LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.

Wat vindt u hier nu van?

Nederland moet een terugleververgoeding volgens Duits model, e pronto!
13
81%
Bewoners Boxtel e.a. moeten volledige variabele kWh prijs krijgen voor hun kostbare zonnestroom
1
6%
Na Gore, Clinton, Stern rapport zonnestroom afstraffen? Knettergek!
0
Geen stemmen
Tja, voor niets gaat de zon op
1
6%
Ik had er toch al nooit iets mee, met die blauwe dingen
0
Geen stemmen
Zonnestroom? Ik verbruik 7.000 kWh. Ga toch fietsen!
0
Geen stemmen
Ze zoeken het maar uit, daar in Boxtel
1
6%
Altijd al miljeuverwoestende apparaten gevonden...
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 16

dutchlincoln79
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 okt 2007 12:34

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door dutchlincoln79 »

wel, het is een puntdak, woning ca 6 meter breed, 11 meter diep, dus dak is ongeveer 6x 6 a 7 meter maal 2 denk ik, minus een dakraam, rookkanaal enzo
ik ga uit van pak hem beet 60 vierkante meter. (moet het nog nameten)
Bij onze oosterburen zie ik zuivere paneelprijzen vanaf ca 3 euro per W/p Dat vind ik erg aardig. Komt alleen nog een inverter (of 2) bij..

Wat de terugleververgoeding betreft: daar heb ik juist NU vragen over, ik dacht dat dit in de toekomst alleen maar zou verbetern..? (onder het mom: ze moeten wel, zie belgie, duitsland, frankrijk, etc.etc.)

Feitelijk wilde ik wachten tot er meer zekerheid is, en tot die tijd een expiriment uitvoeren met een windmolen. (weet iemand wat daar de regelgeving voor is; een eigen molentje in je achtertuin, bewoonde omgeving?)

Ik zou de --werkelijke-- opbrengsten van een paneel per (opgegeven) W/p wel eens willen weten eerlijk gezegd.

Ook zit ik aan gebruikte panelen te denken, ivm prijs/prestatie.

Verder ben ik electrotechniek-freak, en heb dus interesse in alles wat ermee te maken heeft.

Thnx. voor de interesse.

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door Trapito »

ik ga uit van pak hem beet 60 vierkante meter. (moet het nog nameten)
Zo precies hoeft het niet maar een flink dak is een behoorlijke investering waar je best even over mag nadenken.
Verder is het rendement nogal afhankelijk van de positie van het dak. Op het zuiden zou wel wenselijk zijn en ook de hoek van het dak en vanzelf schaduw veroorzakende obstakels in de nabije omgeving.

Woon je toevallig in het verzorgingsgebied van NUON?
Ik las laatst in de krant dat ze weer gaan starten met een actie nu de overheid weer een subsidie potje beschikbaar gaan stellen.

Vier jaar geleden heb ik meegedaan. 4 paneeltjes voor 230 euro.
Das niet veel maar duurt toch nog heel lang voor dat geld terug is verdiend. Nu doe ik het voor de lol dus het terugverdienen is voor mij niet zo'n hoofdzaak. Mijn platen liggen op zzw. Opbrengst tussen 29 sep 2006 t/m 1 okt 2007 321,9 kWh.
Periode daarvoor 329.8 en daarvoor 324.6 kWh voor als je het leuk vindt om te weten.

dutchlincoln79
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 okt 2007 12:34

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door dutchlincoln79 »

Ik vind het absoluut leuk om te weten!!

bij mijn weten staat 1 deel van het dak op het zuiden.

Ik zit inderdaad in het verzorgingsgebied van Nuon. Tegen zoetermeer aan. Wat weet jij al van die subsidies dan? Waar kan ik al wat info vinden en eventueel dingen op/navragen?
Alvast dank.

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door Trapito »

Begin deze maand las ik in de Telegraaf een summier stukje over de zonnepanelen actie van NUON.
Details wilde men toen uit concurrentie overweging niet zeggen.

Stilletjes dacht ik: Ik wil er nog wel vier paneeltjes bij hebben voor 230 euro. :lol:

Hier is een soortgelijk artikel:
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=1265

De vorige actie van NUON was puik!
Complete set. Houten balken, schroeven, kabel, slof met stopcontacten noem maar op. Uitstekende installatiehandleiding. Ik heb er nog geen schroefje bij hoeven te kopen. Ben er een morgen mee bezig geweest om op dak te krijgen. In m'n uppie! Ik doe beslist nog een keer mee als dat kan.

dutchlincoln79
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 okt 2007 12:34

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door dutchlincoln79 »

wel, ik moet toegeven: 230 euro voor 15% van m'n verbruik?
Dan wil ik wel 10 setjes hebben!!
Dan is het interessant om het dak "vol" te leggen!
ben benieuwd waar ze mee op de proppen komen. Zal best wel tegenvallen vrees ik...

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door Trapito »

Dan wil ik wel 10 setjes hebben!!
:lol:
Dat gaat zo niet werken denk ik.
De vorige actie was 1 set van 4 panelen per huishouden.
En er waren nogal wat voorwaarden waaraan moest worden voldaan.
Je krijgt niet maar zo geld uit Den Haag.

Verder is het niet de bedoeling dat het een succes gaat worden (denk ik) want ook met de energierekening wordt nogal wat belasting geheven.
Die centen hebben ze hard nodig want ze kunnen nu al niet rond komen.

dutchlincoln79
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 okt 2007 12:34

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door dutchlincoln79 »

Ik ken uiteraard de details nog niet, maar zou het dan geen optie zijn om een stuk of 5 buren een dergelijke set voor me te laten bestellen, en hen de kosten te vegoeden? ?

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door Trapito »

Met die gedachte heb ik ook gelopen maar zo simpel gaat het niet.
Hoe de regeling gaat worden weten we natuurlijk nog niet maar ik vermoed dat die in grote lijnen wel het zelfde zal zijn aan de vorige actie.

Om dan de subsidies te krijgen moeten er aan nogal wat voorwaarden worden voldaan. Zo moest je bij de vorige actie een EPA laten uitvoeren.
Er komt dan iemand bij je thuis kijken en stelt een rapport op.
Daar zijn kosten aan verbonden die je later weer terug krijgt.
In dat rapport staat ook of je voor de energiepremie in aanmerking komt.

Vermoedelijk heeft de overheid al rekening gehouden met zulke slimme burgers. Nadat de installatie is afgeleverd kan er een controle worden uitgevoerd of de installatie is uitgevoerd conform de aanvraag.
Dat wordt lastig als de platen elders op dak liggen.

Ik moet nog even een correctie maken op een vorige reactie van mijzelf.
Ik heb vier zonnepanelen en die hebben 260 euro gekost.
Niet zoals ik eerder schreef 230 euro.

Verder vermoed ik dat je slechts één maal aanspraak kan maken op de subsidie. Ik heb deze dus al eens ontvangen en als ik aan een nieuwe actie mee ga doen wordt dat dus zonder de steun van de overheid denk ik.
Volgens mij weet Polderboy dat wel.

dutchlincoln79
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 okt 2007 12:34

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door dutchlincoln79 »

Ik weet niet wat EPA inhoudt, maar er komt hier bij mij niemand binnen, subsidie of niet... :x

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door Trapito »

@Polderboy
Die EPA meersubsidie kun je op je buik schrijven.
Daar was ik al bang voor.
Eenmalig aanspraak "kunnen" maken op subsidie zal neem ik aan geen sprake van zijn.
Met subsidies gaat het vaak zo dat die eenmalig worden verstrekt voor een zelfde actie. Stel je hebt subsidie gekregen voor dubbel glas dan krijg je dat doorgaans niet nog een keer als je glas plaatst met een nog hogere isolatiewaarde.
Maar ja.., zeg nooit, nooit.

@dutchlincoln79
EPA staat voor Energie Prestatie Advies. Kosten daarvan in 2003 waren 225 euro. 200 euro van deze kosten werden vergoed ook als er geen maatregelen uit het advies werden uitgevoerd.

Ik heb de gegevens uit 2003 er nog even bij gezocht.
Om je geen verkeerd beeld te geven even dit:
In 2003 is er een EPR (Energie Premie Regeling) -subsidie verstrekt van 1540 euro. Met een EPA kreeg je nog 10% = 154 euro extra.
In de documentatie van toen kan ik niets vinden dat de EPR een percentage is van de investering in de zonnepanelen.
Volgens mij is het dus zo dat of je nu 4 of 40 platen koopt de subsidie een vast bedrag is. In 2003 dus 1540 euro.
Zo kwam de set van 4 platen dus op 260 euro.

Wat betreft die extra korting van 10% bij een EPA nog even dit.
Dit gold niet voor woningen waarvan de bouwvergunning was afgegeven na 1 januari 1998. Ik vermoed dat bij woningen na 1 januari 1998 al een soort energiesubsidie is verstrekt en dan is het over. Ook al heeft iemand anders de premie opgestreken. Bv. de bouwonderneming, projectontwikkelaar noem maar op.

Ga je nog steeds je dak vol leggen?

Gesloten