LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter weigeren: dat mag

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ik zie niet in waarom? (technische) vooruitgang is op zich prima, maar consumenten zouden niet de dupe moeten worden van alle kinderziektes die nieuw ingevoerde systemen met zich mee brengen. En een keuze moeten hebben, hoeveel privacy zij zelf willen opgeven.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik zie niet in waarom? (technische) vooruitgang is op zich prima, maar consumenten zouden niet de dupe moeten worden van alle kinderziektes die nieuw ingevoerde systemen met zich mee brengen. En een keuze moeten hebben, hoeveel privacy zij zelf willen opgeven.
Naar de toekomst toe zie ik ook best nog een hoop haken en ogen, mbt wetgeving , privacy etc. Maar.. dat is allemaal toekomstmuziek, als die functionaliteit zit er allemaal niet in en de vraag is of het er in gaat komen.

Dat terwijl het er over gaat dat er consumenten zijn die "vandaag" de slimme meter weigeren, en niet "Morgen als.... "
En een keuze moeten hebben, hoeveel privacy zij zelf willen opgeven.
Die keuze hebben ze met de HUIDIGE slimme meter.
maar consumenten zouden niet de dupe moeten worden van alle kinderziektes die nieuw ingevoerde systemen met zich mee brengen
Ontwerp consumenten systemen zonder kinderziekten en ieder tech bedrijf staat te springen om je een goedbetaalde baan aan te bieden. Pilot trajecten zijn gewoon grote kostenposten voor bedrijven.
eerst kijk hoe de introductie, uitlezing en in/uitschakeling verlopen in de USA. Ik heb daar gewoond en ik heb gezien dat er heel veel dingen zijn die daar eerst worden toegepast en dan, zo tussen de 7 en 10 jaar later, ook in Nederland worden ingevoerd
En die tijd gebruiken we in Europa/NL (gelukkig) vaak ook om te leren hoe we het Amerikaanse systeem NIET moeten implementeren (opent authenticatie op de slimme meter).

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Inderdaad, gelukkig is die mogelijkheid nog wel gecreëerd. En kan men de meter weigeren.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door bprosman »

Of de automatische uitlezing uit laten zetten.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Gert vogelaar schreef: 2.Je kunt als bewoner van het huis niet meer vrij beslissen of je de rf straling wel of niet wilt. Uitzetten kan niet. Je hebt dus de controle over verbruik en opwekking uit handen gegeven! De macht verschuift dus ook hier van consument naar bedrijf.
bprosman schreef: Neem aan dat je dan ook geen mobiele telefoon hebt ? De slimme meter werkt in de zelfde band namelijk.
Die mobiele telefoon kan je dus wel zelf uitzetten.

Ik ben hier zelf geloof ik niet zo gevoelig voor, maar het is wel heel toevallig dat hierover vandaag een film over in premiere gaat.
Ubiquily
Hier een trailer: https://www.filmvandaag.nl/film/104558-ubiquity/trailer

Ik heb de film zelf nog niet gezien, maar het deed mij wel een beetje denken aan Mevr. Halmans die bij de Rijdende Rechter beweerde gek te worden van een geluid, wat voor niemand hoorbaar was, en pas doormiddel van geluidsmetingen werd er aangetoond dat dit geluid er wel was.
Kijk tip: http://www.uitzendinggemist.net/aflever ... chter.html

Dit niet om het vuur weer te doen oplaaien, maar ik dacht; Ik meld het nog wel even...

( en nee, de film is niet in de Efteling opgenomen..... :wink: )

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door bprosman »

RF van de slimme meter kun je ook uit laten zetten. Dus die controle heb je wel. Dan wordt het gewoon een "domme slimme meter".

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

bprosman schreef:RF van de slimme meter kun je ook uit laten zetten. Dus die controle heb je wel. Dan wordt het gewoon een "domme slimme meter".
Dit is discutabel.
Volgens mij wordt de meter administratief uitgezet.
Hoe kan de meter dan weer aangezet worden, als er geen RF meer is ?

Hier iemand met dezelfde soort vragen. En helaas geen duidelijke antwoorden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door bprosman »

Hoe kan de meter dan weer aangezet worden, als er geen RF meer is ?
Op de zelfde manier als hoe een meter “uitgelezen” wordt zonder RF. Door een meteropnemer/monteur langs te sturen.
Overigens beetje overdreven als die van je buurman ( nog geen 10 meter verder) misschien wel aan staat ( qua straling dan).

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En als die stralen van de masten toch al dag en nacht overal zijn. Hebben we het nog niet over de smartphone die dag en nacht binnen handbereik moeten zijn.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door bprosman »

En als die stralen van de masten toch al dag en nacht overal zijn. Hebben we het nog niet over de smartphone die dag en nacht binnen handbereik moeten zijn.
Krijg ook het idee dat het geen (gevoel van) controle hebben (ik kan hem niet uitzetten), en "onbekend maakt onbemind"
het bovenliggende probleem is, en nog niet eens zo de straling zelf.
Laat het gaan zou ik zeggen, er komt ook weer een dag dat je geen controle meer over je blaas hebt , daar zul je ook mee moeten leren leven :mrgreen:

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

bprosman schreef: "onbekend maakt onbemind"
De spijker op zijn kop.

De algemene tendens op dit forum is wel "Ik heb nergens last van, dus jij moet niet zeuren"
Of het nou gaat over onverklaarbare hoge meterstanden, privacy of hooggevoeligheid voor straling.

Ik zei al, dat ik zelf weinig last heb van stralingen, maar ben toch wel benieuwd naar die film.
Jammer dat die uitzending van de Rijdende Rechter je niet op een andere gedachte heeft kunnen brengen. Is denk ik toch heel vergelijkbaar.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door bprosman »

"Ik heb nergens last van, dus jij moet niet zeuren"
Nou.... tot nu toe was het meer "Ik heb een hoge meterstand dus de slimme meter deugt (in zijn algemeenheid) niet" :wink:

En ik ken de uitzending van die mevrouw. Maar dan nog... als je al overgevoelig zou zijn voor straling, kun je nog steeds weigeren , maar het meeste wat ik hier voorbij zie komen is klok-klepel, de verhalen op de verjaardag van tante Sjaan. En vage vooroordelen over privacy.
Alsof er ook maar 1 hacker geinteresseerd zou zijn in het energieverbruik van "Sjonnie en Anita".

En als die data ingezet kan worden om wietplantages en uitkeringsfraude aan te pakken, ik zeg : "Morgen invoeren".

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter weigeren: dat mag

Ongelezen bericht door NoNo123 »

bprosman schreef: "Ik heb een hoge meterstand dus de slimme meter deugt (in zijn algemeenheid) niet" :wink:
.
Wat mij dan weer doet denken aan het door jou aangehaalde Rapport van de Netbeheerders, waarin staat:

Bij een deel van de klanten lag het gestegen verbruik hoogstwaarschijnlijk in een meetafwijking van de
oude meter
.
Die aanname zonder enige vorm van bewijs, waarmee men alle klachten over slimme meters ( waar geen verklaring voor kon worden gevonden) de prullebak in wil vegen.

En zo is het balletje rond. :mrgreen: 8) :shock: :D
Zullen we er maar een einde aan breien?

Gesloten