Vast of variabel contract afsluiten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
CorBerg
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2022 21:20

Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door CorBerg »

Hallo wie kan mij adviseren ik kom er niet uit.
Ik heb een vast energie contract wat 28 november 2022 afloopt.
Mijn verbruik is elektra Dag 1356 kwh Dal 813kwh Gas 934m.
Nu heb ik een vandaag een voorstel gekregen om een vast contract voor 1jaar af te sluiten voor €289,00.
Bij het zelfde verbruik en een variabel contract betaal ik dan €317,00.
Maar bij een vast contract gaat volgens mij het prijsplafond niet in en bij een variabel contract wel.
Is het voor ons dan voordeliger en gunstiger om een variabel contract af te sluiten.

Groet Cor

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

CorBerg schreef:
26 nov 2022 21:37
Hallo wie kan mij adviseren ik kom er niet uit.
Ik heb een vast energie contract wat 28 november 2022 afloopt.
Mijn verbruik is elektra Dag 1356 kwh Dal 813kwh Gas 934m.
Nu heb ik een vandaag een voorstel gekregen om een vast contract voor 1jaar af te sluiten voor €289,00.
Bij het zelfde verbruik en een variabel contract betaal ik dan €317,00.
Maar bij een vast contract gaat volgens mij het prijsplafond niet in en bij een variabel contract wel.
Is het voor ons dan voordeliger en gunstiger om een variabel contract af te sluiten.

Groet Cor
Beiden vallen onder het prijsplafond, dat is niet afhankelijk van vast of variabel.
Mits in bezit van een slimme meter zou ik op dit moment altijd een dynamisch contract nemen.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door Kees007 »

Het kan nog goedkoper: een variabel contract voor € 247,=, waarbij ik jouw verbruik en mijn adres heb ingevoerd, dus het kan iets afwijken.
https://www.gaslicht.com/energievergelijken
https://www.energievergelijk.nl/energievergelijker

Een dynamisch contract is inderdaad nog goedkoper.

Airship
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jan 2017 13:42

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door Airship »

Sorry Cor! Ik bereken het verkeerde tarief voor gas. Dit wordt bij het prijsplafond € 1,45 (en geen € 1,60) in 2023. Kom je mooi voordeliger uit: € 1.354,30 per jaar voor gas.

Joost van Berkel
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 dec 2007 10:21

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door Joost van Berkel »

een dynamisch contract is inderdaad voordeliger als je de verwarming 's-nachts aanzet en opverdag uit.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Joost van Berkel schreef:
27 nov 2022 16:12
een dynamisch contract is inderdaad voordeliger als je de verwarming 's-nachts aanzet en opverdag uit.
Bij dynamische contracten zijn gas dagprijzen, dan is dit echt onzinnig.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dynamisch is handiger als je overdag thuis bent en op de laagste tarieven gaat verbruiken. Dat is even rekenwerk en niet voor iedereen toepasbaar.

ellobo64
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 apr 2010 21:16

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door ellobo64 »

Het is allemaal een wassen neus bij de vaste contracten waar de energiebdrijven nu mee gaan komen om de klanten maar vast te houden als het prijsplafond doorgaat want dat wordt gewoon dikke winst voor de energiebedrijven ontving een aanbod voor 1 jaar vast met een gasprijs die nu variabel is van 2,60 naar vast 2,47 dus een verschil van amper 0,13 per m3 gas en als de energiebedrijven klanten kwijtraken dan gaat de lekkere winst ook verloren, allemaal om de zieltjes vast te houden om in januari lekker te gaan cahen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
27 nov 2022 19:09
Dynamisch is handiger als je overdag thuis bent en op de laagste tarieven gaat verbruiken. Dat is even rekenwerk en niet voor iedereen toepasbaar.
Dynamisch icm het prijsplafond zorgt ervoor dat je wel de voordelen hebt van de lage prijzen in de daluren maar niet de hoge prijzen omdat je dan de prijs van het prijsplafond krijgt.

Op dit moment is het dus voor iedereen voordelig en toepasbaar ( mits je een slimme meter hebt ). Een vast contract onder het prijsplafond ga je nu echt niet krijgen.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
27 nov 2022 19:31
Dynamisch icm het prijsplafond zorgt ervoor dat je wel de voordelen hebt van de lage prijzen in de daluren maar niet de hoge prijzen omdat je dan de prijs van het prijsplafond krijgt.
Dat zou ik raar vinden.
Wordt niet naar je gemiddelde prijs gekeken, om pas dan het plafond toe te passen?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door alfatrion »

De plannen zijn inderdaad om naar een gemiddelde te kijken.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door Kees007 »

alfatrion schreef:
27 nov 2022 23:03
De plannen zijn inderdaad om naar een gemiddelde te kijken.
Waar heb je dat gelezen?
Gemiddelde per wat? Dag, week, maand, jaar?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kees007 schreef:
28 nov 2022 11:00
alfatrion schreef:
27 nov 2022 23:03
De plannen zijn inderdaad om naar een gemiddelde te kijken.
Waar heb je dat gelezen?
Gemiddelde per wat? Dag, week, maand, jaar?
https://www.zonneplan.nl/blog/5-vragen- ... RsEALw_wcB

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~bcf1d00e/

Het moet nog nader uitgewerkt worden, dus maar eens afwachten waar dit precies op uit komt.
Maar nadeel ga je er in ieder geval niet van ondervinden.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door jonis »

20.000 NLers hebben dynamisch contract.
Zo interessant is dat dus.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

jonis schreef:
28 nov 2022 12:11
20.000 NLers hebben dynamisch contract.
Zo interessant is dat dus.
Hoe lang bestaan dynamische contracten al en hoeveel mensen weten überhaupt van het bestaan ervan?

Ik had er tot een half jaar geleden nog nooit van gehoord..

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik moet er niet aan denken dat ik de hele dag bezig moet zijn met de afweging of ik wel of niet, of misschien toch beter morgen, maar als ik nu enz. Een vast contract met voorspelbare vaste lasten vind ik vele malen prettiger.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

Erthanax schreef:
28 nov 2022 13:10
Ik moet er niet aan denken dat ik de hele dag bezig moet zijn met de afweging of ik wel of niet, of misschien toch beter morgen, maar als ik nu enz. Een vast contract met voorspelbare vaste lasten vind ik vele malen prettiger.
Dat hoeft ook helemaal niet. Ik houd nu al een half jaar alle tarieven in de gaten en tot nu toe is in alle gevallen de hoogste uurprijs bij een dynamisch tarief onder de 'vaste' prijs bij een normale aanbieder gebleven en was je dus in alle gevallen goedkoper uit dynamisch. In de goedkopere uren ben je zelfs nog veel goedkoper uit. Zou je dus enigszins gaan sturen, dan kun je nog veel meer besparen dan je sowieso al doet.

Daarnaast zijn er al allerlei slimme dingen beschikbaar die deze dingen voor je in de gaten kunnen houden.

Maar als jij liever meer betaalt voor het gevoel van zekerheid dan mag dat toch gewoon.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
28 nov 2022 12:11
20.000 NLers hebben dynamisch contract.
Zo interessant is dat dus.
Dat aantal zegt niets of het interessant is, hooguit dat er potentieel voor groei is.
Voorbeeld: Hoeveel nederlanders deden in 2010 iets met Bitcoin?

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
28 nov 2022 13:25

Dat hoeft ook helemaal niet. Ik houd nu al een half jaar alle tarieven in de gaten en tot nu toe is in alle gevallen de hoogste uurprijs bij een dynamisch tarief onder de 'vaste' prijs bij een normale aanbieder gebleven en was je dus in alle gevallen goedkoper uit dynamisch. In de goedkopere uren ben je zelfs nog veel goedkoper uit. Zou je dus enigszins gaan sturen, dan kun je nog veel meer besparen dan je sowieso al doet.

Daarnaast zijn er al allerlei slimme dingen beschikbaar die deze dingen voor je in de gaten kunnen houden.

Maar als jij liever meer betaalt voor het gevoel van zekerheid dan mag dat toch gewoon.
Je had toch ook airco+ zonnepanelen.
Dus wat schiet je echt ermee op?
Als ik 3-400m3 + richting 0kwh verbruik....?
Voor een laatste euro verschil zou ik al helemaal nergens meer naar kijken; alleen hoe ik nog van die 3-400m3 afkom ....of straks aan een batterij.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vast of variabel contract afsluiten

Ongelezen bericht door angel1978 »

fonsflons schreef:
28 nov 2022 15:40
Ik ben het de laatste tijd ook aan het bekijken. Betaal nu echt veel (boven de 3 euro voor een M3 en rond de 0,85 voor een KW.)
Zonnepanelen is hier op korte termijn niet mogelijk. Mijn verbruik is redelijk hoog. Wat mij tegenhoud is de onduidelijkheid of het plafond nu wel of niet bij dynamisch van toepassing is. Stel ik stap over en het valt buiten het plafond loop ik vanaf volgende maand alsnog kans duurder uit te zijn. Stel het valt er wel onder maar het plafond gaat komende maand nog niet in, dan ben ik duurder uit door te blijven zitten.
Je bent mijn inziens sowieso goedkoper uit, ook al let je nergens op.. dynamische prijzen is nu 1,80 voor m3 gas en max 54 cent voor kwh.

Voor zover ik het nu begrijp zal het onder het plafond vallen alleen is nog de discussie op welke manier.

En je kunt per dag opzeggen, dus als het echt niet bevalt...

Plaats reactie