LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte wifi door slimme meter?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
pasje71
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2017 17:14

Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door pasje71 »

Sinds 23 december '16 hebben wij in onze woning glasvezel van KPN. Internet zou hierdoor sneller en stabieler moeten worden. In het begin was dit ook zo. Nauwelijks meer storing en prima internet op de 2e verdieping.
Maar sinds we op 24 januari '17 een slimme meter hebben is wifi een ramp.
We hebben van zowel KPN als van Stedin (plaatser van de slimme meter) allerlei verklaringen en mogelijke oplossingen gekregen, uiteraard verwijzen beide de schuldvraag naar elkaar.
Helaas hebben alle oplossingen en tips niets uitgehaald. De wifi versterker die wij gelijktijdig met het aansluiten van glasvezel hebben aangeschaft heeft totaal geen nut meer. Zowel boven als beneden ligt wifi er heel vaak uit. Erg vervelend als je met iets op internet bezig bent of net een film via Netflix aan het kijken bent.
KPN geeft aan geen wifi te leveren maar internet via de kabel. Dit bevreemd ons zeer in het digitale tijdperk. Het zou toch raar zijn als wij elk apparaat met een kabel moeten aansluiten op het modem in de meterkast. Het wordt nogal een rommelig geheel met 3 laptops in een huis met 3 verdiepingen en hoe sluit je smartphones en tablets aan op het modem?
Bij KPN hebben we gedreigd om voor het einde van het contract op te stappen, aangezien ze niet leveren waar wij voor betalen. Echter vrezen wij bij een andere provider misschien wel tegen hetzelfde probleem aan te lopen.

Op internet kom ik dit probleem veel tegen, maar zowel KPN als Stedin ontkennen dit.
Zijn er meer mensen met deze ervaring en is er een oplossing?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door berndv »

pasje71 schreef:Sinds 23 december '16 hebben wij in onze woning glasvezel van KPN. Internet zou hierdoor sneller en stabieler moeten worden. In het begin was dit ook zo. Nauwelijks meer storing en prima internet op de 2e verdieping.
Maar sinds we op 24 januari '17 een slimme meter hebben is wifi een ramp.
We hebben van zowel KPN als van Stedin (plaatser van de slimme meter) allerlei verklaringen en mogelijke oplossingen gekregen, uiteraard verwijzen beide de schuldvraag naar elkaar.
Helaas hebben alle oplossingen en tips niets uitgehaald. De wifi versterker die wij gelijktijdig met het aansluiten van glasvezel hebben aangeschaft heeft totaal geen nut meer. Zowel boven als beneden ligt wifi er heel vaak uit. Erg vervelend als je met iets op internet bezig bent of net een film via Netflix aan het kijken bent.
KPN geeft aan geen wifi te leveren maar internet via de kabel. Dit bevreemd ons zeer in het digitale tijdperk. Het zou toch raar zijn als wij elk apparaat met een kabel moeten aansluiten op het modem in de meterkast. Het wordt nogal een rommelig geheel met 3 laptops in een huis met 3 verdiepingen en hoe sluit je smartphones en tablets aan op het modem?
Bij KPN hebben we gedreigd om voor het einde van het contract op te stappen, aangezien ze niet leveren waar wij voor betalen. Echter vrezen wij bij een andere provider misschien wel tegen hetzelfde probleem aan te lopen.

Op internet kom ik dit probleem veel tegen, maar zowel KPN als Stedin ontkennen dit.
Zijn er meer mensen met deze ervaring en is er een oplossing?
Indien mogelijk de wifi router buiten de meterkast plaatsten. Ik lees ook dat de problemen meer voorkomen bij de combinatie WiFi en slimme meter, terwijl de gebruikte frequenties totaal niet bij elkaar in de buurt liggen. Ik lees communicatie over gprs of over het electriciteitsnetwerk als mogelijkheden, beide liggen niet in de buurt van de 2,4 GHz en ik lees iets over communicatie tussen gasmeter en electriciteitsmeter, en dit gebeurt op 868 - 870 MHz. Maar goed, als dit bij 1 iemand zou gebeuren zou het toeval kunnen zijn, maar gezien het grote aantal klachten, zou ik het geen toeval meer kunnen noemen.

Maar goed, wie is er verantwoordelijk voor wat. KPN levert internet. Op uw modem komt schijnbaar wel internet binnen, het probleem zit hem in de wifi. Dit probleem was niet aanwezig voordat de nieuwe meter werd geplaatst. Dus zoals ik het lees is hier het probleem door veroorzaakt. Dus waarom nu bij KPN gaan dreigen en doen over ontbinden en weet ik veel? Dat is schoppen tegen de verkeerde boom. Ontbinden en een ander modem plaatsen van een andere provider gaat het probleem niet oplossen hoogstwaarschijnlijk. De meter waar de problemen mee begonnen zijn zit nog steeds op diezelfde plek. De netwerkbeheerder zal ook deze meter niet weghalen en weer een oude meter ophangen, dus daar zit de oplossing niet in.

Wellicht is het een optie om de modem te plaatsen buiten de meterkast. De meterkast is sowieso vaak de slechtste plek om een wifi-router te plaatsen, daar de meterkast over het algemeen niet heel erg centraal in het huis zit en dit ook al een plek is waar veel straling aanwezig zal zijn vanwege de aanwezige apparatuur. Maar goed, een glasvezelmodem verplaats je ook niet zomaar even. Dan zou de enige oplossing eigenlijk zijn om vanaf de meterkast een kabel te trekken naar een plek buiten de meterkast, en hier een router met wifi of een draadloos accesspoint te plaatsen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:Dan zou de enige oplossing eigenlijk zijn om vanaf de meterkast een kabel te trekken naar een plek buiten de meterkast, en hier een router met wifi of een draadloos accesspoint te plaatsen.
Ik denk inderdaad dat dit hetgeen is wat je moet doen. Maar ga vooral geen ruzie zoeken met KPN - die doen immers niets fout.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door bprosman »

Misschien eens een ander WiFI kanaal selecteren.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door sjohie »

Er zijn diverse apps waarmee je alle WiFi kanalen in kaart kan brengen, oa netgear heeft een duidelijke in de diverse appstores staan. Dan kan je ook zien welk wifikanaal het meeste gebruikt wordt. Als je vervolgens een ander/rustiger kanaal kiest op je eigen modem/Experiabox, zou het al wat moeten schelen. Slimme meters zenden uit via de GSM frequenties, die zullen dus niet meer of minder een WiFi signaal storen dan de mobiele telefoons in je omgeving al doen.

Feit is en blijft dat de ingebouwde WiFi functionaliteit van providers in hum modems een "extraatje" zijn, en niet meer dan dat. Dus matig in te stellen, niet al te krachtig, en allemaal gebruiken hetelfde WiFi kanaal zo uit de doos. Als je dus toevallig veel buren met allemaal Ziggo of KPN hebt, krijg je dit. Dat verklaart ook het feit dat je er zoveel over kan vinden op internet. Mijn ouders hadden namelijk hetzelfde als KPN klant, maar die hebben geen slimme meter in huis. Er is dus geen causaal verband tussen een zwak (KPN) WiFi signaal en het wel of niet hebben van een slimme meter.

Naast het kiezen van een ander WiFi kanaal, is de enige definitieve oplossing het investeren in een goede eigen, dus losse, WiFi router, die je idealiter buiten de meterkast plaats, en vervolgens ook goed inricht.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door berndv »

Ik lees op verschillende andere fora dat een ander wifi kanaal dit probleem niet schijnt op te lossen, maar dat het probleem meer ligt in mogelijke interferentie op de 2,4 GHz in zijn algemeenheid. En ook de 2,4 GHz band lijkt redelijk vol te stromen, als ik thuis een scan doe op de 2,4 GHz vind ik eigenlijk geen enkel vrij kanaal meer, en ik woon gewoon in een straat, niet in een flatgebouw of dergelijke, waar de problemen nog veel erger zijn. Gelukkig zitten mijn mobiele apparaten en mijn chromecast allemaal op 5 GHz en dit geeft een heel stuk minder problemen, alleen de dekking is dan een stukje lager.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik lees op verschillende andere fora dat een ander wifi kanaal dit probleem niet schijnt op te lossen, maar dat het probleem meer ligt in mogelijke interferentie op de 2,4 GHz in zijn algemeenheid. En ook de 2,4 GHz band lijkt redelijk vol te stromen, als ik thuis een scan doe op de 2,4 GHz vind ik eigenlijk geen enkel vrij kanaal meer
De nieuwste Ziggo routers meten op welke kanalen de minste interferentie is en schakelen zelfs automatisch (regelmatig) om.
Een "vrij" kanaal zul je inderdaad niet meer vinden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik denk dat het geen oorzaak&gevolg probleem is. Slimme meters werken niet in het WIFI frequentiegebied maar in de GSM band.
Het probleem bij WIFI is dat iedereen op dezelfde kanalen zit en dat steeds meer mensen sterkere WIFI APs installeren om de interferentieproblemen te omzeilen. Als bijvoorbeeld iemand in de buurt zo'n ding heeft neergezet rond het moment dat je een slimme meter kreeg kan het lijken alsof de WIFI problemen door de slimme meter komen, maar de werkelijke oorzaak is anders.

pasje71
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2017 17:14

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door pasje71 »

Hartelijk dank voor jullie reacties. Helaas blijven de meeste termen voor mij compleet abacadabra.
Ik vermoed dat er een specialist bij zal moeten komen. Alleen vind ik het zonde van het geld, als deze het probleem ook niet opgelost krijgt. KPN heeft al allerlei links gestuurd voor het verbeteren van het WIFI signaal, echter zonder resultaat.
Het is nog steeds een ramp.

Ik heb een app; Wifi Analyser en zo te zien is het inderdaad erg druk hier in de omgeving, maar op het kanaal waar wij zitten het minst druk.
We hebben zowel Wifi 2,4 als 5,0 en dan ook nog apart boven en beneden verdieping, dus 4 mogelijkheden, maar als wifi eruit ligt dan is dat op alle 4 de mogelijkheden.
Ik word er moedeloos van! Betaal ik hier nou zoveel voor? Heb ik hiervoor een extra internet-versterker huppeldepup ding gekocht voor € 100,-!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door bprosman »

Hartelijk dank voor jullie reacties. Helaas blijven de meeste termen voor mij compleet abacadabra.
Ik vermoed dat er een specialist bij zal moeten komen. Alleen vind ik het zonde van het geld
In het blinde aan blijven kl*ten is ook zonde van je geld en levert nog meer frustratie op.
Als alle wifi er tegelijkertijd uit ligt kan het ook in je modem/verbinding zitten. Als je bedraad aansluit valt dat dan ook weg ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door sjohie »

pasje71 schreef:Hartelijk dank voor jullie reacties. Helaas blijven de meeste termen voor mij compleet abacadabra.
Ik vermoed dat er een specialist bij zal moeten komen. Alleen vind ik het zonde van het geld, als deze het probleem ook niet opgelost krijgt. KPN heeft al allerlei links gestuurd voor het verbeteren van het WIFI signaal, echter zonder resultaat.
Het is nog steeds een ramp.

Ik heb een app; Wifi Analyser en zo te zien is het inderdaad erg druk hier in de omgeving, maar op het kanaal waar wij zitten het minst druk.
We hebben zowel Wifi 2,4 als 5,0 en dan ook nog apart boven en beneden verdieping, dus 4 mogelijkheden, maar als wifi eruit ligt dan is dat op alle 4 de mogelijkheden.
Ik word er moedeloos van! Betaal ik hier nou zoveel voor? Heb ik hiervoor een extra internet-versterker huppeldepup ding gekocht voor € 100,-!
Een versterker versterkt, niks meer, niks minder. Zie het zo, als je die versterker een slecht/onstabiel signaal wifisignaal voedt, wat veel modems zoals de Experiabox van KPN of het modem van Ziggo helaas genereren met de onboard wifi hardware, dan zal het versterkte signaal nog steeds slecht/onstabiel zijn. Zo'n kastje kan niet magisch dat soort dingen corrigeren.

Maar goed, als je hier het merk en typenummer van die versterker kan noemen, en welk apparaat het wifisignaal uitzend (Experia box, of losse eigen router van merk X/Y), is er wel wat meer over te zeggen. Ook is het een goede tip om eens te kijken of een computer, die je bedraad aansluit op je modem, wél een goede internetverbinding heeft. Zo ja, dan is wat er je huis in komt goed, en kan je verderop in de WiFi keten gaan troubleshooten. Als dat ook al niet werkt, is er meer aan de hand, en zal mogelijk het modem vervangen moeten worden ofzo.

paul.reus
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2017 00:01
Contacteer:

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door paul.reus »

Als het modem in de meterkast staat omdat daar de kabel binnemkomt, dan het wifi deel in het modem laten uitschakelen door de provider, bij jou door KPN bij anderen door Ziggo.
Een ethernet kabel vanaf je modem naar een centraal punt in je huiskamer. Zet daar jouw aan te schaffen router met Wifi neer. Uitschakelen modem Wifi moet! Anders interfereert het met het wifi signaal van je router. Dect telefoons minstens 4 meter van de router plaatsen.
Ik heb een godzijdank een huis met houten vloeren en heb tevens een bedraad netwerk aangelegd. Gigabit switch is niet zo heel duur meer. Ik ken jouw kennis van computers en netwerk techniek niet, maar wie weet kan een deskundige kennis helpen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door sjohie »

De starter van dit topic, met 2 posts allebei in dit topic, is hier op 27-02-2017 voor het laatst op het forum geweest, ik vrees dat deze je antwoord, goed 8 maanden na dato, niet meer zal lezen..

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:De starter van dit topic, met 2 posts allebei in dit topic, is hier op 27-02-2017 voor het laatst op het forum geweest, ik vrees dat deze je antwoord, goed 8 maanden na dato, niet meer zal lezen..
Maar gelukkig hebben anderen er mogelijk wél iets aan :wink:

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Op een ander forum heb ik laatst nog gereageerd, precies om die reden. Als ik het kan vinden, dan kan een ander dat ook.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

paul.reus schreef:Als het modem in de meterkast staat omdat daar de kabel binnemkomt, dan het wifi deel in het modem laten uitschakelen door de provider, bij jou door KPN bij anderen door Ziggo.
Een ethernet kabel vanaf je modem naar een centraal punt in je huiskamer. Zet daar jouw aan te schaffen router met Wifi neer. Uitschakelen modem Wifi moet! Anders interfereert het met het wifi signaal van je router. Dect telefoons minstens 4 meter van de router plaatsen.
Ik heb een godzijdank een huis met houten vloeren en heb tevens een bedraad netwerk aangelegd. Gigabit switch is niet zo heel duur meer. Ik ken jouw kennis van computers en netwerk techniek niet, maar wie weet kan een deskundige kennis helpen.
Bij glasvezel is dit helemaal niet nodig, veelal zit hier een NTU tussen het modem en de aansluiting voor glasvezel. Je kunt vanaf de NTU gewoon een ethernet kabel trekken naar je woonkamer en hier het modem aansluiten (maximaal 100m).

De nieuwere glasvezel aansluitingen worden wel direct aangesloten op de vezel en dan is verplaatsen enkel via jouw weg mogelijk. Echter bij alle providers kun je gewoon de wifi uitschakelen in het modem, bij Ziggo kan het verstandig om routingmode in te stellen dan gaat alles via de router die je er achter hebt, dit heeft vooral als je games speelt via het internet voordelen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Volgens mij gebruikt KPN voor haar signaal naar de andere etages het zgn homeplug systeem. Dit is ethernet over de electriciteitskabel en dat kan inderdaad met een slimme meter behoorlijk problemen opleveren. Als je boven tv kabels hebt dan kun je proberen via een moca systeem het signaal te krijgen. Dit werkt vaak veel beter dan homeplug.

Verder inderdaad het beste het routermodem van kpn buiten de meterkast te plaatsen.

Henk Flederus
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2019 00:24

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door Henk Flederus »

Slimme meters beïnvloeden wel degelijk de Wifi in jouw woning.
Zij zendt zelf een Wifi signaal uit, ongevraagd en onvermeld!
Bij een kennis die sinds kort overgestapt is naar KPN niets dan problemen.
Bij mij thuis constateer ik ook geregeld problemen met Wifi en dan blijkt mijn Ziggobox weer Wifi uit te stralen.
Nu echter kom ik door metingen bij mijn slimme meter!?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door renewouters »

Henk Flederus schreef:
04 nov 2019 00:35
Slimme meters beïnvloeden wel degelijk de Wifi in jouw woning.
Zij zendt zelf een Wifi signaal uit, ongevraagd en onvermeld!
Bij een kennis die sinds kort overgestapt is naar KPN niets dan problemen.
Bij mij thuis constateer ik ook geregeld problemen met Wifi en dan blijkt mijn Ziggobox weer Wifi uit te stralen.
Nu echter kom ik door metingen bij mijn slimme meter!?
Praat geen onzin. Een slimme meter gebruikt GPRS en geen WIFI en dat zit op een totaal andere frequentie dan WIFI (WIFI 2,4GHz of 5GHz, GPRS 800, 900, 1800, 1900MHz).

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

2.4 is iets trager maar gaat beter door Beton heen, heb ik buiten betere bereik.

De 5.0 GHz is leuk voor als je naast modem zit, ik heb ze beide aanstaan en denk er over de 5.0 uit te zetten....
kost minder stroom en 2.4 stoorde minder.

Ik denk dat niet de Slimme meter maar je buren storen als zij een nieuwe modem kregen en ook op de 5.0 zitten en zelfde kanaal gekozen is.

Verder 2 jaren oud Topic dus beter nieuwe openen!

Gesloten