vaststelling maandvoorschot Innova

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
CarolienVerbon
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2022 10:50

vaststelling maandvoorschot Innova

Ongelezen bericht door CarolienVerbon »

Ik ben sinds kort overgestapt naar Innova. Zij zeggen mij een contract te hebben gemaild, maar deze heb ik nergens terug kunnen vinden in mijn mailbox en ook niet in de spam. Telefonisch heb ik afgesproken dat ik een bedrag van € 340,00 zou gaan betalen. Ik heb sinds eind juli een huis gekocht en woon alleen in de woning. Vervolgens ontving ik mijn 1e termijnbedrag van € 572,00. Ik ben gelijk gaan bellen maar er werd mij verteld dat het gebaseerd was op het verbruik van de voorgaande 3 jaar. Ik heb uitgelegd dat er een gezin heeft gewoond en dat ik alleen woon en dus veel minder energie verbruik. Ik heb 4 maanden stroom van de ANWB gehad en gebruikte gemiddeld € 120,00 per maand aan gas en elektra. Ook daar had ik in 4 maanden tijd ruim € 800,00 teveel betaald. Ik heb de mevrouw uitgelegd dat ik niet hun spaarpot ga vullen, omdat ik ook het risico loop dat als hun failliet gaan ik dus mijn geld niet meer terug krijg. Ik wil best iets meer betalen, maar ga nu € 450,00 teveel betalen. Ze konden het termijnbedrag alleen met 15% verlagen en ik zou dan € 465,00 gaan betalen. Vervolgens krijg ik een nota van € 600,00. Die ga ik dus echt niet betalen. Heb weer een klacht ingediend, maar krijg steeds hetzelfde riedeltje te horen dat ze naar voorgaande 3 jaar kijken. Ik heb een slimme meter dus zij kunnen precies het verbruik uitlezen. Ik moest maar een jaarnota inleveren die ik dus niet heb. Ik heb ze wel de afrekening van de ANWB gemaild waarin staat dat ik ruim € 800,00 terug krijg. Ook kan ik via het portaal dus niet mijn bedrag aanpassen naar een acceptabel termijnbedrag.

Wat zijn mijn rechten, want zij willen mijn termijnbedrag dus niet aanpassen en loop nu de kans op een aanmaning met € 40,00 kosten daarbovenop. Ik kom er met mijn klacht niet uit. Maar ben gewoon niet van plan te betalen voor iets wat ik niet gebruik.

Seinhuis
Berichten: 2371
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: vaststelling maandvoorschot Innova

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Om een hogere rekening te verkomen raad ik aan dat u de rekening betaald.


Stroom en gas is veel duurder geworden waardoor het vermoedelijk klopt dat u een hogere voorschot moet betalen.

Door te berekenen hoeveel gemiddeld per jaar kilowattuur kuub gas per jaar is verbruikt op uw adres in de afgelopen 3 jaar en dat verbruik tegen de huidige energieprijzen kunt u berekenen of het termijnbedrag klopt.

Voor hulp of advies kunt u naar uw rechtsbijstandverzekering of naar www.juridischloket.nl. U kunt na het indienen van een officiële klacht naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... s/energie/ voor een bindend uitspraak.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: vaststelling maandvoorschot Innova

Ongelezen bericht door Moneyman »

CarolienVerbon schreef:
08 nov 2022 11:21
Ik ben sinds kort overgestapt naar Innova. Zij zeggen mij een contract te hebben gemaild, maar deze heb ik nergens terug kunnen vinden in mijn mailbox en ook niet in de spam.
Als je echt geen contract zou hebben ontvangen, zou je nog gebruik kunnen maken van je herroepingsrecht. Of je daar iets mee opschiet is een tweede, want bij een andere gewone leverancier ga je waarschijnlijk hetzelfde tegenkomen.
CarolienVerbon schreef:
08 nov 2022 11:21
Telefonisch heb ik afgesproken dat ik een bedrag van € 340,00 zou gaan betalen. Ik heb sinds eind juli een huis gekocht en woon alleen in de woning. Vervolgens ontving ik mijn 1e termijnbedrag van € 572,00. Ik ben gelijk gaan bellen maar er werd mij verteld dat het gebaseerd was op het verbruik van de voorgaande 3 jaar. Ik heb uitgelegd dat er een gezin heeft gewoond en dat ik alleen woon en dus veel minder energie verbruik.
Deze manier van werken is de gebruikelijke manier, en zo is het ook in de voorwaarden van je overeenkomst vastgelegd. De historische gegevens vormen vrijwel altijd de basis voor het termijnbedrag.
CarolienVerbon schreef:
08 nov 2022 11:21
Ik heb 4 maanden stroom van de ANWB gehad en gebruikte gemiddeld € 120,00 per maand aan gas en elektra. Ook daar had ik in 4 maanden tijd ruim € 800,00 teveel betaald.
Dat zegt natuurlijk niets. Een andere woning, andere 9zomer)maanden: voor je huidige situatie is het niet relevant.
CarolienVerbon schreef:
08 nov 2022 11:21
Ik heb de mevrouw uitgelegd dat ik niet hun spaarpot ga vullen, omdat ik ook het risico loop dat als hun failliet gaan ik dus mijn geld niet meer terug krijg.
Tsja, als je dat niet wilt, had je voor een prepaid-aanbieder kunnen kiezen.
CarolienVerbon schreef:
08 nov 2022 11:21
Wat zijn mijn rechten, want zij willen mijn termijnbedrag dus niet aanpassen en loop nu de kans op een aanmaning met € 40,00 kosten daarbovenop. Ik kom er met mijn klacht niet uit. Maar ben gewoon niet van plan te betalen voor iets wat ik niet gebruik.
Eventueel herroepen, en sowieso de huidige facturen betalen. En (als je niet herroept) zo vaak mogelijk je termijnbedrag aanpassen. Vaak kan dat met een maximaal percentage per keer, maar als je het na een paar weken weer probeert kan het zijn dat je nogmaals een aanpassing kunt doen.

Plaats reactie