Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Yfje
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:50

Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door Yfje »

Ben overgestapt op BudgetEnergie vanuit een variabel Vattenfallcontract. Ik kan dus elk moment overstappen.

De begindatum van het nieuwe contract is 31-01-2023 maar dat kon ik wijzigen. Helaas... ik kon de datum wel dagen naar voren halen maar niet 1 dag verder op 1 februari zetten. En daar zag ik al gauw een leuk verdienmodelletje in voor BudgetEnergie. In de voorwaarden had ik al gezien dat ze, ongeacht wanneer je instapt, de gehele maand de vaste leveringskosten (meterkosten) in rekening brengen. Dus op 31 januari instappen voor gas en stroom is 2x € 5.99 voor januari aan vaste kosten incasseren waar een andere energieleverancier dit per dag doet. Doe dit bij al je nieuwe klanten... tel uit je winst.

Heb BudgetEnergie gebeld, medewerker moet 3x een andere medewerker consulteren en uiteindelijk krijg ik na een uur het antwoord dat ik de startdatum niet kon wijzigen naar 1 februari 2023. Heb geen reden gekregen. Ook nog gepoogd om antwoord via email te krijgen maar tot op heden geen reactie.

Advies: zet bij het overstappen naar BudgetEnergie de datum neer wanneer je wilt overstappen, ongeacht of je een variabel contract hebt of niet. Anders kun je alleen maar afwachten wat de ingangsdatum gaat worden.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan betaalt u bij die andere leverancier een dag minder kosten.

Yfje
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:50

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door Yfje »

1 dag minder kosten bij de huidige leverancier en 1 volle maand voor diezelfde maand bij de nieuwe leverancier... betaal januari dus bijna 2x.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Yfje schreef:
28 jan 2023 20:07
In de voorwaarden had ik al gezien dat ze, ongeacht wanneer je instapt, de gehele maand de vaste leveringskosten (meterkosten) in rekening brengen. Dus op 31 januari instappen voor gas en stroom is 2x € 5.99 voor januari aan vaste kosten incasseren waar een andere energieleverancier dit per dag doet.
Ik heb die informatie enkel gezien om er een ? icoon. Dit voldoet niet aan de wetgeving. Budget Energie moet duidelijke en in het oog springende manier en onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaats aangeven hoe zij de prijsberekend
(art. 6:230v lid 2 jo 6:230m lid 1 sub e BW). Deze handelspraktijk is misleidend (art. 6:193d jo 6:193f BW) en daarom zijn ze verplicht om je schade te vergoeden (art. 6:193j lid 2 BW).

Je kan ook het standpunt te verdedigen dat dit niet bedongen is. BudgetEnergie geeft alleen aan hoe ze handelen en teksten er kont geen werking aan teksten die jou niet bereiken.

Ik zou schreenshots maken van het formulier.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door Cro »

Het staat er anders gewoon heel duidelijk, de extra uitleg onder het ? heb je daar niet voor nodig.

Ik krijg namelijk duidelijk het volgende te zien als ik naar budget ga, dan via bereken het aanbod het bestel proces in ga, voordat ik een bestelling plaats.

Afbeelding

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cro schreef:
29 jan 2023 00:46
Het staat er anders gewoon heel duidelijk, de extra uitleg onder het ? heb je daar niet voor nodig.
1. Dat komt bij mij niet in beeld. Ik klik op de knop 'kies dit pakket' en scroll niet naar beneden.

2. Het bedrag per jaar is daarmee onjuist. Ze moeten alle kosten meenemen.

3. Die tekst kun je ook redelijkerwijs zo uitleggen dat je niet hoeft te betalen voor een maand waarin je slechts voor deel klant van ze bent.

4. Deze informatie wordt niet gegeven onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaats.

Yfje
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:50

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door Yfje »

Het was mij wel bekend dat ze dit deden. Als je onder prijsdetails (bij gaslicht.com) kijkt wordt het vermeld en ook na aanmelding staat het er duidelijk. Je hebt dan nog 14 dagen om te herroepen. Ik snap niet dat ik de voorgestelde leverdatum van 31 januari wel kan vervroegen naar 21 januari maar niet 1 dag later kan laten ingaan op 1 februari. Daarom kun je bij BudgetEnergie beter een vaste datum, de 1e dag van een maand, aangeven als startdatum.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb zelf niet gezien hoe ik een andere startdatum kon uitkiezen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
29 jan 2023 01:12
1. Dat komt bij mij niet in beeld. Ik klik op de knop 'kies dit pakket' en scroll niet naar beneden.
Er staan 2 buttons met 'kies dit pakket'. De eerste is direct onder de geschatte kosten en de tweede is onder de specificering. Logisch is dat je de werkelijke tarieven vergelijkt en dan zie je dus dat de vaste leveringskosten per maand berekend worden. Enkel uitgaan van het voorschot en daar op bevestigen is, zoals vaker blijkt uit diverse topics, niet slim.
Het staat vreemd, het is ook niet logisch om 2 keer de button neer te zetten, maar uiteindelijk staat wel in de specificering alle belangrijke informatie.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door 16again »

"Vaste leveringskosten berekenen wij per gehele kalendermaand"
Er staat niet hoe dat berekend wordt.
De gehanteerde methode is naar boven af ronden: 1 dag wordt een maand.
Een andere methode is naar boven afronden bij gebruik van meer dan 15 dagen , en naar beneden afronden bij minder dan 14 dagen
Als rekenmethode nergens vermeld staat dan geldt wat mij betreft gunstigste uitleg voor consument

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
29 jan 2023 01:12
Cro schreef:
29 jan 2023 00:46
Het staat er anders gewoon heel duidelijk, de extra uitleg onder het ? heb je daar niet voor nodig.
1. Dat komt bij mij niet in beeld. Ik klik op de knop 'kies dit pakket' en scroll niet naar beneden.
Dat ligt dan denk ik mogelijk aan jouw schermweergave, ik heb hier wel gescrollt om de afbeelding klein te houden en dus dit stukje even te centreren, maar scrollen is voor mij niet nodig om die zin en de bedragen en de link naar de volledige kosten weergave op het initiële scherm te krijgen.

2. Het bedrag per jaar is daarmee onjuist. Ze moeten alle kosten meenemen.
Wat klopt er niet aan dan? Als je klikt op 'bekijk opbouw volledige kosten' dan worden ook de vaste kosten gewoon meegenomen in de berekening van het geschatte jaar bedrag dat je ziet hoger op de pagina. Net als het verbruik dat je een pagina eerder invoert. Ik zie daar eigenlijk geen kosten die niet meegenomen worden. Al wordt uiteraard wel duidelijk aangegeven dat het een schatting is.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door Cro »

Yfje schreef:
29 jan 2023 02:02
Het was mij wel bekend dat ze dit deden. Als je onder prijsdetails (bij gaslicht.com) kijkt wordt het vermeld en ook na aanmelding staat het er duidelijk. Je hebt dan nog 14 dagen om te herroepen. Ik snap niet dat ik de voorgestelde leverdatum van 31 januari wel kan vervroegen naar 21 januari maar niet 1 dag later kan laten ingaan op 1 februari. Daarom kun je bij BudgetEnergie beter een vaste datum, de 1e dag van een maand, aangeven als startdatum.
Wat is de uiterste dag dat je huidige leverancier kan of kon leveren, zonder dat er een extra maand opzegtermijn bij komt? Mogelijk dat dit daar aan ligt.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
29 jan 2023 11:09
Enkel uitgaan van het voorschot en daar op bevestigen is, zoals vaker blijkt uit diverse topics, niet slim.
Dat is geen feit maar een mening! Ik vul mijn jaarverbruik en vergelijk het eindbedrag. Er is geen enkele objectieve reden waarom dat niet slim zou zijn. Het gaat mij uiteindelijk om wat ik onder de streep moet betalen.
NeoDutchio schreef:
29 jan 2023 11:09
Het staat vreemd, het is ook niet logisch om 2 keer de button neer te zetten, (...).
Dat doen ze om het mensen makkelijk te maken om dit niet te zien.
16again schreef:
29 jan 2023 11:17
Een andere methode is naar boven afronden bij gebruik van meer dan 15 dagen , en naar beneden afronden bij minder dan 14 dagen
En weer een andere methode is om altijd naar beneden af te ronden. Je betaald dan alleen voor de maanden dat je volledig klant bent.
Cro schreef:
29 jan 2023 11:25
Dat ligt dan denk ik mogelijk aan jouw schermweergave (...)
Als de tekst boven de knop staat dan moet je het tegengekomen zijn.
Cro schreef:
29 jan 2023 11:25
Wat klopt er niet aan dan?
Dat leggen ze uit als je op het ? icoon drukt. Ik moet betalen voor de dagen dat ik geen klant ben en dat nemen ze niet mee.
Cro schreef:
29 jan 2023 11:25
Al wordt uiteraard wel duidelijk aangegeven dat het een schatting is.
Dat is logisch. Het verbruik kan afwijken, de tarieven kunnen wijzigen, ect.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
29 jan 2023 11:33

Cro schreef:
29 jan 2023 11:25
Dat ligt dan denk ik mogelijk aan jouw schermweergave (...)
Als de tekst boven de knop staat dan moet je het tegengekomen zijn.
Ik zeg niet dat de tekst boven de knop staat, ik geef aan dat de tekst zichtbaar is zonder te scrollen.

Dit is wat ik zie (en meer onder en zijkant afgesneden om het plaatje enigszins op normale grootte te houden).

https://imgur.com/a4PVguP

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
29 jan 2023 11:33
NeoDutchio schreef:
29 jan 2023 11:09
Enkel uitgaan van het voorschot en daar op bevestigen is, zoals vaker blijkt uit diverse topics, niet slim.
Dat is geen feit maar een mening!
Klopt, mijn mening dat het niet slim is. Maar een feit dat een voorschot enkel een voorschot is en het gaat om het daadwerkelijke verbruik keer de kosten. Een voorschot is een indicatie van de cijfers van dit moment.
alfatrion schreef:
29 jan 2023 11:33
Ik vul mijn jaarverbruik en vergelijk het eindbedrag. Er is geen enkele objectieve reden waarom dat niet slim zou zijn. Het gaat mij uiteindelijk om wat ik onder de streep moet betalen.
Veel cijfers liggen vast, maar er zijn een hoop variabel. Enkel onder aan de streep bekijken zegt niets. Prijs per kWh en M3 verschillen per aanbieder, maar ook de vaste leveringskosten. Uw afgelopen jaarverbruik zegt weinig over de toekomst. Gaat u bijvoorbeeld minder gas verbruiken in het aankomende jaar, dan zal u met de aanbieder met de goedkoopste verbruikcijfers weinig verschil opleveren. Betaald u daarentegen iets meer voor het gas, maar zouden de vaste leveringskosten een stuk lager zijn, dan bespaard u al meer. Dat is dus iets om vooraf uit te rekenen. En dat rekenen kan enkel als u de cijfers weet, die op dezelfde pagina staan.
Ook voor zonnepaneelhouders is het van belang om te gaan rekenen. Wat krijg ik terug bij overschot, is het voordeliger om 's avonds te verbruiken op laag tarief en dus veel terug te leveren of neem ik een aanbieder met een hoge kWh prijs omdat de vaste leveringskosten het laagst zijn?

Mensen die enkel onder aan de streep kijken naar de laagste prijs, krijgen het vaakst de deksel op de neus. Het gaat er niet om wat je betaald, maar om wat je krijgt.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Cro schreef:
29 jan 2023 11:50
alfatrion schreef:
29 jan 2023 11:33
Cro schreef:
29 jan 2023 11:25
Dat ligt dan denk ik mogelijk aan jouw schermweergave (...)
Als de tekst boven de knop staat dan moet je het tegengekomen zijn.
Ik zeg niet dat de tekst boven de knop staat, ik geef aan dat de tekst zichtbaar is zonder te scrollen.
Alfatrion kijkt schijnbaar enkel naar de bovenste button en maakt daar zijn verhaal op. Dat alle relevante informatie daaronder staat met opnieuw een button word in zijn verhaal niet meegenomen.
Net als op een website dat je eerst het artikel ziet, daarna de knop koop nu en daaronder pas de prijs. Wellicht is dat ook niet juist en hoef je niet te betalen omdat je een paar cm naar beneden moet kijken voor de prijs.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
29 jan 2023 01:12
Cro schreef:
29 jan 2023 00:46
Het staat er anders gewoon heel duidelijk, de extra uitleg onder het ? heb je daar niet voor nodig.
1. Dat komt bij mij niet in beeld. Ik klik op de knop 'kies dit pakket' en scroll niet naar beneden.

2. Het bedrag per jaar is daarmee onjuist. Ze moeten alle kosten meenemen.

3. Die tekst kun je ook redelijkerwijs zo uitleggen dat je niet hoeft te betalen voor een maand waarin je slechts voor deel klant van ze bent.

4. Deze informatie wordt niet gegeven onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaats.
Punt 1 lijkt me eerder een slechte poging om je er uit te lullen omdat je vorige reactie niet klopte. Ik heb het even in meerdere browsers op verschillende apparaten gecheckt en overal staat het gewoon helder beschreven.

Niet iedere sector is zo ranzig als de juridische sector waar men standaard met een vork schrijft. Ik zie werkelijk niets onduidelijks op de site van budgetenergie.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cro schreef:
29 jan 2023 11:50
Ik zeg niet dat de tekst boven de knop staat, ik geef aan dat de tekst zichtbaar is zonder te scrollen.
Bij mij is dat niet zichtbaar. Zie de bijlage. Ik heb aan een (jaar)bedrag voldoende om te vergelijken.
NeoDutchio schreef:
29 jan 2023 12:01
Klopt, mijn mening dat het niet slim is. Maar een feit dat een voorschot enkel een voorschot is en het gaat om het daadwerkelijke verbruik keer de kosten. Een voorschot is een indicatie van de cijfers van dit moment.
Dat los je alleen niet op door de tarieven te vergelijken.
NeoDutchio schreef:
29 jan 2023 12:01
Enkel onder aan de streep bekijken zegt niets.
Dat is dus onjuist. Zie hieronder.
NeoDutchio schreef:
29 jan 2023 12:01
En dat rekenen kan enkel als u de cijfers weet, die op dezelfde pagina staan.
Dat rekenen wordt voor je gedaan. Je vult het aantal kWh en m3 in en daar komt een (jaar)bedrag uit, waarin normaal gesproken alle tarieven in de juiste verhoudingen zijn opgenomen.
Bijlagen
Screenshot_20230129-152312_Chrome.jpg
(39.12 KiB) 447 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
29 jan 2023 15:34
NeoDutchio schreef:
29 jan 2023 12:01
Klopt, mijn mening dat het niet slim is. Maar een feit dat een voorschot enkel een voorschot is en het gaat om het daadwerkelijke verbruik keer de kosten. Een voorschot is een indicatie van de cijfers van dit moment.
Dat los je alleen niet op door de tarieven te vergelijken.
NeoDutchio schreef:
29 jan 2023 12:01
Enkel onder aan de streep bekijken zegt niets.
Dat is dus onjuist. Zie hieronder.
NeoDutchio schreef:
29 jan 2023 12:01
En dat rekenen kan enkel als u de cijfers weet, die op dezelfde pagina staan.
Dat rekenen wordt voor je gedaan. Je vult het aantal kWh en m3 in en daar komt een (jaar)bedrag uit, waarin normaal gesproken alle tarieven in de juiste verhoudingen zijn opgenomen.
Selectief quoten, zaken uit zijn verband halen en een halve pagina posten om uw gelijk aan te tonen.
Ik heb aangegeven met welke reden je naar de cijfers zou moeten kijken en niet naar het voorschotbedrag. Dat u enkel kijkt naar de halve pagina en enkel kijkt naar een voorschotbedrag moet u weten, maar wederom gaat dat geen TS helpen. Ik haak af in deze discussie, forumonwaardig.

Yfje
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:50

Re: Verdienmodel vaste lasten BudgetEnergie

Ongelezen bericht door Yfje »

snuffel1 schreef:
29 jan 2023 10:03
Maar toch u wist het voordat u ging overstappen en heeft willens een wetens voor 31 januari als overstapdatum gekozen. Als u direct voor 1 februari had gekozen was dit probleem niet aan de orde geweest en had u ook niet Budgetenergie van een verdienmodel hanteren beschuldigd. Daarbij weet u ook nog niet of Budgetenergie de vaste kosten over de maand januari in rekening gaat brengen omdat het leveringscontract nog niet ingegaan is.
Nee, bij aanmelding heb je 3 keuzes en de overstap kan 4 tot 5 weken duren zeggen ze. Ik heb aangegeven wat mijn positie is (ik kan direct weg). Zij hebben de datum 31-01-2023 gekozen die ik kon aanpassen (maar niet naar 1 februari, alleen naar voren). Daarom waarschuw ik om de datum op de 1e van de maand te zetten en dan de levering in te laten gaan. Als ik dit van tevoren had geweten dan had ik dit gedaan.

Plaats reactie