Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Fleur2212
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2023 07:47

Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Fleur2212 »

Bij mijn ouders is het verbruik de afgelopen maanden vertienvoudigd, in januari 2900 kWh. Wij zijn hier pas laat achtergekomen omdat mijn moeder ziek is en we andere focus hadden. De stroom lekte weg via een kabel in de tuin. Energie maatschappij energie direct wil meedenken over een regeling maar geeft niet aan wat, netbeheerder doet niks. Kunnen we dit nog corrigeren voordat we duizenden euro’s moeten bijbetalen ?

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door 16again »

Regeling zal niet meer inhouden dan gespreide betaling. Dit is naast zuur eigen verantwoording op eigen kosten.

Mogelijk aanknopingspunt: Afhankelijk van de storing in de tuin had de aardlek er uit moeten vliegen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat zou u willen corrigeren? De stroom is afgenomen en is na de meter op privé grond weggelekt. Wie anders dan de woningeigenaar/gebruiker is daarvoor verantwoordelijk?

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door cherokee »

Mag ik het even niet begrijpen? Als er een lek in de kabel buiten zit, dan is dat toch vóór de meter?
Ik zal wel wat missen , maar leg het me toch maar even uit.
Of gaat het om een eigen verlengsnoer wat in de tuin lag? In dat geval is de stroom gewoon afgenomen en ben je de pineut. En ook niet echt handig bezig geweest.

Morgan le Fay
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik snap hier ook weinig van. Stroom lekt niet weg(water wel),klinkt eerder al een illegale groentetuin bij de buren. :mrgreen:

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door 16again »

cherokee schreef:
20 apr 2023 10:25
Mag ik het even niet begrijpen? Als er een lek in de kabel buiten zit, dan is dat toch vóór de meter?
de terrasverlichting, het snoer naar de schuur etc zitten natuurlijk achter de meter

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Hoe lukt het iemand om 2500 kWh in een maand te laten weglekken? Stroom lekt niet weg bij een kapotte kabel onder de grond.
Lijkt inderdaad meer op illegale afname.
Hoe dan ook, de kosten zijn voor degene die het contract op naam heeft staan, niet voor de leverancier, niet voor de netbeheerder en ook niet voor de gemeenschap.

rwolters
Berichten: 1545
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door rwolters »

16again schreef:
20 apr 2023 10:00
Regeling zal niet meer inhouden dan gespreide betaling. Dit is naast zuur eigen verantwoording op eigen kosten.

Mogelijk aanknopingspunt: Afhankelijk van de storing in de tuin had de aardlek er uit moeten vliegen.
Mits die groep achter de aardlekschakelaar zit. En de aardlekschakelaar is niet de verantwoordelijkheid van de energieleverancier.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door 16again »

J. Deltoer schreef:
20 apr 2023 10:51
Hoe lukt het iemand om 2500 kWh in een maand te laten weglekken?
Dat is bijna 3500Watt continu, wat tegen de 16A oplevert.
Mogelijk speelt het al langer
J. Deltoer schreef:
20 apr 2023 10:51
Stroom lekt niet weg bij een kapotte kabel onder de grond.
Ik heb wel eens gezien dat iemand een spriet antenne in de grond stak, en daar netspanning (fase) op zette. Gaf een flinke vonk dus er loopt dan een flinke stroom. En, daar ging het om , de wormen kwamen omhoog.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door de auditu »

Hoe heeft u dat gemeten?

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
20 apr 2023 10:54
En de aardlekschakelaar is niet de verantwoordelijkheid van de energieleverancier.
Klopt. Ook netbeheerder is daar niet verantwoordelijk voor, hooguit een verhuurder.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Alles na de meterkast is verantwoordelijk voor de eigenaar.

Verzorg in ieder geval dat het defect opgelost wordt.

Mogelijk dat er een betalingsregeling komt, zodat hun gespreid kunnen betalen.
(Energie maatschappij is niet verplicht om een betalingsregeling af te sluiten en uiteindelijk moet alles betaald worden).

Indien uw ouders niet eens zijn, neem dan kunnen hun contact opnemen met hun rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl. Bij www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ kunnen hun terecht voor een bindend uitspraak. Nogmaals, ik denk dat hun de rekening moeten betalen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Morgan le Fay schreef:
20 apr 2023 10:29
Ik snap hier ook weinig van. Stroom lekt niet weg(water wel),klinkt eerder al een illegale groentetuin bij de buren. :mrgreen:
Stroom kan wel degelijk weglekken!

Als er in de tuin een verbinding is tussen fase en aarde en een goede aardlekschakelaar ontbreekt, dan gaat er gewoon elektriciteit 'stromen'.

En indien stroom na de meter weglekt, dan zal de contractant daar hoe dan ook voor moeten betalen. Wellicht is er een betalingsregeling mogelijk.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
20 apr 2023 13:58
Daarbij is het stroomverbruik zo dusdanig veel geweest dat er eigenlijk maar twee opties zijn illegaal aftappen als er een buiten stopcontact aanwezig is of een defecte elektra meter. Feit is wel dat het hoge stroomverbruik na de meter is ontstaan en voor rekening voor de ouders gaat komen.
Je geeft terecht 2 opties...en dan sluit je er ineens een uit.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door k2p »

Zoiets zou heel misschien onder je verzekering kunnen vallen. Check even hoe je verzekerd bent.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

k2p schreef:
20 apr 2023 18:30
Zoiets zou heel misschien onder je verzekering kunnen vallen. Check even hoe je verzekerd bent.
Welke verzekering?

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door cherokee »

16again schreef:
20 apr 2023 10:41
cherokee schreef:
20 apr 2023 10:25
Mag ik het even niet begrijpen? Als er een lek in de kabel buiten zit, dan is dat toch vóór de meter?
de terrasverlichting, het snoer naar de schuur etc zitten natuurlijk achter de meter
Ja dat snap ik, maar terrasverlichting gaat dat gebruik niet voor elkaar krijgen, dan fikt het hele snoertje wel op. Hier kon je de Arena bijna mee verlichten.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Fleur2212 schreef:
20 apr 2023 07:52
Bij mijn ouders is het verbruik de afgelopen maanden vertienvoudigd, in januari 2900 kWh. De stroom lekte weg via een kabel in de tuin.
Een normale groep is afgezekerd op 16 ampère. Bij 220 volt zou dat in 31 dagen een verbruik kunnen hebben van 16x220x24x31= 2618 kWh. Lijkt me erg onwaarschijnlijk zonder de zekering te laten springen of de aardlek eruit te knallen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het voltage is overwegend 230 en niet meer 220. En er werd natuurlijk via de andere groep(en) ook verbruikt.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Stroomverbruik bij ouders vertienvoudigd door stroomlek in tuin

Ongelezen bericht door Kokka1 »

TS zegt dat het stroomverbruik vertienvoudigd is. dus normaal 290kwh per maand. 2618+290 is bijna 2900. dus dan blijft het zo dat er een maand lang continue (bijna)16 ampere door die kabel naar de tuin gejaagd werd.

Plaats reactie