LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
regenboogrussula
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 23:16

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door regenboogrussula »

Beste Pianotje, hartelijk dank voor je reactie; helaas wil de leverancier niet meer helpen. Zij wijzen mijn klacht af en motiveren dit in een mail:

Ik heb gezien dat NLE al langere tijd bezig was met een correctie van uw jaarnota. Dit probleem loopt inderdaad al vanaf mei 2020. Helaas komt dit door het feit dat NLE telkens op reactie van de netbeheerder moeten wachten. De correctie van uw jaarnota is uiteindelijk afgewezen. Dit komt doordat de netbeheerder niet mee wil werken aan een correctie. NLE heeft de netbeheerder meerdere keren verzocht om een correctie, daar NLE het niet eens is met hun berekening. Helaas hebben zij meermaals aangegeven geen correctie uit te voeren. Doordat zij geen correctie uit willen voeren, moet NLE helaas hun meterstanden en verbruik hanteren. NLE kan uw jaarnota dan ook niet aanpassen.

Ook de netbeheerder wil mijn klacht niet in behandeling nemen zij motiveren dit met:

Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent met een hoge schatting. Helaas kan ook ik je niet helpen aan de overzichten die jij graag zou ontvangen. Op het moment dat een meter niet communiceert hoort jouw leverancier gewoon de standen bij je op te vragen voor het opmaken van de jaarnota. Mocht je de standen niet meer kunnen aflezen van het display dan hebben we te maken met een defecte meter en komen wij deze vervangen. We geven de leverancier dit dan door en geven de opdracht om jouw verbruik te schatten. De leverancier behoort dit gewoon te doen op basis van jouw historische verbruik. Dit zou dus normaal gesproken niet zoveel kunnen afwijken. Helaas kan ik mij verder niet verdiepen in jouw schatting en is dit echt iets waar je met de leverancier uit moet komen. De leverancier kan alle informatie over jouw meter opvragen bij ons via de leveranciersdesk. Voor een schriftelijke klacht kan ik je natuurlijk wel gewoon een adres geven dit is:

Stedin Netbeheer B.V.
Postbus 49
3000 AA / Rotterdam.

Ik zie overigens wel dat er al een klacht voor je aangemaakt is door een collega. Deze is helaas onterecht bevonden door onze afdeling klachten. De reden die in het dossier aangegeven wordt is:

Klachtenmanagement is geen bemiddelaar tussen de leverancier en de leveranciersdesk.

Het opnieuw opsturen van de klacht is dus op dit moment niet van toegevoegde waarde maar dit staat je natuurlijk wel gewoon vrij. Is alles zo duidelijk voor je?

In feite zeggen beide partijen dat ze niks voor mij willen/ kunnen doen. Ik denk dat ik de geschillencommissie ga proberen.
Pianotje schreef:
23 nov 2020 16:47
regenboogrussula schreef:
22 nov 2020 20:11
De gasmeter was nog analoog, alleen de electrameter was "slim".

Mijn verbruik is nu in 2020 iets hoger omdat ik sinds feb dit jaar samenwoon, mijn vriend heeft een tv en PlayStation en zo... dat zijn dingen die wij eerder nooit in huis hadden.

Van 2016 T/m 2019 was dit een super zuinige huis, zowel ik als mijn huisgenoten hadden meerdere baantjes en waren nauwelijks thuis. Daarbij heb ik in de jaar waar die schatting voor is (2019) hier alleen gewoond.

Het is idd zo dat ik wegens de lockdown vaker thuis ben. In maart was mijn verbruik volgens leverancier uitzonderlijk hoog, ik denk dat het komt doordat zowel ik als mijn vriend bijna ieder dag thuis waren. Verder is mijn verbruik dit jaar:

Maart - 503 kWh
Apr- 289 kWh
Mei- 247 kWh
Jun- 260 kWh
Jul- 266 kWh
Aug- 267 kWh
Sept- 266 kWh
Okt- 309 kWh

Ik zou je eeuwig dankbaar zijn als je even naar een berekening wilt kijken.
Beste Regenboog Russula,

Ik heb naar de opgegeven verbruiken gekeken waarbij ik maart buiten beschouwing heb gelaten (omdat dat een uitschieter lijkt en de overige maanden een constant patroon laten zien).
Over de maanden april t/m okt heb je in totaal 1904 kwh verbruikt.
In deze 7 maanden zou je normaliter zo'n 50% van je normale elektriciteitsverbruik hebben genoten bij een 'normaal' verbruik (uitzonderingen in elektra verbruik door bv elektrische auto's en warmtepompen geven natuurlijk een ander beeld).

Dat zou inhouden dat je in een jaar tijd zo'n 3808 kwh zou hebben verbruikt. En dat zou dan ook ten grondslag mogen liggen aan de correctie.
Ik zou dus via de NLE Stedin verzoeken om obv het verbruik in het afgelopen half jaar opnieuw een berekening te maken omdat de situatie in feb-mrt-apr geen recht doet aan je normale verbruik). Dan zou je zo'n 40% lager uit qua verbruik (niet meteen rijk rekenen in de kosten) moeten komen dan wat er nu ligt.

Succes ermee!

Pianotje
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2020 21:03

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door Pianotje »

Beste RegenboogRussula,

Ik schat je kansen bij de geschillencommissie goed in, zeker doen.
Richt je daar dan alleen op de NLE. Zij factureren een verbruik waarvan je kunt onderbouwen dat dit te hoog is.
Dat dat verbruik gebaseerd is obv de berekening van Stedin is leuk, maar dat is niet jouw probleem.

Dat moet NLE dan maar zelf met Stedin oplossen.
Als je zwart op wit hebt staan dat NLE dit verbruik zelf ook te hoog vind en alleen je klacht afwijst omdat het lang duurt en Stedin dit niet wil corrigeren en ze menen dat zij hun eigen factuur niet kunnen aanpassen (wat een onzin) kun je alleen maar winnen.

Wel heel jammer dat het zo moet en dat je niet meteen fatsoenlijk geholpen kunt worden.

Nogmaals heel veel succes en laat je weten hoe het is vergaan?

regenboogrussula
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2020 23:16

Re: Slimme meter defect, schatting netbeheer valt heel ruim uit

Ongelezen bericht door regenboogrussula »

Hoi Pianotje, Hartelijk dank voor je bemoedigende woorden.
Ik ga zeker een poging bij de geschillencommissie wagen en ik laat de uitkomst weten.
Pianotje schreef:
25 nov 2020 09:01
Beste RegenboogRussula,

Ik schat je kansen bij de geschillencommissie goed in, zeker doen.
Richt je daar dan alleen op de NLE. Zij factureren een verbruik waarvan je kunt onderbouwen dat dit te hoog is.
Dat dat verbruik gebaseerd is obv de berekening van Stedin is leuk, maar dat is niet jouw probleem.

Dat moet NLE dan maar zelf met Stedin oplossen.
Als je zwart op wit hebt staan dat NLE dit verbruik zelf ook te hoog vind en alleen je klacht afwijst omdat het lang duurt en Stedin dit niet wil corrigeren en ze menen dat zij hun eigen factuur niet kunnen aanpassen (wat een onzin) kun je alleen maar winnen.

Wel heel jammer dat het zo moet en dat je niet meteen fatsoenlijk geholpen kunt worden.

Nogmaals heel veel succes en laat je weten hoe het is vergaan?

Gesloten