LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verbruik digitale meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Dat rapport van Netbeheer Nederland is gewoon weer "De slager die zijn eigen vlees keurt".

En over het stroomverbruik van de Ferrarismeter t.o.v. Slimme meter (dat is toch dacht ik waar de discussie hier overgaat, dacht ik) schrijven ze het volgende:

Meetafwijking oude (vervangen) meter ( onderaan 3.2)
Bij een deel van de klanten lag het gestegen verbruik hoogstwaarschijnlijk in een meetafwijking van de
oude meter. Het gaat hier om klanten waarbij de meter is afgekeurd en verwisseld n.a.v. meterpool.
Op dat moment hebben we samen met klant geprobeerd om inzicht te krijgen in het daadwerkelijk
verbruik aan de hand van de omschrijving die de klant geeft van de werkelijkheid.

Als je dan woorden als "hoogstwaarschijnlijk" en "geprobeerd" gebruikt, moet je daar niet al misschien niet al te veel waarde aan toe kennen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Eigen stroomverbruik van de slimme meter zit VOOR de meter en word dus niet gemeten (berekend), dus dat antwoord is simpel.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Sorry, staat er misschien niet helemaal duidelijk. Maar Ik heb het hier niet over het stroomverbruik van de meter zelf .

Ik doel op het feit dat ze hier het de verschillen van het stroomverbruik die bij sommige mensen na de meteromwisseling, proberen in de schoenen schuiven van de oude meters. En dat is nogal makkelijk als de oude meter verwijderd en vernietigd is.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:
Wil je zeggen dat (bijna) niemand dimmers en LED lampen heeft?
Dat is te kort door de bocht, "een dimmer", de aansnijding moet op 135 graden zitten , zie pag. 48 en pag. 49. van het rapport.
Met die 135 graden is de meting gedaan, dat is een kwestie van een reproduceerbare meting verzorgen.
Als je dit leest als: de meetfout treedt alleen op bij 135 graden , dan interpreteer je dit verkeerd. Juiste interpretatie: bij niet sinusvormige stroomafname kunnen forse meetfouten optreden. uiteraard ook bij andere waarden van fase aansnijding

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Juiste interpretatie: bij niet sinusvormige stroomafname kunnen forse meetfouten optreden. uiteraard ook bij andere waarden van fase aansnijding
Kijk dan eens in de tabel bij 45 Graden.
Ik doel op het feit dat ze hier het de verschillen van het stroomverbruik die bij sommige mensen na de meteromwisseling, proberen in de schoenen schuiven van de oude meters. En dat is nogal makkelijk als de oude meter verwijderd en vernietigd is.
Als je aan de slager twijfelt koop je zelf toch een geijkte Ferraris meter, kost een paar tientjes bij Conrad.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:
Juiste interpretatie: bij niet sinusvormige stroomafname kunnen forse meetfouten optreden. uiteraard ook bij andere waarden van fase aansnijding
Kijk dan eens in de tabel bij 45 Graden.
Bij 45 graden geven sommige meters in de test een 16% te laag energie verbruik. En bij 90 graden zelfs 50% !
Weliswaar in het voordeel van de consument, maar dit toont evengoed aan dat dit type slimme meter ongeschikt is voor het doel waar deze voor gemaakt is, namelijk stroomverbruik meten. En daarmee dus ondeugdelijk is.

bprosman schreef:Als je aan de slager twijfelt koop je zelf toch een geijkte Ferraris meter, kost een paar tientjes bij Conrad.
Niet iedereen kan /wil/durft dat zomaar erbij te klussen in zijn meterkast.
Iedereen had overigens een geijkte Ferraris meter in gebruik, voordat die Netbeheerders met die slimme/digitale meters op de proppen kwamen....

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij 45 graden geven sommige meters in de test een 16% te laag energie verbruik. En bij 90 graden zelfs 50% !
Weliswaar in het voordeel van de consument, maar dit toont evengoed aan dat dit type slimme meter ongeschikt is voor het doel waar deze voor gemaakt is, namelijk stroomverbruik meten. En daarmee dus ondeugdelijk is.
Nog even terugkomend op dit hele onderzoek, we hebben het inmiddels over meters waarvan de "nieuwste" in 2014 van de band rolde, we zitten inmiddels in 2018. Lijkt me sterk als netbeheerders meters plaatsen die ze eerst 4 jaar op de plank laten liggen.

Bij 45 graden geven sommige meters in de test een 16% te laag energie verbruik. En bij 90 graden zelfs 50% !
Weliswaar in het voordeel van de consument
Ik zou zeggen, "tijd voor een gemiddelden meting over langere tijd".

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:@Moneyman,Die tekst is van jezelf, staat in het "5000 euro" topic, en staat haaks op je huidige uitlatingen.
Die tekst staat niet haaks op mijn huidige uitlating. Integendeel. De reactie ging in dat topic over context waarin men over "corrupt" kon spreken. Mijn reactie in dit topic geeft aan dat de logica die ik hier gehanteerd zie worden, in mijn ogen niet steekhoudend onderbouwd is. Dat zijn totaal verschillende discussies.
16again schreef:Zodra een tandarts of deurwaarder hier op forum post over eigen vakgebied, sla ik de inhoud in het algemeen hoger aan dan van gemiddelde forumbezoeker.

Deze Delftse ingenieur electrotechniek acht het vrijwel uitgesloten dat een slimme meter defect raakt, en daardoor teveel aan geeft. Een slimme meter bevat immers geen bewegende delen, en vrijwel de gehele electronica is digitaal.
Fair point. Ik heb totaal geen verstand van electrotechniek en reageer dus puur op gebruikte argumentatie. Jij hebt er blijkbaar wél verstand van, lees ik hier. Bovendien geef je hier een onderbouwing die ik snap en die gezien jouw vakkennis wel hout zal snijden. Ik laat me overtuigen :wink:

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door NoNo123 »

bprosman schreef: Als je aan de slager twijfelt koop je zelf toch een geijkte Ferraris meter, kost een paar tientjes bij Conrad.
Ik heb vandaag nog met Conrad gebeld , maar die hebben op het moment even geen 850.000 meters liggen, of ik volgende week nog even terug wil bellen. :wink:


Maar waar het hier over gaat, is dat ze, een onderzoek van een universiteit wat een half jaar heeft geduurd, even onderuit schoffelen. En dit dus op basis van een aanname !!!
Men kan geen zekerheid geven of de oude meter defect is geweest, en die zekerheid zal er ook nooit komen omdat de oude meter ondertussen verwijderd en vernietigd is.)

Netbeheer Nederland:
Bij een deel van de klanten lag het gestegen verbruik hoogstwaarschijnlijk in een meetafwijking van de
oude meter.


En als de netwerkbedrijven het al niet lukt om aan te tonen dat er iets mis is (of juist niet) met een meter, wat kan jij als consument dan?
Als jij als consument het vermoeden heb dat er iets mis is met jou slimme meter moet je eerst een paar honderd euro neertellen, voor en ijking waarvan de uitkomst al min of meer vaststaat.


Een ander argument wat gebruikt wordt, is dat deze metingen van Universiteit Twente in een laboratorium hebben plaats gevonden en niet is te vergelijken met een situatie thuis.
Naar mijn mening is het enige wezenlijke verschil dat er een gestabiliseerde voeding wordt gebruikt. Maar dat lijkt mij niet meer dan logisch om een juiste meting te verrichten. De vuiligheid die hier uit het stopcontact komt maakt ook mijn wekkerradio van slag. Maar ik heb geen idee of dat ook een juiste verbruiksmeting daadwerkelijk beïnvloed.
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 17 apr 2018 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Abuela
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 apr 2018 14:04

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door Abuela »

Fair point. Ik heb totaal geen verstand van electrotechniek en reageer dus puur op gebruikte argumentatie.
Daarom adviseer ik om alleen op topic´s te reageren, waar je verstand van hebt! :wink:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door bprosman »

En als de netwerkbedrijven het al niet lukt om aan te tonen dat er iets mis is (of juist niet) met een meter, wat kan jij als consument dan?
Tja, je maakt mijn voorstel een beetje belachelijk, maar zo moeilijk is het echt niet.
Ik heb vandaag nog met Conrad gebeld , maar die hebben op het moment even geen 850.000 meters liggen, of ik volgende week nog even terug wil bellen.

En toch hebben ze dat in de laboratoriumtest ook gedaan, gewoon met een meter van Conrad, en niet eens de geijkte versie.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door NoNo123 »

bprosman schreef: Tja, je maakt mijn voorstel een beetje belachelijk, maar zo moeilijk is het echt niet.


Dat was niet zo bedoeld, daarom had ik er ook zo`n knipoogsmilie :wink: achter gezet.
Ik heb immers al een ferrarismeter achter de slimme meter hangen, en hoop binnenkort eindelijk wat tijd te hebben om hier eens wat testjes mee te doen.
En hopelijk kan ik dan op jouw hulp rekenen, omdat jij meer verstand heb van deze materie dan ik.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: verbruik digitale meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Abuela schreef:
Fair point. Ik heb totaal geen verstand van electrotechniek en reageer dus puur op gebruikte argumentatie.
Daarom adviseer ik om alleen op topic´s te reageren, waar je verstand van hebt! :wink:
O, maar van topics heb ik gelukkig wel verstand. Ga jij dan alleen op topics reageren waarbij je iets toevoegt? Deal!

Gesloten