LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter weigeren onmogelijk?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
deedree
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2011 15:41

Slimme meter weigeren onmogelijk?

Ongelezen bericht door deedree »

Beste mensen,

Ik kreeg vandaag een bericht van liander dat ik een afspraak moet maken om bij mij een "slimme meter" te laten plaatsen. Nu ben ik niet overtuigd van het nut hiervan en vind ik de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.
Ik wil dus graag dit product weigeren. Alleen beweren ze dat mijn meter is afgekeurd en dat ik daarom niet kán weigeren. Ze dreigen te stoppen met de levering van energie en verwijzen me door naar de website van verispect.

Mijn vraag is nu is dit niet gewoon een verkapte manier om alsnog die slimme meters ons door de strot te douwen en hoe kan ik dit voorkomen!?

Vriendelijke groet, Bw Roos

Panopticon
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2010 19:31

Re: Slimme meter weigeren onmogelijk?

Ongelezen bericht door Panopticon »

Ja, zoiets was te verwachten.

Wijs ze onmiddellijk op deze brief van de Minister van Economische Zaken aan de Eerste Kamer:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... 32374.html

Citaat:
Waar in de wetsvoorstellen 31320 en 31374 sprake is van een medewerkingsplicht en daaraan gekoppelde sanctiemogelijkheden, is in de novelles sprake van een weigeringsrecht voor kleingebruikers en daarmee is ook niet langer sprake van sancties. Vastgelegd is dat de kleingebruiker bij weigering de beschikking krijgt over een niet op afstand uitleesbare meter.

Succes.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Slimme meter weigeren onmogelijk?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

deedree schreef:beweren ze dat mijn meter is afgekeurd
Betaal je jaren lang huur voor een meter die afgekeurd is?
En dan moet je ook nog eens zo'n slimme meter?

Energiebedrijven maken al van die schandalig schoftige winsten ... :x

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme meter weigeren onmogelijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kun je hier posten wat je precies is verteld en/of wat je hierover zwart op wit hebt gekregen? Als het klopt wat je schrijft, dan overtreedt Liander wellicht de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Nogal ernstig dus.

Ik zou ook Wij Vertrouwen Slimme Meters Niet (Vrijbit) op de hoogte brengen van je ervaring:

http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl/

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 05 mar 2011 04:21, 1 keer totaal gewijzigd.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Slimme meter weigeren onmogelijk?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Mis ik iets, bob? Hoezo Enexis. Ts spreekt over Liander! :)

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Slimme meter weigeren onmogelijk?

Ongelezen bericht door ronald g »

gewoon weigeren het is niet verplicht en het wetsvoorstel is er nog steeds niet door.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Slimme meter weigeren onmogelijk?

Ongelezen bericht door tennis »

@deedree
Hier kan je kijken, of het ook waar is, dat je meter is afgekeurd:

http://www.verispect.nl/files/metrologi ... meters.pdf

jean-luukse
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jan 2010 15:24

Re: Slimme meter weigeren onmogelijk?

Ongelezen bericht door jean-luukse »

Harm.calc schreef:
deedree schreef:beweren ze dat mijn meter is afgekeurd
Betaal je jaren lang huur voor een meter die afgekeurd is?
En dan moet je ook nog eens zo'n slimme meter?

Energiebedrijven maken al van die schandalig schoftige winsten ... :x

Beste man,eerst even een opmerking.De meterhuur en transportkosten gaan rechtsreeks naar de staat,geind door de netbeheerder,dus ik begrijp niets van je frustratie over die energiebedrijven.Je moet je afrekening eens pakken en alleen eens kijken wat je werkelijke verbruikskosten kaal zijn.Je slaat achterover wat den haag in zijn zak steekt.En maar promoten dat we zuiniger moeten zijn.De transportnetten afpakken van de bedrijven zodat die de prijzen weer moeten verhogen?Ja zo kom je wel in de negatieve zijde van de medaille............... :mrgreen:

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Slimme meter weigeren onmogelijk?

Ongelezen bericht door Shine »

Off Topic (dus géén antwoord!)

Zoals het nu lijkt zijn we allemaal met ingang van 1-1-2012 de klos. Dan moet heel nederland aan die verhipte vermeende slimme meter.
(zie de politiek en nieuwsberichten)

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Slimme meter weigeren onmogelijk?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@jean-luukse

Apart als meterhuur en transportkosten per netwerkbeheerder afwijken, terwijl het allemaal naar de Staat gaat ... :?

Webcare Liander
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jan 2011 11:04

Re: Slimme meter weigeren onmogelijk?

Ongelezen bericht door Webcare Liander »

Geachte heer / mevrouw Bw Roos,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u graag wilt voorkomen dat bij u de slimme meter wordt geplaatst.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, neem ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op om na te gaan hoe ik aan uw wensen kan voldoen. Kunt u mij hiervoor uw contractrekeningnummer opgeven? Dan kan ik op basis daarvan uw telefoonnummer achterhalen. Alvast bedankt voor uw moeite

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s en uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit forum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

De Liander medewerker

jack333
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2010 11:08

Re: Slimme meter weigeren onmogelijk?

Ongelezen bericht door jack333 »

jean-luukse schreef:
Harm.calc schreef:
deedree schreef:beweren ze dat mijn meter is afgekeurd
Betaal je jaren lang huur voor een meter die afgekeurd is?
En dan moet je ook nog eens zo'n slimme meter?

Energiebedrijven maken al van die schandalig schoftige winsten ... :x

Beste man,eerst even een opmerking.De meterhuur en transportkosten gaan rechtsreeks naar de staat,geind door de netbeheerder,dus ik begrijp niets van je frustratie over die energiebedrijven.Je moet je afrekening eens pakken en alleen eens kijken wat je werkelijke verbruikskosten kaal zijn.Je slaat achterover wat den haag in zijn zak steekt.En maar promoten dat we zuiniger moeten zijn.De transportnetten afpakken van de bedrijven zodat die de prijzen weer moeten verhogen?Ja zo kom je wel in de negatieve zijde van de medaille............... :mrgreen:
heb dat en jaar of 14 geleden eens gedaan
was meestal dag of 6a7werken kon douchen enzov op werk .
en na een half jaar de stand eens opgenomen
had verbruikt 192 gulden aan gas water en licht kwam alleen nog 800 gulden
bovenop aan weet ik van alles
dus dag naderh naar energie bedr
enigste wat ik te horen kreeg was. van dat het nog wel duurder zou worden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Slimme meter weigeren onmogelijk?

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Weigeren kan zoals te zien is op de site van Vrijbit (Bob had het ook al aangegeven)
Na bijna drie jaar discussie over de privacy en beveiliging van de slimme meter, heeft de Eerste Kamer op 22 februari ingestemd met de uitrol ervan onder consumenten. Hierbij is bepaald dat de slimme meter alleen op vrijwillige basis geïnstalleerd mag worden. Het goede nieuws is dat de netbeheerders na het verzet in de Eerste Kamer tegen de slimme meter de handschoen hebben opgepakt door een privacy en beveiligingshandvest op te stellen.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Slimme meter weigeren onmogelijk?

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Een afnemer kan en mag ook zelf de meters kopen en (laten) installeren.
Wel effe opletten dat het energiebedrijf niet uit gewoonte de huur ervoor blijft rekenen.

jean-luukse
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jan 2010 15:24

Re: Slimme meter weigeren onmogelijk?

Ongelezen bericht door jean-luukse »

ronald g schreef:gewoon weigeren het is niet verplicht en het wetsvoorstel is er nog steeds niet door.
Ben je up to date?De wet is aangenomen door de 1e kamer maar in afgeslankte vorm dwz.dat het niet meer verplicht mag worden om de meter te laten plaatsen.Je kan hem ook laten plaatsen maar "administratief" uit laten zetten en zal er nog elke keer de meter worden opgenomen.De vrijwillige plaatsing gaan ze nu mee beginnen op aanvraag en nieuwbouw en renovatie.Dan over 2 1/2 jaar willen ze de grote uitroldoen en iedereen voorzien van slimme meters,mits je weigert. :roll:

Re: Slimme meter weigeren onmogelijk?
Een afnemer kan en mag ook zelf de meters kopen en (laten) installeren.
Wel effe opletten dat het energiebedrijf niet uit gewoonte de huur ervoor blijft rekenen.
Dat zal je netbeheerder wel moeten goedkeuren anders kun je op je kin kloppen.Er mogen alleen maar goedgekeurde meters in het netwerk zitten.,en die heeft "meestal" alleen de netbeheerder. :shock:

Gesloten