LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter van Oxxio

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Wim Lenderink
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2012 11:28

Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door Wim Lenderink »

Beste Trosradar,
Sinds enkele jaren, dat de energiemarkt vrij is geworden,(om de marktwerking te vergroten) heb ik een slimme meter van Oxxio aangeschaft. Dit is een interessante manier van energieverbruik bijhouden via de computer. Ik betaal(d e) hiervoor ook meterhuur aan Oxxio. Nu kregen we 20 december 2011 een brief van Oxxio dat de meters overgedragen worden aan de netbeheerder, in dit geval Liander. Er staat " dit is een wettelijke maatregel en er gaat voor u iets veranderen." per 1 januari 2012.
"Omdat Oxxio vanaf 1 januari 2012 niet meer uw meetbedrijf is, heeft u vanaf die datum geen inzicht meer in uw energieverbruik via mijn Oxxio of de Energiemanager. Uw huidige energieleverancier kan u informeren over de mogelijkheden om inzicht te krijgen in uw energieverbruik".
Oxxio zegt: we moesten dit overdragen aan Liander.
Liander zegt:U moet bij uw leverancier zijn, dit is nu Energiedirect.
Energiedirect zegt: Wij hebben geen software om dit uit te lezen.

Liander zegt; Als u een slimme meter wilt, kunt u dat bij ons aanvragen en kost ca € 71,= . De regering stimuleert slimme meters en vrije marktwerking, maar jaagt de consument bij het overstappen op kosten.
Alsof het al niet genoeg kost met al deze ondoorzichtige bedragen!!
Als Liander de netbeheerder is , en eigendom en beheer van de meters van Oxxio Metering moet deze toch ook de toegang tot de meters vrijgeven???
Kan Trosradar hieraan in hun uitzending aandacht aan besteden??

Dit weer een slimme zet van de wetgever om de energie nog duurder te maken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat is het probleem nou eigenlijk? Er zit toch een schermpje op dat ding?

Wim Lenderink
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2012 11:28

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door Wim Lenderink »

@ Bob Schurkjens.
Op een ouderwetse meter zit ook een schermpje, die je kunt aflezen.
Maar met een slimme meter kun je met je computer inloggen op die meter en krijg je een overzicht van je verbruik, per jaar,maand, dag en per uur.
Dit is interessant voor hetgeen je thuis met je energie doet.
Ik begrijp, dat u deze optie niet gebruikt.
Zodoende kun je met de weersomstandigheden en energieverbruik rekening houden.
Zo kom je er ook achter, als een apparaat meer energie verbruikt dan voorheen.
Ik weet dat er mensen zijn die zeggen , dat de privacy dan niet gewaarborgd is, maar dat is mijn probleem.
Ik vind het een nuttige en interessante app.
Hiervoor kies je voor een slimme meter.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik denk dat dit wel je minste zorg is. Zie o.a. over dubbel factureren meterkosten slimme meter etc: http://forum.www.trosradar.nl/search.ph ... mit=Zoeken

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste Wim Lenderink,

Het klopt inderdaad dat uw netbeheerder nu uw meetverantwoordelijke is. De rol van een meetverantwoordelijke is om minimaal één keer per jaar uw meterstanden op te nemen. Ik begrijp dat Liander elke twee maanden uw meterstanden uitleest.

Het "slimme" aan uw slimme meter is nu, dat uw netbeheerder uw meterstanden op afstand kan uitlezen. Bij een "oude" analoge meter, moest er vroeger nog een meteropnemer langs worden gestuurd of diende men een meterstanden formulier in te vullen.

Oxxio bood voor de ingang van deze nieuwe wetgeving klanten van Oxxio de mogelijkheid om meterstanden op uurbasis bij te houden via het "Mijn Oxxio" op onze website. Dit kunnen we nu alleen doen voor klanten die ook energie afnemen van Oxxio. Deze mogelijkheid tot inzage is een extra service voor onze klanten om te helpen met besparen en voor bewustwording van energieverbruik.

Kortom: Uw netbeheerder leest op afstand uw meterstanden uit en uw huidige leverancier kan wel of niet u inzage geven in uw meterstanden.

Voor meer informatie verwijs ik u ook naar:
http://www.liander.nl/liander/slimme_me ... _meter.htm
http://www.liander.nl/liander/slimme_me ... /index.htm
http://www.oxxiopers.nl/2012/01/oxxio-d ... beheerders

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker
Laatst gewijzigd door deoxxiomedewerker op 04 jan 2012 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Na deze eenzijdige uitleg van Oxxio is het belangrijk ook de nadelen van de slimme meter te kennen. Meer info inclusief het video-item van Tros Radar over Oxxio en de slimme meter vind je hier:

http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl/

http://www.youtube.com/watch?v=QyIZaPUd ... r_embedded

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door ruud_a »

uit de opening van wim lenderink.

"Omdat Oxxio vanaf 1 januari 2012 niet meer uw meetbedrijf is, heeft u vanaf die datum geen inzicht meer in uw energieverbruik via mijn Oxxio of de Energiemanager. Uw huidige energieleverancier kan u informeren over de mogelijkheden om inzicht te krijgen in uw energieverbruik".


link van oxxio

Per 1 januari 2012 zijn de regionale netbeheerders begonnen met de landelijke verspreiding van de slimme meter. Oxxio-klanten kunnen echter hun meterstanden blijven bekijken via een persoonlijke, beveiligde omgeving op Mijn Oxxio, mits ze daarvoor expliciet toestemming geven.

of de meter en de invoering ervan erg slim zijn weet ik niet.

(ook als er nauwelijks of geen stroom wordt verbruikt blijft de meter het hele jaar door 24 uur per dag stroom verbruiken, al was het maar om de display te laten branden.)

de communicatie van de oxxio lijkt dat in ieder geval niet te zijn.

Webcare Liander
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jan 2011 11:04

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door Webcare Liander »

Geachte Lezers,

Wanneer het Liander gebied betreft; meer informatie over dit onderwerp kunt u vinden op onze webpagina:

LINK:
http://www.liander.nl/liander/over_lian ... o_over.htm.

Hier is een antwoord te vinden op veelgestelde vragen met betrekking tot de overname van Oxxio meters. Ook informatie over de slimme meter is hier te vinden.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Webcare Liander Netbeheer

Wim Lenderink
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2012 11:28

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door Wim Lenderink »

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb de laatste 2 jaar wel kunnen uitlezen, ondanks dat mijn energieleverancier toen Energiedirekt werd.
Ik kreeg mijn account van Oxxio weer terug, omdat Oxxio mijn bemetering deed.
Vanaf 1 januari 2012 is mijn account verwijderd. Liander wordt mijn nieuwe netbeheerder. Deze zegt dat Energiedirekt verantwoordelijk is voor de software van de meter.
Dit is volgens mij klinkklare onzin, dit is Liander. In de brief staat eigendom en verantwoording is voor Liander.
Ik kan wel een slimme meter van Liander kopen voor € 71,- .
Ik heb nu ook een slimme meter die dom is.
Mijn vraag:

Waarom kon ik tot 1-1-2012 mijn slimme meter wel uitlezen, terwijl Energiedirect mijn leverancier al 3 jaar was en nu liander de bemetering van Oxxio overneemt niet meer?

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste Wim Lenderink,

De reden waarom u tot 1 januari 2012 wel inzage in uw meetgegevens via Mijn Oxxio had is als volgt.

Tot 1 januari 2012 betaalde u meterhuur aan Oxxio. Hierdoor kon Oxxio u deze service aanbieden. Nu Oxxio geen meetverantwoordelijke meer is en hierdoor geen meterhuur meer incasseert, biedt Oxxio deze service niet langer meer aan.

Uw slimme meter is nog steeds slim. Uw meterstanden worden nog steeds op afstand uitgelezen. Uw netbeheerder geeft deze meterstanden door aan uw huidige leverancier. Het is aan uw huidige leverancier om een soortgelijke dienst aan te bieden als Oxxio dat voorheen deed.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door piet jagers »

ik denk dat het een groot gerommel gaat worden
dus zelf kun je niet kijken op de meter hoeveel je gebruikt??

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Dat staat er toch?
Uw meterstanden worden nog steeds op afstand uitgelezen. Uw netbeheerder geeft deze meterstanden door aan uw huidige leverancier. Het is aan uw huidige leverancier om een soortgelijke dienst aan te bieden als Oxxio dat voorheen deed.
Het is NU dus niet mogelijk. Het is pas mogelijk als de nieuwe leverancier het regelt.

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door piet jagers »

dus als er iets kapot gaat bijv.
en dat ding gaat een hoop stroom vreten
dan zie je dat pas een maand later???\op de rek :mrgreen:

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door piet jagers »

en dan weet je nog niet welk ding er stroom vreet
dus je zult iemand langs moeten laten komen om dat weer uit te zoeken
slim is de meter wel maar bij mij komt ie er dus niet in .. :mrgreen:

Wim Lenderink
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2012 11:28

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door Wim Lenderink »

Het is toch van de gekke, dat de netbeheerder wel kan uitlezen, maar dit niet wil doorgeven(account) aan de eindverbruiker.
Ik denk toch dat ik dan deze meters zo moet bewerken, dat niemand hier meer op afstand kan opkijken. Er zit nl. een blokje op die gesabboteerd kan worden. Dit ie niet mijn ding, maar als de netbeheerder niet anders wil, kan ik ook niet anders. Ik wordt hier doodziek van!!!

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door SoundBoard »

Die meter die o zo slim heet te zijn, komt er bij mij ook niet in. Wanneer ik wekelijks -of welke andere frequentie u wilt- mijn meterstanden noteer, die invoer in een databestand bijvoorbeeld Excel en er een grafiek bij maak, kan ik nog veel beter zien wat mijn verbruik is, of er trends zijn waar te nemen en hoe het is gesteld met het algehele verbruik ten opzichte van een jaar eerder. Dat kan die 'slimme meter' niet eens. Ik betaal gewoon een maandelijks vast bedrag en na een jaar geef ik per e-mail mijn meterstanden door. Komt geen meteropnemer aan te pas. Wanneer ik te veel heb betaald krijg ik dat terug, de leverancier en beheerder mogen ieder rente vangen van mijn eventueel te veel betaalde termijnen. Wie legt mij eens uit wat het grote voordeel dan moet zijn van die slome meter?

F.O.

Nesquik
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2009 14:41

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door Nesquik »

Ik heb al bijna 4 jaar een slimme meter en toch komt er elk jaar een mannetje langs om de standen af te lezen. De laatste keer was ik heel duidelijk dat het niet hoeft omdat ik een slimme meter heb maar hij zei dat hij ook bij een slimme meter moest kijken.

Toch een vraag. Kost de huur van een slimme meter nu hetzelfde of is dat meer dan een oude meter?

Henri Berends
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2012 20:31

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door Henri Berends »

Ik was al vanaf 2009 bezig met een aanvraag procedure van een slimme meter bij mijn leverancier OXXIO. Telkens werd ik aan het lijntje gehouden met het antwoord dat de aanvraag in behandeling was. Ik moest over drie a vier maanden maar eens terugbellen. Dit heb ik diverse keren gedaan. Maar steeds noppes. De laatste keer had ik eind december gebeld. Ze konden mijn aanvraag niet meer terugvinden. En tevens kreeg ik het bericht dat ze ook geen nieuwe aanvragen meer konden aannemen. immers per 1 januari 2012 zou Liander de aangewezen partij zijn. Oxxio kon wel de hele reeks van telefoontjes in hun register teruglezen.....

Op 2 januari heb ik meteen Liander gebeld. het was mogelijk dat ik op een prioriteitenlijst kon worden gezet, maar daarvoor waren de kosten voor een versnelde aansluiting ongeveer € 71,--. Ik wilde dat wel betalen, want ik was immers al drie jaar Oxxio aan het wakker schudden. Op 12 januari j.l. was de plaatsing van de Slimme Meter een feit! Liander wist dit binnen 10 dagen te realiseren. Maar nu......

Ik heb dus de meter, maar waar kan ik terecht voor inloggegevens etc. zodat ik online mijn gegevens kan uitlezen. Heeft iemand een tip waar ik dat kan vinden? Ik heb de gehele Oxxio-website al doorlopen (ook mijn Oxxio), maar kan niets vinden....

Nesquik
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2009 14:41

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door Nesquik »

Weet oxxio wel dat je een slimme meter hebt? Want in principe kun je via mijn oxxio je slimme meter inzien.

Henri Berends
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2012 20:31

Re: Slimme meter van Oxxio

Ongelezen bericht door Henri Berends »

Dat is 'm nou net. Ik heb na 1 januari 2012 een meter kunnen laten plaatsen. Dit is een meter van netbeheerder Liander. Oxxio kan geen meetgegevens van Liander in haar applicatie laten zien.
Dus wat mij betreft is mijn Slimme meter een nutteloos geval. Kan op generlei wijze mijn verbruiksgegevens on-line aflezen......... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Wie heeft suggesties?
(ben benieuwd of "Meneer Michaël De Oxxiomedewerker"gaat reageren)

Gesloten