LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme of domme meter.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door gosewijn »

Kreeg vandaag een brief van Enexis , komen volgende week slimme meter plaatsen . Weiger ik dan wordt er volgend jaar een domme meter geplaatst.
Hoe zijn nu de ervaringen met de slimme meter , zie hier nog maar weinig klachten voorbij komen .

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door mahadma »

Daar zijn al vele pagina's op vele site's over volgeschreven. Je moet als je je meter "slim" wil maken tekenen voor doorgifte data. Dat is NIET VERPLICHT, als je de meter "dom" wil laten hebben ze niets te mekkeren als u dat NIET wil. Als ik er aan toe ben, lees moet, dan blijft die meter net zo dom als de huidige.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door gosewijn »

Sorrie ik vraag ervaringen . de sites zijn al 4 a 5 jaar oud .

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik heb er 1 sinds 2 weken.

Heb er zelf niets aan, want als je zelf inzicht wil in gebruik moet je (bij mij dan) aanvullende apparatuur aanschaffen en een abonnement op een app nemen.

Mijn leverancier heeft ook zelf een app waar ik het verbruik per kwartier zou moeten kunnen zien, maar hoewel ik die instelling aan heb gezet werkt het (nog) niet. Mss is men nog bezig met de administratieve omzetting van mijn meter.

Reden om hem te nemen was voor mij omdat het nu kosteloos kon (nav brief Enexis) en als ik m later wil ik ervoor moet betalen.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door 16again »

gosewijn schreef:
20 okt 2020 17:47
Kreeg vandaag een brief van Enexis , komen volgende week slimme meter plaatsen . Weiger ik dan wordt er volgend jaar een domme meter geplaatst.
Kun je die "domme" meter ook weigeren? In mijn beleving komt enexis volgende week slimme meter A plaatsen, of volgend jaar slimme meter B.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door mahadma »

16again schreef:
20 okt 2020 18:16
gosewijn schreef:
20 okt 2020 17:47
Kreeg vandaag een brief van Enexis , komen volgende week slimme meter plaatsen . Weiger ik dan wordt er volgend jaar een domme meter geplaatst.
Kun je die "domme" meter ook weigeren? In mijn beleving komt enexis volgende week slimme meter A plaatsen, of volgend jaar slimme meter B.
Als de keuringsdatum van je oude meter over is moet je wel vernieuwen, ze kunnen alleen NOOIT een slimme meter eisen, wel een domme.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Is zo'n domme meter niet een slimme meter waarvan de communicatie is uitgeschakeld?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee. Ik ben niet zo wantrouwend. Hier hangt sinds een maand of drie een slimme meter. Inmiddels krijg ik per maand het verbruik via de email door. Eigenlijk wel zo prettig; tot nu toe had ik een enorm systeem van standen bijhouden enzovoorts.

In de nieuwe woning hangen nog oude meters, al zijn ze wel al de wijk langs geweest. Heb Stedin al gecontacteerd, als ik eenmaal over ben, kan ik de slimme meter zonder verdere kosten aanvragen. Ga ik gewoon doen, want ik zie het probleem niet.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door scontra »

Je krijgt een nieuwe elektrameter en een nieuwe gasmeter..
Er zit niet zoveel verschil tussen een zgn. Domme en een zgn. Slimme meters.
Bij de Domme meters moet je zelf jaarlijks de standen doorgeven en bij de Slimme heb je er geen omkijken naar.

Heb al jaren deze op afstand uitleesbare meters en dat zonder enig probleem en van alle rondgaande 'spookverhalen' heb ik nog niets gemerkt.

Ben in die tijd al een paar keer van energieleverancier gewisseld en ook daar heb je geen omkijken naar.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Na wat koudwatervrees heb ik de slimme meter omarmd. Wat WA zegt: het is handig om maandelijks een mailtje te krijgen met je verbruik. Ook gaat overstappen makkelijker.

Verder zie ik geen voordelen.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door de auditu »

Toen de netbeheerder de meter wilde vervangen, heb ik er geen probleem van gemaakt ondanks alle wildwestverhalen die toen de ronde deden. Misschien naïef, maar ik voel me niet bespied of aangetast in mijn privacy. Met een speciaal kabeltje, verbonden met een RaspberryPi kan ik nu ook het verbruik of teruglevering van elektriciteit op ieder moment uitlezen (zonder abonnement).

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door hebra98 »

Dat is handig.. Heb je dat met een Zero gedaan?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door de auditu »

Ik heb een "gewone" RPi gebruikt. Wellicht lukt het ook met een zero, maar lijkt mij lastiger omdat er een netwerkverbinding moet zijn om via de browser te kunnen uitlezen. Het programmaatje heet overigens P1monitor en geeft ook inzicht in het gasverbruik.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door hebra98 »

de auditu schreef:
20 okt 2020 20:02
Ik heb een "gewone" RPi gebruikt. Wellicht lukt het ook met een zero, maar lijkt mij lastiger omdat er een netwerkverbinding moet zijn om via de browser te kunnen uitlezen. Het programmaatje heet overigens P1monitor en geeft ook inzicht in het gasverbruik.
>>
De Zero heeft toch ook wifi, dacht ik?
Zal me zoon even vragen, die heeft hem.
Goed plan. Je hebt me weer een leuk projectje gegeven. 8)
Zal hem ook even vragen of het ook met een NodeMcu of Wemos kan.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door hebra98 »

Even voor TS,

Ik adviseer om even een email te sturen aan Enexis en aangeven dat u veel berichten leest over onbetrouwbare meters.
En als het blijkt dat u een "slechte" treft, dat u geen vrije keuze had om de meter te laten vervangen.
U kunt dan wel aantonen met gemiddeld verbruik, als dit opeens veel hoger is.

Ik heb hem ook laten vervangen, ong 1.5 jaar terug en bij mij was dat vervangen een drama. Wat een klunzen waren dat, helaas.
Maar verder lijkt hij goed te werken en niet "onbetrouwbaar" te registreren. Maar er zijn veel klachten dat dit wel zo is.

Zorg er ook voor dat alle meterstanden worden genoteerd (oud en nieuw) of doe dat zelf even en ook de start standen van alle nieuwe meters. Ze plaatsen (blijkbaar) niet altijd nieuwe meters. Vertrouw er ook niet zomaar op als ze zeggen dat de standen op nul gezet worden. Hou dat in de gaten.

En, vraag meteen even of deze meter nog wel via het GSM netwerk uitgelezen kan worden, in de toekomst. Ze zitten met problemen omtrent frequenties, las ik ergens.

dit is wellicht ook handig.
https://www.energieleveranciers.nl/blog ... rgie%2Dapp.

En deze
https://domotica.nl/2020/05/06/slimme-m ... eheerders/

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door berndv »

De meeste klachten waren over hoog energieverbruik, of in ieder geval hoger dan met de oude meter. Maar ik heb volgens mij in geen enkel topic voorbij zien komen, dat het verbruik ook daadwerkelijk foutief was, eerder dat het verbruik met de oude meter te laag was door afwijkingen die zijn ontstaan in de loop van de tijd in het mechaniek van de meter.

Ik kan me alleen 1 topic heugen waar bij de buren de registratiegegevens van de meters waren omgewisseld, dat kostte wel wat moeite om recht te trekken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door sjohie »

Deze apparaten hebben veel aandacht gekregen, en dat soms terecht, maar meestal toch niet. Wat je bijelkaar kan googlen zijn incidenten, voor die gebruikers niet minder erg, maar op het grote geheel niet meer dan dat, incidenten. Denk aan een kleine serie met een constructiefout, dat soort dingen .Het nut en de noodzaak ervan is een complex verhaal, en dat gaat over dingen waar de gemiddelde burger geen weet of kennis van heeft. Dan kom je dus bij het vertrouwens van professionals, in dit geval de netbeheerders, en dat is voor een groeiende groep mensen, een struikelblok, helemaal als die iets zeggen en onderbouwen wat niet leuk is om te horen. Dan wordt het tegenwoordig "fake news" en genoemd, en dan is de volgende stap het "zien" van een overkoepelende schimmige organisatie met een net niet duidelijk hoger doel, vaak vergezeld met gevoelens van onderdrukking van "de gewone man", vergezeld van pedofiele satanische rituelen en pizza's ofzo.

Dan even terug naar die slimme meters. Die zijn onderdeel van een investeringsprogramma van ~50 miljard aan ondergrondse nuts-infrastructuur, welke nodig is voor de energietransitie, en het daardoor grotere stroomverbruik, en het oa aan kunnen sluiten van al die windmolens en zonnepanelen die dat op wekken. Ons stroomnet is een continue gebalanceer tussen vraag en aanbod, want teveel stroom kan je niet aftappen en in de prullenbak gooien, dat moet ergens heen. Om dat in de toekomst te kunnen blijven doen, zeg omdat er in Limburg een wolk voor de zon drijft en de zonnepanelen het ineens minder doen, en in Friesland de zeewind opsteekt, waardoor de windmolens in Sexbierum ineens meer stroom afgeven, zijn die slimme meters een van de vele nieuwe schakels in de nieuwe energieketen.

Ik geloof dat in de nieuwe salderingsregeling het hebben van een slimme meter zelfs verplicht gaat worden, en het niet hebben, beboet kan gaan worden.

Onderaan de streep, zou ik "ja" zeggen, nu ze 'm nog gratis komen monteren. Er zijn geen systematische problemen, en door de naderhand ingevoerde AVG heb je nog meer controle over welk bedrijf wel of niet bij die gegevens mag. Als je later zonnepanelen wil, en je móet, dan kan het eigen rekening zijn.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
21 okt 2020 08:46
Maar ik heb volgens mij in geen enkel topic voorbij zien komen, dat het verbruik ook daadwerkelijk foutief was.....
Na jarenlange strijd kreeg domotica hobbyist 5000 euro terug:
energie-f51/bijna-5000-euro-terug-van-n ... 65571.html

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ook dit kan u wellicht iets helpen.
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... uik-meten/

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Methusalah »

Even logisch nadenken, hoe lang bestaat de slimme meter er al en hoeveel nieuwsberichten zijn er over misbruik, fraude of wat dan ook voor nieuws dat er op zou wijzen dat het geen goed idee is. (echt nieuws, dus geen social media).

Niks aan de hand dus.

Gesloten