LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Bryanvdh
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2018 12:12

Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door Bryanvdh »

Hallo,

Op maandagavond 5 maart ben ik gebeld door een medewerker van de REV (Regionale energie vergelijker).
Die had een aanbod voor mij omdat ik sinds kort een eigen bedrijf heb, dus in aanmerking kwam voor een mooie aanbieding, en bood een contract aan voor 5 jaar.
Het was totaal geen fijn gesprek, de medewerker pushte mij heel erg en praatte erg snel, maar omdat hij zei dat ik 14 dagen bedenktijd had, dacht ik waarom niet? Ik heb toch bedenktijd. De volgende dag had ik toch nog een slecht gevoel dus heb ik contact met ze opgenomen, ik kreeg dit keer een andere medewerker aan de telefoon en die vertelde dat er helemaal geen bedenktijd was! Dus ik heb uitgelegd dat dat wel tegen mij verteld was aan de telefoon, en hij zou iemand het gesprek opnieuw laten beluisteren. Ik heb 3 dagen erna maar weer contact met ze opgenomen, terwijl zij met mij contact op zouden nemen, de medewerker vertelde dat het gesprek was beluisterd door zijn manager en er niets over 14 dagen bedenktijd word gezegd. Heel erg vreemd, want dat is daadwerkelijk wel gezegd, ik heb gevraagd of zijn manager mij wil terugbellen die dag (vrijdag). Maandagmiddag nog niets vernomen, dus zelf maar weer contact opgenomen, ik werd 2 uur later teruggebeld door zijn manager, die vertelde dat hij niets voor mij kon betekenen omdat ik akkoord was gegaan, en dat er niet gesproken was over een bedenktijd van 14 dagen, alleen een opzegtermijn van 30 dagen z. Ik heb vervolgens gevraagd naar een kopie van mijn telefoongesprek, daar had die alleen het stuk van, van waar ik akkoord geef want alleen dat is opgenomen, hoe kun je dan het gesprek terug beluisterd hebben en mededelen dat er niet gesproken is over een bedenktijd van 14 dagen? vervolgens valt zijn geluid weg, en belde ik terug, hij zou het gesprek mailen naar mij, maar alleen het stukje waarbij ik mijn akkoord geef want dat is volgens hem alleen opgenomen? Tot op heden heb ik zelfs dat stuk nog niet ontvangen. Oftewel er klopt gewoon niets van hen kant van het verhaal, en ik wil dat mijn contract met hen per direct word beëindigd, dit is gewoon een louche bedrijf!
Laatst gewijzigd door Radar op 28 mar 2018 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast (nu met meer hoofdletters)

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bryanvdh schreef:Hallo,

Op maandagavond 5 maart ben ik gebeld door een medewerker van de REV (Regionale energie vergelijker).
Die had een aanbod voor mij omdat ik sinds kort een eigen bedrijf heb, dus in aanmerking kwam voor een mooie aanbieding, en bood een contract aan voor 5 jaar.
Het was totaal geen fijn gesprek, de medewerker pushte mij heel erg en praatte erg snel, maar omdat hij zei dat ik 14 dagen bedenktijd had, dacht ik waarom niet? Ik heb toch bedenktijd. De volgende dag had ik toch nog een slecht gevoel dus heb ik contact met ze opgenomen, ik kreeg dit keer een andere medewerker aan de telefoon en die vertelde dat er helemaal geen bedenktijd was! Dus ik heb uitgelegd dat dat wel tegen mij verteld was aan de telefoon, en hij zou iemand het gesprek opnieuw laten beluisteren. Ik heb 3 dagen erna maar weer contact met ze opgenomen, terwijl zij met mij contact op zouden nemen, de medewerker vertelde dat het gesprek was beluisterd door zijn manager en er niets over 14 dagen bedenktijd word gezegd. Heel erg vreemd, want dat is daadwerkelijk wel gezegd, ik heb gevraagd of zijn manager mij wil terugbellen die dag (vrijdag). Maandagmiddag nog niets vernomen, dus zelf maar weer contact opgenomen, ik werd 2 uur later teruggebeld door zijn manager, die vertelde dat hij niets voor mij kon betekenen omdat ik akkoord was gegaan, en dat er niet gesproken was over een bedenktijd van 14 dagen, alleen een opzegtermijn van 30 dagen z. Ik heb vervolgens gevraagd naar een kopie van mijn telefoongesprek, daar had die alleen het stuk van, van waar ik akkoord geef want alleen dat is opgenomen, hoe kun je dan het gesprek terug beluisterd hebben en mededelen dat er niet gesproken is over een bedenktijd van 14 dagen? vervolgens valt zijn geluid weg, en belde ik terug, hij zou het gesprek mailen naar mij, maar alleen het stukje waarbij ik mijn akkoord geef want dat is volgens hem alleen opgenomen? Tot op heden heb ik zelfs dat stuk nog niet ontvangen. Oftewel er klopt gewoon niets van hen kant van het verhaal, en ik wil dat mijn contract met hen per direct word beëindigd, dit is gewoon een louche bedrijf!
OK...
- je wordt gebeld (dat is altijd al een teken aan de wand)...
- het was een rotgesprek...
- je wordt gepusht...
- er wordt zo snel gepraat dat de kans groot is dat je essentiële zaken mist...
- en tóch zeg je "ja"?
Gezien het bovenstaande is de kans aanwezig dat de medewerker niet gesproken heeft over "een bedenktijd", maar over "geen bedenktijd". Sowieso geef je zelf al aan dat het duidelijk een zakelijk aanbod was, terwijl de bedenktijd alleen voor consumenten geldt. Ik geef je weinig kans.

Bryanvdh
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2018 12:12

Re: Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door Bryanvdh »

Ik heb zelf gevraagd welke bedenktijd er was, de medewerker zegt daarop 14 dagen, ik krijg vervolgens een paar dagen alter te horen dat de manager het gesprek terug heeft geluisterd, als ik hem vraag naar een kopie van het gesprek zegt die doodleuk dat ze alleen het stukje opnemen waarin jij ''akkoord'' zegt, hoe kan hij het dan hebben teruggeluisterd, en waarom wacht ik al 2 dagen op een kopie van het gesprek wat ze gelijk zouden doorsturen? Ook zou er automatisch een machtiging zijn afgegeven a.d.h.v. het telefoongesprek, ik heb daarover niets vernomen en volgens mij mag dat ook niet!?

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door Icasheb »

Is er sowieso niet een bedenktijd bij koop op afstand?

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen

https://www.consuwijzer.nl/energie/klan ... contracten

Correct me if i' wrong.

Volgende keer gewoon nee zeggen als je het niet wilt, bespaard een hoop gedoe.

Erthanax
Berichten: 9614
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door Erthanax »

Alleen voor consumenten, niet voor zakelijke overeenkomsten.

Breakdown658
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2018 16:53

Re: Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door Breakdown658 »

er is mij dus precies hetzelfde overkomen :(

stofzuigertje

Re: Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een niet deskundige verkoper heeft foute info gegeven maar hoe wil je dat bewijzen?

Teken wegens de beperkte voorwaarden nooit een zakelijk contract.
Elke zakelijke gebruiker kan een particulier contract ook de BTW terug halen.

Een nieuwe KVK inschrijving is ondeskundige die vaak in dit soort verhalen kan trappen.
Als vers bedrijf proberen verkopers zo te verdienen, niets nemen als ze opdringen en Pleur Op... zei Marc Rutte!
Naast Energie contract word er nog veel meer rommel aangeboden zoals zakelijke gidsen en andere diensten....
Nooit iets afnemen als ze jou benaderen... eerst kijken online wat er is.

Teken niets en ga er niet op in, je kreeg onbekende firma die zo snel mogelijk wil scoren!

Marloessib
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2018 08:19

Re: Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door Marloessib »

Ben je er inmiddels vanaf? Mijn man is hetzelfde overkomen en we kunnen er dus ook niet vanaf. Ik wil echt niet overstappen, maar ik heb geen idee hoe ik dit nog tegen moet houden

Naelin
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2018 11:52

Re: Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door Naelin »

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Hoe is het nu afgelopen? Ik zit nu met een boete omdat ik contractbreuk heb gepleegd bij mijn huidige leverancier terwijl ik hier niet eens weg wilde...

T.N.92
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2018 17:09

Re: Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door T.N.92 »

Ik kan dit alleen maar beamen. Snel sprekende (mannelijke) verkoper. Gladde praatjes, alsof ik een maatje van hem was. Nauwelijks tijd om na te denken en kon dit aanbod alleen maar bevestigen per telefoon. Genoeg redenen om hier niet op in te gaan...

berlijn2012
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2018 13:00

Re: Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door berlijn2012 »

Hoe is dit bij jullie afgelopen? Ik heb hetzelfde meegemaakt maar wel een mailtje gehad dat het aanbod geannuleerd is en als niet-verzonden kan worden beschouwd nadat ik had gemaild dat ik er vanaf wilde. Wel een heel kort mailtje zonder een contractnummer erop oid...

Nanashi
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2018 00:18

Re: Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door Nanashi »

Ik ben er vandaag ook ingetuind. Ik heb de tab op mijn internetbrowser waarin de online overeenkomst staat nog steeds openstaan. Ik ben niet van plan die te sluiten omdat ik bang ben dat als ik die sluit de overeenkomst niet meer op te vragen is. Heb er voor de zekerheid printscreens van gemaakt. Die tab ga ik pas weer sluiten als ik hier vanaf ben.

Ze doen het slinks, die gasten van het REV. Bij mij had de persoon aan het telefoon (overigens vond ik t geen vervelend gesprek) over hoeveel cent je betaald per 'tik' van je electriciteits/gasmeter. Hij noemt dan specifieke waardes die de leverancier normaal bied en hoeveel cent per tik voordeel je dan krijgt als je via hun het contract afsluit. Ze zeggen nooit om welke leverancier het gaat die die berekeningen heeft gemaakt. Ik ging er dan ook vanuit dat ze me namens Oxxio waarbij ik mijn gas en licht heb geregeld belden. Had ik nou geweten hoeveel ik bij Oxxio per tik betaal, dan had ik hier zo doorheen geprikt, want wat ik bij Oxxio 'aftik' is lager dan via hun "voordelige" contract. Ze doen beroep op je ontwetendheid over je energieverbruik, dus het loont om daar in te duiken!
Daarna wordt snel om je gegevens gevraagd zodat ze de overeenkomst kunnen sturen en wordt je gemaand m snel te ondertekenen. Je krijgt dus geen tijd hem door te lezen. Daarna wordt t gesprek opgenomen dat je met alles akkoord gaat en is alles klaar.

Ik heb deze overeenkomst daarna nog eens nagelopen. Deze overeenkomst is van het energiebedrijf Total. Ik weet niet of iedereen een overeenkomst van Total krijgt aangeboden, maar in de overeenkomst die ik heb ondertekend staat wel een bedenktermijn van 14 dagen na ondertekening. Met dit contract ben ik meer dan 40(!) euro per maand duurder uit dan wat ik nu ben, en dan is dat "voordeel" al van dat bedrag af...

Ik denk ook niet dat het zin heeft om bij Regionale Energie Vergelijker verhaal te gaan halen, ze zijn maar de middenman die je gegevens + het akkoord voor de overeenkomst doorspelen naar het energiebedrijf die in de overeenkomst staat en dus je overeenkomst verwerkt. Ze zouden in theorie het contract kunnen opzeggen voor je, maar ik geloof niet dat ze dat gaan doen. Ik ga daarom eerst met Total contact opnemen en kijken wat zij kunnen betekenen voor me. Cut out the middle man!
Ik ben ook van plan om een telefoongesprekopname-app te installeren op mijn telefoon zodat ik alle telefoongesprekken die ik heb om dit ongedaan te maken vast te leggen (ja dit mag, ook zonder medeweten van de tegenpartij, mits je zelf deelneemt aan het gesprek en de opname niet openbaar deelt). Gewoon zodat ik kan aantonen dat ik alles binnen de bedenktermijn heb proberen op te zeggen. Kan geen kwaad om me voor de zekerheid juridisch in te dekken denk ik zo...

Jullie horen nog van me.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@nanashi

U kunt natuurlijk een opname app installeren, maar veel verstandiger is het om zulk soort telefoontjes direct af te kappen en helemaal nergens op in te gaan. Hoeft u ook geen moeite te doen om er kosteloos van af te komen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je betaalt per Kwh en m3. Niet per tik. En die prijs is bekend. Allemaal bedoelt om het onduidelijk te maken. Er is er maar een die hier geld aan verdient. Jij bent dat niet. Zoals je noemt middleman. Veel succes.

Nanashi
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2018 00:18

Re: Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door Nanashi »

Total Energie is erg slecht te bereiken per telefoon. Uiteindelijk te weten gekomen dat je een ouderwetse brief moet sturen naar een postbusnummer van ze waarin je aangeeft de overeenkomst te willen ontbinden. Ik vind het maar een rompslomp. Tegenwoordig kan je je overal online zomaar voor allerlei dingen aanmelden of telefonisch een duur contract aangesmeerd krijgen met letterlijk 1 druk op de knop, maar voor opzeggen moet je door tig hoepels springen... Het wordt eens tijd dat de overheid hier ook iets aan gaat doen. Maar dat terzijde.

Toch maar even met Regionale Energie Vergelijker gebeld. Verassend genoeg zo iemand aan de lijn, in tegenstelling tot 2x een kwartier in de wacht te zijn gezet bij Total... Een vriendelijke man die me vertelde dat ik ook via hun het contract kon ontbinden. Hij raadde me dan ook aan om een mailtje te sturen naar hun klantenservice met mijn gegevens. Ook vanwege het feit dat ik misschien nog niet in het klantensysteem van Total stond. Zo gepiept. Nog geen twee uur later een net mailtje terug gehad dat ze mijn overeenkomst annuleren en ik de aanbieding als niet verzonden kan beschouwen.

Nog even afwachten of het ook allemaal echt geregeld is, maar het lijkt dat ik er vanaf ben gekomen. In ieder geval heb ik alle telefoongesprekken en e-mails opgeslagen om aan te tonen dat ik ruim binnen te bedenktermijn de overeenkomst heb ontbonden, dus ik maak me niet zo veel zorgen.

Speedy123
Berichten: 1051
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef: OK...
- je wordt gebeld (dat is altijd al een teken aan de wand)...
- het was een rotgesprek...
- je wordt gepusht...
- er wordt zo snel gepraat dat de kans groot is dat je essentiële zaken mist...
- en tóch zeg je "ja"?
Gezien het bovenstaande is de kans aanwezig dat de medewerker niet gesproken heeft over "een bedenktijd", maar over "geen bedenktijd". Sowieso geef je zelf al aan dat het duidelijk een zakelijk aanbod was, terwijl de bedenktijd alleen voor consumenten geldt. Ik geef je weinig kans.
Dat ligt eraan of TS aan kan tonen dat hij thuis geen bedrijfsactiviteiten ontplooid en helemaal niet besefte dat het een 'zakelijk' aanbod was, dat zijn wel omstandigheden die een rechter mee kan wegen. Als de huidige aansluiting ook niet zakelijk is, zijn ook zaken die al aantonen dat het 'aanbod' niet begrepen was. Maar ontbind het aanbod in ieder geval direct, stel duidelijk dat u niet begreep dat ze u een zakelijk aanbod deden en hoop maar dat als ze gaan procederen, hun bandopname niet goed of onduidelijk is. En neem contact op met uw huidige leverancier en maak hen duidelijk dat u niet over wilt stappen en u de vermeende overeenkomst betwist.

Hoe dan ook, ik wens u alvast veel succes, over het algemeen zijn dit soort bedrijven vrij vasthoudend.

C-Spank
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2018 11:05

Re: Regionale Energie Veiling / Vergelijker

Ongelezen bericht door C-Spank »

Hallo,

Ik heb dezelfde ervaring gehad. Na bevestiging van het aanbod en het ontvangen van de documenten van Regionale Energie Vergelijker had ik een gevoel dat er iets niet juist was. Gedateerde algemene voorwaarden e.d.

In het kort: Ik heb de situatie uitgelegd en het enige waar Essent echt iets mee kan om het contract te beëindigen is de stijging van 220% de vaste leveringskosten. In dit punt zit ook de pijn voor de meeste benadeelde. Navraag leerde mij dat de tarieven die hiervoor gehanteerd worden horen bij grootverbruikers van 50.000 - 60.000 kWh per jaar. Duidelijk een verkeerd contract gezien mijn normale verbruik van 1.500 kWh per jaar. Dit is nu in behandeling en naar verwachting gaat de overeenkomst ongedaan gemaakt worden zodat ik mijn huidige particuliere contract kan voortzetten.

Toelichting:

Bij mij gaat het om een overstap van Essent Particulier naar Essent Zakelijk.
Particulier contract was Flexibel en daarmee geen boete voor contract beëindiging.

Voordat ik actie heb ondernomen richting Essent heb ik een overzicht gemaakt van mijn Particuliere contract en Zakelijke contract om een beeld te krijgen van de gevolgen. Hieruit bleek dat er

A. een stijging van 220% zat in de vaste leveringskosten.
B. Het voordeel van de variabele leveringskosten in de BTW zit.
C. Het jaarlijkse voordeel van €220 dat mij voorgehouden werd in het gesprek een selectieve optelling was van alle variabele leveringskosten, Netbeheerkosten, Energiebelasting. De vaste leveringskosten en Vermindering Energiebelasting werden buiten beschouwing gelaten.
C. De adviseur stelde vroeg of ik het termijnbedrag gelijk wilde houden. Wellicht dat het als spaarpotje kon dienen omdat het werkelijk bedrag nu lager zou liggen gezien de nieuwe tarieven. Het Termijnbedrag zoals dat gepresenteerd werd in de offerte gebaseerd was op een verbruik voor elektriciteit en gas dat resp. 50% en 35% lager is dan mijn normale verbruik.

Nadat de ik een bevestiging van de overstap van Essent had ontvangen heb ik contact gezocht met Essent zakelijk met als referentie mijn nieuwe zakelijke nummer. Reactie van Essent

A. Vaste leveringskosten is onbegrijpelijk, gaan wij uitzoeken
B. BTW kunnen wij niets aan doen, we verwachten dat de ondernemer hiervan op de hoogte is en de voorwaarden hiervoor kent.
C. Twijfelachtig hoe u bent voorgelicht over het voordeel van €220 per jaar. Mocht het nodig zijn dan kunnen wij het gesprek opvragen en dit meenemen in de beoordeling
D. Twijfelachtig hoe u bent voorgelicht over het termijnbedrag en de totstandkoming daarvan. Mocht het nodig zijn dan kunnen wij het gesprek opvragen en dit meenemen in de beoordeling

Uiteindelijk kan Essent er wel wat mee maar het voornaamste is de bepaling van de vaste leveringskosten in relatie tot je werkelijke verbruik. Hieruit blijkt dat het om een verkeerd contract gaat.

Ik hoop dat het iemand kan helpen.

Gesloten