax »

Komkommertijd schreef:
19 jan 2020 11:28
Besteel busje!
Daar mogen 2x 1000 kg in en de aanhanger ook!
Stevig busje, met een laadvermogen van twee ton en dan ook nog twee ton trekken, plus 500 van de aanhanger zelf.

Puur uit interesse: welk model/bouwjaar met welke motorisatie heb je?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Iveco 2799 cc en Euro !! motor... en mag 3500 kg trekken...
Let wel op, vele zitten onder de 2000 kg laden, dus wel dubbel lucht nodig.

De Renault Master is met zelfde geleverd... mag 1900 kg hebben maar dan laad je even 100 kg over op de 2900 Kg aanhanger!

Beide dus 2799 cc en Euro !!.... ik heb er twee!
1 bij dochter, 1 voor mezelf....! :mrgreen:

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Erthanax »

Briljante oplossing.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door 16again »

NoNo123 schreef:
19 jan 2020 11:32
16again schreef:
19 jan 2020 10:10
Zembla heeft daar wel eens aandacht aan besteed. En daar wordt je niet vrolijk van
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... -brandstof
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... outpellets
Dat gaat over de bijstook in energiecentrales, das een ander verhaal dan de pellets die de Nederlands consument gebruikt in zijn pelletkachel thuis.
Hier wat uitleg over de keurmerken voor pellets.
https://keurmerkenwijzer.nl/keurmerken/ ... utpellets/
Ik zie weinig verschil tussen die pellets.....en de boom ook niet als de zaag ratelt.

Reststromen bosbouw…..complete bomen worden pellets, dat kan ik geen reststroom noemen.
Volgens de branche is ENplus A1 zo zuiver, dat het in de praktijk vooral uit de reststromen van de meubelindustrie wordt gemaakt. Het gaat niet om reststromen in de bosbouw, omdat die vaak teveel verontreinigingen bevatten
Komt de grondstof van de meubelindustrie, hout, dan niet uit de bosbouw?

marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door marc1766 »

Komkommertijd schreef:
19 jan 2020 12:29
Iveco 2799 cc en Euro !! motor... en mag 3500 kg trekken...
Let wel op, vele zitten onder de 2000 kg laden, dus wel dubbel lucht nodig.

De Renault Master is met zelfde geleverd... mag 1900 kg hebben maar dan laad je even 100 kg over op de 2900 Kg aanhanger!

Beide dus 2799 cc en Euro !!.... ik heb er twee!
1 bij dochter, 1 voor mezelf....! :mrgreen:
Ehm en mag je dat ook met BE rijden, of heb je dan vrachtwagen rijbewijs nodig? ik dacht dat met BE tot max 3500 kg totaalgewicht was.

marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door marc1766 »

Wat naïef: Net als bij fossiele brandstoffen, komt bij het verbranden van hout weliswaar CO2 vrij, maar zo is de redenering: als je nieuwe bomen plant, nemen die de CO2 weer op. Alsof er in een dag een nieuwe boom staat, dat kost 30-60 jaar om een boom van bepaalde grootte te hebben.

Verder schrijven ze: De Nederlandse bossen kunnen de vraag naar biomassa niet aan. Energiemaatschappijen zijn daarom aangewezen op import van hout uit de Baltische Staten, Canada en de VS,

En wat blijkt verder: Volgens Jennifer Jenkins van Enviva, de grootste producent van houtpellets in de VS, komt slecht iets meer dan tien procent van hun pellets uit gecertificeerde bossen.

Dus 90% van alle geïmporteerde houtpellets is niet gecertificeerd

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door NoNo123 »

16again schreef:
19 jan 2020 13:52
Komt de grondstof van de meubelindustrie, hout, dan niet uit de bosbouw?
Zeker wel, en al eeuwen lang wordt dit resthout gebruikt voor verwarming en voedselbereiding, er zijn nou eenmaal mensen die niet op de grond willen zitten, en die hebben een stoel in huis.

Maar net als pellets groeien ook windmolen, zonnepanelen en accu`s niet aan je kamerplanten.
Nee, daar laten we andere voor opdraaien, bijvoorbeeld;

China
&
Congo.

Ook weinig duurzaams aan.... Linksom of rechtom, tis eigenlijk allemaal niks.
Maar het is wel lekker ver van mijn bed. Dat daar mensen sterven, heb ik hier weinig last van met mijn astma, in mijn Tesla.
Hier is het lekker groen en lucht is lekker schoon.

DA1979
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2020 18:50

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door DA1979 »

De temperatuursverschil, delta t of hysterese.
Dat is de verschil in temperatuur waar de thermostaat, de ketel of pelletverwarming aan/uit springt.
De hysterese van een cv ketel is klein.
En zal dus bij een mindere verschil in temperatuur weer aanspringen.
Bijv bij 21 graden gaat de ketel weer aan bij 20.5 graad. (Voorbeeld)
Bij een pelletkachel moet deze groter zijn.
Bijv delta t van 1 dan springt hij aan bij 19 graad en gaat tot 21 en dan stopt hij weer.
Met een slimme thermostaat kan je dit regelen.
Ik heb bijvoorbeeld een hysterese van 0.8 de kachel gaat aan bij 19.7 en gaat tot 21.3 graad.
Dit is naast het schoonmaken, het geluid van de propellers voor sommigen niet comfortabel.
Bij een buffer is het een ander verhaal.
Een pelletkachel heeft dit verschil nodig om goed op temperatuur te kunnen komen. Ivm uitstoot.
Bij lage temperatuurverwarming met een gasketel met vloerverwarming zetten de meesten de delta t zo laag mogelijk. De ketel springt vaker aan maar verbruikt minder. De moderne ketel althans.

Het is kort gezegd het verschil wanneer dat hij aan springt en weer uit gaat.

Dat er bomen worden gekapt als biobrandstof voor onze kolencentrales en biomassa centrales geeft de pelletkachel voor de particulier juist een slechte naam.
Ik had liever gezien dat goed hout als de bomen toch moeten worden gekapt in nederland gebruikt gaan worden voor de hout en timmer industrie.
En als er dan zaagsel en krullen over blijft van het maken van bouwhout of meubels dit wordt gebruikt voor andere materialen en pellets.
De regering kan rustig eisen dat men alleen goede pellets mogen worden gebruikt.
Dan had je deze discussie ook niet.
Maar ja, als onze regering zelf meespeelt in het misbruik of wegens korte termijnvisie geen regels qua duurzaamheid stelt tja.
Net als wat er eerder is gezegd, geld dit ook voor de electrische auto, co2 opslag, windmolens, zonnepanelen, etc etc.
Duurzaamheid moet gemeten worden van A tot Z.
Grondstoffen, materiaal, productie, recyclebaarheid dus de totale milieu winst.

DA1979
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2020 18:50

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door DA1979 »

Levensduur hoort ook nog bij duurzaamheid.
Niet onbelangrijk in onze wegwerp cultuur.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wegwerp kachel?
Ik kom met de maar 43 Kg budget kachel niet verder dan 1 meter, misschien haal ik dat niet eens! :mrgreen:

Zelf weet ik dat bij elke keer aansteken er een dikke blauwe rookwolk te zien is, branden is vrijwel schoon.
Het roet filter, blijft de 11 meters pijp schoner en dat bespaarde veel werk.
Wel is de Fan dan eerder op, moet harder blazen.

De 6,1Kw kachel start altijd vol vermogen, om daarna terug te zakken naar 1,7 Kw, dus 1/5 en kan urenlang sudderen om huis op temperatuur te houden, gaat er ook minder warmte door de pijp verloren, en pas op 3,4 Kw stand mag ik hem beneden niet meer aanraken... Au.... di. pijp!

Ik kan ondanks de €795,- -€500,- subsidie dus € 295,- netto niet over deze kachel klagen!
Er zijn betere, voorzichtig schoonmaken, bakje is ook zwak maar met Smartphone bedienen en lees de temperatuur uit en kan deze in 5 standen laten branden, van laag tot vol vermogen 6,1 kw.

Ik weet dat vele storingen hebben, klagen over geen of trage leveren, maar het blijft een product uit land van Fyra Leverancier en Ferroli ketels... bekend bij Kassa!
Het goed afregelen is zeer belangrijk en ik denk dat daar ook de klachten van komen.

Ik begon als gevel kachel, mag je wekelijks je muur reinigen, en met harde wind..... dus snel een echte schoorsteen gemaakt en kattenluikje is weer vrij! :evil:

Wel wil ik kopers waarschuwen, eerst 1 kg buiten opstoken, de verf stinkt bij 1e keer branden en na 1 kg wegbranden op vol vermogen is de verf geur tenminste niet in je huis.... kwam daar helaas iets later achter! :mrgreen:

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door NoNo123 »

De opbrengst Wind en zonne-energie in Nederland ziet er momenteel zo uit:

https://www.electricitymap.org/?page=co ... tryCode=NL

Afbeelding

Oranje = Zonne-energie
Blauw = Wind-energie

Als we dadelijk allemaal elektrisch moeten gaan rond tuffen, hebben we nog een keer deze hoeveelheid stroom nodig.
En als we dadelijk allemaal aan de energie zuinige warmte pomp zitten, hebben we nog een keer deze hoeveelheid stroom nodig.

Gaat nog gezellig in Nederland worden met de geplande sluiting van energiecentrales, zonder een serieus alternatief.

Hoe dan ???

DA1979
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2020 18:50

Re: Pelletkachel milieuvriendelijk? Uitstoot fijnstof

Ongelezen bericht door DA1979 »

Beginnen met beter isoleren.
Dan heb je minder energie nodig.
Uitzonderingen zullen er wel blijven.
Meer groen, groene daken, groene stad en vooral veel bomen aanplanten.
Daarnaast de keuze tussen groen gas/waterstof, electrisch, pelletkachel, warmtepomp, restwarmte enz. Afgestemd op het huis en wat er mogelijk is in de omgeving.
Maar laat de overheid eerst maar eens bomen gaan planten en echte subsidie geven lees geen verkapte lening op het verduurzamen van de huizen met name isoleren en vergroenen.
En de overheid moet meer in langere termijn denken en zich beter laten voorlichten zodat ze een beter idee kunnen vormen of die biomassa centrales wel z'n goed idee was. Of niet. Nu is het puur financieel en lobbyisten die de koers bepalen. En wordt er niet geluisterd naar mensen die daar voor geleerd hebben.
Gelukkig hebben we nog mensen die de overheid voor het gerecht dagen.
Niet altijd passend in onze welvaart, maar dat had de overheid 20 jaar geleden al kunnen zien aankomen. Precies zoals het verschenen rapport, niet alles kan. (Op de oude voet door gaan).
Vind het alleen jammer dat een groot deel van de transitie bij de burger op het bordje komt.
Zo verlies je draagvlak.
Als nou de overheidsorgaan eerst eens zijn eigen beslissingen en orgaan onder de loep neemt, dan de industrie en pas daarna de burger......
Tja, we leven nu eenmaal niet in de ideale wereld.......
Zo viel de nederlandse uitvinding pulsvisserij in brussel door een paar toneelspelende spartelende fransozen.....

Gesloten