Prijsverhoging gas/stadsverwarming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
lasjoh
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2018 08:55

Prijsverhoging gas/stadsverwarming

Ongelezen bericht door lasjoh »

Gisteren kreeg ik van Vattenfall de nieuwe tarieven voor stadsverwarming in Almere. Een prijsverhoging van 54%: van 25 euro per Gjoule naar 39 euro per Gjoule.
Dat is een behoorlijke stijging. Omdat het stadsverwarming is, kan geen andere (goedkopere) aanbieder gekozen worden, je zit er als gebruiker aan vast. Daarmee is deze 54% verhoging een nogal koude douche voor een hoop huishoudens in Almere.

Maar dat is niet alles. De meterstanden worden rond 1 mei doorgegeven. Op basis daarvan wordt het afgenomen energieverbruik berekent. De volgende afrekening is dus van 1 mei 2021 tot 1 mei 2022. In voorgaande jaren blijkt dat bij de eindafrekening altijd het laatst geldende tarief wordt gehanteerd.
Dat zou betekenen dat bij de volgende rekening dus het nieuwe tarief van 39 euro per GJ zal worden gehanteerd, terwijl 60% van het verbruik in 2021 is geweest en dus eigenlijk afgerekend moet worden tegen het tarief zoals gold in 2021: 25 euro per GJ.
Vattenfall zal zeggen dat zij niet weten wat het verbruik in 2021 is geweest omdat op 1-1-2022 geen meterstand is opgenomen of doorgegeven. Dat heb ik voor de zekerheid wel zelf gedaan.

Mijn vraag is nu: mag Vattenfall het verbruik in 2021 tegen het nieuwe, veel hogere tarief, afrekenen ook al geldt dat nieuwe tarief pas vanaf het moment dat Vattenfall mij daarover bericht heeft? Welke juridische onderbouwing zit daar dan achter?

Als Vattenfall dit doet, zoals ik verwacht, wil ik bezwaar aantekenen en ik ben zoekende naar de juridische aspecten om dat te kunnen doen,

John

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Prijsverhoging gas/stadsverwarming

Ongelezen bericht door 16again »

De tariefsverhoging lijkt me dusdanig hoog, dat het onterecht is, deze nu met terugwerkende kracht per 1-mei-2021 in te laten gaan. En dat is wel wat hier nu gebeurd

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Prijsverhoging gas/stadsverwarming

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vraag me wel af of dat daadwerkelijk is wat er iedere keer gebeurt. Ik denk serieus dat er wel degelijk rekening wordt gehouden met prijsverschillen.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Prijsverhoging gas/stadsverwarming

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

lasjoh schreef:
13 jan 2022 15:45
Gisteren kreeg ik van Vattenfall de nieuwe tarieven voor stadsverwarming in Almere. Een prijsverhoging van 54%: van 25 euro per Gjoule naar 39 euro per Gjoule.
Dat is een behoorlijke stijging. Omdat het stadsverwarming is, kan geen andere (goedkopere) aanbieder gekozen worden, je zit er als gebruiker aan vast. Daarmee is deze 54% verhoging een nogal koude douche voor een hoop huishoudens in Almere.

Maar dat is niet alles. De meterstanden worden rond 1 mei doorgegeven. Op basis daarvan wordt het afgenomen energieverbruik berekent. De volgende afrekening is dus van 1 mei 2021 tot 1 mei 2022. In voorgaande jaren blijkt dat bij de eindafrekening altijd het laatst geldende tarief wordt gehanteerd.
Dat zou betekenen dat bij de volgende rekening dus het nieuwe tarief van 39 euro per GJ zal worden gehanteerd, terwijl 60% van het verbruik in 2021 is geweest en dus eigenlijk afgerekend moet worden tegen het tarief zoals gold in 2021: 25 euro per GJ.
Vattenfall zal zeggen dat zij niet weten wat het verbruik in 2021 is geweest omdat op 1-1-2022 geen meterstand is opgenomen of doorgegeven. Dat heb ik voor de zekerheid wel zelf gedaan.

Mijn vraag is nu: mag Vattenfall het verbruik in 2021 tegen het nieuwe, veel hogere tarief, afrekenen ook al geldt dat nieuwe tarief pas vanaf het moment dat Vattenfall mij daarover bericht heeft? Welke juridische onderbouwing zit daar dan achter?

Als Vattenfall dit doet, zoals ik verwacht, wil ik bezwaar aantekenen en ik ben zoekende naar de juridische aspecten om dat te kunnen doen,

John
Staat er in het bericht van Vattenfall niet per wanneer het nieuwe tarief ingaat ? Ik denk dat het verstandig is om meteen een mailtje te sturen en de foto van de meterstand per 1/1 erbij te doen (mss is gerommel met dergelijke foto's mogelijk, dan is het beter als ze die nu al hebben via mail en als ze reageren heb je bewijs dat je 'm gestuurd hebt).

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Prijsverhoging gas/stadsverwarming

Ongelezen bericht door Cro »

Wat staat hierover in je contract?

Daarnaast zou ik kijken of het wel klopt, volgens mij mogen de 2022 tarieven pas per 1-1-2022 gehanteerd worden, aangezien de ACM deze per kalenderjaar lijkt vast te stellen.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Prijsverhoging gas/stadsverwarming

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Goedemiddag,

Ik snap dat u baalt van de prijsverhoging. De nieuwe tarieven gelden vanaf 1 januari. Op de jaarafrekening staat een gewogen gemiddelde van de tarieven van 2021 en van 2022. In de bijgaande tarievenspecificatie die u in Mijn Vattenfall vindt ziet u de tarieven uitgesplitst per periode.

We berekenen de meterstand op 1 januari aan de hand van het normale verbruik. U geeft aan dat u zelf de stand heeft doorgegeven. Graag controleer ik of dit juist is gebeurd, zodat we deze stand gebruiken voor de jaarafrekening. Kan u ons hiervoor een privéberichtje sturen met uw postcode, huisnummer, achternaam, geboortedatum en de laatste 3 cijfers van het IBAN?

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall

lasjoh
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2018 08:55

Re: Prijsverhoging gas/stadsverwarming

Ongelezen bericht door lasjoh »

Ik heb de meterstand opgenomen, niet doorgegeven. Ik wist niet dat dat tussentijds kon. Ook heb ik de afrekeningen van de afgelopen vier jaar nog eens doorgenomen en in 2018 en 2019 heb ik inderdaad een specificatie gekregen, alleen niet in 2020 en 2021. Op basis van die specificaties heb ik inderdaad gezien dat er een geschatte stand wordt gehanteerd op 1-1. Alleen is die schatting niet helemaal juist, omdat de 8 maanden in het voorgaande jaar en de 4 maanden in het nieuwe jaar beiden voor de helft meegerekend worden.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Prijsverhoging gas/stadsverwarming

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar vier maanden in het nieuwe jaar zijn wel “koudere” maanden.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Prijsverhoging gas/stadsverwarming

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
14 jan 2022 23:13
Maar vier maanden in het nieuwe jaar zijn wel “koudere” maanden.
Daar zal wel rekening mee gehouden worden, hoop ik.
Een jaarverbruik wordt dan niet simpelweg in 12 gelijke delen gesplitst, maar met een verdeelsleutel gebaseerd op het gemiddelde maandelijkse gebruik van alle huishoudens.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Prijsverhoging gas/stadsverwarming

Ongelezen bericht door Erthanax »

En dan zou het dus kunnen gebeuren dat het geschatte verbruik van mei-dec even hoog is als dat van jan-april, wat bij TS is gebeurd, als ik het goed begrijp.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Prijsverhoging gas/stadsverwarming

Ongelezen bericht door 16again »

Als ik TS goed lees, wordt het hele jaar van af mei2021 tot mei2022 afgerekend tegen het nieuwe tarief. En dat waag ik te betwijfelen
lasjoh schreef:
13 jan 2022 15:45
Dat zou betekenen dat bij de volgende rekening dus het nieuwe tarief van 39 euro per GJ zal worden gehanteerd, terwijl 60% van het verbruik in 2021 is geweest en dus eigenlijk afgerekend moet worden tegen het tarief zoals gold in 2021: 25 euro per GJ.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Prijsverhoging gas/stadsverwarming

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
15 jan 2022 11:56
Als ik TS goed lees, wordt het hele jaar van af mei2021 tot mei2022 afgerekend tegen het nieuwe tarief. En dat waag ik te betwijfelen
En terecht.
Vattenfall Webcare schreef:
14 jan 2022 12:51
De nieuwe tarieven gelden vanaf 1 januari. Op de jaarafrekening staat een gewogen gemiddelde van de tarieven van 2021 en van 2022. In de bijgaande tarievenspecificatie die u in Mijn Vattenfall vindt ziet u de tarieven uitgesplitst per periode.

joboti
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2022 11:40

Re: Prijsverhoging gas/stadsverwarming

Ongelezen bericht door joboti »

Volgens de warmtewet mogen de kosten van stadsverwarming niet meer zijn dan bij verwarmen met gas.
Het ACM bepaalt de maximale prijs van stadsverwarming.
Het ACM rekent daarbij echter met de gasprijs op 1 januari.
Maar dat is niet correct. De gemiddelde gebruiker betaalt de gasprijs van 1 januari helemaal niet, gemiddeld betalen zij veel minder.
De gemiddelde gasprijs in de contracten is van 1 januari 2021 tot 1 januari 2022 gestegen met 47,5 %. De prijs van een gigajoule stadsverwarming zou dus met maximaal 47,5 % mogen stijgen.

Bij Ennatuurlijk was de prijs per gigajoule ongeveer 23,--  en is gestegen naar ongeveer 43,--. Dat is niet een stijging van 47,5 %  maar met ongeveer 87 %, bijna een dubbele stijging. En dan zegt Ennatuurlijk nog dat ze de stijging beperkt gehouden hebben.

Energiebedrijven kopen  voor klanten met een eenjarig of meerjarig contract voor de contracttermijn de energie in en betalen dan ongeveer de prijs van gas bij de ingang van het contract, dus ongeveer 0,80.
Klanten van stadsverwarming kunnen alleen maar een vast contract afsluiten en moeten dus eigenlijk behandeld worden als klanten voor gas met een vast contract.
Dit betekent dat de prijs van warmte dan op 1 januari 2022 niet verhoogd zou moeten worden.

 

 

Gesloten