LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugverdientijd zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
MarijnHak
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2018 08:08
Contacteer:

Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door MarijnHak »

Hallo allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op de aanschaf van zonnepanelen. Mij valt het volgende op: de berekende besparingen per jaar en daarmee de terugverdientijd. Graag heb ik jullie advies of ik het juist zie of niet.

Ik verbruik op dit moment zo'n 3333kwh per jaar. Via BudgetEnergie hebben wij hier afgelopen jaar €476,40 inclusief belastingen (netbeheer, vaste leveringskosten, ODE) voor betaald. voor het gemak noem ik deze belastingen even de vaste kosten die ik nog steeds heb wanneer ik zonnepanelen laat plaatsen. In totaal zijn deze vaste kosten bij ons €238,22.
Dat maakt mijn variabele deel (mijn daadwerkelijke prijs per kWh wat ik betaal) en het deel waarop ik kan besparen €476,40-€238,22 = €238,18 per jaar. Ik betaal dus een variabel tarief van zo'n €0,071 per kWh dat ik verbruik.

Vraag 1: klopt deze berekening volgens jullie of maak ik ergens een rekenfout?

De offertes voor de zonnepanelen hebben het allemaal over besparingen rond de €500-€566 met een opbrengst van zo'n 2200kwh-2900kwh. Ik begrijp deze besparingen dus niet, omdat je niet kan besparen op de vaste kostendelen.
Een van de aanbieders schetst een opwek van 2980kwh en een besparing van €566,20 in het eerste jaar. Totale kosten aanschaf €4498.
Dus minder energie opwekken dan dat ik nu opwek, €90 meer besparen dan dat ik op dit moment kwijt ben voor 3333kwh. Dit snap ik dus compleet niet.

Vraag 2: kunnen jullie mij wellicht uitleggen hoe dit berekend wordt?

Wat is dan wel mijn besparing? 2980kwh x €0,071 (mijn huidige tarief) = €211,58 per jaar. Terugverdientijd is dan ruwweg 21 jaar..... waarbij de omvormer vaak maar zo'n 10-12 jaar meegaat, dus zal ik deze nogmaals moeten aanschaffen én loopt de opbrengt per zonnepaneel terug. Dus wellicht is de terugverdientijd nog iets langer.

Vraag 3: klopt mijn manier van besparing en terugverdientijd berekenen?

Ik schrok mij wezenloos van deze rekensom en ik hoop dus maar dat ik het mis heb, want ik zie meer en meer panelen geïnstalleerd worden en iedereen adverteert met korte terugverdienperioden. Daarom als afsluiting vraag 4:

Vraag 4: wat zijn jullie ervaringen met zonnepanelen. Merken jullie een groot verschil op de energierekening ?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt toch simpel in uw contract met uw energieleverancier zien wat u per kilowatt betaalt? En als u dan zo’n 3.000 kiliwatt zelf zou opwekken, dus niet afneemt van die leverancier, dan “bespaart” u dat.

stofzuigertje

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn panelen zijn nu gratis maar......

1 waar koop je ze, er zitten flinke prijs verschillen tussen!

2 Zelf plaatsen, dat is binnen 5 jaren terug mogelijk.
Bij vakman voor €60,- per uur en dure firma ben je soms meer dan 12 jaren bezig.

3 Salderen, de 12x250 Watt/Piek betekend dat ik 3000 Kwh moet gebruiken, maar Salderen zal binnenkort stoppen.
Dat betekend dat ik niet overdag dure stroom mag leveren 5 dagen per week en voordelig nacht gebruiken.
De vaatwasser en wasmachine + strijkbout moeten dus dan overdag weer aan.

4 Als je 12 panelen koopt/3000 Wp. zul je eerder terug verdienen dan 6x 1500 Wp... maar als je nieuwe apparaten koopt.....
Ik heb sinds de panelen gekocht op 3000 Kwh verbruik diverse nieuwe apparaten.
Koelkast, Vriezer, Wasmachine en Vaatwasser, de grote gebruikers die minder stroom vreten.
Ook de laptop, de oude 1993 Toshiba had meer stroom nodig dan de Asus die ik nu gebruikte... 2016....
En dan de Glasbak + oude Led TV, ja de nieuwe Led gebruikte minder als helft dus ook daar flinke daling dus houd daar rekening mee omdat
hoewel ik nu 20 cent ontvang straks voor 7 cent mag leveren en zo 13 ct per Kw mis ga lopen!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

stofzuigertje schreef:...maar Salderen zal binnenkort stoppen.
In het regeerakkoord staat dat salderen in 2020 wordt omgevormd tot een 'terugleversubsidieregeling'

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

1. en 2. Nee, dat is niet wat je per extra kWh betaalt of per bespaarde kWh uitspaart. Een groot deel van de belastingen is ook afhankelijk van het aantal kWh en daarnaast is er ook een vaste teruggave die je moet verrekenen. Het meest eenvoudige is om op een vergelijkingssite of de site van je energieleverancier je huidige verbruik en de kosten bij 3000 kWh minder met elkaar te vergelijken. Er zal dan waarschijnlijk uitkomen dat het jaarbedrag ongeveer 600 euro verschilt, dus dat een kWh ongeveer 20 ct kost.

3. Terugverdientijd hangt sterk af van de aannames die je doet. Moet je het geld voor de investering duur lenen of staat het zonder rente op een spaarrekening? En hoe zullen de tarieven zich bijvoorbeeld ontwikkelen? Dus altijd goed nagaan welke aannames er bij de berekeningen zijn gedaan.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door BreejKC »

De laatste informatie die ik heb, van de Vereniging Eigen Huis (VEH), doorgaans zeer goed geïnformeerd, is dat de salderingsregeling t/m 2023 van kracht blijft. Daarna pleit deze VEH ervoor een redelijke regeling daarvoor in de plaats te stellen. Dit alles om te voorkomen dat het zelf opwekken van elektriciteit m.b.v. zonnecollectoren nu al gaat instorten en klimaatdoelstellingen nog moeilijker worden gehaald.

U kunt natuurlijk een potje moeilijke berekeningen erop loslaten, maar u dreigt door al die cijfertjes wel de werkelijkheid uit het oog te verliezen. Feit is hoe meer u zelf bij de aanleg kunt doen, hoe goedkoper de investering is en hoe eerder uw investering is terugverdiend.

Let wel, u verdient niet alleen terug door de terug levering aan het elektriciteitsnet. Uw zonnepaneleninstallatie zit in de meterkast aangesloten aan de "huis" zijde van de woning. Dat wil zeggen dat als u elektriciteit produceert en u heeft tegelijkertijd verbruik hiervan, dat u allereerst uw eigen productie verbruikt. Dat verbruik betaald u dus niet aan uw energieleverancier, alleen betaald u daaraan wat u meer verbruikt als u zelf opwekt. Produceert u meer als u op dat moment verbruikt, dan levert u terug aan het net en is over dat stukje de salderingsregeling van toepassing. In zekere zin verdient u dus op twee manieren aan het zelf opwekken van elektriciteit m.b.v. zonnecollectoren.

Mij was voorspeld dat ik in ca. 6 á 7 jaar ik mijn investering zou terugverdienen. Inmiddels vier energienota's verder met terug levering schat ik dat deze termijn verkort kan worden naar ca. 5 1/2 jaar.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door kokka »

volgens het planbureau voor de leefomgeving verhuizen mensen gemiddeld 1 keer in de 10 jaar. dus tegen de tijd dat de gemiddelde huiseigenaar zijn investering terug verdient heeft gaat hij verhuizen. je koopt de zonnepanelen dan voor je opvolger

MarijnHak
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2018 08:08
Contacteer:

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door MarijnHak »

BreejKC schreef:Let wel, u verdient niet alleen terug door de terug levering aan het elektriciteitsnet. Uw zonnepaneleninstallatie zit in de meterkast aangesloten aan de "huis" zijde van de woning. Dat wil zeggen dat als u elektriciteit produceert en u heeft tegelijkertijd verbruik hiervan, dat u allereerst uw eigen productie verbruikt. Dat verbruik betaald u dus niet aan uw energieleverancier, alleen betaald u daaraan wat u meer verbruikt als u zelf opwekt. Produceert u meer als u op dat moment verbruikt, dan levert u terug aan het net en is over dat stukje de salderingsregeling van toepassing. In zekere zin verdient u dus op twee manieren aan het zelf opwekken van elektriciteit m.b.v. zonnecollectoren.

Mij was voorspeld dat ik in ca. 6 á 7 jaar ik mijn investering zou terugverdienen. Inmiddels vier energienota's verder met terug levering schat ik dat deze termijn verkort kan worden naar ca. 5 1/2 jaar.
Heeft u in deze 4 rekeningen een verlaging gezien op het netbeheertarief? Wellicht is dat een lager tarief wanneer er zonnepanelen geplaatst zijn? Bij onze rekening is dat +/- €0,50 per dag, ruim €192 per jaar. Dit is een vast bedrag per dsg, ongeacht verbruik. Daarom kom ik in mijn rekensom niet uit.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een verlaging van de kosten van de netbeheerder als u zonnepanelen hebt? Bij welke netbeheerder is dat het geval?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door sjohie »

Lady1234 schreef:Een verlaging van de kosten van de netbeheerder als u zonnepanelen hebt? Bij welke netbeheerder is dat het geval?
Misschien iets van transport- en vastrechtkosten? Het eerste is afhankelijk van het aantal kWh wat je afneemt, het 2e is voor het hébben van een aansluiting, en bevat oa een bijdrage voor het in stand houden van het energienet. Dat laatste zal met zonnepanelen niet meer of minder worden, het eerste wel, als je zoals geschetst je opgewekte stroom direct in eigen huis gebruikt, maw vóór je het levert aan het net, en er dus saldering zal plaatsvinden.

Maar goed, terugverdientijd zit ergens tussen de 5½ en 8½ jaar, al naar gelang de positie van de panelen, hoe je eea kan financieren, en hoeveel je bij de installatie zelf kan, dan wel moet laten doen.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Ik heb het even voor je uitgerekend met mijn eigen uitgebreide model:
Stel dat er niets verandert in de huidige salderingsmethode en dat je voor iedere kWh ca 21 cent besparing kunt rekenen, dus incl. de bediscussieerde volledige energiebelasting.
De kosten zijn 4500 euro en de opwekking 2200-2900 kWh;
Bij 2900 kWh zijn de panelen na 7 jaren terug verdiend en na 8 jaren heb je een hoger rendement dat je geld op de bank zou hebben.
Bij 2200 kWh zijn de panelen na 9 jaren terugverdiend maar duurt het 14 jaar voor dat je de bank verslagen hebt.

Omdat de salderingsregeling voor het volle bedrag, waarschijnlijk wel gaat wijzigen en dus omlaag gaat, in ieder geval binnen 14 jaar, betwijfel ik sterk of je de bank (met de langlopende deposito, want je geld ben je bij panelen ook lang kwijt) kunt verslaan.

Bij 2500 kWh en een gemiddelde terugverdienprijs van 15 cent over de periode, duurt het 21 jaar om de bank te verslaan. Als de rente zo laag blijft als nu. Bij een toenemende bankrente wordt verslaan helemaal onmogelijk.
Laatst gewijzigd door Zombiemaster op 06 jan 2018 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door renewouters »

BreejKC schreef:De laatste informatie die ik heb, van de Vereniging Eigen Huis (VEH), doorgaans zeer goed geïnformeerd, is dat de salderingsregeling t/m 2023 van kracht blijft.
Voor dit soort berekeningen moet je nooit uitgaan van overheidsbeleid. We weten hoe onbetrouwbaar dit kan zijn. Er kan volgend jaar zomaar een regering met PVV en FvD zitten die alle alternatieve energiebronnen iets voor de linkse elite vinden en alles wordt afgeschaft. Of er komt een GroenLinks/D66 regering die geld toe geeft als je geen olie gebruikt. Of dat het inkomensafhankelijk wordt als de SP gaat regeren.

Als een business case zonder invloed van overheidsbeleid goed uitpakt, kan het alleen maar meevallen in de praktijk.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Inderdaad de overheid zal populaire regelingen die teveel geld voor de schatkist kosten, altijd aanpakken, verminderen en tenslotte afschaffen. Reken niet op een betrouwbare overheid voor zo'n lange periode.
Trouwens als een regeling juist minder populair is wordt die ook afgeschaft, want dan is het argument dat ze het belastingstelsel willen vereenvoudigen...

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Kost de salderingsregeling de overheid geld? Misschien een klein stukje de BTW dat ze mislopen. Het meeste geld kost het de energieleveranciers en energieproducenten die een stukje van hun omzet missen omdat mensen hun elektrische spanning zelf opwekken.

Eerder dus de VVD en het CDA (lees: VVD lite), de hoeders van de grote bedrijven (lees het grootkapitaal), die dit stukje voordeel van de burger het liefst zo snel mogelijk de nek omdraaien.

Maar goed, daar dachten we maart vorig jaar niet aan toen we diezelfde partijen aan de macht hielpen.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

kokka schreef:volgens het planbureau voor de leefomgeving verhuizen mensen gemiddeld 1 keer in de 10 jaar. dus tegen de tijd dat de gemiddelde huiseigenaar zijn investering terug verdient heeft gaat hij verhuizen. je koopt de zonnepanelen dan voor je opvolger
Maar dan verkoop je wel een energiezuinige woning, met navenant opbrengst verschil

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

BreejKC schreef:De laatste informatie die ik heb, van de Vereniging Eigen Huis (VEH), doorgaans zeer goed geïnformeerd, is dat de salderingsregeling t/m 2023 van kracht blijft.
Ook volgens de Vereniging Eigen Huis is dit 2020 geworden met mogelijk daarna een 'terugleversubsidieregeling'
Zie https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws ... nduidelijk

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door witte angora »

Je maakt inderdaad een denkfout. Je krijgt ieder jaar een korting op de energieheffing. Dat was 373,33 in 2017. Tel dat op bij het bedrag dat je nu betaalt, 476,50, en ga dan maar eens aan het rekenen. Ik denk dat je er dan wel uitkomt. ;)

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Dat bedrag van 373.33 is in het kader van zonnepanelen totaal irrelevant. Dat krijgt iedereen met een stroomaansluiting van een woonhuis. Ook al gebruik je maar 1 kWh per jaar en geen gas. Zo kun je gewoon een negatieve elektriciteitsrekening hebben als je weinig gebruikt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door kokka »

16again schreef:
kokka schreef:volgens het planbureau voor de leefomgeving verhuizen mensen gemiddeld 1 keer in de 10 jaar. dus tegen de tijd dat de gemiddelde huiseigenaar zijn investering terug verdient heeft gaat hij verhuizen. je koopt de zonnepanelen dan voor je opvolger
Maar dan verkoop je wel een energiezuinige woning, met navenant opbrengst verschil
het huis zal ongetwijfeld makkelijker te verkopen zijn. of je voor een huis met 10 jaar oude zonnepanelen veel meer krijgt als een huis zonder deze panelen.. ik durf het niet te zeggen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

Zombiemaster schreef:Ik heb het even voor je uitgerekend met mijn eigen uitgebreide model:
De grootste onzekerheid blijft de ontwikkeling van de energietarieven. Je kunt nog zo'n mooi model maken waarbij je werkt met en zonder saldering, maar als de stroomtarieven halveren of verdubbelen, dan kun je die modellen in de vuilnisbak gooien.

Belangrijke aspecten waar je ook rekening mee moet houden is of je dat geld de komende, pak 'm beet, tien jaar nodig hebt of niet en of je vermogensrendementsheffing moet betalen.

Even heel zwart-wit, tegen de huidige tarieven betekent de terugleververgoeding 20 ct/kWh opbrengst en als je meer produceert dan je verbruikt, dan kun je daar (als je het een beetje uitzoekt) buiten de terugleververgoeding zo'n 10 ct/kWh voor ontvangen. Bij 2200 kWh per jaar betekent dat dus de komende 6 jaar ongeveer 440 euro opbrengst per jaar en daarna ongeveer 220 per jaar. De terugverdientijd ligt dan zo rond de 15 jaar. Best lang, dus. Gelukkig zijn er on systemen met een veel lagere prijs per kWh, waarbij de terugverdientijd ook veel korter is, tot minder dan tien jaar.

Het leuke is dan dat je, als je die panelen eenmaal je terugverdiend, ieder jaar weer een leuke 'winst'maakt, zolang de panelen werken.

Gesloten