LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhoging capaciteitstarief

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
wouter1987
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:45

Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door wouter1987 »

Liander, de beheerder van het netwerk voor stroom en gas in het voormalige werkgebied van Nuon, heeft vorige week laten weten dat ze de tarieven voor het beheer van het netwerk verhogen met bijna 30 %.

Dit neigt naar machtsmisbruik, of misbruik van een monopoly positie. Vandaag zag ik bij Radar dat Liander vorig jaar een netto winst heeft gemaakt van zo'n 25% van de totale jaaromzet.

Het gedoe met de meters is dus niet het enige wat Liander fout doet.

Daarom wil ik iedereen oproepen om een klacht in te dienen bij http://www.consuwijzer.nl Hoe meer klachten er binnen komen, hoe groter de kans dat er een onderzoek wordt gestart door de NMA.

Als je vragen hebt, reageer dan op dit topic.

Met vriendelijke groet, Wouter
Laatst gewijzigd door wouter1987 op 25 mar 2013 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door nevermind »

Waar heb je dat gelezen?

wouter1987
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:45

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door wouter1987 »

...
Laatst gewijzigd door wouter1987 op 25 mar 2013 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door nevermind »

wouter1987 schreef:@nevermind Wat bedoel je met waar heb je dat gelezen?

De tariefsverhoging hebben buren, familie en ik een mail over gekregen. En dat over de winst werd zojuist in de trosradar uitzending gemeld.

Zijn er verder nog vragen?
Ja er zijn nog vragen!
Ik kijk geen Tros Radar, dus ik weet het niet.
En de verhoging moet toch ergens staan geschreven, behalve in een mail, anders zou het stiekem zijn, dat de buitenwereld het niet mag weten. :wink: .

PS
Ik heb net gelezen wat er in de uitzending was.
Dit heeft met de gasmeters te doen, maar niet het verhogen van het capaciteitstarief.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6&t=114270

wouter1987
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:45

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door wouter1987 »

@nevermind,

Zoals altijd worden de tarieven op de site aangepast. Ik heb op www.liander.nl nog geen nieuwsbericht kunnen vinden over de verhoging, wel de aangepaste tarieven.

Met vriendelijke groet, Wouter1987

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door GJvdZ »

nevermind schreef: En de verhoging moet toch ergens staan geschreven, behalve in een mail, anders zou het stiekem zijn, dat de buitenwereld het niet mag weten. :wink: .
Als prijsverhoging met klanten/gebruiker wordt gecommuniceerd is dat meer dan voldoende. Het voegt niets toe om dat ook nog ergens anders te publiceren.

wouter1987
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:45

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door wouter1987 »

@GJvdZ Het klopt wat je zegt, neemt alleen niet weg dat het een buitensporige tariefsverhoging is.

En je zit vast aan ze, er is in tegenstelling tot internet geen keuze tussen verschillende netwerk aanbieders.

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door dirkib »

De tarieven die de netwerkbeheerders voor gas en elektriciteit in rekening mogen brengen, kunnen ze niet zomaar zelf bepalen. Dat moet de NMA goedkeuren. Lees:

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... eitstarief

De site van de NMA staat er ook vol mee, met tariefbesluiten. En volgens mij zijn de tariefwijzigingen telkens per 1 januari doorgevoerd.

[email protected]
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2012 11:05

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door [email protected] »

Wouter,

Gisteren kreeg ik een brief van Liander met de aankonidign dat het tarief ingaande 1 april 2012 wordt verhoogd met 20%.
Een verhoging die m.i. past in de terminologie "graaien".
Ik heb een klacht gedeponeerd bij Consuwijzer.

koen_80
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2012 11:49

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door koen_80 »

Deze brief heb ik 24 februari al ontvangen. Geen uitleg niks, gewoon bam bijna 30% erbij.
Dat kan toch niet zomaar.
Overigens vreemd dat hier nog niet eerder aandacht aan is besteed, je zou toch meer verontwaardiging verwachten.

wouter1987
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:45

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door wouter1987 »

Alliander is het moederbedrijf van Liander. Verder heb je nog 2 onderdelen, waarvan er 1 zorgt voor de hoogpanning en een ander bedrijf voor nog iets anders.

Van Liander heb ik ook begrepen dat de NMA toestemming heeft gegeven voor de verhoging die volgens de medewerker van Liander "slechts" 12% zou zijn.

De jaartarieven zijn echter al in januari verhoogd, maar worden pas per 1 april doorgevoerd in het termijn bedrag.

Het is nog steeds absurd dat ondanks de kosten stegen, en de tarieven daalde Liander een van de meest winstgevende bedrijven van ons land is. De medewerker van Liander hierop: "Dat moet ook zo blijven". Krijgen ze een bonus uitgaande van de winst?

Het zou om kwaliteit moeten gaan. En dat kan veel goedkoper, mits je efficiënt werkt. Maar dat is altijd een probleem bij rechts NL.

Sterkte Liander met het betalen van de winstbelasting :P.

Anton1971
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2008 08:13

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door Anton1971 »

Ik heb ook een klacht ingediend!
heb namelijk dezelfde brief ontvangen, termijnverhoging van 35
naar 75 euro! belachelijk toch!
hoe kan ik hiervan af komen?

Gr,
Anton

wouter1987
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:45

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door wouter1987 »

@Anton1971 Je kan niet van Liander afkomen. Liander is de netwerk leverancier in het voormalige Nuon werkgebied. Van 37 naar 75 euro lijkt me wat overdreven. Wellicht zit hier het tarief voor het product, stroom, gas / warmte bij in.

Maar top dat je een klacht hebt ingediend. de NMA zal opnieuw bekijken of de tarief verhoging van 30 % idd legitiem is.

(Dat heeft Mariska van de NMA tegen mij gezegd).

Waarom komt Liander zich hier niet verdedigen? Of weten ze dat ze fout zitten. Dan is het zeer verstandig wat ze doen door niet te reageren. Kan Radar geen aandacht besteden aan deze absurde verhoging?

J.T.Wentink
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2013 10:53

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door J.T.Wentink »

Heemskerk, 25 maart 2013.

L.S.

Vandaag de jaarafrekening gekregen van NUON voor het stroomverbruik in mijn vrijstaande garage en het gebruik van de meter in mijn Garage: Woekeven 54b Heemskerk.
Stroomverbruik 1kWh per jaar! Kosten per jaar € 257,22. (€ 35,43 netwerkkosten, € 7,44 belastingen per twee maanden ). Belachelijk toch en gewoon diefstal. Tien jaar geleden betaalde ik nog geen € 25,00. (PEN.)
Garagedeur is elektrisch. Andere deuren zitten er niet in. Garage is 15 m2 en mijn auto past er maar net in.
NUON gebeld. “Tja, dat zijn de kosten die LIANDER mag rekenen voor een aansluiting. Wettelijk zo geregeld”.
Die aansluiting zit er al 40 jaar! Met het jaarbedrag van nu, heeft die meter dus al € 10.000 opgebracht. Dat is toch erg. Er zijn duizenden van die vrijstaande garages in Nederland.
LIANDER gebeld. Daar kom ik niet doorheen. De dame die mij te woord stond, gaf aan dat zij er niets aan kon doen. De tarieven waren nou eenmaal wettelijk zo vastgesteld. Een of je nou een aansluiting krijgt van 1,2 of 3 Ampère. Dit zijn de tarieven.
NMA ingeschakeld. Zelfde verhaal.
Kortom, ik kan nergens heen met mijn klacht. En Liander heeft dus een Monopoly positie.
Enige jaren geleden is dit verhaal ook al eens bij RADAR geweest en ik weet ook dat jullie hier al eens aandacht aan hebben besteed.

Kunnen we de boel weer niet eens oprakelen en deze diefstal stopzetten?
Of, wederom de boel aankaarten en het tarief voor deze meters in vrijstaande garages proberen aan te passen?

Ik hoor van jullie.

H.G.
J.T.Wentink
Hertogenven 68
1963RG Heemskerk.
Tel. 0251239454
0628819727.
e-mail: [email protected]

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door kweenie »

Het maakt in de kosten die de netwerkbeheerder maakt voor je electriciteitsaansluiting niet uit of je nu een kWh verbruikt of 1000. Dus zo vreemd is het niet dat je daar even veel voor betaalt als voor een gewoon huis.

Het is dan natuurlijk je eigen keuze of je die aansluiting wilt houden of op andere manier aan je stroom wil komen.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door e-chec »

Beste J.T.Wentink,

Dankzij al die gegevens was het mogelijk om even op Google Maps de situatie te bekijken. Zo te zien is uw garage niet vrijstaand, maar onderdeel van een blok van meerdere garages. De aanleg van een kabel van uw woning naar de garage blijkt geen optie. Maar als de eigenaar van de naastliggende garage een elektriciteitsaansluiting vanuit zijn woning heeft kunt u eens met hem gaan praten.

Eigen aansluiting op het elektriciteitsnet weg, kabeltje door de muur en jaarlijks een goede fles wijn voor uw garagebuurman.

wouter1987
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:45

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door wouter1987 »

Best grappig dat er na bijna een jaar weer wordt gereageerd op een topic van ook zo oud. Dat betekend toch dat Liander wat uit te leggen heeft, al is het maar waarom ze zo'n bodemloze put zijn.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door h@rm@n »

De vergelijking met 10 jaar geleden kun je niet maken, dit geldt voor alles. (Ik heb nog geen 4 eurocent betaald voor gas terwijl dit nu ± 65 eurocent is.)

M.b.t. de € 257,22 is hier de energieheffing (voor 2013 € 144,74 voor locatie zonder verblijfsfunctie) al vanaf?
De suggestie van e-chec om indien mogelijk via uw buurman elektriciteit te betrekken en middels een tussenmeter aan te sluiten is nog lang zo gek niet.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door e-chec »

h@rm@n schreef: De suggestie van e-chec om indien mogelijk via uw buurman elektriciteit te betrekken en middels een tussenmeter aan te sluiten is nog lang zo gek niet.
h@rm@n,

Leuk om te merken dat mijn idee aanslaat. Die tussenmeter geeft inderdaad volledige zekerheid voor de buurman. Maar als J.T.Wentink via jaarrekeningen kan aantonen dat hij inderdaad maar 1 kWh ofwel 23 cent per jaar aan elektriciteit verbruikt, dan zou ik als buurman zonder meter met plezier accoord gaan met die fles wijn, die we dan met elkaar en eventuele aanhang op een mooie zomeravond soldaat maken.

Maar misschien heeft J.T.Wentink al een oplossing gevonden. Sinds 25 maart heeft hij niet meer gereageerd. Jammer toch, dat een oproep om steun na ontvangst van die steun wordt gevolgd door een absolute stilte.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Verhoging capaciteitstarief

Ongelezen bericht door e-chec »

Beste J.T.Wentink,

Ik zet dit bericht op het forum om u toch eens nadrukkelijk te vragen een reactie te geven op alle adviezen en opmerkingen die over uw probleem zijn gemaakt. Iedereen die dit topic volgt is daarnaar zeer benieuwd, maar u zwijgt in alle talen. Ik stuur u dit bericht ook separaat per PB.

Laat eens wat van u horen, J.T.Wentink !!

Gesloten