Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
EAC
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2023 09:04

Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door EAC »

Ik heb afgelopen week de jaarnota van mijn energieleverancier Greenchoice ontvangen. Ik vind dat ze de salderingsregeling voor zonnepanelen zoals beoogd onjuist hebben toegepast.

Gedwongen heb ik een deel van het jaar een variabel tarief gehad. Dit wordt in het jaar meermaals aangepast waarbij de prijzen in de winter veel hoger liggen dan in de zomer. Zij “salderen “ nu op jaarbasis, echter op basis van gemiddelde prijzen en verbruik per tijdsinterval en niet op jaarbasis. Daardoor is op jaarbasis de gemiddelde prijs voor geleverde en afgenomen energie niet hetzelfde. Omdat ik in de zomer veel teruglever en in de winter verbruik tegen verschillende (veel hogere) prijzen werkt de hele salderingsregeling zoals beoogd (salderen op jaarbasis en leveren en afnemen tegen dezelfde prijzen) niet. Dat kost mij circa eur 600 extra. Dit komt per saldo bijna op het elfde neer als salderen per maand (in dit geval periode) omdat ik in de zomer zo goed als niet verbruik en in de winter zo goed als niet teruglever. Dit was enkele maanden geleden in het nieuws en is volgens mij echt niet toegestaan op basis van de energiewet Ik heb het gevoel op basis van vb berekeningen dat Eneco en Vattenvall dit anders doen. Ik ben benieuwd hoe anderen dat terugzien op hun jaarnota.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat niet geheel duidelijk is in uw verhaal, hebt u meer opgewekt dan dat u verbruikt hebt? Normaal zou dat wat u opgewekt hebt minus wat u direct verbruikt heeft van het totale verbruik afgetrokken worden. Hebt u meer opgewekt dan verbruikt, dan zou het saldo dus 0 moeten zijn.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door 16again »

EAC schreef:
19 feb 2023 09:08
Gedwongen heb ik een deel van het jaar een variabel tarief gehad. Dit wordt in het jaar meermaals aangepast waarbij de prijzen in de winter veel hoger liggen dan in de zomer.
Het lijkt me dan normaal, dat je voor de tijdens de winter teruggeleverde kWh de winterprijs krijgt, en tijdens de zomer de zomerprijs.
Is dat dan niet het geval?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door BreejKC »

@neodutchio: "Normaal zou dat wat u opgewekt hebt minus wat u direct verbruikt heeft van het totale verbruik afgetrokken worden".

Dat is precies de wijze die Greenchoice bij mij op de jaarnota ook toepast. Door mijn beperkt aantal zonnecellen, 10, die in 2013 geplaatst zijn, en dus per paneel iets minder opbrengst hebben als die van tegenwoordig, heb ik nooit meer opgewekt als dat ik verbruikt heb.

EAC
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2023 09:04

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door EAC »

Ik heb iets minder geleverd dan verbruikt. Voor hetgeen ik meer verbruik betaal ik een gemiddelde prijs. Dat is ok. Alleen wordt er effectief niet gesaldeerd op jaarbasis omdat je per periode de facto de prijs van het moment betaalt of ontvangt. Dat is het principe wat na afschaffen van de salderingsregeling (in 2025/2026) van kracht wordt alleen nu eigenlijk al toegepast. Op basis van de huidige energiewet (artikel 31c) zou de prijs die je betaalt hetzelfde moeten zijn als die je ontvangt en dat is niet zo.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door alfatrion »

EAC schreef:
19 feb 2023 09:08
Zij “salderen “ nu op jaarbasis, echter op basis van gemiddelde prijzen en verbruik per tijdsinterval en niet op jaarbasis.
GreenChoice saldeert op jaarbasis en kijkt daarbij per periode en per telwerk naar het verbruik. Dat komt mij juist voor. Het verbruik is levering minus teruglevering.
EAC schreef:
19 feb 2023 09:08
Dit was enkele maanden geleden in het nieuws en is volgens mij echt niet toegestaan op basis van de energiewet.
De salderingsregeling is geregeld in artikel 31c Elektriciteitswet.
EAC schreef:
19 feb 2023 18:33
Ik heb iets minder geleverd dan verbruikt.
Zorg er voor dat je minder afneemt dan dat je terugleverd, als het kan, dan is GreenChoice een hele leuke leverancier.

Pragati
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2023 21:59

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door Pragati »

Hier hetzelfde, door de saldering per tariefperiode is ons tarief €4,48 per kwh!. Voor de werkelijk gebruikte 570 kwh over afgelopen jaar betalen wij €2550,-… lang leve de slimme meter 😖

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door de auditu »

Pragati schreef:
16 mar 2023 22:08
Hier hetzelfde, door de saldering per tariefperiode is ons tarief €4,48 per kwh!. Voor de werkelijk gebruikte 570 kwh over afgelopen jaar betalen wij €2550,-… lang leve de slimme meter 😖

Wat heeft de slimme meter met het tarief te maken?

LT.H
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mei 2020 19:33

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door LT.H »

https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen ... sregeling/

GreenChoice heeft een model opgesteld, hoe ze met de verschillende tarieven in een jaar omgaan bij de eind/jaar afrekening.

Op de website van GreenChoice staat een tabel, hoe ze de tarieven per prijsperiode verwerken. Door de verschillende tarieven kan het dan inderdaad zo zijn, dat je in een kwartaal met een hoger tarief meer verbruikt dan opwekt, waardoor je in die periode een hogere rekening hebt, wat in het totaalbedrag terug te zien is.

Het lijkt erop, dat GreenChoice hier elke tariefperiode afhandelt als een aparte contractperiode met saldering per contractperiode. Of dit wenselijk/toegestaan is? het is in elk geval niet (altijd) in het voordeel van de klant.

GREENCHOICE : Als je een variabel levertarief hebt, staan er meestal meerdere tariefperiodes op je jaarnota. Wij houden deze informatie voor je bij in Mijn Greenchoice. Je hoeft hier dus zelf niets voor te doen, maar je kan het via Mijn Greenchoice wel zelf controleren.

Heb je zelf een jaar- of eindnota van Greenchoice? Dan kan je op Mijn Greenchoice of in de app (bij de notaspecificaties) kijken hoe de nota precies opgebouwd is.

Iedere klant met zonnepanelen saldeert de afname met de teruglevering, waarna het netto verbruik resteert. Heb je minder stroom teruggeleverd dan je hebt afgenomen? Dan betaal je voor je netto verbruik per tariefperiode je variabele leveringskosten maal het verbruik, zoals in het voorbeeld hierboven.

Lever je meer stroom terug dan je afneemt? Dan lever je stroom netto terug aan het elektriciteitsnet. Greenchoice geeft dan voor deze netto teruglevering een netto terugleververgoeding. De hoogte van je netto terugleververgoeding kan je vinden in Mijn Greenchoice.

Kokka1
Berichten: 397
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Dus je wil in de zomer terugleveren tegen de hogere tarieven die je in de winter betaald? Terwijl je dan wel de lage tarieven betaald voor datgene wat je verbruikt?

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door PGros »

Wat wel mag en niet mag is:
Stel terugleververgoeding is 10 cent
Zomer kosten = 30 cent
Winterkosten = 50 cent
Zomer 6 maanden verbruik 1200 teruggeleverd 2000
Winter 6 maanden verbruik 1200 teruggeleverd 400

Fout
zomer 800 over a 10 cent = -80 euro
winter 800 teveel a 50 cent = 400 euro
Je moet betalen 320 euro
Hier wordt gesaldeerd per periode.

Goed (Jaarbasis is 2400 verbruik en 2400 geleverd dus volledig salderen)
zomer 800 over, maar binnen saldering dus a 30 cent = -240 euro
winter 800 teveel a 50 cent = 400 euro
Je moet betalen 160 euro

Hiermee wordt de saldering wel over het jaar gezet maar je krijgt de prijs van de geldende kosten op het moment van teruglevering.
Je betaald nog wel ook al ben je op 0 bij verbruik en terugleveren maar je krijgt de eerlijke prijs waartegen je teruggeleverd hebt.

benchi
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2023 11:18

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door benchi »

Sinds november 2015 heb ik een energiecontract bij Greenchoice. De eerste jaren altijd een vast contract, bij afloop in 2022 is dit noodgewongen overgezet naar een variabel contract omdat er geen vaste contracten werden aangeboden. Op 2 november 2023 heb ik de eindafrekening 2022-2023 gekregen van Greenchoice. Hier is de salderingswijze incorrect toegepast. De teruggeleverde energie is vergoed tegen een lager tarief dan de energie die is afgenomen omdat deze niet in dezelfde tariefperiodes liggen, resulterend in een significant hogere rekening. De correcte methode is eerst het jaarsaldo geleverde energie in kWh te verminderen met het jaarsado teruggeleverde energie in kWh. Het restant (in mijn geval 1.332kWh) kan worden gefactureerd door deze op basis van verbruik ratio te verdelen over de tariefperiodes. Daarna kan eventueel nog de prijsplafondkorting worden toegepast. Heb bij Greenchoice geklaagd en gevraagd mij op bovenstaande wijze te factureren. Hierop hebben ze afwijzend gereageerd.
Resultaat voor 1.332kWh stroom en 806m3 gas brengen ze bijna 5000€ in rekening.
Helaas ben ik geen energie deskundige en is het voor mij allemaal ondoorzichtig ,maar ja dat heeft voor de energiebedrijven zeker zijn voordelen. Als ik dit alles vooraf zou hebben geweten!!

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door PGros »

Resultaat voor 1.332kWh stroom en 806m3 gas brengen ze bijna 5000€ in rekening.
Dit lijkt wel heel erg veel met het prijsplafond. (Zou alles in prijsplafond vallen was het 1700 euro maar 2022 valt er buiten)

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door alfatrion »

benchi schreef:
25 nov 2023 12:56
De correcte methode is eerst het jaarsaldo geleverde energie in kWh te verminderen met het jaarsado teruggeleverde energie in kWh.
De correcte methode van salderen is door exact hetzelfde tarief voor de teruglevering te hanteren als voor de levering op het moment van de teruglevering. Formeel moet het verbruik worden berekend door de levering te verminderen met de teruglevering, en dat mag per tariefsperiode. Wat niet mag is de veel lagere terugleveringsvergoeding uitbetalen als het jaarverbruik positief is.

Falcon007
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2023 17:25

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door Falcon007 »

Zelfde probleem, Greenchoice heeft het salderen per maand gedaan (financieel) bij het nieuwe verplichte variabele contract. In de winter hoog tarief, zomer laag waardoor rekening € 1200 hoger is geworden. Greenchoice houdt vast aan hun methode, ondanks de voorwaarden die ik bij het afsluiten had. Goed voor hun portemonnee, erg slim, maar wel ten koste en nadele van de klant. Alles in hun voordeel uiteraard..

In de voorwaarden van 2022 stond bij mij dit;


Hoe past Greenchoice de salderingsregeling toe, op jaarbasis?


Greenchoice saldeert op jaarbasis. Dit betekent dat wij na een jaar kijken naar je verbruik + teruglevering. Wij trekken de teruglevering van je verbruik af. Uiteindelijk betaal je alleen het netto verbruik. Heb je na een jaar meer teruggeleverd dan verbruikt? Is er dus sprake van netto teruglevering? Je betaalt dan niets voor de afname van stroom en ontvangt voor iedere kWh die netto is teruggeleverd het afgesproken tarief voor netto teruglevering.


Voorwaarden Netto teruglevering;

Hieronder volgen drie versimpelde voorbeelden voor de berekening van de teruglevering bij twee telwerken:

Voorbeeld 1:
U krijgt meer geleverd dan u heeft teruggeleverd:



Levering

Teruglevering

Jaarnota

Normaalperiode

1.400

2.000

Dalperiode

1.200

200

Totaal

2.600

2.200

Verbruik 400

In dit voorbeeld levert u in de normaalperiode meer terug dan u geleverd krijgt. Het overschot van 600 kilowattuur wordt verrekend met de aan u geleverde stroom in de dalperiode. Alle door u teruggeleverde stroom wordt zo verrekend met de aan u geleverde stroom. Als u een slimme meter heeft, ziet u dit op uw gespecificeerde jaar- of eindnota doordat per periode hetzelfde tarief is gehanteerd voor de aan u geleverde stroom als voor de door u teruggeleverde stroom. Er is dan geen sprake van nettoteruglevering. Het verbruik van 400 kilowattuur wordt door Greenchoice na afloop van het leveringsjaar afgerekend tegen het daarvoor overeengekomen tarief per kilowattuur.

Hier krijg ik geen reactie op helaas van Greenchoice.
Voor mij geen Greenchoice uiteraard meer...

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Greenchoice saldeert per jaar. Bij maandelijks salderen krijg je voor het maandelijks overschot 11,5 cent per kWh en dat doet Greenchoice niet.

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ik begrijp dit verhaal niet, salderen moet per jaar in kWh en pas wat er dan resteert gaat tegen een tarief. Dus hoe hoog een gemiddeld tarief ook oploopt, als er sprake is van vermenigvuldigen met een klein saldo in kWh zou daar geen hoog bedrag uit kunnen komen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Salderen Greenchoice: hoe zie jij dat terug op je jaarnota?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Bij mij wordt het netjes per jaar verrekend. Maar misschien komt dat omdat ik nog gebruik maak van een langjarig vast leveringscontract.

Plaats reactie