LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] teruglevering energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bikkel12345
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2015 21:36

teruglevering energie

Ongelezen bericht door bikkel12345 »

Ik ben klant van Nuon. Ik ben in het bezit van 12 zonnepanelen. Wek stroom op. 2832 kw/u om precies te zijn over afgelopen jaar.(2014/2015)

Ik heb mijn systeem 3 jaar terug netjes aangemeld bij Liander en Nuon. Ieder jaar als ik mijn meterstanden doorgegeven krijg ik een brief. Meterstanden kloppen niet. Bellen, wachten en dan weer niet opgelost. 2 keer bellen wachtrij etc... sorry sorry maandbedrag gewijzigd betaal weer teveel. Maar ja meneer u krijgt het aan het eind van het jaar weer terug hoor.....

Dit jaar wederom. Meterstanden kloppen niet. Bellen. Het wordt geregeld. Jaarafrekening komt en uiteindelijk ontvangen.
Ik moet maar iets van €35,-- betalen voor afname stroom en ontvang 211,-- terug. Dit omdat mijn twee maandelijkse premie 41 euro was over afgelopen jaar. Dus € 211 teveel betaald!!! Echter door de Nuon is op mijn twee maandelijkse premie €95,-- geworden. Dan zou ik dus nog meer teveel gaan betalen.

Weer bellen. De meneer zou alles herstellen naar 41 euro. Lager kon niet volgens hem, wat ik sterk betwijfel, maar hier later meer over. Ik wilde per mail een bevestiging. Kreeg ik een paar dagen later. Alles zou naar € 41,01 worden gezet. Week later toch € 95,- afgeschreven. Ik heb hierover een mail gestuurd naar de Nuon. Afwachten hoe hierop gereageerd wordt. In deze mail ook wat hierna is beschreven.

Tijdens het eerdere telefoongesprek dat alles teruggezet zou worden naar € 41,-- ontstond een discussie met de medewerker van Nuon. Dit over de jaarlijkse heffingskorting die klanten van NUON ontvangen. Ik wil namelijk een lager bedrag betalen. Ik betaal per jaar te veel geld. € 211,-- in totaal. Ik vind het op zich niet erg om iets teveel te betalen. Achteraf 100 euro terugontvangen vind ik genoeg. Ik moet er een jaar op wachten en dan krijg ik het alsnog terug, maar toch ik hou dit liever zelf. Ik wil mijn maandbedrag naar € 22,51 terugzetten. Uitgaande over verbruik 2014 betaal ik € 100,-- teveel. Dat is een redelijke marge mijn inziens.

Dit jaar is de teruggave energiebelasting (heffingskorting) vastgesteld op € 377,28. Dat wordt aan het begin van het jaar vastgesteld. Op de website van Nuon staat over de heffingskorting de navolgende letterlijke tekstweergave:

Teruggave energiebelasting, ook wel heffingskorting
De teruggave energiebelasting geldt alleen voor stroom. U komt hiervoor in aanmerking als iemand op het adres woont of werkt waarvoor u energie aanvraagt. U heeft dan een aansluiting met een verblijfsfunctie. U krijgt dan een teruggave op uw energiebelasting. Dit heet de heffingskorting energiebelasting. Deze korting is € 377,28 per jaar en € 31,44 per maand (inclusief btw). We verrekenen de teruggave energiebelasting maandelijks met uw termijnbedrag. Let op: Deze korting geldt niet voor de heffing ‘opslag duurzame energie’.
(http://www.nuon.nl/energieprijzen/energiebelasting.jsp)

De Nuon medewerkers die ik tot nu toe aan de telefoon krijg verwijzen mij allemaal door naar de netbeheerder Liander. Want zij mogen geen lagere 2 maandelijkse premie rekenen vanwege de netwerkkosten. Maar die worden mijn inziens al gecompenseerd via de heffingskorting. Die wordt volgens de Nuon maandelijks verrekend. Liander zegt dat ik bij de NUON moet zijn.....

Ik snap het niet zo goed meer. Maar al met al begin ik Nuon goed zat te worden. Met name doordat het jaarlijks al fout gaat en de automatische termijn berekening mij nog meer geld gaat kosten. Ondanks alles per mail is bevestigd gaat het gewoonweg weer fout. Ook het verhaal rondom de heffingskorting voelt niet goed. Ik wil gewoon een eerlijke termijnbedrag en niet de spaarpot van Nuon vullen. Ik ben dan wel niet zo'n interessante klant financieel, maar de energiebedrijven willen groen uitstralen, verkopen zonnepanelen en andere energie zuinige dingen. Dan gaan mensen minder gebruiken en dan ga je hier zo mee om. Schandalig.

Ik zal jullie hier op de hoogte houden over de wijze hoe er met “groene leveranciers” wordt omgegaan.

Gesloten