LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme of domme meter.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door 16again »

Ik ben ervan overtuigd, dat er weldegelijk problemen bestonden met sommige 1e generatie meters: hier een lijst met exemplaren met issues:
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... uik-meten/
Je mag toch hopen dat inmiddels de kinderziekten eruit zijn, en nieuw geplaatste meters echt doen waar ze voor bedoeld zijn: correct meten

Eigen ervaring: Schoonvader ging al snel aan de slimme meter.....die ook alweer verdacht snel werd vervangen. Dat zal toch echt een reden hebben gehad.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door gosewijn »

Heb nog maar weinig klachten gevonden betreffende klachten verkeerde meterstanden , dus plaatsen maar . De slimme / domme meter
zijn precies het zelfde .

AadvW
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2020 15:02

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door AadvW »

Slimme meters zijn kennelijk maar domme dingen.

Ben onlangs verhuisd. De aanwezige slimme meter werkte aanvankelijk perfect. Na twee weken kwamen er geen gegevens meer door. De meter werd dus vervangen. Dit gaf een dag of tien resultaat. Daarna werd het weer stil. Dus de meter maar weer vervangen. Deze laatste meter heeft nooit gewerkt. Greenchoice verwijst alleen maar naar Stedin en blijft roepen dat ik veel te veel betaal!
Het laatste nieuws van Stedin is nu dat zij niet met de slimme meter kunnen communiceren. Dit kan nog wel een maand of drie duren. Verder mag ik het uitzoeken, althans zij zeggen geen invloed op de situatie te hebben???
Iemand al eerder zo een verhaal gehoord? Iemand nog suggesties?
Ik hoor graag.
Vriendeljjke groet,
Aad

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zelf maar regelmatig de standen noteren.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door hebra98 »

Wellicht kunt u proberen om u meter te laten uitlezen door Enelogic
https://enelogic.com/

Die kunt u toestemming geven om uw meter (dagelijks) uit te lezen, weliswaar met een dag vertraging.
Als de meter dan niet werkt, zal het via dit bedrijf ook niet lukken.
Dan weet u of uw meter echt het probleem is of de netbeheerder.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door hebra98 »

Misschien kan onderstaande informatie bijdragen aan de vraag:
Hoe betrouwbaar zijn alle netbeheerders als het gaat om het uitlezen van meterstanden.

https://enelogic.com/nl/status-voor-netbeheerders

Pianotje
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2020 21:03

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Pianotje »

Beste Aad, soms kan er door iets simpels zoals een metalen wasrek in/voor de meterkast plaatsen het signaal worden verstoord waarmee Stedin de meters uitleest. Stop geen andere spullen in je meterkast om dit soort problemen voor te zijn (en voor de brandveiligheid is het ook zeer aan te raden de meterkast niet vol te proppen).
Ik weet niet of dit jou gaat helpen maar wie weet.
Het gegeven dat de meter eerst prima werkte (kan dus niet aan de locatie van de meterkast liggen) zou ik in zo'n hoek naar de oplossing gaan zoeken.

AadvW
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2020 15:02

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door AadvW »

Bedankt voor alle suggesties. Behalve die over Pen en Papier. Dat is voor mij net zo logisch als meterstanden in stenen tafelen houwen.
De eerste storing dateert van voor mijn verhuizing. Er stond toen nog niets in de meterkast en ook niet in huis. Nu wel, want ik heb een upc modem en dat kan moeilijk ergens anders hangen.
Dat Stedin zegt dat het tot drie maanden kan duren voordat er verbinding met de meter is vindt ik wel het meest merkwaardig. Wat zou er in die drie maanden moeten gebeuren?
Alle info over Enelogic ga binnenkort eens doornemen.
Als ik meer weet kom ik er op terug.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door gosewijn »

Mag wel even terug gaan naar mijn vraag denk ik . :D
Het hangt er nu een paar weken , na 8 dagen eindelijk in beweging , en ja 100 % dom . De enige die slim is ,is de leverancier . Je moet van alles en nog wat er bij kopen om er wat aan te hebben , doen we maar niet . :lol:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door scontra »

gosewijn schreef:
21 nov 2020 14:09
Mag wel even terug gaan naar mijn vraag denk ik . :D
Het hangt er nu een paar weken , na 8 dagen eindelijk in beweging , en ja 100 % dom . De enige die slim is ,is de leverancier . Je moet van alles en nog wat er bij kopen om er wat aan te hebben , doen we maar niet . :lol:
Heb al jaren zo'n Slimme meter, maar heb er nog nooit iets hoeven/moeten bijkopen.
Ben wel benieuwd wat u dan zgn. moet bijkopen ?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door hebra98 »

AadvW schreef:
21 nov 2020 13:49
Bedankt voor alle suggesties. Behalve die over Pen en Papier. Dat is voor mij net zo logisch als meterstanden in stenen tafelen houwen.
De eerste storing dateert van voor mijn verhuizing. Er stond toen nog niets in de meterkast en ook niet in huis. Nu wel, want ik heb een upc modem en dat kan moeilijk ergens anders hangen.
Dat Stedin zegt dat het tot drie maanden kan duren voordat er verbinding met de meter is vindt ik wel het meest merkwaardig. Wat zou er in die drie maanden moeten gebeuren?
Alle info over Enelogic ga binnenkort eens doornemen.
Als ik meer weet kom ik er op terug.
>>
Kunt u bij Stedin inloggen op hun website?
Daar kunt u wellicht (ik kon het ook bij liander althans) kijken of uw toestemming nog geldig is om de meters uit te lezen.
https://www.stedin.net/zelf-regelen
Pas geleden is mijn Gasmeter vervangen en toen hadden de Liander guppen al mijn toestemming laten vervallen.
Voor stroom en gas... je verzint het niet.. en liander wist dat niet. :shock:
Ik kon deze online weer activeren, maar dat was alleen omdat ik er zelf achter kwam.

Wellicht staat uw toestemming gewoon uit in het systeem van Stedin.

En acht weken?? wat een kolderieke reactie om van je af te komen.
Dat kan makkelijk in een dag geactiveerd. Of ze ook zo vaak de stand opvragen is een andere vraag.

Dat kan met het gratis account bij enelogic wel.
Ik heb inmiddels een goed werkende P1 uitlezing dus ik stop binnenkort wel met enelogic

AadvW
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2020 15:02

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door AadvW »

Op site Stedin staat dat de slimme meter "aan" staat en dat ik maandelijks een overzicht krijg van de meterstanden. Bij gebrek aan concurrentie heeft Stedin een oneerlijke machtspositie en er is geen enkele instantie die daar echt controle op uitoefent.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door hebra98 »

Heeft u gekeken bij enelogic?
Die kunnen uw meter ook uitlezen, met uw akkoord.
Als zij hem dan ook niet kunnen uitlezen, weet u misschien meer.

En anders kunt u de slimme meter ook uitlezen via de P1 poort (op de slimme meter)

ReneT
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2018 20:50

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door ReneT »

Het is belachelijk dat de slimme meter wel gegevens naar de netbeheerder zendt en niet via het thuisnetwetk aan de gebruiker. Indien je deze gegevens wilt gebruiken om je verbruik te monitoren, moet je of investeren in een aansluiting of gebruikmaken van instanties of apps die bij de netbeheerder uit kunnen lezen. Het zijn mijn gegevens en die moet ik onbeperkt kunnen opvragen. Zodat zelfs de gebruiksverdeling binnen deze dag zichtbaar is. Het wordt tijd dat consumenten dit niet meer accepteren. Slim moet slim zijn voor de gebruiker en niet voor big brother.

Confetti
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 apr 2017 15:33

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Confetti »

Alles waar 'slimme' en/of 'smart' voor staat komt mijn huis niet meer in. Ik ben het zát.
Ik heb al een smartphone, een smart tv en een slimme meter, en meer komt er niet bij!

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Confetti schreef:
30 nov 2020 13:44
Alles waar 'slimme' en/of 'smart' voor staat komt mijn huis niet meer in. Ik ben het zát.
Dan hoop ik maar voor je dat je niet al te jong meer bent, want anders zou het uiteindelijk een lege boel worden in je huis.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Duc »

Wij hebben de doe meter en geven elk jaar de stand door.

Tip als de meters vervangen maar dan een foto van de meterstanden van beide meters naast het zelf noteren.
Je zult een formulier moeten tekenen waar de meterstanden ook op staan, maak hier ook een foto van met de monteur erbij.
Heeft ons gespen toen bleek at er een foutje gemaakt was met het invoeren van de standen en probleem was daardoor snel opgelost.

FrederikaGans
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:47

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door FrederikaGans »

er bestaan geen "domme" meters laat je niet in de maling nemen, dat zijn gewoon "slimme" meters die ze plaatsen...
Mijn ervaring is dat je ze zelf ook kan aflezen alleen dan moet je een vergrootglas hebben en erg snel zijn, bovendien stuurt mijn leverancier maandelijks een overzicht van mijn verbruik en de daaraan gekoppelde kosten...

Je mag ten allertijden de "slimme "meter weigeren en ook de zgn. "domme" meter want die bestaan niet !!

Alleen krijg ik een rekening die hoger is dan de gemiddelde van een huishouden van meer dan 5 pers. en we zijn maar met z'n tweeën ! gevraagd of ze dat ding willen checken dat doen ze vanaf een afstand, en niet in huis, ik betaal me groen en geel aan electra terwijl wij alleen spaar/led lampen gebruiken.... hoe kan ik Stedin porren om terplaatse te komen voor controle ? weet iemand dat ?

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door Moneyman »

FrederikaGans schreef:
01 dec 2020 13:42
er bestaan geen "domme" meters laat je niet in de maling nemen, dat zijn gewoon "slimme" meters die ze plaatsen...
Tsja, slim of dom... laten we het dan gewoon hebben over een digitale of analoge meter. Die digitale meter kan je op afstand laten uitlezen - of niet. Spannender is het niet, toch?
FrederikaGans schreef:
01 dec 2020 13:42
Mijn ervaring is dat je ze zelf ook kan aflezen alleen dan moet je een vergrootglas hebben en erg snel zijn
Hoezo? Ik hoef slechts op de knop te drukken om keurig mijn meterstand in het scherm te zien verschijnen. Zónder vergrootglas en zonder haast.
FrederikaGans schreef:
01 dec 2020 13:42
Je mag ten allertijden de "slimme "meter weigeren en ook de zgn. "domme" meter want die bestaan niet !!
Mocht je hiermee bedoelen dat je altijd een digitale meter mag weigeren: dat is onjuist. Als je netbeheerder om goede redenen een nieuwe meter wil plaatsen, bijvoorbeeld omdat de oude op de afkeurlijst staat of "end of life" is, dan heb je daaraan mee te werken. Het is immers niet jouw meter, maar die van je netbeheerder. Binnen niet al te lange tijd heeft iedereen gewoon een digitale meter hangen. Het enige waar je zelf wel voor kunt kiezen, is of je 'm uit laat lezen of niet.
FrederikaGans schreef:
01 dec 2020 13:42
hoe kan ik Stedin porren om ter plaatse te komen voor controle ? weet iemand dat ?
Heb je het ze zelf al gevraagd? En heb je zelf al eens gekeken naar je daadwerkelijke stroomverbruik?

Ik heb de informatie overigens met twee seconden googelen gevonden: https://www.stedin.net/klantenservice/v ... aten-ijken

AadvW
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 nov 2020 15:02

Re: Slimme of domme meter.

Ongelezen bericht door AadvW »

Moneyman verdient zijn money vast bij Stedin..!
Bij mij kan ook Enelogic mijn meter nog steeds niet uitlezen. Greenchoice blijft berichten sturen dat ik teveel betaal en ook na doorgeven van de werkelijke meterstanden verandert er niets. Inmiddels blijven de gebruikers maar doorbetalen voor slimme meters en domme apps. Wie weet een manier om dit echt aan te pakken?

Gesloten