Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door grun »

Schorpioen58 schreef:
07 mar 2022 18:43
Meter wordt maar 1 keer per maand of jaar uitgelezen, dus hoe kunnen ze dat zien? De bewonder kan vie een aparte aansluiting (P1) wel direct zien hoeveel stroom of gas er wordt verbruikt. Ik kan de meter zelf uitlezen en krijg elke maand via mijn leverancier een overzicht.
Ik zit dit jaar bij Engie en die leest de meter iedere dag uit. Elke dag komt er een update in de app met het verbruik van gisteren.

Schorpioen58
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:30

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door Schorpioen58 »

grun schreef:
07 mar 2022 19:20
Schorpioen58 schreef:
07 mar 2022 18:43
Meter wordt maar 1 keer per maand of jaar uitgelezen, dus hoe kunnen ze dat zien? De bewonder kan vie een aparte aansluiting (P1) wel direct zien hoeveel stroom of gas er wordt verbruikt. Ik kan de meter zelf uitlezen en krijg elke maand via mijn leverancier een overzicht.
Ik zit dit jaar bij Engie en die leest de meter iedere dag uit. Elke dag komt er een update in de app met het verbruik van gisteren.
U schrijft het, via de app.
Deze heeft u op uw mobiel geïnstalleerd en krijg daar een dag later het verbruik van de vorige dag te zien.
Dit is niet wat de leverancier gebruikt.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door Moneyman »

Schorpioen58 schreef:
07 mar 2022 20:03
grun schreef:
07 mar 2022 19:20
Schorpioen58 schreef:
07 mar 2022 18:43
Meter wordt maar 1 keer per maand of jaar uitgelezen, dus hoe kunnen ze dat zien? De bewonder kan vie een aparte aansluiting (P1) wel direct zien hoeveel stroom of gas er wordt verbruikt. Ik kan de meter zelf uitlezen en krijg elke maand via mijn leverancier een overzicht.
Ik zit dit jaar bij Engie en die leest de meter iedere dag uit. Elke dag komt er een update in de app met het verbruik van gisteren.
U schrijft het, via de app.
Deze heeft u op uw mobiel geïnstalleerd en krijg daar een dag later het verbruik van de vorige dag te zien.
Dit is niet wat de leverancier gebruikt.
Die app is van de leverancier. Hoe denk je dat die aan de gegevens komt waarmee de app gevuld wordt?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door grun »

Schorpioen58 schreef:
07 mar 2022 20:03
grun schreef:
07 mar 2022 19:20
Ik zit dit jaar bij Engie en die leest de meter iedere dag uit. Elke dag komt er een update in de app met het verbruik van gisteren.
U schrijft het, via de app. Deze heeft u op uw mobiel geïnstalleerd en krijg daar een dag later het verbruik van de vorige dag te zien.
Dit is niet wat de leverancier gebruikt.
Echt wel. Deze app wordt iedere dag, via Engie, bijgewerkt, zelfs als er niks op de P1 poort van de slimme meter aangesloten is. Ik kan ook inloggen op de persoonlijke pagina van Engie en daar staan min of meer dezelfde gegevens, maar dan zonder de kosten. De app geeft, behalve het verbruik, ook de kosten aan.

Maar ik heb wel iets aangesloten op de P1 poort, een wifi meter van HomeWizard. Die werkt inderdaad lokaal en leest de meter zelfs iedere seconde uit.

Overigens staan dergelijke functies volgens mij standaard uit op de slimme meter. Ik ken niet alle verbruiksmanagers maar degenen die ik wel geprobeerd heb, vragen van tevoren toestemming om de meter uit te mogen lezen. Die toestemming wordt naar de netbeheerder gestuurd die dan de gegevens doorstuurt naar de leveranciers en/of de P1 poort open zet.

Erthanax
Berichten: 9614
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zo is het. Toen ik van leverancier wissrlde, moest ik opnieuw toestemming aan mijn netbeheerder geven. Elektriek wordt elk kwartier uitgelezen, gas elk uur. Al die standen staan keurig geregistreed in de systemen van de leverancier, die ik via de app kan raafplegen. Mijn P1-poort is niet aangesloten.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In een auto zit een brandstofmeter. Bij sommige types kan je deze op afstand uitlezen in een app. Kan je zomaar zien of je veel gereden hebt. En niet alleen dat, zelfs waar je auto geweest is kan je terug halen omdat een aantal auto's een simkaart hebben. Nooit heb ik iemand bang horen zijn dat criminelen weten wanneer je auto weg is en jij dus niet thuis bent.
Verder gaan er een hoop verhalen dat aan het stelen van je stroomgegevens zelfs zou kunnen achterhalen welk type koffiezetter je hebt. Big deal. Een dief die tijd moet vrijmaken om te gaan onderzoeken wat ik allemaal in huis heb om daarna een schema te gaan maken van mijn normale verbruik en daarna in de gaten gaat houden wanneer een afwijkend verbruik is zal dit doen op adressen waar vooraf bekend is dat er iets te halen is. Nu kan ik alleen voor mijzelf spreken, maar ik denk dat er meer adressen zijn waarbij de tijd die je nodig hebt om te onderzoeken hoe en wat meer zal kosten dan de spullen die ze kunnen stelen. Een gelegenheidsdief zal eerder zijn slag slaan in de hoop dat er iets te halen is.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Vattenfall wil Warmtelink plaatsen voor digitaal uitlezen verbruik

Ongelezen bericht door juliomariner »

Door de nieuwe privacywetgeving en veel mensen die wel de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt komen er steeds weer van dat soort idiote broodje aap verhalen naar boven. Met als gevolg een overdereven angst voor inbreuk op iemands privacy.

Gesloten