LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] problemen met betaling en hoe afsluiting te voorkomen.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Patchou
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:22

problemen met betaling en hoe afsluiting te voorkomen.

Ongelezen bericht door Patchou »

Ik heb sinds kort problemen met Essent. Dat heet: ik heb eind oktober een nota betaald met de bedoeling dat dat over de maand september ging, maar zij hebben die op oktober afgeboekt.
En nu sturen ze me een laatste betalingsverzoek om september nog te betalen met bijkomende kosten zoals aanmanings- en incassokosten.
Ik moet het bedrag uiterlijk 16 november betaald hebben, maar dan heb ik nog geen geld. Dat komt rond de 18e of 20e pas. Maar essent wil me geen tijd meer geven en over gaan tot afsluiting.

Hoe kan ik afsluiting voorkomen? Wie weet waar ik terecht kan hiermee?
En kunnen ze me afsluiten want ik ben zo'n 3 weken geleden overgestapt naar een andere energieleverancier.
Bij voorbaat dank.

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: problemen met betaling en hoe afsluiting te voorkomen.

Ongelezen bericht door rene117 »

ik denk dat je hier wel wat aan heb



Afsluiten energie in de winter mag niet meer
Gepubliceerd: 23 september 2006 00:00 | Gewijzigd: 25 september 2006 14:32
Door een onzer redacteuren
Den Haag, 23 sept. Energiebedrijven mogen huishoudens met een betalingsachterstand in de winter niet meer afsluiten van gas en elektriciteit. Minister Wijn (Economische Zaken) heeft het verbod afgekondigd in een ministeriële regeling. In de Gaswet en de Elektriciteitswet stond al dat bedrijven er alles aan moeten doen om afsluiting van kleinverbruikers in de winter te voorkomen. In een debat bleek dat de Kamer dat niet voldoende vond.Dossier - Elektriciteit
Vanaf komende winter mogen energiebedrijven alleen nog consumenten afsluiten die knoeien met de meter, illegaal stroom aftappen of zich schuldig maken aan fraude. Wanbetalers kunnen alleen worden afgesloten als ze weigeren mee te werken aan het voldoen van een betalingsachterstand of schuldsanering.

Wijn schrijft aan de Kamer: „Als de afnemer ook afwijzend reageert op deze uitgestoken hand of weigert in contact te treden met de leverancier, dan is het alsnog gerechtvaardigd een dergelijke klant af te sluiten. Hierop wordt een uitzondering gemaakt als sprake is van zeer ernstige gezondheidsrisico’s als gevolg van een ernstige ziekte van de afnemer of een huisgenoot.”

Mensen die in de zomer zijn afgesloten, moeten tussen 1 oktober en 1 april weer worden aangesloten. Voorwaarde is ze meewerken aan een schuldsaneringsregeling
geef dit ook maar even door aan essent


groeten rene

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: problemen met betaling en hoe afsluiting te voorkomen.

Ongelezen bericht door Sjors_B »

ik zou toch, al was het maar en deel gaan betalen.
1 je toont goede wil
2 afsluiten gaan ze waarschijnlijk uit stellen.

Patchou
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:22

Re: problemen met betaling en hoe afsluiting te voorkomen.

Ongelezen bericht door Patchou »

Dank je Rene, dat stukje heb ik gekopieërd en naar hun gemaild.

Sjors, als ik het hád, ging ik het gelijk overmaken. Maar ik heb nu helemaal niets. Tussen maandag en vrijdag zal er weer geld op de rekening komen en zal ik alvast iets betalen. Maar het lukt niet voor de 16e, overmorgen dus. :(

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: problemen met betaling en hoe afsluiting te voorkomen.

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

wat ik even niet snap, elke acceptgiro heeft zijn eigen kenmerk, dus elke maand een ander nummer, die je invoert als je via internet bankiert.
Onder mededelingen kan je nog toevoegen betreft betaling, termijn september 2009. Waar het dus eigenlijk op neer komt en dat zal wel hard klinken, dat je stelselmatig achterloopt met betalen.
In september heb je dus niets betaald en eind oktober wel weer, voor de maand oktober dan in jouw ogen, maar waarschijnlijk met het verkeerde kenmerk.
Ze vragen jou het bedrag te voldoen, maar ik vind het van jou kant, maar dat is mijn menig, te makkelijk om te zeggen, ik heb het niet, punt klaar uit!
Jullie wachten er maar op, hoe zou jij reageren als je baas dit bij jou zou flikken, ja nu even niet, ik betaal je over een maand. Jij bent dan natuurlijk zo lief dat je je hem op zijn woord vertrouwd en tja, jou kosten lopen wel door ondertussen.

Ik heb ook wel in de clinch gelegen met Essent, ik heb ook wel eens een rekening vergeten te betalen, of even opgeschoven, toch als ik ze vriendelijk belde en het uitlegde, hebben ze me nooit gedreigd met afsluiten. Ik heb zo een maand die was laten liggen, in kunnen lopen, je moet ze dan wel even bellen hé en niet klakkeloos hun brieven lezen.

Als je bent overgestapt van energie netwerk, kunnen ze je niet afsluiten, maar wel de levering stop zetten, die betaal je per maand, je weet wel die € 15.90.
Dus logo gezegd, het gebruik van hun netwerk, als hun niet leveren, sluiten ze je formeel niet af, je mag gewoon geen gebruik meer maken van hun netwerk!
Elke regel en wet heeft zijn maas!
Mijn advies niets aantrekken van de opcenten en betaal die rekening.

Ik hoef je trouwens hoop ik, je niet wijzer te maken dat je voorschotten betaald, dus van die van september was voor augustus, oktober voor september, november voor oktober. Als jij daadwerkelijk bent over gestapt, heb je wellicht de eind afrekening van Essent binnen gekregen, wellicht zit daar wat adem ruimte in/ bij?

Ik weet wel en dat is mijn ervaring met Essent dat ze niet na een maand betaling achterstand overgaan tot afsluiten!

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: problemen met betaling en hoe afsluiting te voorkomen.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
Afsluiten energie in de winter mag niet meer
Gepubliceerd: 23 september 2006 00:00 | Gewijzigd: 25 september 2006 14:32
Door een onzer redacteuren
Den Haag, 23 sept. Energiebedrijven mogen huishoudens met een betalingsachterstand in de winter niet meer afsluiten van gas en elektriciteit. Minister Wijn (Economische Zaken) heeft het verbod afgekondigd in een ministeriële regeling. In de Gaswet en de Elektriciteitswet stond al dat bedrijven er alles aan moeten doen om afsluiting van kleinverbruikers in de winter te voorkomen. In een debat bleek dat de Kamer dat niet voldoende vond.Dossier - Elektriciteit
Vanaf komende winter mogen energiebedrijven alleen nog consumenten afsluiten die knoeien met de meter, illegaal stroom aftappen of zich schuldig maken aan fraude. Wanbetalers kunnen alleen worden afgesloten als ze weigeren mee te werken aan het voldoen van een betalingsachterstand of schuldsanering.
Ik weet niet waar je dit stuk tekst vandaan hebt gekopieerd, maar het klopt niet.
Er worden nog wel degelijk mensen afgesloten in de winterperiode.
En dit geldt niet alleen voor fraudeurs, of notoire wanbetalers

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: problemen met betaling en hoe afsluiting te voorkomen.

Ongelezen bericht door rene117 »

lang leven de google en dan afsuiting energie daar staat het het is in 2006 de minster wijn
dus zoek maar op google

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: problemen met betaling en hoe afsluiting te voorkomen.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste

Niet alles wat je met Google vindt is waar.
Sowieso is het nu 2009 en is jouw bericht al 3 jaar oud.
En who the F*** is Mr. Wijn ?

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: problemen met betaling en hoe afsluiting te voorkomen.

Ongelezen bericht door rene117 »

juist vogels en die heeft het toen besloten
dus zeg het maar en het stuk heeft in het nrc gestaan

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: problemen met betaling en hoe afsluiting te voorkomen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Kijk anders even op de site van de regering of het min van ez. Daar kun je het ministerieel besluit terugvinden.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: problemen met betaling en hoe afsluiting te voorkomen.

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Normaliter wordt door Essent de langst openstaande factuur afgeboekt, dus die van september. Neem per omgaande contact op met Essent (0800 0330 gratis) en informeer hieromtrent. Neem tevens contact op met je netwerkbedrijf, als dit Enixis is op 0900 7808700 (lokaal tarief) omdat het netwerkbedrijf afsluit. Beide bereikbaar ma/vr 08:00 - 20:00 uur en op za 09:00 - 13:00 uur. succes!

Patchou
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:22

Re: problemen met betaling en hoe afsluiting te voorkomen.

Ongelezen bericht door Patchou »

H@rm@n, met jouw antwoord kán ik wat. Bedankt.

Kaarsje: ik heb maar één maand achterstand en dat is september. En normaal betaal ik in september die van augustus, in oktober die van september en november die van oktober. Alleen heb ik nu een fout gemaakt en er het betalingskenmerk van oktober bij gezet en niet betreft september erbij vermeld.
En als ik het geld hád, betaalde ik meteen. Maar ik heb nu helemaal niks, nada, noppes.
In de loop van de week komt wel weer wat binnen en dat zal ik dan meteen overboeken naar Essent zodat ze zien dat ik wel wil betalen.
Ik heb tot nu toe altijd betaald en dan door zo'n stomme fout beginnen ze meteen moeilijk te doen en dreigen met afsluiting. Ik ga morgen maar eens bellen.

Bedankt voor jullie reacties.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: problemen met betaling en hoe afsluiting te voorkomen.

Ongelezen bericht door Shine »

Wanbetalers kunnen alleen worden afgesloten als ze weigeren mee te werken aan het voldoen van een betalingsachterstand of schuldsanering
Dat stuk kan wel te pas en onpas gedeponeerd worden, maar bovenstaande regel is de essentie om een afsluiting te voorkomen. Doet u dat niet, dan heeft de leverancier alle recht. Overigens voordat de leverancier hiertoe overgaat dan gaan er echt eerst de nodige herinneringen/incasso's en dies meer uit. Het is dus zeker niet van de een op de andere dag, zoals u presenteert in uw verhaal. Deze verongelijktheid acht ik daarom ook niet helemaal op haar plaats.
Ik deel de mening met voorgaande schrijver. U hebt een overboeking gedaan met het kenmerk van oktober in plaats van september.

Gezien het feit dat u onlangs bent overgestapt van leverancier, is het nog maar de vraag of u met Essent een betalingsregeling kunt treffen. Om hiervoor in aanmerking te komen is vaak de voorwaarde dat u dan nog klant bij de betreffende leverancier moet zijn.

Advies: Neem contact op met Essent en regel dat. (voor zover de slotfactuur inderdaad al niet wat meer ruimte heeft gegeven om de betaling alsnog te voldoen)

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: problemen met betaling en hoe afsluiting te voorkomen.

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Patchou,

In uw bericht van 14 november op dit forum vraagt u hoe u afsluiting kunt voorkomen. Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Diana
Essent medewerker

Gesloten