LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Halfmiljoen
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jul 2014 08:36

Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door Halfmiljoen »

Beste forummers,

Begin 2016 hebben wij een woning gekocht. Het betreft een twee onder één kap woning uit 1920. Voorheen van de woningstichting. Deze woning hebben wij geheel gerenoveerd en uitgebouwd.

Tijdens verbouw ook plannen gehad om de meters (gas en electra) te verplaatsen naar de nieuwe meterkast. De meters hangen in de gang willekeurig op de wand zonder kast. In feite is de gang dus ook de meterkast. Ca 30 cm ernaast hebben we nu de nieuwe meterkast staan.

Gezien het overschrijden van de begroting hebben we destijds besloten om het verplaatsen en verzwaren van de electra (ca. 700,-) te laten voor wat het is. Dit mede door de 'complexiteit' van het wijzigen.

Het probleem is een beetje dat in ons huis de hoofdaandluiting van de buren zit. Vanaf de weg komt er een (oude teer)kabel binnen in de hoofdzekeringkast. Hierin is plek voor 3 stoppen. 2 zijn er bezet. 1 is voor ons en de andere gaat door de muur naar de buurman toe. Je raad het al, bij een verzwaring naar 3 fase is er geen plek en dus geen stroom voor de buurman. Dit heb ik met veel moeite aan kunnen geven bij enexis/hak omdat ze het niet begrepen of omdat ze mij 'niet gingen vertellen hoe ik mijn electra moet aansluiten'.

Bij de offerte is destijds vermeld dat ik dan zelf het gat moet graven en de getrokken mantelbuizen moet aanbrengen. Bij de buurman welteverstaan!

Nu vraag ik mij af of dat wel redelijk is. Wij en de buurman betalen netjes ons deel aan de enexis. Als ik ga verzwaren, wat zeker niet iets ongewoons is, heeft mijn buurman dus geen aansluiting meer. Nu neem ik aan dat de enexis ervoor moet zorgen dat de buurman (diezelfde dag) ook een aansluiting krijgt? Ik wil best een gat graven, maar er liggen 2 natuursteenplaten op, ik moet een gat laten boren en een mantelbuis aanbrengen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door hänschen klein »

M.a.w. het huidige probleem was bij de toenmalige aankoop al in beeld en min of meer duidelijk ... ?

Halfmiljoen
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jul 2014 08:36

Re: Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door Halfmiljoen »

Nee, dit was niet bekend bij aankoop. Pas later, tijdens het verbouwen, kwam een andere buurman met het verhaal dat hij jaren terug eens in ons huis de hoofdstop van de buren had vervangen. Dit was ruim voor wij en onze buurman de woningen hadden gekocht.

Bij de enexis was ook niks bekend. Ik kon gewoon de aanvraag voor verzwaren indienen.
Het valt verder ook niet op dat er 2 buizen vanaf de hoofdzekering omhooglopen. 1 gaat in onze meterkast en de andere gaat dus achter onze meterkast door de muur.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik probeer aan te sturen op 'een gebrek' en om de kosten te verhalen bij de verkoper ... vandaar de vraag! Bij eerdere topics bleek al, dat energieleveranciers liever 'geen vuile handen maken' en extra werk uiteindelijk in rekening stelln.

Halfmiljoen
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jul 2014 08:36

Re: Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door Halfmiljoen »

Helder. Verkopende partij is de woningstichting. Deze heeft, bewust, wel meer dingen verzwegen.

Zo zag ik bij de bezichtiging asbest, dat was volgens hem absoluut niet zo. Een inventarisatie wilden ze wel laten doen maar verwijderen niet. Voor de inventarisatie gepast omdat ik daar alleen maar problemen mee kon krijgen. Na overdracht lag opeens onderin de keukenla een papier waar opstond waar allemaal asbest aanwezig was.

Sloot achter het huis is van de gemeente en hoefde ik ook absoluut niet schoon te maken. Je raad het al... wel dus.

Die partij laat ik liever buiten beschouwing. Simpelweg om het eenvoudiger te houden. We hebben al de netbeheerder (Enexis), de uitvoerder (Hak), waarschijnlijk nog een onderaannemer, wijzelf en de buurman. Nog een log orgaan erbij gaat niet goedkomen.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door Jefdus »

hänschen klein schreef:Ik probeer aan te sturen op 'een gebrek' en om de kosten te verhalen bij de verkoper ... vandaar de vraag! Bij eerdere topics bleek al, dat energieleveranciers liever 'geen vuile handen maken' en extra werk uiteindelijk in rekening stelln.
Een gebrek is uiteraard nog geen verborgen gebrek. Als een en ander gewoon open en bloot in de gang hangt, lijkt het me niet heel aannemelijk dat je hard kunt maken dat het hier wel om een verborgen gebrek gaat.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door renewouters »

Halfmiljoen schreef:Helder. Verkopende partij is de woningstichting. Deze heeft, bewust, wel meer dingen verzwegen.

Zo zag ik bij de bezichtiging asbest, dat was volgens hem absoluut niet zo. Een inventarisatie wilden ze wel laten doen maar verwijderen niet. Voor de inventarisatie gepast omdat ik daar alleen maar problemen mee kon krijgen. Na overdracht lag opeens onderin de keukenla een papier waar opstond waar allemaal asbest aanwezig was.
Huh? Jij dacht dat je asbest zag, verkoper ontkende dat en je hebt het bewust niet verder willen onderzoeken om gezeik te voorkomen en nu geef je een ander de schuld?

Halfmiljoen
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jul 2014 08:36

Re: Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door Halfmiljoen »

Voordat we afdwalen.. ik wil niemand aansprakelijk stellen voor gebreken. Wat de meter/hoofdaansluiting betreft kan dat denk ik niet eens omdat dat deel van de netbeheerder is.

Waar het mij omgaat is dat als ik ga verplaatsen/verzwaren er dus geen aansluiting voor de buurman is. Niet omdat ik iets geks of onredelijks wil, maar omdat de aansluiting zeer gedateerd is. Nu is dat in mijn ogen niet mijn probleem, daar dient de netbeheerder voor te zorgen. Toch 'vragen' ze mij om een groot deel van het voorbereidende werk te doen. En de vraag was of dat redelijk is en waar hun verantwoordelijkheid ligt ten aanzien van buurman zijn aansluiting.

Het asbest verhaal was eigenlijk offtopic maargoed. Ik accepteer het ook. Punt is dat het van hem niet netjes was. Ik heb hem duidelijk gevraagd of dat asbest was, hij bleef volhouden van niet. Als er dan een calamiteitenkaart van de woningbouw onder wat papieren verstopt ligt waar duidelijk op staat dat de platen die ik aanwees asbesthoudend zijn ben gewoon aan het liegen. Ik wilde geen rapport omdat ik dan wellicht alles had moeten laten verwijderen met giga kosten als gevolg.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door thecure »

.
Bij de enexis was ook niks bekend. Ik kon gewoon de aanvraag voor verzwaren indienen.
En als je de aanvraag dan gewoon doet? Ze komen er vanzelf wel achter dat het niet kan. Moeten ze hun huiswerk maar beter doen.

Moneyman
Berichten: 30088
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jefdus schreef:
hänschen klein schreef:Ik probeer aan te sturen op 'een gebrek' en om de kosten te verhalen bij de verkoper ... vandaar de vraag! Bij eerdere topics bleek al, dat energieleveranciers liever 'geen vuile handen maken' en extra werk uiteindelijk in rekening stelln.
Een gebrek is uiteraard nog geen verborgen gebrek. Als een en ander gewoon open en bloot in de gang hangt, lijkt het me niet heel aannemelijk dat je hard kunt maken dat het hier wel om een verborgen gebrek gaat.
Het hangt niet open en bloot in de gang.
Halfmiljoen schreef:Het valt verder ook niet op dat er 2 buizen vanaf de hoofdzekering omhooglopen. 1 gaat in onze meterkast en de andere gaat dus achter onze meterkast door de muur.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Jefdus schreef:
hänschen klein schreef:Ik probeer aan te sturen op 'een gebrek' en om de kosten te verhalen bij de verkoper ... vandaar de vraag! Bij eerdere topics bleek al, dat energieleveranciers liever 'geen vuile handen maken' en extra werk uiteindelijk in rekening stelln.
Een gebrek is uiteraard nog geen verborgen gebrek. Als een en ander gewoon open en bloot in de gang hangt, lijkt het me niet heel aannemelijk dat je hard kunt maken dat het hier wel om een verborgen gebrek gaat.
Dat is waar, maar wie denkt eraan, dat de buren via jouw meter energie betrekken ... eerst is het een informatiegebrek, later een verborgen gebrek wanneer er toch hoge kosten aan verbonden blijken te zijn.

Nijogeth
Berichten: 9983
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het lijkt me inderdaad wel belangrijke informatie, die je een verkoper kunt verwijten als ze deze niet hebben gegeven.

Halfmiljoen
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jul 2014 08:36

Re: Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door Halfmiljoen »

Het gedeelte van de netbeheerder is sterk verouderd, dit is denk ik geen probleem voor de verkoper maar voor de netbeheerder/ons.

Kosten nog even nagekeken, maar de offerte bedroeg 1200,- in de btw. Voor alleen elektra en gas. Het leidingwerk word niet langer aangezien de meters nu erg hoog hangen en de nieuwe meters er praktisch naast hangen en op de voorgeschreven hoogtes gaan komen.

1200,- vind ik toch wel aardig geld. Helemaal als ze verwachten dat ik dan ook nog het voorbereidende werk bij de buren ga doen.

Een bekende die een dorp verderop woont heeft ook zijn meters laten verplaatsen voor hetzelfde bedrag. Twee weken later kregen de buren slimme meters en werd het zaakje op verzoek ook nog een stukje verplaatst. Uiteindelijke kosten waren 0,-. De bekende heeft zijn beklag gedaan en kreeg wel die 1200,- terug.

Nu staat onze straat nog niet ingepland maar een slimme meter met voorrang kost dan slechts +/- 45,-. Indien nodig (ja) word dan ook het leidingwerk vervangen.

Ik begrijp dat iets geld kost, maar het circus ligt dus tussen 0,- en 1200,-. Dat is mij eigenlijk te vaag. En mijn gevoel zegt dat het deel van de buren niet mijn probleem is, maar ik wil het wel goed regelen omdat de buurman hier niet voor op hoeft te draaien cq last van te hebben

Nijogeth
Berichten: 9983
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik snap inderdaad dat u hiermee geen problemen wilt veroorzaken met de buurman. Echter zou u eens met de buurman moeten overleggen om er samen iets aan te doen. U verzwaart (zogenaamd) uw aansluiting en de buurman doet net of ie heel boos is als ie naar de netbeheerder belt, omdat (zogenaamd) zijn elektriciteit niet meer werkt.

Dan moeten ze wel iets doen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Het probleem is een beetje dat in ons huis de hoofdaandluiting van de buren zit. Vanaf de weg komt er een (oude teer)kabel binnen in de hoofdzekeringkast. Hierin is plek voor 3 stoppen. 2 zijn er bezet. 1 is voor ons en de andere gaat door de muur naar de buurman toe. Je raad het al, bij een verzwaring naar 3 fase is er geen plek en dus geen stroom voor de buurman. Dit heb ik met veel moeite aan kunnen geven bij enexis/hak omdat ze het niet begrepen of omdat ze mij 'niet gingen vertellen hoe ik mijn electra moet aansluiten'.
Bovenstaande klopt niet, er is hier sprake van een secundaire aansluiting van de buren. In de aansluitkast van de meterkast waar de voedingskabel binnen komt zitten normaal 3 zekeringshouders. Afhankelijk van de aansluiting zijn deze 1 dan wel 3 fase uitgevoerd. (Hier dus 1 fase.) Er is dus geen (hoofd)zekering voorde buren. De buren zijn aan de primaire zijde van de zekeringshouders aangesloten en er gaan dus 3 fase + 1 nul naar hun toe. En deze zijn vervolgens weer aan 3 zekeringshouders bij de buren aangesloten.
Want bij een defecte hoofdzekering bij de buren hoeft men dan ook niet in de aansluitkast van de woning waar de aansluitkabel binnen komt te zijn.
Dus niets staat een uitbreiding in de ene of andere woning in de weg.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Verzwaren/verplaatsen gedeelde hoofdaandluiting

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Overigens verplaatsen van de aansluiting zal waarschijnlijk wel voor problemen zorgen.

Gesloten