LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mpauluis
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2018 21:40

Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door mpauluis »

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die zich flink ergert aan het verwisselen van peperdure ledverlichting in huis lang voordat de geclaimde 15yr of 15.000hr of 50.000xOn-Off is bereikt. En dit zijn lampen van gerenommeerde merken als Osram en Philips dus geen goedkope troep! De ons door de overheid voorgehouden economische besparing tov die goeie ouwe ouderwetse goedkope gloeilamp is zeer twijfelachtig, net als de milieuwinst, gezien alle materiaal en electronica die in een ledlamp zit. En ja, een gloeilamp zet electrische energie slechts voor 5% om in licht en de overige 95% wordt warmte, maar is dat een probleem als we over een paar jaar allemaal electrisch moeten gaan stoken? Lichten gaan doorgaans immers aan wanneer het donker en koud is.. Dus haal die ouwe spotgoedkope lowtech gloeilamp weer uit de ban voor binnenhuisverlichting/verwarming. Ik vermoed een lobby van een paar grote partijen die belang hebben bij de verkoop van zogenaamde vooruitgang.
Benieuwd naar reacties en vriendelijke groet. MP

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als bij u zo vaak de led lampen kapot gaan kunt u het beste even nakijken waardoor dat komt. Een piekspanning of andere problemen in het netwerk kan het veroorzaken. Ik heb al zeker 8 jaar led in heel mijn huis en nog nooit heb ik 1 lamp hoeven te vervangen.
Overigens doe ik de lampen aan wanneer het donker is. Op de wc, in de badkamer en slaapkamer hoef ik alleen licht te hebben, dus waarom zou ik een energieslurpende gloeilamp nemen die alleen warmte afgeeft? Ik stook niets meer (of minder) sinds ik geen gloeilampen meer heb, maar bespaar wel veel energie. Dusdanig veel dat ik elk jaar controle kreeg om de meterstanden af te lezen. Dit omdat wij flink minder verbruiken dan onze buren (op leeftijd en de hele dag thuis).
Dus controleer eerst zelf wat de oorzaak zou kunnen zijn in plaats van complottheorien bedenken.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

En in de zomer heeft stoken ook minder nut...

Ik heb ook beperkte LED statistiek. In keuken 2 van 13 LED's kapot na ongeveer 2 jaar. Op zolder van 20 nog geen kapot (andere type LED's)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door kweenie »

Als led lampen snel kapot gaan, dan komt dat vaak doordat de armatuur niet voldoende ventileert of koelt, zodat de lamp te heet wordt. Althans, dat heb ik begrepen. De leds die ik jaren geleden heb geplaatst zijn nog niet kapot gegaan, dus kan het niet uit eigen ervaring vertellen...

Mucha

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door Jesa H »

Wij hebben veel goedkopere LEDs van IKEA en tot nu toe is er nog geen een gesneuveld. Ze zijn sowieso goedkoper dan gloeilampen als je de besparing van elektriciteit meetelt. En wie poogt nu weer zijn huis te verwarmen met gloeilampen? Dat is wel heel erg inëfficient.

stofzuigertje

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

365 dagen x24 uren =8760 per jaar dus bij permanent brandende moet deze tenminste 2 jaren mee gaan.

Bij woonkamer gebruik en redelijk aan /uit en niet overdag 5 jaren.
De WC met bewegingsmelder 10 jaren en bewaarde je de aankoopbon?

Als je binnen 2 jaren een spaarlamp met 15.000 uren inleverde en bij Led lampen met 50.000 uren op verpakking....
Zelfs op de goedkope zooi van Action staat 15.000 uren of 10.000x aan/uit zetten, en die koste maar €0,89.....
Deze Leds geven prima licht en duurder hoeft niet beter maar de bon...en verpakking want per merk zitten er grote verschillen.
Ik heb zowel Spaarlampen tussen de 10.000 en 15.000 uren en Led van 15.000 , 20.000 en 50.000 uren...
Maar bij aanschaf partijtje enkele verpakkingen en bon bewaren en zelfs de Action geeft moeiteloos dan geld terug of nieuwe lamp als deze binnen
de 2 jaren sneuvelde.... mits je er niet tegen aan stoot en hem kapot ramde.
Van de €0,89 was er 1 gelijk stuk en totaal geen punt.. pak maar nieuwe.....

ptjoelker
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 aug 2007 23:18

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door ptjoelker »

Ik kwam ook op dit forum terecht omdat ik me erger aan het feit dat LED lampjes zo snel stuk gaan en ik er zoveel van moet vervangen. Wat me wel opvalt is dat het voornamelijk lampjes betreft (diverse merken Philips, Osram, huismerk Action) die zich in verplaatsbare lampenhouders bevinden, m.a.w. de staande bureaulampen, leeslampen en nachtkastlampen. Vaak is alleen het verschuiven van de bureaulamp al voldoende om het led lampje te breken. En dat is best frustrerend als je het net enkele weken daarvoor hebt vervangen. Ik moet zo onderhand maandelijks naar de Action voor nieuwe lampen, dit dient het milieu ook niet echt zou je zeggen.

Kan het zijn dat moderne led lampjes erg slecht tegen bewegingen / verplaatsingen kunnen? Zo ja, dan is het misschien geen goed idee om ze in verplaatsbare / mobiele lampen te draaien en moeten we dan toch maar weer terug naar de gloeilamp of spaarlamp.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door berndv »

een gloeilamp kan ook niet zo heel erg goed tegen bewegingen als die warm is. Heb er persoonlijk met led geen last van, dat ze kapot gaan bij beweging, en ik koop ze ook wel bij de action

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

levensduur zal separaat getest worden van andere conditions (zoals temperatuur en beweging);

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik ben erg doorgeschoten in het gebruik van Led verlichting i.c.m. google home en remote switching
Ben begonnen met Pharox Led lampen van 5 en 6 watt
Ik heb ooit één pharox uitvaller gehad en daarna nooit meer.
En ik heb die led lampen al vanaf, net na ze op de markt kwamen.
Nu heb ik in mijn huis echt nagenoeg overal LED verlichting, Led strips, Colour Led (LSC/Tuya) Wemos programmable Led en echt alles is via Google home, samen met (Google home Max, Mini, Nest enz enz) muziek en zelfs mij koelkast op Google home.

Als u last heeft van vele defecten aan Led verlichting kan het wellicht een externe factor zijn, want ik ben van mening dat Led verlichting DE uitvinding is van deze laatste jaren.

ptjoelker
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 aug 2007 23:18

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door ptjoelker »

Ja, ik dacht ook altijd aan externe factoren, maar dat gaat er bij mij op gegeven moment niet meer in als het bij elke bureaulamp gebeurt die ik koop, of deze nu van de IKEA, Praxis of Gamma is. Ik zie wel één patroon en dat is dat de led lampen vaak stuk gaan bij alle beweegbare lampenhouders. Dit doet me dus vermoeden dat de zuinige ledlampjes niet tegen aanrakingen/bewegingen kunnen en ik had gehoopt dat iemand die er verstand van heeft dit kan beamen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door omega19 »

Kijk maar eens goed op de doosjes van LED lampen. Ze hebben lang niet allemaal dezelfde levensduur. Dit varieert van 1.000h tot 50.000h. LED lampen op 230V gaan veel korter mee dan die op 12V.

Het is vaak de driver die kapot gaat, en helaas kun je aan de buitenkant niet zien welke merk driver is gemonteerd.
Het kan ook zo zijn dat het type driver per productiebatch wisselt.
Er zijn bachtes bekend met slechte drivers (ook van Philips, Osram etc ), en die komen dan vaak in de uitverkoop of bij de prijsbrekers terecht

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door berndv »

ptjoelker schreef:
29 jul 2020 12:04
Dit doet me dus vermoeden dat de zuinige ledlampjes niet tegen aanrakingen/bewegingen kunnen en ik had gehoopt dat iemand die er verstand van heeft dit kan beamen.
heb zelf meer verstand van professionele verlichting, en kan beamen dat het niet aan het concept "ledlamp" licht. In de evenementenwereld is ook steeds meer een overstap gemaakt naar LED verlichting en als een LED-lamp niet of slecht tegen bewegen zou kunnen, zouden ze hier niet in toegepast worden. Er zijn al jaren zogenaamde moving-heads op de markt waar het licht van LED komt, de gehele lamp beweegt heen en weer.

Wellicht dat dit bij goedkopere ledlampen een ander verhaal is, maar dat is mijn ervaring niet. Zoals al eerder gemeld kan het zijn dat door slechte warmtegeleiding in de behuizing de print te warm wordt en hierdoor problemen kan geven doordat componenten los komen door de warmte. De LED an sich zal door bewegen niet snel defect raken, het is immers een lichtbron zonder gloeidraad. Uitval zal dus in de electronica gezocht moeten worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bewaar de aankoop bon!

Zoals ik in 2018 al schreef;
De Vomar lampjes met 15.000 uren is dus 2 jaren garantie met die uren.
De Action met 25.000 uren = 3 jaren garantie....

Dus bon bewaren en bij massaal claimen wegens niet gehaalde levensduur zullen ze wel eerlijker info geven bij de Budget huismerk lampjes.....
Ik reken dan met 24 uren 365 dagen per jaar!

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door hebra98 »

ptjoelker schreef:
29 jul 2020 12:04
Ja, ik dacht ook altijd aan externe factoren, maar dat gaat er bij mij op gegeven moment niet meer in als het bij elke bureaulamp gebeurt die ik koop, of deze nu van de IKEA, Praxis of Gamma is. Ik zie wel één patroon en dat is dat de led lampen vaak stuk gaan bij alle beweegbare lampenhouders. Dit doet me dus vermoeden dat de zuinige ledlampjes niet tegen aanrakingen/bewegingen kunnen en ik had gehoopt dat iemand die er verstand van heeft dit kan beamen.
>>
Grappig dat u een externe factor wegwuift terwijl de toevoer spanning een externe factor is die gelijk blijft voor ALLE lampen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik moet even als update aangeven dat meeste van de LED verlichting niet op 100% staat ingesteld bij mij.
Ik gebruik de dimmer functie van meeste (nu LSC / Tuya / Action) lampen.
Deze bedien ik via mijn google home en staan veelal maar op 10-20% lichtsterkte.
Dat is al ruim voldoende, in mijn beleving.
En kan ze stem gestuurd in elke percentage zetten, zelfs gelijktijdig per hele groep (woonkamer 5 Lampen).
Op dit moment gebruik ik ong 35 Ledlampen van LSC en heb nog geen defecten. :D

(de pharox lampen weet ik niet eens meer hoe lang ik ze heb gebruikt, maar is 10+ jaar denk ik en zijn nog steeds goed)

Lei van de Fix
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2020 22:15

Re: Peperdure ledverlichting haalt aangegeven levensduur niet

Ongelezen bericht door Lei van de Fix »

Heb als kleine aannemer redelijk wat ervaring met led lampen. Wat ik ondertussen ondervonden heb is dat de aangegeven branduren op de verpakking totaal niet overeen komen met de praktijk. Zeker de ledlampen die op 230 volt werken gaan vaak veel minder lang mee dan de verpakking je doet geloven. Op badkamers werk ik altijd met 12 volt led lampen en deze laten betere resultaten zijn wat komt omdat de voorschakeling in de lamp minder fragile onderdelen bevat.

Om terug te komen op de 230 volt lampen, als elke lamp die de verwachte levensduur niet haalt zou worden vergoed door de fabrikanten zouden de meesten niet meer bestaan. Deze ervaring delen vele collega's van mij die hetzelfde ondervinden. Ik ondervind ook niet echt een verschil tussen duur en goedkoop wat betreft branduren, misschien doet een Ikea lamp het stukken beter dan een duurdere Osram, Sylvania of Philips. De voordelen ten opzichte van conventionele lampen is dat ze veel minder energie verbruiken en minder warm worden, echter is in mijn bevinding de levensduur van goede halogeenlampen langer dan van de huidige ledlampen.

Al met al vind ik het geen milieuwinst als ze snel kapot gaan. Kan me maar 1 ding laten invallen waarom ze veel sneller kapot gaan dan de fabrikanten je laten geloven, dit is omdat het hun verdienmodel is. Het is echt wel mogelijk een ledlamp te maken die heel lang mee gaat maar daar hebben de fabrikanten dus helemaal niks aan.

Gesloten