stopzetten uitlezen slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door hoopke »

Afgelopen weekend heb ik de uitlezing van mijn slimme meters laten stopzetten.
Desondanks zie ik dat ze nog steeds uitlezen, maar minder gedetailleerd, hoe zie ik dat vraag je je misschien af?
ik kon voorheen op de site enelogic.com precies zien wat mijn verbruik in dal/normaal was en mijn teruglevering in dal/normaal, nu zie ik alleen het totale afname/teruglevering en afname-teruglevering, maar ook dat zou dan niet moeten kunnen, want enelogic kan alleen de informatie aan mij laten zien zoals de netbeheerder het kan zien.

Maar hoe kan dat dan als ik inzicht in mijn verbruik heb laten stopzetten?
Op de site van mijn energieleverancier staat dat ik nu zelf de meterstanden elke maand moet doorgeven, dat zou ook logisch zijn, en dat miss wat ik wil, om de simpele reden dat er toch niks van klopt wat betreft hun vooruitkijker.

Wat moet een mens tegenwoordig voor handelingen verrichten om zeker te zijn dat de netbeheerder niks meer ziet?

Alex van Kampen
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Let op! De slimme meter heeft meerdere poorten waarmee de netbeheerder met de meter kan communiceren. Deze poorten zitten achter de verzegelde klemmendeksel verborgen. Alleen de P1-poort is toegankelijk en bedoeld voor de klant. Ook al is de automatische uitlezing stop gezet dan kan de netbeheerder dingen uitlezen om de meter te controleren op foutmeldingen.

Als je wilt dat de netbeheerder niets kan zien dan moet je niets verbruiken.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Hebt U iets te verbergen omdat U dat automatisch uitlezen wilt stopzetten?? Een andere reden kan ik niet bedenken.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

Alex van Kampen schreef:
18 nov 2022 00:38
Als je wilt dat de netbeheerder niets kan zien dan moet je niets verbruiken.
Dan ziet de netbeheerder dat je niets gebruik.
Dat is wezenlijk anders dan niets zien

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

Heb je gezegd dat ze moeten stoppen met uitlezen of heb je de meter administratief uit laten zetten?

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door Cro »

Volgens mij moet je, als je een 3de partij toegang hebt gegeven, deze toegang tot de data ook apart ontnemen, via hun eigen opzeg procedure. Check dit dus ook even bij Enelogic.

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door hoopke »

peter17111962 schreef:
18 nov 2022 07:42
Hebt U iets te verbergen omdat U dat automatisch uitlezen wilt stopzetten?? Een andere reden kan ik niet bedenken.
Nee maar heb er een hekel aan als er geld in rekening wordt gebracht bij mij, maar ook bij u en alle anderen voor het laten langskomen van een meteropnemer eens in de 3 jaar.
Met de komst van de slimme meter komt er nooit meer iemand langs, maar je blijft er wel voor betalen, allemaal maar centen, maar het ging mij om het principe, als er niemand meer langs komt, dan wil ik ook niet dat ik er voor betaal.

Maar afgezien van dat, als ik niet wil dat de slimme meter wordt uitgelezen, ze dit op hun site zeggen dat ze daar eerst toestemming voor moeten hebben en dan achteraf blijkt dat ze het toch doen en kunnen vind ik niet correct!

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door de auditu »

hoopke schreef:
18 nov 2022 09:07
Met de komst van de slimme meter komt er nooit meer iemand langs, maar je blijft er wel voor betalen
Hoe weet u dat?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

hoopke schreef:
18 nov 2022 09:07
peter17111962 schreef:
18 nov 2022 07:42
Hebt U iets te verbergen omdat U dat automatisch uitlezen wilt stopzetten?? Een andere reden kan ik niet bedenken.
Nee maar heb er een hekel aan als er geld in rekening wordt gebracht bij mij, maar ook bij u en alle anderen voor het laten langskomen van een meteropnemer eens in de 3 jaar.
... dat is toch juist een reden om digitaal uit te laten lezen...?
hoopke schreef:
18 nov 2022 09:07
Met de komst van de slimme meter komt er nooit meer iemand langs, maar je blijft er wel voor betalen, allemaal maar centen, maar het ging mij om het principe, als er niemand meer langs komt, dan wil ik ook niet dat ik er voor betaal.
Licht eens toe wat er dan precies in rekening wordt gebracht en waarvoor?

Los daarvan is je actie niet bepaald logisch. Je gaat bewust terug naar een situatie met hogere kosten, meer belasting vcoor jezelf en de leverancier en een grote foutkans. Vaag.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door Cro »

Haal je ook niet wat zaken door elkaar? De netbeheerder blijft altijd toegang houden tot de data, die managen immers het apparaat.

De energie leverancier en 3de partijen kan je wel toegang geven en deze ook weer uit laten zetten.

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door PGros »

De netbeheerder moet je ook toestemming geven. Buiten de toestemming om de meterstanden op te nemen lezen ze wel de meter eens per zoveel dagen uit om de werking te controleren. Maar zonder toestemming houden ze niet verder de meterstanden bij en wordt er dus ook niets doorgegeven aan een derde partij.

Groeneappel
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2022 13:19

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door Groeneappel »

Heeft u de netbeheerder al gebeld?

Alex van Kampen
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Hoopke,

Zoals ik al eerder zei is de P1-poort er voor de klant. En als je de automatisch uitlezing stopzet dan haalt de netbeheerder misschien nog wel wat uit de meter maar maakt deze gegevens niet beschikbaar voor de leverancier en sowieso gaat dat via een andere poort. De P1-poort is beschikbaar voor wat je erop aansluit. In Jouw geval een apparaat waarmee Enelogic toegang tot jouw meter verschaft.

Een P1-poort geeft meer data dan alleen meterstanden. Leveranciers hebben geen directe toegang tot de meter. De netbeheerder leest data uit en zet die op een server en geven de leverancier toegang tot die server en zo "lezen" zij de meter uit terwijl dit feitelijk niet zo is, vandaar de spraakverwarringen.

PS. Hoopke, Enerlogic doet hetzelfde als de netbeheerder. Zij lezen de meter uit en zetten dat online en jij krijgt dan toegang tot die gegevens.

Wie kan zeggen dat Enelogic die gegevens niet beschikbaar stelt aan 3de. Het is een bedrijf en moet ook geld verdienen.

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door PGros »

Alex van Kampen schreef:
18 nov 2022 18:11
De P1-poort is beschikbaar voor wat je erop aansluit. In Jouw geval een apparaat waarmee Enelogic toegang tot jouw meter verschaft.
Ik heb niet het idee dat er iets op P1 is aangesloten. Als TS dat heeft dan zou hij ook niet vreemd vinden dat hij nog iets zag in de app.

Alex van Kampen
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Hallo PGros,

Ik wacht wel op TS die zegt of er wel of niet iets op de P1-poort is aangesloten maar dat moet wel want Enerlogic krijgt anders geen toegang tot de meter.

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door hoopke »

Alex van Kampen schreef:
18 nov 2022 18:39
Hallo PGros,

Ik wacht wel op TS die zegt of er wel of niet iets op de P1-poort is aangesloten maar dat moet wel want Enerlogic krijgt anders geen toegang tot de meter.
Het enige wat ik onlangs daar in gestopt heb is een soort Dongel waarmee ik met de app Energy zelf mijn verbruik kan monitoren, maar dat staat helemaal los van de rest lijkt me

Enelogic is gratis, je moet dan je meternummer doorgeven en dan kunnen zij het uitlezen dacht ik.

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door hoopke »

Dit topic kan gesloten worden, heb inmiddels de goede antwoorden voorbij zien komen

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door alfatrion »

hoopke schreef:
19 nov 2022 12:29
Enelogic is gratis, je moet dan je meternummer doorgeven en dan kunnen zij het uitlezen dacht ik.
Klopt. Je kan ook een apparaat van hun aan de P1 poort hangen en dan zie je je verbruik live.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door de auditu »

hoopke schreef:
19 nov 2022 12:29
Enelogic is gratis, je moet dan je meternummer doorgeven en dan kunnen zij het uitlezen dacht ik.
U vertrouwt de netbeheerder niet, maar een derde partij als Enelogic wel?

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: stopzetten uitlezen slimme meter

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Laat de slimme digitale meter vervangen door een zuiverder analoge meter, Geef 1 of 4 maal per jaar de standen door. Er is jurisprudentie, dat de digitale meter niet goed aan wijst. Heb al meerdere malen aangegeven wat de oorzaak is. De mensen die ik geholpen heb is de mond gesnoerd.

Ook de wetenschappers die er melding van hebben gedaan, durven er niet meer over te praten. Dan stopt de subsidie.

Vraag maar gewoon een analoge meter aan. Zie wat er gebeurd, Bij problemen ,meld het op deze site. Neem een test opname van een wasbeurt. Zet alle andere verbruikers af. Ook de stand-by apparatuur.b.v. klok ; tv ;.telefoon ; koel en vries apparatuur. Die kunnen wel een paar uur afstaan.

Doe dezelfde test weer als u een analoge meter hebt ontvangen. Let op; dat is met de draaischijf. U zult minder verbruik meten. En de kans op inbrekers bij afwezigheid , is kleiner.

Vr. groet en succes Henk

Plaats reactie