LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Piek- en daltarief in Nederland

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Roosje25
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2017 09:51

Piek- en daltarief in Nederland

Ongelezen bericht door Roosje25 »

er is verschil in Nederland wat betreft begintijd daltarief. Beetje vreemd, maar ok ....
Echter verwacht je wel dat je dat tarief blijft houden als je ergens zit, zelfs al is het verschil klein. Na het laten installeren van PV -panelen en dus wat vaker op de meter letten merkte ik dat beide meters even snel draaien; terug of vooruit, afhankelijk van de tijdstippen waarop je kijkt.

Ik verwacht ook te horen als er iets verandert. Maar niet dus! De energieleverancier (Pure Energie) weet van niets en verwijst me naar de netbeheerder.
Ik weet dus ook niet of ik nu dubbel betaal, want beide meters lopen vooruit. Heb wel gevonden dat het noodzakelijke RF-signaal voor inschakelen van de juiste meter gaat verdwijnen, maar ook daarvan heb ik geen bericht ontvangen.

Het in titel aangehaalde artikel zou dus wel eens overbodige informatie kunnen zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Piek- en daltarief in Nederland

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bij veel mensen zit het in het geheugen dat je met een piekdalmeter geld kunt besparen. Dat is al jaren niet meer zo.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Piek- en daltarief in Nederland

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan maar gauw een slimme meter laten installeren. Dan krijg je ook weer het automatisch omschakelen van het tarief. Dan heb je tenminste controle erop.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Piek- en daltarief in Nederland

Ongelezen bericht door renewouters »

Roosje25 schreef:
24 nov 2019 16:51
er is verschil in Nederland wat betreft begintijd daltarief. Beetje vreemd, maar ok ....

Waarom is dat vreemd? Iedere regio is anders. Als er in een regio toevallig veel data centers staan is de energievraag op dat deel van het elektriciteitsnet totaal anders dan als je ergens woont waar er 's nachts niet zoveel gebeurt.

remail
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 dec 2019 16:41

Re: Piek- en daltarief in Nederland

Ongelezen bericht door remail »

Bob Schurkjens schreef:
24 nov 2019 16:57
Bij veel mensen zit het in het geheugen dat je met een piekdalmeter geld kunt besparen. Dat is al jaren niet meer zo.

Bij Eneco (waar wij zitten) is het daltarief lager dan het normaaltarief, het verschil op jaarbasis is niet veel maar je bespaart wel. Alle beetjes helpen :wink:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Piek- en daltarief in Nederland

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het piektarief is duurder dan het normaaltarief. Je kan daardoor zelfs duurder uit zijn met een dubbele meter.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Piek- en daltarief in Nederland

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vele mensen draaien elke nacht de vaatwasser en wasmachine of in weekend.

Dan gebruik je meer en bespaar je geld, een beetje, want 1 ct. Kwh is het verschil maar.

En mensen met panelen; Die leverde 5 dagen dure, 2 dagen weekend goedkope dus ook leuk, netto 5-2=3 dagen winst....

Maar als dit vervalt door oude meter die signaal niet meer kreeg, dan heb je vaste tarief en dat is meestal tussen hoog/laag in.
Bij Dag/Nacht zelfde verbruik maakte het niets uit, alleen die in avond gebruikten...

En de Boilers, vele hadden een boiler voor heet water en elke avond rond 23.00 uur gingen ze allemaal tegelijk aan!
Dat gaf een netwerk probleem en ze kregen daarom verschillende code.
Met de warmtepompen nemen vele weer een boiler en ik weet niet hoe ze die straks gaan aansturen.

Eind vorige eeuw was het meer dan 2 cent, nu 1 euro cent.... maar je betaalde wel voor deze dubbele meter!
Ook toen waren zuinige mensen vaak goedkoper uit met enkele meter!

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Piek- en daltarief in Nederland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je betaalde nooit voor een dubbele meter.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Piek- en daltarief in Nederland

Ongelezen bericht door kweenie »

Bob Schurkjens schreef:
24 nov 2019 16:57
Bij veel mensen zit het in het geheugen dat je met een piekdalmeter geld kunt besparen. Dat is al jaren niet meer zo.
O, zeker kan dat wel. Niet alleen is het daltarief vaak lager dan het normale tarief, ook kun je bij diverse leveranciers de energie die je zelf produceert van het piektarief-verbruik aftrekken. Daarmee valt de verhouding tussen piek- en dal verbruik nog gunstiger uit.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Piek- en daltarief in Nederland

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Bob Schurkjens schreef:
08 dec 2019 15:19
Het piektarief is duurder dan het normaaltarief. Je kan daardoor zelfs duurder uit zijn met een dubbele meter.
Dat klopt!
Ben bezig een nieuwe energieleverancier te zoeken.
Voorheen had ik wel 2 telwerken, maar slechts 1 liep, dus alles vast tarief.
Sinds 1/2 jaar hangt hier een slimmemeter.
Sommige (in de toekomst alle?) leveranciers gaan er dan van uit dat je op normaal/piek over gaat. Dus toch even de verschillen gecheckt. Ik had niet gedacht dat het meeste verbruik (60%) in het lage tarief blijkt te vallen.
Het verschil is inderdaad minimaal, maar het scheelt toch een beetje: piek/dal valt bij mijn aanbieders ca €1 op €1200 duurder uit dan vast tarief.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Piek- en daltarief in Nederland

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat er twee telwerken zijn betekent niet dat je ook een hoog-laag contract zou moeten afsluiten. Je kunt dan ook gewoon kiezen voor een contract met één tarief.

Gesloten