LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme of domme meter.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik ben van mening dat Stedin een verplichting heeft om de storing van het meter uitlezen op te lossen. U betaald immers voor de diensten van Stedin en het gebruik van deze "slimme" maar nu blijkbaar falende meters.
Als deze niet op afstand uit te lezen is, kan het ook zijn dat er grotere problemen zijn waardoor een redelijke registratie van verbruik (wellicht) niet mogelijk is. Ik weet b.v. dat oude Oxxio meters, wel als slim getypeerd, niet meer uit te lezen zijn op afstand.
Dat is ook een reden geweest dat mijn meter, ruim een jaar geleden, moest worden vervangen.

Ik zou adviseren om contact op te nemen met Stedin dat "hun apparatuur" niet correct werkt en u betaald voor correct werkende apparatuur.

Willifrid
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 dec 2020 18:10

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Willifrid »

Een slimme meter heeft alleen de voordelen dat je geen meterstanden meer hoeft door te geven en dat je (meestal) via een app een beter inzicht krijgt in je energieverbruik.
De nadelen zijn dat
1. de energieleveranciers een heel nauwkeurig beeld krijgen van jouw leven. Wanneer jij onder de douche of in bad stapt, wanneer jij de was doet, hoe laat jij op staat , hoe laat jij gaat koken hoe laat jij naar bed gaat.
2. de energieleveranciers wel zeggen dat ze het uitlezen van afstand van de meter op verzoek uitschakelen, maar dat jij geen enkele garantie hebt dat zij dat ook inderdaad doen.
3. de energieleveranciers bij het installeren van zonnepanelen jouw levering verrekenen via een voor hun gunstige methode, maar dat bij een oude meter de meterstand gewoon wordt teruggedraaid als jij energie levert. Jij krijgt dus gewoon hetzelfde terug voor elke KW die je levert als dat jij er voor betaalt.
4. de energieleveranciers niet kunnen garanderen dat jouw gegevens niet op straat komen te liggen en dus iedereen kan zien hoe jouw leven er uit ziet.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door hebra98 »

@Wilfrid, aansluitend op bericht @snuffel1

Ik denk niet dat er ook maar één persoon bij je leverancier enige interesse heeft wanneer iemand (bij al zijn klanten) onder de douche stapt. Daarbij kunnen ze dat helemaal niet bepalen want als jij de energie leverancier inzage geeft in jouw meterstanden is dat niet per minuut of details per dag maar een aantal keer per jaar, tenzij je toestemming geeft voor de werkwijze van de netbeheerder.
Je kan een ander bedrijf, als Enelogic, wel toestemming geven om dagelijks je verbruik (nauwkeurig) weer te geven. Maar dat is je eigen keuze met je eigen interface en met 24 uur vertraging. Ook kun je een P1 poort uitlezing, lokaal, doen met een apparaatje en dan kun je zelfs via je netbeheerder de toestemming van op afstand uitlezen intrekken. Dan krijgt je leverancier niets en moet je zelf standen doorgeven.
Ik persoonlijk geef liever de standen automatisch door, welke ik zelf kan controleren, dan dat ik mij zorgen zou maken over misbruik van mijn verbruiksgegevens.

Ik weet alleen niet hoe neurotisch je moet zijn. Want het verbruik van gas of elektriciteit staat geen labeltje bij van "ooo hij staat nu onder de douche". Gas verbruik kan natuurlijk voor vele verschillende dingen worden gebruikt, evenals stroom.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

1. de energieleveranciers een heel nauwkeurig beeld krijgen van jouw leven. Wanneer jij onder de douche of in bad stapt,
Met een slimme watermeter er bij zou zelfs bepaald kunnen worden welke van de twee het was :)

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door hebra98 »

Bob Schurkjens schreef:
05 dec 2020 12:03
1. de energieleveranciers een heel nauwkeurig beeld krijgen van jouw leven. Wanneer jij onder de douche of in bad stapt,
Met een slimme watermeter er bij zou zelfs bepaald kunnen worden welke van de twee het was :)
>>
En wat hebben ze aan die informatie?
Kunnen ze dan nauwkeurig bepalen wanneer ze de webcam aan moeten zetten in uw badkamer?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nou, om te roddelen bijvoorbeeld. "Ligt hij elke dag in bad? Wat een decadente vlerk!"

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bob Schurkjens schreef:
05 dec 2020 12:03
1. de energieleveranciers een heel nauwkeurig beeld krijgen van jouw leven. Wanneer jij onder de douche of in bad stapt,
Met een slimme watermeter er bij zou zelfs bepaald kunnen worden welke van de twee het was :)
Hoe ziet die watermeter het verschil tussen een kwartier douchen en een kwartier het bad vullen @Bob?

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Moneyman »

AadvW schreef:
05 dec 2020 09:59
Moneyman verdient zijn money vast bij Stedin..!
:lol: :lol: jij bent af.

Heb je overigens ook nog iets inhoudelijks bij te dragen ten aanzien van mijn post?

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door 16again »

hebra98 schreef:
05 dec 2020 11:55
Ik denk niet dat er ook maar één persoon bij je leverancier enige interesse heeft wanneer iemand (bij al zijn klanten) onder de douche stapt.
Zodra de googles van deze wereld geld bieden voor die informatie, dan is ineens de boekhouder geinteresseerd. En de aandeelhouders.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door hebra98 »

16again schreef:
06 dec 2020 09:10
hebra98 schreef:
05 dec 2020 11:55
Ik denk niet dat er ook maar één persoon bij je leverancier enige interesse heeft wanneer iemand (bij al zijn klanten) onder de douche stapt.
Zodra de googles van deze wereld geld bieden voor die informatie, dan is ineens de boekhouder geinteresseerd. En de aandeelhouders.
>>
Ik denk niet dat ze regels gaan overtreden voor deze tamelijk waardeloze informatie.
Tenzij het is om capaciteit schattingen te maken zoals bij b.v. pieken en dalen van stroom vraag.
In een pause van een NL voetbalwedstrijd zien ze de stroomvraag stijgen omdat iedereen dan even een koppie thee gaat zetten.
Ik denk dus niet dat ze benieuwd zijn naar één bepaald persoon of huishouden, maar meer "the big picture".

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door peter17111962 »

AadvW schreef:
18 nov 2020 15:25
Slimme meters zijn kennelijk maar domme dingen.

Ben onlangs verhuisd. De aanwezige slimme meter werkte aanvankelijk perfect. Na twee weken kwamen er geen gegevens meer door. De meter werd dus vervangen. Dit gaf een dag of tien resultaat. Daarna werd het weer stil. Dus de meter maar weer vervangen. Deze laatste meter heeft nooit gewerkt. Greenchoice verwijst alleen maar naar Stedin en blijft roepen dat ik veel te veel betaal!
Het laatste nieuws van Stedin is nu dat zij niet met de slimme meter kunnen communiceren. Dit kan nog wel een maand of drie duren. Verder mag ik het uitzoeken, althans zij zeggen geen invloed op de situatie te hebben???
Iemand al eerder zo een verhaal gehoord? Iemand nog suggesties?
Ik hoor graag.
Vriendeljjke groet,
Aad
Hier een uitleg naar een website waar wordt uitgelegd hoe een slimme meter van Stedin communiceert

https://www.stedin.net/slimme-meter/bet ... verbinding

Dat dit niet werkt zou onder andere kunnen liggen dat uw meter buiten bereik ligt van hun netwerk, ofwel
dat er op de bewuste frequentie iemand anders een radio (stoor?) zender aan heeft staan.
Als Stedin dit niet zelf op kan lossen, dan moet Stedin, en niet U, contact opnemen met agentschap telecom.
Deze kunnen kijken of er mogelijk iemand illegaal actief is op de bewuste frequentie, bijvoorbeeld een niet in
Europa goedgekeurd draadloos apparaat, wat iemand in uw directe omgeving uit China heeft laten komen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door gosewijn »

Het apparaat is nu een tijdje in gebruik , heb tweemaal aan moeten melden om de meterstanden te kunnen zien . Meterstand van gas verbruik is niet te zien . verbruik stroom per dag is zeer verschillend , de standen worden niet elke dag weergegeven . Terug levering loopt niet gelijk met mijn thermstaat . Heb geen dag en nacht tarief , echter die slimme dame zegt van wel . Chatten met nuon krijg je een pc aan de lijn ,is lachen . Zal er maar een belletje aan wagen .

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik zou het knap vinden als u nog iemand van Nuon aan de lijn krijgt.
Dat is volgens mijn informatie al een tijdje Vattenfall.

Maar als het doorgeven van de meterstanden niet (goed) werkt, kunt u beter even contact opnemen met de netbeheerder.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
06 dec 2020 09:10
hebra98 schreef:
05 dec 2020 11:55
Ik denk niet dat er ook maar één persoon bij je leverancier enige interesse heeft wanneer iemand (bij al zijn klanten) onder de douche stapt.
Zodra de googles van deze wereld geld bieden voor die informatie, dan is ineens de boekhouder geinteresseerd. En de aandeelhouders.
Als aandeelhouder, naja indirect via de aandelenportefeuille van mijn pensioenverzekeraar, ben ik natuurlijk helemaal vóór alles wat meer rendement oplevert. Hoe meer daarvan, hoe minder premie ikke ikke ikke hoef te betalen.

Oplossing is dan weer een bedrijf wat 100% eigenaar is van de medewerkers.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door luna01 »

Slimme of domme meter? Ik had in 2015 al een topic dat mijn hele huis trilt en schudt, daar hebben veel mensen lacherig over gedaan. Het was een bonkgeluid in een leiding van de verwarming in mijn muur en hoorde opeens een ongekend geluid. Denk dat er iets in mijn leidingen is geknapt en dit whoehhhhm geluid kon ik echt niet thuis brengen. Wietplantage buurman? De buurvrouw gevraagt of zij de wasmachine dag en nacht aan heeft. ''Nee'' met een rood hoofd. Ik dacht dat mijn vraagstelling te direkt was en geloofde haar blind. De verhuurder en gemeente, ze dachten allemaal ik spoor niet helemaal. Heb de universiteit gevraagt en zij hebben lichte trillingen gemeten incl. een geluidsdruk van 50, 180 en 360 Hz. Was ook nog een vrij rustig jaar. Maar juist daarom merkte ik dat het wel degelijk de wasmachine hiernaast is. Het begon steeds meer te irriteren. Trillingen, een buitenaards whoehmmmm de hele wasgang door, alleen als er water inliep hoorde ik het niet. Kreeg steeds meer klachten, ook verkrampingen in handen en voeten, kuiten, hoofdpijn, misselijk, zere benen. Alle leidingen trilden mee en voor mijn idee echt vuile stroom. En zij waste niet één keer. Nee, op vrije dagen begint dat om 5.30 en gaat non stop door tot 22.30 uur. En zodra zij de ogen open heeft die dag erop vliegt de wasmachine zo weer aan. Dit kan zo 4 a 5 dagen doorgaan. Zij deed wel iets aan dit absurde geluid. Maar ik verkramp al na 2 uur en toen ik het ding weer eens niet hoorde tijdens het groente snijden, verkrampte mijn hand en sneed me in de vinger.

Omdat alle leidingen echt trillen/resoneren en geen mens me helpt, ook de verhuurder zei ''wat denk je wat jou dit gaat kosten?'' Mij, ik ben toch huurder ? De leidingen springen al uit de muur, sluitingen van de ramen trillen stuk, de wasbak en toilet boven trilden van de muur, een schroef beneden uit het toilet omhoog en laatst de hele spoelbak van het toilet beneden. CV ketel, ook zo'n ding. Levensgevaarlijke boel hier. Opnames van water dat in flessen meetrilt, geluidopnames, brieven van de universiteit, steeds weer de zelfde symptoombestrijding met de opmerking, nee het trilt niet, leidingen bewegen...jaja.

De traditionele meterkast trilde van de muur. Tja, lach maar weer, have fun, ik stopte er kartonnetjes achter en nam contact op met Enexis. Zou dan een digitale meter krijgen. Na installatie ''Gefeliciteerd met uw slimme meter''. Waaaat?? Nee hij zou het doorgeven en het zou via de centrale uitgezet worden. Absoluut geen zorg.

Toen moest ik dan ook een keer wassen, want woon precies als de buurvrouw alleen en daar is mijn wasgedrag ook na. Maar dat ding maakte opeens zo'n vreselijke herrie. Ik schrok er zo van, alleen hoor ik het hier alleen zo enorm hard als er water inloopt, de wasgang valt mee. Maar de koelkast begon geluiden te produceren alsof het een straaljager is, de verwarming, cv ketel, ik voelde ook alles. Ik werd chagrijnig, pijn en echt een heel kort lontje. En opeens dacht ik natuurlijk die buurvrouw heeft al sinds zij ermee aankwamen in 2015 een slimme meter. Gelijk op de Enexis site de nummers ingetoetst, na 3 dagen was het ding nog steeds slim. Sorry vergeten!!

Heb het ding nu een jaar en heb geen leven meer. Alles maakt herrie, ik durf zelf amper nog te wassen en de buurvrouw gaat maar door en door en door...gezellig een film kijken zaterdag op de bank. Om 22.30 Whoehhhhhmmm. Het ding loopt nu alweer. Dit gaat echt nog uit de hand lopen. Heb 2 katten, een krijgt naast die meter een soort epileptische aanvallen, haaruitval, loopt dan onrustig te mauwen, intussen gooit zij de waterbakken om en drinkt zich een ongeluk en springt weer door het huis alsof zij dood gebeten wordt van miljoenen vlooien. De andere wordt heel apathisch en begint alles onder te spuugen. Heeft me al haaanden vol aan de dierenarts gekost. En ik hoor de meest buitenaardse geluiden en sta gevoelsmatig, of echt alleen nog maar onder stroom, incl. verkrampingen etc. etc. Altijd een sizzend geluid, of hard getik, soms zelfs zo als of er een fietsenketting in de vrijloop door de lucht vliegt.

Geen mens komt erop, ook na mijn geluidopnames dat er iets niet klopt. Kan een gaslek zijn, fluiten, of pfieuwww, pfieuwww, ratatatat...naja, wil me nu niet compleet voor gek zetten. Maar heb geen goed woord meer over Enexis. En domme meters worden wel voor updates een a twee ker per week uitgelezen of hoe het ook maar mag heten. Contact gemaakt. Dit gaven zij toe. Maar ik moet 307 euro betalen voor een traditionele meter. En dit vind ik zo onmogelijk. Ook dat ik zelf met zeepsop moet kijken of er geen gaslek is, want ik ben ja gek en ach het zijn ja maar katten....

De telecom die ik hierover ook benaderde kwa frequenties en stoorsignalen zeggen alleen ik ben elektrogevoelig en moet naar het GGD. Nou sorry, van mij mogen zij allemaal naar het GGZ.

Bedankt voor het lezen, heb geloof ik nu al mijn frustratie en woede er wel uit...al blijf ik er wel in zitten kwa huurdepressies...

Groetjes Luna

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Sommige mensen zijn gevoeliger voor geluiden dan andere.

Ik denk dat verhuizen het beste optie is.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
02 mar 2021 12:08
Ik denk dat verhuizen het beste optie is.
Dat denk ik niet. En de onderbouwing daarvoor is in de posthistorie van Luna terug te vinden.

Ik denk dat zij eerder gebaat is bij goede hulpverlening.

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door luna01 »

Moneyman schreef:
02 mar 2021 12:12
Seinhuis schreef:
02 mar 2021 12:08
Ik denk dat verhuizen het beste optie is.
Dat denk ik niet. En de onderbouwing daarvoor is in de posthistorie van Luna terug te vinden.

Ik denk dat zij eerder gebaat is bij goede hulpverlening.
Hulpverlening in technische zin, of zou je me ook weer naar een psychiater sturen? Vergeef me mocht mijn vraagsteeling terug een beetje crue overkomen. Maar ik hoor het zovaak, en wat vervelend dat u die klachten ervaart ed. En huisarts bla bla bla..Het is allemaal aangetoond en mensen die bij me komen horen het ook sizzen..

Ik vind het trouwens erg flauw om me op mijn posthistorie te reduceren. Als ik hier een verhaal lees, ga ik niet eerst de history af, maar zou denken misschien heeft zij echt wel een punt. En dat heb ik ook..al beantwoord ik jou vraag nu ook al in het geloof je zou me naar dokters etc. sturen. Is ook niet oké van mij...doe in wezen het zelde nu..

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je kunt terecht bij geschillencommissie openbaar vervoer. www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... r-vervoer/

Echter, de vraag is bij wie ligt het bewijslast. En hoe ga je het commissie overtuigen dat de fiets ingeleverd is? Ik durf je geen antwoord op te geven.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
02 mar 2021 13:34
Je kunt terecht bij geschillencommissie openbaar vervoer. www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... r-vervoer/

Echter, de vraag is bij wie ligt het bewijslast. En hoe ga je het commissie overtuigen dat de fiets ingeleverd is? Ik durf je geen antwoord op te geven.
Ik neem aan dat je in dit topic wilde reageren.

Gesloten