LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tussenmeter geplaatst

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Gewoon voor de lol, heb ik vandaag in mijn werkplaats, een Ferrarismeter na de slimme meter geplaatst.
Dit om eens te kijken of er verschil tussen de beide meters zit.
Ik heb bij Conrad deze meter met MID centificaat besteld.

De slimme meter is een : Merk: Landis + Gyr | Type: ZMF120ABdFs2 | Metercode: ZAEX en komt op de lijst voor, van meters die volgens een onderzoek van de Universiteit van Twente, een afwijking zouden kunnen vertonen.

Afbeelding

Certificaat behorend bij de Ferrarismeter.
Afbeelding
GROOT en leesbaar

De sluipverbruikers zijn een vrieskast, een Raspberry Pi, en een harde schijf met trafo.
Op de ene lichtschakelaar zitten 3 TL bakken van 60x60cm, een burolamp(spaarlamp) en een LCD monitor, een radio en een versterker.
Op de andere lichtschakelaar zitten 2 TL balken van 1 meter.
Wat af en toe gebruikt wordt zijn; een pomp om de druk van het regenwater iets te verhogen voor de spoeling van het toilet, wat laders voor accu boormachines, en wat elektrische gereedschap.

Ik heb geen idee wat ik hiervan kan verwachten, maar zodra ik wat meterstanden, heb zal ik dat hier posten.

PS. Ik weet weinig van elektriciteit, dus alle opmerkingen zijn welkom, zowel positief als negatief.
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 07 aug 2017 22:50, 2 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door 16again »

ziet er net uit. (en goedkoper dan ijking aanvragen schat ik zo in)
Met dimmers en ledlampen zou je eigenlijk moeten testen.

Stroom TL balken zal redelijk goed sinusvormig zijn door ingebouwde spoel, en dus geen afwijking veroorzaken.

stofzuigertje

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De open draden zien er netjes uit maar mag niet.

Een afdek plaatje maken en dan mag het.
Liefste pvc buisjes en alle kapjes erop.
vooral de schroeven moeten afgedekt zijn.
de bruine en blauwe draden mogen niet in klik gootje maar zo is bij controle afsluiten wegens.......

Ja, de regels maar werkt wel goed, mits deze meter een keurmerk van IJkwezen zou hebben!

stofzuigertje

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Snuffel heeft gelijk, eerst twijfelde ik maar als je deze boven de schakelaar had gezet met nieuwe niet verlengde draden......
Dan was het veiliger en uit te schakelen zodat je veilig deze meter had kunnen plaatsen, dus 10 cm hoger en de oude draden weer op oude plek....

Maar zie ik het goed, via de linker dubbele naar de 2 enkele schakelaars en dan weer naar boven?????
Vreemd dat het zo gemaakt is.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ik denk dat het met veiligheid van blootliggende draden/contacten wel meevalt. Na het maken van de foto zijn de kappen op de meter en groepenkasten teruggeplaatst. Daarbij ben ik de enige gebruiker van het pand, en de meterkast zit op slot.

Misschien is het niet duidelijk overgekomen, maar deze opstelling is tijdelijk. En de Ferrasismeter wilde ik in serie met de slimmemeter hebben, zonder andere dingen er tussen, ook geen schakelaars.
Dat kroonsteentje heb ik dus helaas nodig. Als ik een hele kabels zou willen gebruiken, moet ik de zegels van Stedin verbreken. Nu kan ik later alles weer gewoon terugplaatsen.
Wel heb ik dat kroonsteentje vervangen door een kroonsteentje die 32 Amp. kan hebben. (volgens de leverancier)
Ook heb ik, voor de zekerheid, bij volle belasting nog een IR-foto gemaakt, en geen hotspots gevonden.

Afbeelding

Ik heb nu 4x de meterstanden opgenomen en het verschil is nog geen 0,5% op 4,5kWh, in het voordeel van de slimme meter. :roll:
Maar dit verschil zou zomaar kunnen komen door het onnauwkeurig aflezen van de Ferrarismeter, dus nog wat vroeg om conclusies te trekken, met zo weing verbruik.

Afbeelding
GROOT

@16again, idd wel een leuk idee om later wat te testen. Heb jij enig idee, wat daarvoor gebruikt zou moeten worden?

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Goed bezig Nono123. Ga zo door. Maar wat gebruik je weinig stroom. Oh het is alleen je werkplaats. Ben zeer benieuwd naar de standen bij een hoger gebruik en inderdaad met led lampen en spaarlampen.

Martin54
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2017 19:38

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door Martin54 »

Dit is een mooie praktijk test, ik ben benieuwd wat dit doet bij een hoge crest factor belasting.

Met 500W aan LED/CFL/gloei lampen achter een 1/4 open DIMMER kun je stroom pieken maken.
Om de relatieve meet fout te verduidelijken zou je zo veel mogelijk schone verbruikers en netfilters moeten afkoppelen.
Een kwalitatief slechte dimmer met weinig of geen ontstoorspoel zal hogere verstoring (di/dt) geven.
Deze test zal geen 500W verbruiken omdat je de dimmer maar 1/4 open zet.

De Rogowski spoel gebaseerde kWh meters geven ook met een zuiver Ohmse belasting en een ¼ open dimmer al +105 en +122 % te veel aan.
Bron: https://storage.googleapis.com/files.di ... apport.pdf
135gr.JPG
(26.44 KiB) 6513 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
¼ aan = ¾ uit x 180°= 135° triggerpunt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door bprosman »

Met 500W aan LED/CFL/gloei lampen achter een 1/4 open DIMMER kun je stroom pieken maken.
500 Watt aan LED lampen , dat is meer een stadion dan een "eensgezinswoning".

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door Jefdus »

Martin54 schreef:Dit is een mooie praktijk test, ik ben benieuwd wat dit doet bij een hoge crest factor belasting.

Met 500W aan LED/CFL/gloei lampen achter een 1/4 open DIMMER kun je stroom pieken maken.
Om de relatieve meet fout te verduidelijken zou je zo veel mogelijk schone verbruikers en netfilters moeten afkoppelen.
Een kwalitatief slechte dimmer met weinig of geen ontstoorspoel zal hogere verstoring (di/dt) geven.
Deze test zal geen 500W verbruiken omdat je de dimmer maar 1/4 open zet.

De Rogowski spoel gebaseerde kWh meters geven ook met een zuiver Ohmse belasting en een ¼ open dimmer al +105 en +122 % te veel aan.
Bron: https://storage.googleapis.com/files.di ... apport.pdf
135gr.JPG
¼ aan = ¾ uit x 180°= 135° triggerpunt.
Allemaal leuk en aardig hoor, maar hoe relevant is het dan allemaal nog? Het is bekend waar de zwakke plekken liggen. Als je die expres zo extreem mogelijk gaat opzoeken, ligt het resultaat natuurlijk al vast en heeft het weinig meer te maken met een praktijk test.

Martin54
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2017 19:38

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door Martin54 »

500 Watt aan LED lampen , dat is meer een stadion dan een "eensgezinswoning".
Er staat niet alleen LED maar ook CFL en GLOEI lampen. Je kan minder testen en langer wachten, maar je kan mogelijk de significantie ten opzichte van andere gebruikers niet goed constateren.

Allemaal leuk en aardig hoor, maar hoe relevant is het dan allemaal nog? Het is bekend waar de zwakke plekken liggen. Als je die expres zo extreem mogelijk gaat opzoeken, ligt het resultaat natuurlijk al vast en heeft het weinig meer te maken met een praktijk test.
Als je inderdaad weet waar de problemen liggen kun je een praktijk mix van wel en niet vervuilende gebruikers beproeven. Ik ben juist benieuwd wat er gebeurt als je, niet zoals bij het TU onderzoek alleen een vervuilende gebruikers aansluit en tuned, maar dat op dit gebruikers net doet met andere gebruikers. Apparaten die niet eens aan staan kunnen de crest waarde dempen omdat de net filter capaciteiten al over het net staan.

Wat mij verbaasde is dat een zuiver Ohmse belasting met een dimmer ook al een +105/+122% fout gaf, en dat is toch helemaal niet zo'n extreme belasting.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Omdat we thuis druk met verbouwen bezig zijn, duurde de update even.

Ik meen dat wettelijke, de miswijzing 2% mag bedragen, dus maal 2 meters is dat max. 4%
Het gemeten verschil tussen de 2 meters is nog geen 1,5%.
In mijn geval is er dus niets aan de hand, een hele geruststelling...

Ik ben nu de vriezer aan het leeg maken, en daarna kan ik eens wat testen met LED verlichting/dimmers.
Maar moet nog wel uitzoeken welke Ledverlichting en welke dimmers ik daarvoor nodig heb.

Afbeelding
GROOT

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door NoNo123 »

De verbouwing thuis is grotendeels achter de rug, en de vriezer in het pakhuis is al een tijdje leeg, dus hopelijk wat meer tijd om eens wat dimmers & verlichting te testen. Ik heb met de veranderingen thuis al wel zo veel mogelijk dimmers uit voorzorg verwijderd, omdat we een bovengemiddeld aantal lampen in huis hebben.

Hier 4 dimmers om te gaan testen:

Afbeelding

Thuis nog een Jung tastdimmer:
Afbeelding

Een Raspberry Pi voor het TV-systeem met Kodi en Hyperion voor de Ambilight, met 4 meter LED RGB snoer:
Afbeelding

En onder het bed nog 7 meter LED RGB snoer:
Afbeelding


Eerst nog eens de meterstanden van het totaal tot nu toe verbruik vergeleken:
Bij een verbruik van 500 kWh in 7 maanden was de miswijzing nog geen 2%.
Afbeelding
Groot


Ik heb wat dimbare Led lampjes in China besteld, en in afwachting op de postbode, heb ik vast wat CFL lampen achter de goedkoopste Gamma dimmer gehangen.

Hier de fantastischesuperdeluxeprofessionele proefopstelling:
Afbeelding

Er staat nog geen schaalverdeling op deze dimmer.
Begonnen met de dimmer helemaal open, maar elke dag een stukje verder gedimd.
Dat begon goed, totdat de lampen het een voor een begaven.
Toen dacht ik laat maar wezen, even wachten tot de Ledlampen er zijn.
Na een week nog een keer de meterstanden opgenomen, en toen bleek er wat verschil te zijn ontstaan tussen de beide meters.
Afbeelding
groot

Als je die laatste week uitvergroot (dus met 3 kapotten lampen) ziet dat er zo uit:
Afbeelding
groot

69% verschil. Het is nog wat vroeg om conclusies te trekken.
Wordt vervolgt.

Edit: Er zit nog ergens een foutje in de sheet, het verschil zou meer dan 300% moeten zijn. Moet ik nog even uit gaan zoeken.
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 04 jun 2018 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door 16again »

Conclusie ligt voor de hand: Bij sommige belastingen treden forse afwijking op.

Wellicht gingen je lampen snel stuk, doordat ze tegen elkaar hangen, en daardoor elkaar verwarmen.

stofzuigertje

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor dimbare ledlampen, want de niet dimbare sneuvelen erg snel.....

Verder zijn er speciale Led dimmers nodig die voldoende lampen moeten hebben, de Hornbach vanaf 20 watt maar pas regelbaar bij tenminste 40 Watt en een gloeilamp erbij en gelijk beter regelbaar.
40 Watt led is een iets grotere woning nodig op 1 dimmer!
De 10 watt dimmer werkt beter als je tenminste 14 watt led zou aansluiten!

Bij de GammeL vind je wel dimmers en daar heb ik me twijfels over, daarom naar Hornbach gegaan en daar zat tussen vele verkeerde slechts 3 goede!

Ali Express, ik weet van I Phone batterijen dat ik 80% als Dispuut mocht melden omdat ze niet eens de helft haalden... vaak afgekeurde zooi die ze goedkoop aanbieden tot je ze thuis kreeg en meten = weten!
Wel heb ik hiervoor meet apparatuur nodig die 100x of meer duurder was dan de aankoop op TU Delft EWI waar normale forum leden zeer zeldzaam zijn!

De Action strips zijn wel veilig en betaalbaar.... vol, 3/4 of 1/2 en verder niets regelbaar, wel leuke kleuren maar onder de trap leuning zitten nu diverse zwarte gaten en dat is voor L&R studenten best leuk maar ik doe die studie niet!
Deze vele leds op strip werkte perfect, plakt ook goed mits eerst goed ontvetten maar de zwarte gaten, ja ik klaag niet want voor slechts €14,95 een leuk extraatje krijgen is onbetaalbare humor!

Groetjes van de ICT desknuddige!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door bprosman »

En wat is nu het verschil over de afgelopen 9 maanden met de tussenmeter en de slimme meter ?

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door NoNo123 »

bprosman schreef:En wat is nu het verschil over de afgelopen 9 maanden met de tussenmeter en de slimme meter ?
1,8%, bij een "schone" belasting. Voornamelijk een terraskachel, zo`n infrarood stralings ding.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door bprosman »

Was interessanter geweest als je hem in je huis gehangen had. Dit zegt nog niet zoveel (in ieder geval niets nieuws).

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Tussenmeter geplaatst

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Thuis heb ik nog geen slimme meter. Dit is eigenlijk alvast een beetje om te kijken hoe mijn thuissituatie straks zal zijn. Vandaar dat ik hopelijk de dimmers, RPi enz in de werkplaats kan testen, om eens te kijken wat er nou klopt van het TU Twente verhaal.

En ondanks dat ik nu zonnepanelen op een Ferarrismeter heb, ben ik eigenlijk geen tegenstander van de slimme meter.
Ik begrijp ook wel dat er in de toekomst een hoop moet gaan veranderen op de energiemarkt.
Ik ben gastechnisch installateur, en heb gehoord dat het aardgas een beetje op aan het raken is..... :roll:

Gesloten