LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.

Wat vindt u hier nu van?

Nederland moet een terugleververgoeding volgens Duits model, e pronto!
13
81%
Bewoners Boxtel e.a. moeten volledige variabele kWh prijs krijgen voor hun kostbare zonnestroom
1
6%
Na Gore, Clinton, Stern rapport zonnestroom afstraffen? Knettergek!
0
Geen stemmen
Tja, voor niets gaat de zon op
1
6%
Ik had er toch al nooit iets mee, met die blauwe dingen
0
Geen stemmen
Zonnestroom? Ik verbruik 7.000 kWh. Ga toch fietsen!
0
Geen stemmen
Ze zoeken het maar uit, daar in Boxtel
1
6%
Altijd al miljeuverwoestende apparaten gevonden...
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 16

Jan Zonnebrand
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2006 11:19

© (-: Stroomfeiten ;-)

Ongelezen bericht door Jan Zonnebrand »

Niet alleen de TROS maar ook de EO is weer helemaal van god los. Op teletekst verschijnt 8-1-2007 de aankondiging over de concurrentie tussen de, inmiddels 4, weerprofeten bij de domroep. Dat zal bij iedereen inmiddels wel bekend zijn. Het weer, een groot commercieel succes. Je moet toch weten met welke modieuze kleding je in de file moet gaan staan.

Maar ook wat voor weer de olietankers uit de Perzische golf tegenkomen in hun tocht naar de onmisbare verslaving.

Bij de EO is Harry Otten van Meteo Consult aangeschoven en ook Otten weet al heel goed hoe het kijkbuisvolk dom gehouden moet worden.

De bekende stroomonzin. Otten, toch uitgenodigd voor het weer blijkt ook een uitgesproken mening over het opwekken van energie te hebben. Kreten als waterstof, zonnecentrales in Afrika en zelfs kernergie slingert hij ongevraagd de ether in. Hoe dit allemaal opgewekt moet worden zal hem worst zijn. En de EO, ook niet gehinderd door enige kennis, is allang blij dat er tenminste geluid op de radio is.
------------------------------------------------------------
De stroomfeiten nog maar eens verklaard:

Stroom wordt in Nederland voornamelijk opgewekt in grote gas-, olie- of kolengestookte centrales. Het rendement hiervan is in de centrale zelf zo'n 40%. De overige 60% gaat gewoon de plomp in. Koelwater. Vandaar dat er in hete zomers problemen ontstaan.

Er verdwijnen nog wat procenten in kabels en transformatoren en uiteindelijk verschijnt zo'n 35% in het stopcontact, dat vaak voor verwarming gebruikt wordt. Totaal rendement 27%!

In een gemiddeld huishouden dat nauwelijks nadenkt over energie, miljeu en broeikasseffekt is het aandeel stroom niet meer dan 25%. De rest van de energierekening is gas voor verwarming. Er wordt veel stroom gebruikt voor verwarming van het water in de wasmachine, afwasmachines, magnetrons en zelfs de oven in een doodgewoon fornuis is bijna uitsluitend elektrisch. Dat kan dus wel wat minder.

Veel wasmachines en afwasmachines kunnen gewoon met warm water gevuld worden, de meeste energie, minimaal zo'n 2 KW, gaat op aan warmte. deze warmte kan in de zomer door een zonneboiler geleverd worden.

Maar het kan met nog meer rendement:

Warmte-krachtkoppeling. Het koelwater dat in een conventionele- en kerncentrale de plomp in gaat, kan gebruikt worden voor verwarming van woningen, scholen, bedrijven gebruikt worden. Dat kan op 2 manieren:

In steden wordt dit al gedaan middels een netwerk van leidingen tussen opwekker en gebouwen.

Maar het kan ook simpeler: Sinds enige jaren ontwikkelen voornamelijk de Duitstalige landen het 'Blockheizkraftwerk'. Een kleine verbrandingsmotor, stoommachine of stirlingmotor drijft een generator aan en het koelwater wordt gebruikt voor verwarming van gebouwen. Er kan zelfs mee gekoeld worden, zoals in Berlijn bij de rijksdag gedaan gaat worden.

http://www.infonet-verlag.de/download/musterseite.pdf

Wordt stroom opgewekt met een stoommachine of stirlingmotor kunnen ALLE brandstoffen gebnruikt worden omdat de verbranding uitwendig is. Vele 'Blockheizkraftwerke' of kort microwkk's worden gestookt met 'pellets'.

http://www.jenni.ch/html/news.htm

Let op GEEN 'Pallets', die zijn bekend in de transportsektor. 'Pellets' zijn korreltjes afkomstig uit de hout verwerkende industrie. Doodgewoon zaagsel van bomen die overal groeien. CO2-neutraal.

De warmte voor verwarming, de stroom voor verlichting, motoren, elektronika.

De PV-panelen, rendement 15%, zijn alleen interessant waar aansluiting op het net te duur is. De stroom uit de Sahara is per defenitie onbetrouwbaar en peperduur.

Ook in zee bevinden zich weinig bedrijven die stroom van windturbines gebruiken. Onbetrouwbaar dus.

Kernergie behoeft geen nadere verklaring, uranium is over 30 jaar OP! Kweekreaktoren, voor het geval daar iemand mee komt, kunnen in een onstabiele fase terecht komen en dan volgt er een lichtflits met de bekende gevolgen.
------------------------------------------------------------
Maar geen EO of Harry Otten die zich daar druk om maken. Hoofdzaak, het volk dom en afhankelijk houden. In mijn huishouden is het aandeel stroom slechts 15%, voornamelijk voor TV, licht, koeling en de CV-pomp.

Jan Zonnebrand
-------------------S-P-R-E-U-K---------------------
De geschiedenis leert ons dat we van de geschiedenis niks geleerd hebben.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door kiz »

“Voor de zomer een regeling” werd er gesuggereerd aan het eind van het korte item.
enigszins offtopic, is die warmtewet nou al rond (wordt "pas" een jaar of 3 over gesteggeld)? Polderboy jij als fanatiek SV'er, weet jij meer?

quittespeler
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 okt 2006 23:17

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door quittespeler »

:twisted: De hele regeling is nog meer bizar dan men bij de TROS voorstelt. Zodra je boven de 3000 kWh duurzame zonnestroom teruglevert betaal je ook nog eens transportkosten over die 3000 kWh. Deze mensen worden dus driedubbel gepakt voor hun milieuvriendelijke gedrag: 1. ze hebben dik geinvesteerd en betalen daar rente over, 2. ze krijgen 4,8 cent/kWh in plaats van 21 tot 24 cent (afhankelijk van de soort stroom/tarief die ze inkopen), en ze betalen als klap op de vuurpijl transport voor de stroom die ze terugleveren. Die stroom wordt onmiddellijk aan de overbuurman verkocht. Buurman betaalt ook transportkosten! :idea: Wat ze ook mogen zeggen in hun alleraardigste TV-reclames: energiebedrijven geven er geen enkele blijk van daadwerkelijk sympathiek te staan tegenover terugleveranciers. Als je het mij vraagt vinden ze kleine terugleveranciers maar hinderlijke luizen in hun comfortabele pels. En over de ministers die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt (Brinkhorst, Wijn): bah. :evil:

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door Sjors_B »

1 ding viel mij op in de uitzending en dat was die mevrouw die zei: als de zon ging schijnen deze zomer ging onmiddelijk de wasdroger aan.
Kijk een beter milieu begint bij jezelf, en als je zo energie bewust bent hang je de was gewoon buiten in de zon op. Ies helemaal gratis voor niks.

waard4
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2007 21:00

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door waard4 »

Goedenavond,

Zo'n 6 jaar geleden hebben wij ons huis gekocht met zonnepanelen op het dak. Bij het koopcontract van het huis zat automatisch een contract met Eneco. Dit contract hield in dat wij voor 10 jaar met hen in zee zouden gaan wat betreft de energie(terug)levering.
Wij leveren per jaar gemiddeld 2200 Kwh terug aan Eneco.
In het contract is een gemiddeld bedrag van 6,8 cent per Kwh afgesproken. Dat staat voor 10 jaar vast.
Mijn verbazing was groot toen ik maandag bedragen van 21 cent per Kwh hoorde.

Ik begrijp uit jullie berichten dat een aantal van jullie (vooral Polderboy?) er best wat verstand van heeft.
Mag ik dan ook zo vrij zijn te vragen of iemand weet of wij ook onder die nieuwe regel vallen? Of denken jullie dat het voor ons een gelopen race is vanwege het contract?
Bij een eerste contact met Eneco kreeg ik geen hoogte.

Alvast hartelijk dank voor een eventuele reactie.

Waard4

Zonnepaneel
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2007 10:08

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door Zonnepaneel »

Bericht voor Tros en het 2e kamerlid wat in de uitzending was.
SVP doorzenden naar dit 2e kamerlid.

Het probleem kan heel eenvoudig worden opgelost door de energieleveranciers te VERPLICHTEN weer (net als de oudere meters) terugLOOP meters te plaatsen. Dus GEEN teruglevermeters!!! Dan loopt de meter bij levering aan het net gewoon terug. Voordelen>>>> Geen idiote administratie over geleverd en teruggeleverd. Geen of nauwelijks regelgeving nodig. In de winter GEBRUIK je toch meestal stroom door ontbereken van de zon. Dus over het algemeen zal er altijd stroom afgenomen worden. Geen gezeur over 3000kwh of meer.
Blijkt bij jaarafrekening dat er terug is geleverd dit gewoon verrekenen met zelfde prijs als er betaald moet worden. (of meer:-)) DUS dit wél INCLUSIEF BTW.

Simpel he????

waard4
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2007 21:00

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door waard4 »

Hoi, Wat een boel vragen zeg.
Ik ga zo snel mogelijk op zoek naar het contract. Wij hebben voor de Eneco geen apart contract getekent, het is opgenomen in het koopcontract van het huis.
De huizen zijn nieuwbouw. De pv-panelen zijn een soort subsidie. Die hebben we (als het ware) gratis gekregen van de gemeente. volgens mij ligt er zo'n 28 m2 op het dak. Toendertijd voor ongeveer 40.000 gulden.
We hebben 2 meters. Een voor de afgenomen elektriciteit en 1 voor de terugeleverde elektriciteit.
Op de omvormer kunnen we zien hoeveel er is opgewekt. Dus een rekensommetje (teruglevermeter - omvormer) leert ons hoeveel we zelf gebruiken.

Helaas moet ik nu naar een vergadering, ik probeer morgenmiddag de nodige papieren tevoorschijn te toveren en naar je op te sturen.

Met vriendelijke groet en dank voor je interesse.

Waard4

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik heb aandachtig kennis genomen van het vorenstaande en vraag me één ding serieus af. Hoezo terugleveren? Waarom gebruikt men de energie niet in de eerste instantie zelf?

Energie is een onzichtbaar product wat wij verrijken door verbranding van fossile delfstoffen in de vorm van aard-olie/gas of steenkool.
Verder kennen we de elektrochemische energie zoals die van de batterij.
In alle voor komende gevallen is er sprake van grondstofvernietiging.
Waar moedertje natuur miljarden jaren over heeft gegaan om het te maken tot wat wij aantreffen moet ineens door ons in no time omgezet worden in energie.

Ik voorspel dat men over duizend jaren het energietijdperk als geschiedenis schrijft en weer net als in de oertijd terug naar een uiterst primitieve levensvorm terug is.
Holen en hutten als woning, zelf jouw potje koken op een middels vuursteen verkregen vlammetje, zelf vis vangen met een speer of een profisorisch geprepareerd vis net.
Geloof ik daarin? Ik kan me helaas geen ander denkbeeld scheppen wat de reëliteit bij benadering kan evenaren.
In de toekomst zullen de thans welvarende landen toegeschreven zijn aan de derdewereldlanden.
Vele oorlogen zullen volgen omdat voorheen ook reeds vele oorlogen elkaar opvolgden. Dat zal altijd zo zijn en blijven.

Uch.... Ik heb gesproken.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik wil hierop niet als zodanig formeel reageren, dat was meer als grap bedoeld.

Terzake.

Wat kosten zonnepanelen, de installatie daarvan en wat is de duurzaamheid daarvan alsmede wat leveren deze in verhouding tot het baten/kosten-plaatje aan winst op? Negatief dus! het kost veel meer dan het oplevert! Waar hebben wij het dan nog over? Wij hebben die trajecten jaren geleden afgesloten om deze reden!

Wat ons wel zeer nuttig dan wel zinvol is gebleken is het opslaan van zonnewarmte ten einde deze tijdens koude maanden te kunnen aanspreken.

Transformatoren.
Ik las eerder in dit topic over het verlies van maar liefst 65%!!
Zo zo en van waar die wijsheid?
Leg eens uit?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door puma73 »

Misschien de wijsheid die jij tekort komt chanmaster?

Toch niet zo goed opgelet in de klas?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Och Puma, ik maak aan jullie soort geen woord vuil.
Ik bezoek dit forum om mensen van dienst te zijn en niet om mij bezig te houden met persoontjes die persoontjes niet uit kunnen staan die dagelijks met dit bijltje kappen. Ik denk dat ik mij net zo opstel als de medewerker. Geen antwoord geven aan jou of soortgelijke individuen.
Sorry Puma aan jou soort is alle moeite verschoten kruit met losser flodders.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste polderboy.

Ik moest eerst de tekst lezen om te vernemen waar dit ook weer om gaat, excuses hiervoor, te druk met andere belangen en zaken.

Natuurlijk is zonne-energie een goed alternatief zoals ook de witte steenkool als vanoudsher bekend, de windenergie niet te verwaarlozen.
Maar op welke wijze moet ik mij teruglevering op het lichtnet voorstellen? Technisch gezien dan? De natuurkundige wetten verklaren dat die optie niet mogelijk is. U kunt niet terug leveren aan het netwerk dus is er duidelijk iets anders aan de hand. U moet weten dat ik op elektrotechnisch gebied deskundig ben. Om op het lichtnet te kunnen terugleveren moet daarbij aan bepaalde voorwaarden worden voldaan en dat zijn de volgende.

a. De frequentie moet gelijk aan die van het netwerk zijn.
b. De spanning moet evenredig zijn.
c. De te leveren stroom moet sterker zijn dan die welke van de centrale aangeleverd wordt.

Een installatie welke aan deze voorwaarden voldoet treft met aan in de windturbines. Daar wordt gesychroniseerd aan het netwerk omdat het netwerk de rotorspanning alsmede frequentie daarvan aanvoert.
Bij zonnecollectoren is dit totaal niet aan de orde en moet er eerste gesynchroniseerd worden. Dit alleen al kost vele malen meer dan de doorsnee collector levert. Met zonnecollectoren levert u geen hoog vermogen.
Dit maakt dat u niet aan het netwerk kunt leveren maar hoogstens aan uzelf.
Wanneer een centrale wegens omstandigheden niet kan voorzien in voldoende energie voor hun verzorgingsgebied dan wordt de benodigde energie op aanvraag aangeleverd door andere centrales in het netwerk.
Eerst vindt er een syncronisatie plaats. De generatoren geven dan op het zelfde moment de zelfde sinus. Dan wordt er opgeschakeld.
De stroomvoorziening wordt nu in feiten voor een deel van het verzorgingsgebied door een andere centrale verzorgd. Zo kan men elkaar ondervangen.
Wat niet kan is onder de zlefde condities minder stroom aan het netwerk leveren omdat het aangeleverde vermogen vele malen hoger is dan wat u kunt bieden. Daarom is de zogenaamde teruglevering slecht toepasselijk voor eigen gebruik. De kosten worden u eerst in rekening gebracht en naderhand een deel daarvan in mindering gebracht.
Zonnecellen leveren gelijkspanning. Er moet eerst omgevormd worden naar 400 V wisselspanning. Het netwerk levert echter vele malen meer stroom dan uw zonnecellen ooit zullen doen dus kunt u aan het netwerk niets leveren. Het netwerk kan alleen aanvullen hetgeen uzelf tekort komt. Dit wordt gerealiseerd op basis van spanningsval. Dus het is volkomen onterecht wanneer u aangeeft terug te leveren.
Ik neem dit soort gebazel nooit serieus omdat ik van oudsher uit het vak ben en regelrecht geconfronteerd ben met deze technieken.
Dat ik die werkzaamheden niet meer mag uitvoeren heeft direct te maken met het feit dat ik een heupprothese heb. Nu ben ik technisch en financieel deskundige voor de sector schuldenpreventie en heb dagelijk met incorrecte afrekeningen alsmede voorschotten van doen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door puma73 »

@chanmaster,

Wie probeer je nu te imponeren? Polderboy of wil jij je eigen hachje redden en je gebrek aan kennis camoufleren?

Polderboy heeft een duidelijke uiteenzetting gegeven hoe e.e.a in zijn werk gaat en jij loopt dan te verkondigen dat het technisch niet mogelijk is omdat jij zogenaamd "experet" bent.
Maar op welke wijze moet ik mij teruglevering op het lichtnet voorstellen? Technisch gezien dan? De natuurkundige wetten verklaren dat die optie niet mogelijk is. U kunt niet terug leveren aan het netwerk dus is er duidelijk iets anders aan de hand. U moet weten dat ik op elektrotechnisch gebied deskundig ben.
polderboy
omdat een omvormer voor zonnestroom een van de beste uitvindingen uit de vorige eeuw is en het mogelijk maakt om duurzame elektriciteit i.p.v. dat in uiterst milieuonvriendelijke batterijen te stoppen, het eventjes op het laagspanningsnet te parkeren waarvan het vrijwel verliesloos weer door de buurman afgenomen kan worden.
Ik stel dit klunzige antwoord van chanmaster op het zelfde niveau als de elektrische "prepaidmeters" die volgens chanmaster niet bestonden terwijl er juist op dat moment een proef liep in Rotterdam.

Sorry chanmaster voor mij ben je nu gewoon definitief als fake en nep ontmaskerd.
Laatst gewijzigd door puma73 op 17 jan 2007 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door puma73 »

chanmaster houdt meer van de term "gissen is missen", het is helaas geen uitspraak van mijzelf, maar gebruikt tegen C. op een ander forum.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door kiz »

Meten is Weten
Gissen is Missen
Goed Meten is Zweten
... Gokken is Dokken

McClan
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 okt 2006 01:28

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door McClan »

nog een voor de energieleveranciers:
niet lullen maar zakkenvullen.

ik begrijp niet dat jullie nog reageren op chanmaster.
Dit figuur heeft dus als expert duidelijk 280000 jaar in de klei gezeten.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door roland48 »

@Polderboy
Ik begrijp inmiddels dat je middenin de energiemarkt zit. Ik zit erover te denken zonnepanelen aan te schaffen, losse op mijn nieuwe platdak. Met een jaarlijks verbruik van 2200 kWh en een teruglevering van max. 3000 kWh zou ik theoretisch financieel interessant 5200 kWh kunnen opwekken. Een 180 pV systeem levert ca. 400 kWh per jaar? Dan zou ik 13 van die panelen kunnen plaatsen, ware het niet dat mijn budget dat niet toelaat, dus over die 3000 grens heb ik niets te vrezen, toch?

Ik heb een oude terugloopmeter. Ben ik verplicht mee te werken aan het plaatsen van een digitale meter met terugtelwer, zelfs als Essent betaalt? Want ik kan natuurlijk weigeren, kwestie van de goede man niet binnenlaten.

En als ik zo vrij mag zijn: iets over de terugverdientijd. Afhankelijk van vele variabelen. Ga ik rekenen met een vaste aanschafprijs (zonder rentederving), opbrengsten die ik weer ergens anders van een site heb (die 400 kWh per 180kV systeem) en een jaarlijks fors stijgende energieprijs, dan kom ik op een terugverdientijd van ca. 20 jaar.

Afgezien van de wenselijkheid van PV-systemen uit mileuoogpunt is die 20 jaar ook nog eens acceptabel.

Maar beste Polderboy: Weet jij toevallig hoeveel energie, liefst in kWh, het kost om een 180 pV zonnepaneel te bouwen? Ofwel: moet ik het echt wel voor het milieu doen, of kost het bv. een slordige 10.000 kWh om een paneel te produceren, waardoor het milieutechnisch weer onwenselijk wordt?

@Chanmaster: stroom zoekt de weg van de minste weerstand. Daar heb je je antwoord op de vraag die niemand meer kent. Zet mijn buurman overdag, als ik niet thuis ben, zijn wasdroger aan, trekt hij een beetje van mijn door de zon opgewekte stroom weg. Want mijn overbuurman krijgt ook een beetje, zo zijn we dan ook wel weer. Terug naar school Chanmaster, basis natuurkunde.

Al lerend doet men.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door roland48 »

Beste collega autodidakt,

Al lerend doet men, daarbij mijn excuses voor de foutjes in de spraakverwarring voor wat betreft het gebruik van de WattPiek-afkorting (pV was in mijn kronkels piekVolt, klok en klepelverhaal, of eigenlijk gewoon de term vergeten terug te lezen).

Het was even schrikken: wat een ENORME hoeveelheid aan informatie en aanverwante nieuwsartikelen staan er op de (jouw?) website. Werkelijk nieuws gierig ga ik dit toch even in blokken knippen en skimmen.

Dit gaat natuurlijk het onderwerp van de 3000 kWh weer voorbij, maar toch: ik begrijp dat ik zelf tot 600 Wp mag plaatsen, maar uit de link naar leveranciers maak ik op dat het raadzaam is een erkend leverancier onder garantie de boel te laten opbouwen. Dan is het de eerste keer mooi meekijken hoe het allemaal werkt.

1 laatste vraag: weet je hoet het zit met de diefstalgevoeligheid, de panelen lijken allemaal los op het dak te staan.

1 allerlaatste vraag: met de Ferrarismeter heb ik sowieso niets van doen met de 3.000 kWh grens, omdat het niet meetbaar is?

dutchlincoln79
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 okt 2007 12:34

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door dutchlincoln79 »

Hier dus even een vraag van een volstrekte nieuweling.
Ik volg reeds enkele maanden de zin en onzin van zonepanelen.
Nu ben ik voornemens om mijn dak vol te leggen, maar heb toch wat vragen.

1)De beruchte 3000Kw:
Wanneer ik nou een eigen gebruik van ca. 2500Kw/jaar heb, moet ik dan 500KW, of 5500KW (negatief, dus minus)terugleveren voor de beruchte grens? Feitelijk is namelijk elke kilowatt teruggeleverd, en verwacht ik dus het 1e antwoord. (is ook het meest onredelijke, en gezien we in nederland wonen dus ook het meest aannemelijke..) Feitelijk zou het dus de 2e optie moeten zijn: wanneer je 3000KW MEER teruglevert dan je eigen gebruik, dan heb je het potje vaseline nodig...



Hierop voortbordurend:
Is het niet mogelijk om op andere wijzen eea te compenseren?
Denk aan electrisch verwarmen, boiler op de dag electrisch bijstoken, inductiekookplaat aanschaffen, etc.etc.

resume:
Wat is nu OP DIT MOMENT de meest verstandige investering in het terugdringen van de maandelijkse energienota?

Alvast dank.

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: Terugleververgoeding zonnestroom - 8 januari 2007

Ongelezen bericht door Trapito »

@dutchlincoln79
Nu ben ik voornemens om mijn dak vol te leggen, maar heb toch wat vragen.
Mag ik je ook wat vragen?
Hoe groot is je dak?
Wat moet je betalen voor de zonnepanelen? (zonder installatiekosten)

Houd er verder rekening mee dat de opbrengst van de zonneenergie voornamelijk ligt tussen eind maart en half september.
Dat zijn net de maanden waarin je zelf de minste energie nodig hebt.
In die maanden wordt het dus fors terugleveren.
Als de terugleververgoeding blijft zoals het nu is dan kan het wel een voordeel opleveren.
Maar.., de politiek is een zeer onbetrouwbare partner.
Wijzigingen in de toekomst kunnen wel eens betekenen dat je je investering nooit meer terug verdient.
Dat hoeft niet erg te zijn als je het doet voor het milieu of het sparen van de aardse bronnen.

Gesloten