LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
regenboogrussula
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 23:16

Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door regenboogrussula »

Dag iedereen, ik heb een lastige situatie voor me. Het gaat hier om een defecte slimme meter die geen stroomstanden doorgeeft. Gasmeter deed het prima

Ik woon sinds 2016 is mijn huidige huis. sinds mijn intrede is er al een slimme meter aanwezig hier
vanaf 2016 t/m 18 januari 2019 was de energie contract op naam van mijn huisgenoot


• 04/11/15 t/m 01/09/16 is er een contract van Oxxio met een jaarafactuur waarop er duidelijk wordt aangegeven dat de standen op afstand gelezen zijn. 01/11/16 t/m 2017 is er een contract met Current. We delen dit huis dan met zijn 3en.
19/01/18 tot 18/01/19 heeft zij een contract met Vandebron en wonen wij met zijn tweeën.
van Vanderbron heb ik een jaarfactuur en ik heb een email van ze van 24/01/19 waarin Vanderbron de contracthouder laat weten dat de meterstanden voor elektriciteit en gas goed terecht zijn gekomen. verbruik is vermeld:
- N: 783 kWh eindstand meter: 11.210
- D: 494 kWh eindstand meter: 10.323

Vanaf 07/02/219 een contract met NLE en woon ik alleen. ik heb een 3 jarige contract.
mijn meterstanden zijn geschat omdat de slimme meter het gehele jaar defect was.
De situatie rondom de storing van de meter:

31/10/18 Storing eerste melding, stedin heeft 2x een afspraakbrief naar mijn huisgenoot gestuurd maar geen reactie terug gekregen.
18/02/19 Geeft NLE aan dat ze geen meterstanden kunnen lezen, de website van leverancier het geeft aan dat ik geen meterstanden hoef in te voeren omdat ik een slimme meter heb.
03/09/19 Afspraakkaart verstuurd naar mij, wel gereageerd – afspraak is door Stedin afgezegd. Redenatie: storing is al verholpen.
10/12/19 Neem ik contact op met NLE over kapotte meter omdat ik nog steeds geen verbruiksrapport krijg van NLE
12/12/19 E-mailt NLE de Leverancierdesk voor het eerst dat de meterstanden niet te lezen zijn.
18/12/19 Beantwoordt stedin: meter lijkt defect te zijn, klant krijgt een afspraakbrief zodat monteur langs kan gaan – ik heb deze afspraakbrief nooit ontvangen
18/02/20 Krijg ik een mail van nle dat ik meterstand moet doorgeven. Als ik naar de link die meegestuurd is kijk zie ik dat mijn standen op afstand worden gelezen en dat ik niks hoef te doen.
21/02/20 Staat de montuur voor de deur, hij vervangt de meter. Per toeval ben ik dan thuis. monteur geeft aan dat de meter een blanco display heeft.

Stedin gebruikt de laatst gemeten stand van de def meter en gegevens van 2 eerste maanden van de nieuwe meter om een verbruikscorrectie te brekennen:

Laatst gemeten meterstanden defecte meter: Telwerk 1: 10388 Telwerk 2: 11313

volgens de nieuwe meter heb ik in die periode (22/02/20 t/m 28/04/20):
D: 602 k Wh
N: 580 kWh

Dit gebruiken ze om te berekenen en komen uit op een verbruikscorrectie voor 07/02/19 t/m 21/02/20:
D: 3171 kWh
N: 3366 kWh
met een vermelding dat de SJW gecontroleerd en niet aangepast is.

NLE heeft op mijn verzoek naar de Leveranciersdesk gemaild en gevraagd om herziening v/d verbruikscorrectie en geeft daarbij aan dat zij zelf de correctie hoog vinden vallen. NLE heeft zelf een berekening gemaakt waarbij ze 6 maanden gebruikt die komen uit op:
N: 2369 kWh
D: 2213 kWh
Berekening NLE valt dus 1995 kWh lager uit dan de berekening van Stedin.
Stedin zegt dat de berekening van NLE niet correct is omdat die Lineair is en dat stedin gebruik maakt van profielfracties die een keer per jaar opgenomen worden. Ze geven verder geen reden waarom zij perse die twee maanden aan willen houden als meetlat.

Als ik naar mijn huidige verbruik kijk zie ik (10 maanden)
N: 1396 kWh
D: 1586 kWh

Energieverbruik van 21/02/20 tot 07/03/20 is nooit gepubliceerd
Energie verbruik van 07/03/20 tot 07/04/20 is 503 kWh en valt als enige op
Resterende 9 maanden tot heden zit ik rond de 289 kWh

Ik heb veel contact gehad met Stedin, zij hebben altijd ontkend dat zij iets met de schatting te maken hebben. Er werd ieder keer naar NLE gewezen als de schuldige. Hulpdesk Stedin hebben mij aangeraden om NLE te verplichten mij kenbaar te maken welke gegevens zij bij Leveranciersdesk hebben opgevraagd. Volgens hulpdesk Stedin is er geen sprake van correspondentie hierover.

NLE was het zat dat stedin alles aan het ontkennen was, ze hebben het gehele mailverkeer naar me toe gestuurd. Alles waar ze naar hebben gevraagd en de reacties die ze hebben gekregen. Het blijkt dus dat Stedin al die tijd glashard heeft gelogen.

Ik heb eindelijk voor elkaar gekregen om telefonisch een klacht in te dienen bij Stedin. Ik wil wil de klacht schriftelijk indienen maar krijg geen adres van ze. Ik moet maar afwachten tot de afdeling klachten het oppakt. NLE geeft toe dat ze de schatting te hoog vinden vallen maar willen graag dat ik 1300 euro bijbetaal. Ze zeggen dat ze verplicht zijn zich aan de berekening van Stedin houden en dat de klacht voor ze gesloten is omdat Steden niet mee werkt. Ik begrijp dat schattingen soms ruimer kunnen vallen maar een verschil van 1995 kWh maakt 400 euro verschil, dat is een behoorlijke foutmarge

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door sylvesterb »

regenboogrussula schreef:
19 nov 2020 07:45
Ik heb eindelijk voor elkaar gekregen om telefonisch een klacht in te dienen bij Stedin. Ik wil wil de klacht schriftelijk indienen maar krijg geen adres van ze. Ik moet maar afwachten tot de afdeling klachten het oppakt.
Op https://www.stedin.net/klantenservice/contact staan de contact mogelijkheden, je kunt Whatsapp gebruiken dan staat het zwart op wit.
Komen wij er samen niet uit?
U kunt uw klacht of schadeclaim dan bij de Geschillencommissie indienen. De Geschillencommissie is een onafhankelijke instantie die uw klacht of schadeclaim bekijkt als wij er samen niet uitkomen.

Let op! De Geschillencommissie verwacht dat u eerst uw klacht bij ons indient. Het heeft geen zin om direct naar de Geschillencommissie te stappen zonder ons uw klacht te melden. Stedin respecteert altijd het besluit van de Geschillencommissie.
Bron: https://www.stedin.net/klantenservice/ik-heb-een-klacht

Zoals er staat moet je wel eerst een antwoord hebben van Stedin van je klacht, echter heb je volgens mij een probleem met NLE en niet met Stedin, die zijn helemaal geen partij voor jouw.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door 16again »

2 maanden extrapoleren lijkt me onnauwkeuriger, dan verbruikscijfers eerdere jaren gebruiken.
Maake een alternatieve berekening, en biedt aan die te betalen.
Sowieso valt de gebruiker niet te verwijten dat meter defect is. En kan het energiebedrijf daadwerkelijk verbruik niet aantonen. Lijken me allemaal redenen voor coulante opstelling.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In beginsel is dit een probleem tussen Stedin en de energieleverancier. U wordt nu van het kastje naar de muur gestuurd. U zou het betwiste bedrag in depot kunnen geven bij de geschillencommissie. Zij kunnen dan beoordelen wie waar recht op heeft. In het onderstaande geval werd 300 euro schadevergoeding toegekend aan de consument voor het ongemak.

U zou bijvoorbeeld kunnen voorstellen de helft van de rekening te betalen als u dat redelijk lijkt en daarbij aangeven dat u de kwestie anders aan de geschillencommissie voorlegt. Als ze dat verliezen kost ze dat honderden euro's aan behandelkosten. Dat moedigt de ondernemer aan om een redelijke oplossing met u te vinden.

https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... -ongerief/

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door hebra98 »

Begrijp ik goed dat de meter niet op afstand en ook niet lokaal uit te lezen was?
Dan heeft de monteur dus ook geen "uitbouwstand" kunnen noteren?
Wanneer was het de laatste keer dat de meter wel echt uitgelezen is en kunt u niet een gelijkwaardige (langere) periode hierbij als leidraad gebruiken.
Als u een heel jaar neemt als leidraad dan is de foutmarge het kleinst. Als je maar een deel van een jaar neemt kan het zijn dat seizoen gebonden verbruik een te grote invloed KAN hebben. Als je b.v. de zomer zou nemen, dan kan een airco behoorlijke invloed hebben. Net zo met gas (verwarming) in de winter.

Als je een heel voorgaand jaar vergelijkt met de schatting zou daar niet opeens een aanzienlijk verschil mogen zijn als er geen grote wijzigingen zijn geweest in uw situatie..

Meterstanden communicatie, kort gesteld is mij het zo uitgelegd :
De netbeheerder geeft alleen standen door aan de Energie leverancier maar ook dat de meter niet kan worden uitgelezen. Dan doet deze leverancier een schatting en geeft deze schatting door aan de netbeheerder. En de schatting wordt in de jaarberekening gebruikt. Als dit niet klopt moet de leverancier dit met de netbeheerder afstemmen. Want volgende "standen" moeten wel logisch blijven.
Natuurlijk is hier het grote probleem dat de meter eindstand helemaal niet bekend is, maar dan kan een (vorig) jaar patroon hulp bieden bij de schatting van het probleem jaar

Hieronder mijn ervaring en hoe ik aan deze informatie kom..

Ik heb dit kort geleden ook aan de hand gehad met Liander en Vattenfal, mijn Gasmeter gaf nog steeds geen standen door. Ik moest hier achter komen omdat Vattenfal mijn gasverbruik (zeer ruim, maar redelijk) had geschat. Uiteraard werkte mijn meter goed en heb daarom dit jaar (lijkt) veel minder verbruik. Dus wat ik vorig jaar minder terug kreeg, wordt verrekend in komend jaarberekening.
Liander vertelde mij: Wij geven alleen door aan Vattenfal dat we de gasmeter niet kunnen uitlezen. Waarop ik tegen Liander zei, lijkt het dan niet noodzakelijk hier iets aan te doen. Ze zijn pas kort geleden vervangen.. (....... Stilte. Uhhh, tja.. Ik betaal jullie wel ruim 450 euro per jaar)
Volgens Liander zou Vattenfal dan een schatting doen.

Hierop heb ik Vattenfal aangesproken dat het mij erg tegenvalt dat ze nog niet eens kunnen melden dat mijn gasmeter niet correct werkte terwijl ze wel (ongevraagd) allemaal energie rapporten sturen. Blijkbaar, achteraf, zonder gas.
Ze gaven aan dat dit had moeten gebeuren, met excuses en boden mij een nette en goede "blijf bij ons" voorstel voor één jaar.

Liander moest weer de gasmeter vervangen en nu werkt alles correct. Natuurlijk vertrouw ik niet blind op doorgegeven standen en heb overal foto's van gemaakt (uitgebouwd en ingebouwde "nul" standen.)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je van het laatst bekende jaarverbruik uit gaat:

N: 783 kWh eindstand meter: 11.210
D: 494 kWh eindstand meter: 10.323

1277 kWh x 23,5 eurocent = 300 euro.

Is uw elektriciteitsverbruik over de afgelopen periode wezenlijk anders? In een doorsnee huishouden verandert er weinig. De rekening zou dan 300 euro moeten zijn in plaats van 1300 euro (absurd). Geef aan dat u dat redelijk vind en dat u anders een geschil aanspant. Dat kunt u ook makkelijk doen omdat u uw zaak uitstekend heeft gedocumenteerd.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
19 nov 2020 11:14
2 maanden extrapoleren lijkt me onnauwkeuriger, dan verbruikscijfers eerdere jaren gebruiken.
Maake een alternatieve berekening, en biedt aan die te betalen.
Sowieso valt de gebruiker niet te verwijten dat meter defect is. En kan het energiebedrijf daadwerkelijk verbruik niet aantonen. Lijken me allemaal redenen voor coulante opstelling.
Zou ik met je eens zijn, echter lijkt TS ook aan te geven dat de Netbeheerder al in 2018 meerdere malen heeft geprobeerd om een afspraak te plannen, wat genegeerd is door de huisgenoot van TS, die zo lijkt TS te suggereren, in die periode hier verantwoordelijk voor was of deze communicatie op zich nam.

Is dat inderdaad het geval dan vraag ik me mij af of de gebruiker dat inderdaad niet valt te verwijten. Immers is het, zo lijkt het in ieder geval, de toenmalig gebruiker geweest die verzuimd heeft te reageren op meerdere verzoeken om een afspraak in te plannen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat doet er volgens mij niet toe:
18/02/19 Geeft NLE aan dat ze geen meterstanden kunnen lezen, de website van leverancier het geeft aan dat ik geen meterstanden hoef in te voeren omdat ik een slimme meter heb.
NLE ontvangt geen meterstanden en acteert daar niet op. Topicstarter heeft een overeenkomst met NLE. Niet met Stedin.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door hebra98 »

Het is natuurlijk niet reëel om het niet op afstand kunnen uitlezen nu te gebruiken voor het defect dat de meter helemaal niet meer kon worden uitgelezen. Ook niet lokaal, zover ik begreep.
Het kunnen uitlezen op afstand is niet zomaar toegestaan en moet je als klant een toestemming voor geven.
Voor een goed werkende meter is afstand uitlezing niet nodig. Je moet dan altijd wel zelf de standen doorgeven.
Daar zit ook een manco..
Als je een slimme meter hebt en een standenkaart krijgt, denk je de standen gaan automatisch en hoef ik dus niet door te geven.

Dit zijn dus twee separate problemen.
Misschien was de meter wel op een andere manier uit te lezen, dus gewoon zeggen "het schermpje werkt niet" vind ik een erg hoog klungelgehalte.
Is het geprobeerd om via de P1 poort de communicatie tot stand te brengen. Deze geeft namelijk ook de werkelijke meterstand door.

En hoe was het voor gas dan uitgekomen?
Want deze geeft zijn standen door via de elektriciteitsmeter

Pianotje
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2020 21:03

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door Pianotje »

Wat Hebra zegt, de gasmeter kan niet zelfstandig communiceren, dit gaat via de elektrameter. Het is op zijn minst bijzonder dat de elektrameter zelf geen standen kon versturen maar die van de gasmeter wel.

Stedin heeft in dit soort gevallen meerdere mogelijkheden om het verbruik in de niet gemeten periode vast te stellen.
De berekening obv 2 maanden verbruik extrapoleren is een geaccepteerde vorm.

Vergeet alleen niet dat je in de periode feb-20 tot april-20 meer thuis was vanwege de lockdown en daardoor waarschijnlijk ook een hoger verbruik hebt gehad. Zeker als het verbruik in de periode daarna aannemelijk lager is zou ik je adviseren een klacht in te dienen hierover.

Ook kan er op basis van eerdere verbruiksjaren een berekening worden gemaakt. Omdat de contractant in de jaren voorheen nog wel eens is veranderd weet Stedin niet dat jij daar al die tijd al woont en hebben ze daarom mogelijk bezwaar tegen die vorm van berekenen. Dat zou dan namelijk niet 'jouw' verbruik zijn wat ze aan je toerekenen omdat contract in voorgaande jaren op iemand anders zijn naam stond. Hier zou je ze op kunnen wijzen eventueel door oude nota's te overleggen.

Nu ben je al weer een half jaar verder. Wat is je verbruik tot nu toe? Je geeft aan 289 kwh is dat per maand of voor de hele 9 maanden?
Je mag me PM'en, ik wil best een berekening voor je maken wat dat voor invloed zou kunnen hebben op de naheffing.

De NLE is verantwoordelijk voor het uitleggen van de correctie, de facturatie en vordering van betaling maar Stedin heeft de correctie gemaakt. Ik zou via de NLE een klacht indienen bij Stedin (verwijs naar overdracht klantklacht, dan is Stedin verplicht binnen 6 weken hierop te reageren).

Succes in ieder geval!

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door 16again »

Pianotje schreef:
19 nov 2020 16:57
De berekening obv 2 maanden verbruik extrapoleren is een geaccepteerde vorm.
Waarom?
Heb zelf geen slimme meter, maar er moeten voldoende anderen zijn, die aan de hand van hun jaarlijkse verbruiksgrafiek er perioden van 2 maanden kunnen uithalen, met flinke procentuele uitschieters naar boven of beneden.

regenboogrussula
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 23:16

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door regenboogrussula »

Ik heb via de whatsapp geprobeerd contact te zoeken met stedin, dit is hun reactie: "In het geval van een slimme meter geeft deze automatisch de standen door aan de leverancier. Als dat niet werkt door een storing in de meter wordt er een schatting gemaakt. Als dit niet klopt of er zijn overige vragen dan dient de leverancier contact op te nemen met de leveranciersdesk. Ik begrijp dat jouw leverancier dat ook heeft gedaan, maar er nog niet met de leveranciersdesk is uit gekomen. De klantenservice kan hier niet in bemiddelen. Dit loopt tussen de leverancier en onze leveranciersdesk. Zij kunnen dan zelf nogmaals contact opnemen. Weet je zo voldoende?"

En op de raag of ik mijn gegevens mag inzien zeggen ze:

Vanuit de klantenservice heb ik geen overzicht van storingen die in het verleden in de meter hebben gezeten. Deze gegevens kan jouw leverancier opvragen via de leveranciersdesk. Zij kunnen ook telefonisch contact opnemen. Ik kan je helaas niet verder helpen hierbij. Weet je zo voldoende?
sylvesterb schreef:
19 nov 2020 10:32
regenboogrussula schreef:
19 nov 2020 07:45
Ik heb eindelijk voor elkaar gekregen om telefonisch een klacht in te dienen bij Stedin. Ik wil wil de klacht schriftelijk indienen maar krijg geen adres van ze. Ik moet maar afwachten tot de afdeling klachten het oppakt.
Op https://www.stedin.net/klantenservice/contact staan de contact mogelijkheden, je kunt Whatsapp gebruiken dan staat het zwart op wit.
Komen wij er samen niet uit?
U kunt uw klacht of schadeclaim dan bij de Geschillencommissie indienen. De Geschillencommissie is een onafhankelijke instantie die uw klacht of schadeclaim bekijkt als wij er samen niet uitkomen.

Let op! De Geschillencommissie verwacht dat u eerst uw klacht bij ons indient. Het heeft geen zin om direct naar de Geschillencommissie te stappen zonder ons uw klacht te melden. Stedin respecteert altijd het besluit van de Geschillencommissie.
Bron: https://www.stedin.net/klantenservice/ik-heb-een-klacht

Zoals er staat moet je wel eerst een antwoord hebben van Stedin van je klacht, echter heb je volgens mij een probleem met NLE en niet met Stedin, die zijn helemaal geen partij voor jouw.

regenboogrussula
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 23:16

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door regenboogrussula »

NLE heeft een alternatieve berekening gemaakt en die naar Stedin gestuurd maar stedin zegt dat deze niet klopt omdat het op basis van een lineare berekening is gemaakt terwijl stedin met een brekening op basis van profielfracties werkt, Stedin geeft echter geen enkel reden waarom zij de brekening perse op doe twee maanden verbruik willen houden.
16again schreef:
19 nov 2020 11:14
2 maanden extrapoleren lijkt me onnauwkeuriger, dan verbruikscijfers eerdere jaren gebruiken.
Maake een alternatieve berekening, en biedt aan die te betalen.
Sowieso valt de gebruiker niet te verwijten dat meter defect is. En kan het energiebedrijf daadwerkelijk verbruik niet aantonen. Lijken me allemaal redenen voor coulante opstelling.

regenboogrussula
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 23:16

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door regenboogrussula »

Dat mijn huisgenoot niet heeft gereageerd heb ik uitsluitend uit de mond van een hulpdeskmedewerker van stedin gehoord.

Ik heb een eindnota van de leverancier van dat jaar (19/01/2018 t/m 19/01/2019), namelijk vanderbron, waarin er nergens van een schatting gesproken wordt. Tevens heb ik een mail van vanderbron van januari 2019 waarin ze bevestigen dat de meterstanden gas en elektriciteit in goed order uitgelezen zijn.

Verder komt de eindstand van die nota overeen met de laatste bekende meterstanden die stedin naar NLE heeft gemaild.


Ik heb zelf ook een afspraakbrief ontvangen van stedin in sep 2019, daar heb ik op gereageerd maar die afspraak werd door stedin zelf afgezegd omdat de storing verhlpen was.
Cro schreef:
19 nov 2020 13:40
16again schreef:
19 nov 2020 11:14
2 maanden extrapoleren lijkt me onnauwkeuriger, dan verbruikscijfers eerdere jaren gebruiken.
Maake een alternatieve berekening, en biedt aan die te betalen.
Sowieso valt de gebruiker niet te verwijten dat meter defect is. En kan het energiebedrijf daadwerkelijk verbruik niet aantonen. Lijken me allemaal redenen voor coulante opstelling.
Zou ik met je eens zijn, echter lijkt TS ook aan te geven dat de Netbeheerder al in 2018 meerdere malen heeft geprobeerd om een afspraak te plannen, wat genegeerd is door de huisgenoot van TS, die zo lijkt TS te suggereren, in die periode hier verantwoordelijk voor was of deze communicatie op zich nam.

Is dat inderdaad het geval dan vraag ik me mij af of de gebruiker dat inderdaad niet valt te verwijten. Immers is het, zo lijkt het in ieder geval, de toenmalig gebruiker geweest die verzuimd heeft te reageren op meerdere verzoeken om een afspraak in te plannen.

regenboogrussula
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 23:16

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door regenboogrussula »

Het gekke is dus dat ik een mail heb van januarie 19 van de toenmalige leverancier dat de standen in goed order zijn uitgelezen. Ook op de eindnota van die leverancier wordt er nergens van een schatting gesproken en de eindstanden komen overeen met laatst bekende meterstanden die stedin heeft.

NLE zegt dat die standen ook geschat zijn en dat de meter in feite al die tijd in storing is geweest.

Dus als ik vraag waarom ze mijn verbruikshistorie niet in acht nemen zeggen ze alles is geschat, als ik dan zeg sinds welke datum krijg ik daar geen antwoord op.

Ondertussen zegt letterlijk dat ze het zelf ook niet eens zijn met de hoogte van de correctienota van Stedin maar willen wel dat ik €1300 naar ze over maak. Ze zeggen dat ze met Stedin niet verder komen omdat stedin niet mee werkt en dat ik als ware dit maar met stedin moet uitvechten.
hebra98 schreef:
19 nov 2020 12:08
Begrijp ik goed dat de meter niet op afstand en ook niet lokaal uit te lezen was?
Dan heeft de monteur dus ook geen "uitbouwstand" kunnen noteren?
Wanneer was het de laatste keer dat de meter wel echt uitgelezen is en kunt u niet een gelijkwaardige (langere) periode hierbij als leidraad gebruiken.
Als u een heel jaar neemt als leidraad dan is de foutmarge het kleinst. Als je maar een deel van een jaar neemt kan het zijn dat seizoen gebonden verbruik een te grote invloed KAN hebben. Als je b.v. de zomer zou nemen, dan kan een airco behoorlijke invloed hebben. Net zo met gas (verwarming) in de winter.

Als je een heel voorgaand jaar vergelijkt met de schatting zou daar niet opeens een aanzienlijk verschil mogen zijn als er geen grote wijzigingen zijn geweest in uw situatie..

Meterstanden communicatie, kort gesteld is mij het zo uitgelegd :
De netbeheerder geeft alleen standen door aan de Energie leverancier maar ook dat de meter niet kan worden uitgelezen. Dan doet deze leverancier een schatting en geeft deze schatting door aan de netbeheerder. En de schatting wordt in de jaarberekening gebruikt. Als dit niet klopt moet de leverancier dit met de netbeheerder afstemmen. Want volgende "standen" moeten wel logisch blijven.
Natuurlijk is hier het grote probleem dat de meter eindstand helemaal niet bekend is, maar dan kan een (vorig) jaar patroon hulp bieden bij de schatting van het probleem jaar

Hieronder mijn ervaring en hoe ik aan deze informatie kom..

Ik heb dit kort geleden ook aan de hand gehad met Liander en Vattenfal, mijn Gasmeter gaf nog steeds geen standen door. Ik moest hier achter komen omdat Vattenfal mijn gasverbruik (zeer ruim, maar redelijk) had geschat. Uiteraard werkte mijn meter goed en heb daarom dit jaar (lijkt) veel minder verbruik. Dus wat ik vorig jaar minder terug kreeg, wordt verrekend in komend jaarberekening.
Liander vertelde mij: Wij geven alleen door aan Vattenfal dat we de gasmeter niet kunnen uitlezen. Waarop ik tegen Liander zei, lijkt het dan niet noodzakelijk hier iets aan te doen. Ze zijn pas kort geleden vervangen.. (....... Stilte. Uhhh, tja.. Ik betaal jullie wel ruim 450 euro per jaar)
Volgens Liander zou Vattenfal dan een schatting doen.

Hierop heb ik Vattenfal aangesproken dat het mij erg tegenvalt dat ze nog niet eens kunnen melden dat mijn gasmeter niet correct werkte terwijl ze wel (ongevraagd) allemaal energie rapporten sturen. Blijkbaar, achteraf, zonder gas.
Ze gaven aan dat dit had moeten gebeuren, met excuses en boden mij een nette en goede "blijf bij ons" voorstel voor één jaar.

Liander moest weer de gasmeter vervangen en nu werkt alles correct. Natuurlijk vertrouw ik niet blind op doorgegeven standen en heb overal foto's van gemaakt (uitgebouwd en ingebouwde "nul" standen.)

regenboogrussula
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 23:16

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door regenboogrussula »

De gasmeter was nog analoog, alleen de electrameter was "slim".

Mijn verbruik is nu in 2020 iets hoger omdat ik sinds feb dit jaar samenwoon, mijn vriend heeft een tv en PlayStation en zo... dat zijn dingen die wij eerder nooit in huis hadden.

Van 2016 T/m 2019 was dit een super zuinige huis, zowel ik als mijn huisgenoten hadden meerdere baantjes en waren nauwelijks thuis. Daarbij heb ik in de jaar waar die schatting voor is (2019) hier alleen gewoond.

Het is idd zo dat ik wegens de lockdown vaker thuis ben. In maart was mijn verbruik volgens leverancier uitzonderlijk hoog, ik denk dat het komt doordat zowel ik als mijn vriend bijna ieder dag thuis waren. Verder is mijn verbruik dit jaar:

Maart - 503 kWh
Apr- 289 kWh
Mei- 247 kWh
Jun- 260 kWh
Jul- 266 kWh
Aug- 267 kWh
Sept- 266 kWh
Okt- 309 kWh

Ik zou je eeuwig dankbaar zijn als je even naar een berekening wilt kijken.
Pianotje schreef:
19 nov 2020 16:57
Wat Hebra zegt, de gasmeter kan niet zelfstandig communiceren, dit gaat via de elektrameter. Het is op zijn minst bijzonder dat de elektrameter zelf geen standen kon versturen maar die van de gasmeter wel.

Stedin heeft in dit soort gevallen meerdere mogelijkheden om het verbruik in de niet gemeten periode vast te stellen.
De berekening obv 2 maanden verbruik extrapoleren is een geaccepteerde vorm.

Vergeet alleen niet dat je in de periode feb-20 tot april-20 meer thuis was vanwege de lockdown en daardoor waarschijnlijk ook een hoger verbruik hebt gehad. Zeker als het verbruik in de periode daarna aannemelijk lager is zou ik je adviseren een klacht in te dienen hierover.

Ook kan er op basis van eerdere verbruiksjaren een berekening worden gemaakt. Omdat de contractant in de jaren voorheen nog wel eens is veranderd weet Stedin niet dat jij daar al die tijd al woont en hebben ze daarom mogelijk bezwaar tegen die vorm van berekenen. Dat zou dan namelijk niet 'jouw' verbruik zijn wat ze aan je toerekenen omdat contract in voorgaande jaren op iemand anders zijn naam stond. Hier zou je ze op kunnen wijzen eventueel door oude nota's te overleggen.

Nu ben je al weer een half jaar verder. Wat is je verbruik tot nu toe? Je geeft aan 289 kwh is dat per maand of voor de hele 9 maanden?
Je mag me PM'en, ik wil best een berekening voor je maken wat dat voor invloed zou kunnen hebben op de naheffing.

De NLE is verantwoordelijk voor het uitleggen van de correctie, de facturatie en vordering van betaling maar Stedin heeft de correctie gemaakt. Ik zou via de NLE een klacht indienen bij Stedin (verwijs naar overdracht klantklacht, dan is Stedin verplicht binnen 6 weken hierop te reageren).

Succes in ieder geval!

regenboogrussula
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 23:16

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door regenboogrussula »

Ik wil ook heel graag naar de geschillencommissie en ben dit ook aan het voorbereiden. Maar ik geloof dat ik stedin hierin mee moet nemen. Heb een klacht ingedoiend maar daar is nog niet op gereageerd door stedin, ondertussen wil NLE wel geld ontvangen omdat ze volgens zichtzelf: niks meer voor mij kunnen doen.
Bob Schurkjens schreef:
19 nov 2020 11:37
In beginsel is dit een probleem tussen Stedin en de energieleverancier. U wordt nu van het kastje naar de muur gestuurd. U zou het betwiste bedrag in depot kunnen geven bij de geschillencommissie. Zij kunnen dan beoordelen wie waar recht op heeft. In het onderstaande geval werd 300 euro schadevergoeding toegekend aan de consument voor het ongemak.

U zou bijvoorbeeld kunnen voorstellen de helft van de rekening te betalen als u dat redelijk lijkt en daarbij aangeven dat u de kwestie anders aan de geschillencommissie voorlegt. Als ze dat verliezen kost ze dat honderden euro's aan behandelkosten. Dat moedigt de ondernemer aan om een redelijke oplossing met u te vinden.

https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... -ongerief/

regenboogrussula
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 23:16

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door regenboogrussula »

Er is bij mij nooit om toestemming gevraagd voor het uitlezen van de standen, daar waar de slimme meter al in het huis aanwezig was op het moment dat ik in ben getrokken. Ik heb een eindnota van dat jaar waarom nadrukkelijk wordt vermeld dat de standen op afstand gelezen zijn.

De gasmeter deed het gewoon, is geen schatting gemaakt en communiceerde gewoon, ik heb in een eerdere reactie gezegd dat gas analoog was maar moet dit terugnemen, ik heb namelijk nooit gasstanden doorgegeven, er is geen schatting van gas gemaakt maar ik heb ook gewoon maandelijks verbruiksnota van gas ontvangen. Dus met gas lijkt er niks aan de hand. Ik heb overigens wel een nieuwe gasmeter ontvangen met het wisseling van de defecte electrometer.
hebra98 schreef:
19 nov 2020 14:27
Het is natuurlijk niet reëel om het niet op afstand kunnen uitlezen nu te gebruiken voor het defect dat de meter helemaal niet meer kon worden uitgelezen. Ook niet lokaal, zover ik begreep.
Het kunnen uitlezen op afstand is niet zomaar toegestaan en moet je als klant een toestemming voor geven.
Voor een goed werkende meter is afstand uitlezing niet nodig. Je moet dan altijd wel zelf de standen doorgeven.
Daar zit ook een manco..
Als je een slimme meter hebt en een standenkaart krijgt, denk je de standen gaan automatisch en hoef ik dus niet door te geven.

Dit zijn dus twee separate problemen.
Misschien was de meter wel op een andere manier uit te lezen, dus gewoon zeggen "het schermpje werkt niet" vind ik een erg hoog klungelgehalte.
Is het geprobeerd om via de P1 poort de communicatie tot stand te brengen. Deze geeft namelijk ook de werkelijke meterstand door.

En hoe was het voor gas dan uitgekomen?
Want deze geeft zijn standen door via de elektriciteitsmeter

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik was al verbaasd dat het een analoge meter zou zijn geweest.
Ik denk dat het belangrijk is om alle informatie even in chronologische volgorde in een documentje te zetten.

Bijvoorbeeld jaarlijks verbruik van alle jaren die u kunt vinden. En hier even de "schatting of opname" in te verwerken.
Dan het verbruik van de maanden vlak voor het defect raken van de elektra meter.
En probeer een patroon van voorgaande jaren aan te tonen en hoeveel de "laatste schatting" daarvan afwijkt.

Natuurlijk was u niet bewust van het totale defect van de "slimme" meter en uw patroon zal daarom gelijk zijn aan voorgaande jaren, met de uitzondering van thuiswerken, wellicht. Daarom is het ook minder betrouwbaar om huidige informatie te gebruiken om een vorig jaar te herleiden. U bent nu immers meer thuis, En dat is niet gelijk met het voorgaande jaar.
Een jaar voor de "schatting" is daarom beter bruikbaar, als het verbruik van stroom betreft.

Ik zou ook aangeven dat, gezien de eerdere waardes gewoon op afstand waren opgenomen, u geen reden had om te twijfelen aan de werking van deze slimme meter. Vooral omdat de leverancier EN de netbeheerder geen melding hebben gemaakt van dit defect. Terwijl ze het wel beide wisten. Stedin had immers aangegeven aan de leverancier dat de meter niet kon worden uitgelezen, waardoor de leverancier een schatting heeft gemaakt.
Waarom hebben beide hier geen actie op ondernomen? U bent immers niet in staat om de juiste werking te bepalen.
Maar u lijkt nu wel de dupe te worden van deze slechte service.

Pianotje
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2020 21:03

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door Pianotje »

regenboogrussula schreef:
22 nov 2020 20:11
De gasmeter was nog analoog, alleen de electrameter was "slim".

Mijn verbruik is nu in 2020 iets hoger omdat ik sinds feb dit jaar samenwoon, mijn vriend heeft een tv en PlayStation en zo... dat zijn dingen die wij eerder nooit in huis hadden.

Van 2016 T/m 2019 was dit een super zuinige huis, zowel ik als mijn huisgenoten hadden meerdere baantjes en waren nauwelijks thuis. Daarbij heb ik in de jaar waar die schatting voor is (2019) hier alleen gewoond.

Het is idd zo dat ik wegens de lockdown vaker thuis ben. In maart was mijn verbruik volgens leverancier uitzonderlijk hoog, ik denk dat het komt doordat zowel ik als mijn vriend bijna ieder dag thuis waren. Verder is mijn verbruik dit jaar:

Maart - 503 kWh
Apr- 289 kWh
Mei- 247 kWh
Jun- 260 kWh
Jul- 266 kWh
Aug- 267 kWh
Sept- 266 kWh
Okt- 309 kWh

Ik zou je eeuwig dankbaar zijn als je even naar een berekening wilt kijken.
Beste Regenboog Russula,

Ik heb naar de opgegeven verbruiken gekeken waarbij ik maart buiten beschouwing heb gelaten (omdat dat een uitschieter lijkt en de overige maanden een constant patroon laten zien).
Over de maanden april t/m okt heb je in totaal 1904 kwh verbruikt.
In deze 7 maanden zou je normaliter zo'n 50% van je normale elektriciteitsverbruik hebben genoten bij een 'normaal' verbruik (uitzonderingen in elektra verbruik door bv elektrische auto's en warmtepompen geven natuurlijk een ander beeld).

Dat zou inhouden dat je in een jaar tijd zo'n 3808 kwh zou hebben verbruikt. En dat zou dan ook ten grondslag mogen liggen aan de correctie.
Ik zou dus via de NLE Stedin verzoeken om obv het verbruik in het afgelopen half jaar opnieuw een berekening te maken omdat de situatie in feb-mrt-apr geen recht doet aan je normale verbruik). Dan zou je zo'n 40% lager uit qua verbruik (niet meteen rijk rekenen in de kosten) moeten komen dan wat er nu ligt.

Succes ermee!

Gesloten