LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Berekening kosten/voordelen zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
fredhohenstein
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2016 08:37

Berekening kosten/voordelen zonnepanelen

Ongelezen bericht door fredhohenstein »

Goedemorgen,
Heeft een van jullie ervaring met een aanbieder van zonnepanelen, die een transparantie/duidelijke calculatie voor de kosten/voordelen van een eigen installatie, kon aanleveren. Gisteren kregen we een offerte binnen waarbij voor het gemak de vaste netwerkkosten en variabele kosten van de energiebelasting maar niet waren meegenomen. Ook de mindering die iedereen krijgt t.a.v. de energiebelasting werd maar niet meegenomen. Ik heb het idee dat alleen de bedragen die in het voordeel van zonnepanelen zijn worden meegenomen en andere kosten. Ik hoor graag van jullie! Grt Fred

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Berekening kosten/voordelen zonnepanelen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Met de firma Solar NRG te Poeldijk heb ik, ook wat uw vraag betreft, zeer goede ervaringen. Het meeste regel je al zeer snel met deze firma per internet. Aanname terugverdientijd was meer dan realistisch. Sinds de afgelopen drie jaar merk ik dat de terugverdientijd ca. 1 tot 1 1/2 jaar korter zal zijn, maar dat kan ook met externe factoren te maken hebben. Genoemde firma is een groothandel waar ook particulieren kunnen kopen. Ze verkopen zelfs complete pakketten wat zeer scherpe prijzen oplevert. Ook kan deze firma zelf uw zonnepanelensysteem installeren. Dat voorkomt bij eventuele problemen achteraf heen en weer wijzen tussen leverancier en (onder)aannemer. Ook achteraf bij vragen goede adviezen van deze firma ontvangen.

stofzuigertje

Re: Berekening kosten/voordelen zonnepanelen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Omdat een firma vaak in meerdere gebieden leverde zijn netwerk kosten lastig op te geven.

Ook mag een aanbieder de tarieven aanpassen en daar is de Paneel verkoper niet verantwoordelijk voor.

Hetzelfde met Energie belasting, de overheid bepaalde deze en tussen offerte en werkelijke rekening kan verschil zitten.
Daarom houden ze die er buiten maar met opgave hoeveel stroom je gemiddeld per jaar bespaarde en
een vergelijking site kun je zowel huidige als je vermoedelijk nieuwe berekenen en krijg je een goed beeld.

Wel opletten, tussen de jaren zit vaak meer dan 12% verschil.
De afgelopen 20 jaren was beste en slechtste jaar zelfs 12.7% maar meestal 5% en er zijn dus pieken.
Bij mooi of juist erg slecht weer kan er dus een ander bedrag uit komen.

Zo was 1993 van April tot 10 Juni erg mooi, maar die middag om 16.00 uur onweer en de rest van zomer hopeloos....
Ik was toen blij met koelere maar pas eind september weer redelijk.
1993 toen vrijwel niemand nog panelen had was dus waardeloos jaar.
Dat ik dit zo goed weet is mijn Huwelijk op 10 Juni 1993, en de goede jaren, ja die weet ik ook niet meer welke beste was....

Daarom begrijp ik dat ze niet de Netwerk kosten en Belasting opgeven omdat geen enkel bedrijf dit kan garanderen wat andere doen.
Daarom zitten ze er niet in maar een goede site als www.gaslicht.com geeft wel die info...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Berekening kosten/voordelen zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

fredhohenstein schreef: Gisteren kregen we een offerte binnen waarbij voor het gemak de vaste netwerkkosten en variabele kosten van de energiebelasting maar niet waren meegenomen. Ook de mindering die iedereen krijgt t.a.v. de energiebelasting werd maar niet meegenomen.
Bij de bepaling van de besparing die panelen opleveren moet je ook alleen kijken naar die dingen waarop je ook werkelijk bespaart. Aanschaf van panelen heeft geen invloed op de hoogte van de vaste lasten en de vaste teruggave, die blijven even hoog. Daarom moet je daar niet naar kijken.

Voor de werkelijke besparing zul je bovendien in je glazen bol moeten kijken, omdat niemand weet hoe over tien jaar de energieprijzen zijn of hoe de zelf opgewekte stroom wordt verrekend. Je zult dus aannames moeten maken.

Bij de huidige salderingsregeling betekent iedere kwh die je zelf opwekt een besparing van (grofweg) 5 cent aan stroom plus 15 cent aan belastingen. Voor zover het gaat om minder productie dan wat je zelf verbruikt en om panelen op je eigen dak.

Maar het is goed mogelijk dat over een paar jaar deze regeling stopt en er een andere regeling voor in de plaats komt. Mogelijk dat je dan de opgewekte stroom en de verbruikte stroom niet meer één op één tegen elkaar kunt wegstrepen. Misschien dat er dan een regeling komt vergelijkbaar met de huidige postcoderoos regeling, waarbij je een lager bedrag krijgt dan je moet betalen. Omdat je bijvoorbeeld nog wel een variabel bedrag voor netwerkkosten moet betalen. Of omdat ze een lager tarief mogen gaan gebruiken voor teruggeleverde stroom dan voor afgenomen stroom.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Berekening kosten/voordelen zonnepanelen

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Factoren om rekening mee te houden: Afbouw vrijstelling energiebelasting na 2020 voor zelfopwekkers. Jaarlijks kleine productievermindering door veroudering. Gemiddeld per 10 jaar een nieuwe omvormer. Hogere verzekeringspremie. Onderhouds-en schoonmaakkosten. Afzetten tegen een deposito spaarrekening van bv 20 jaar ad 2.3%. Na 25-30 jaar is uw installatie afgeschreven, uw geld op een spaarrekening niet. Wel of niet VRH plichtig heeft nauwelijks invloed op de terugverdientijd.
Aanbieders schetsen altijd een te gunstig beeld van het break-even point.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Berekening kosten/voordelen zonnepanelen

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Deposito klink wel mooi, maar in 20 jaar wordt uw geld ook minder waard (inflatie) en onderhoudskosten zijn zeer gering

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Berekening kosten/voordelen zonnepanelen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Wat velen vergeten te vermelden. Met het plaatsen van zonnepanelen lever je niet alleen stroom terug. Doordat uw zonnepanelen na de omvormer zijn aangesloten aan de huiskant van de meter van uw elektriciteitssysteen ontstaat de volgende situatie. Als de zon schijnt en de zonnepanelen produceren stroom dan gebruiken uw stroomverbruikers in eerste instantie de stroom die u zelf produceert. U verbruikt dit stukje dus niet van uw energieleverancier. Wat u niet gebruikt van uw leverancier hoeft u dus niet te betalen. Alleen als u meer produceert als u zelf verbruikt levert u terug aan het net. U heeft dus niet alleen de opbrengst van de terug levering van stroom, maar ook een lagere stroomafname van uw leverancier.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Berekening kosten/voordelen zonnepanelen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Zombiemaster schreef: Aanbieders schetsen altijd een te gunstig beeld van het break-even point.
Altijd? Gevalletje "zoals de waard is?"

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Berekening kosten/voordelen zonnepanelen

Ongelezen bericht door BreejKC »

@zombiemaster. Hoewel je niet alles op de lange termijn kunt voorzien schetst u, volgens mij, een te negatief beeld. Of de omvormers maar tien jaar meegaan staat niet vast. Een goed afgestemde omvormer op de geproduceerde hoeveelheid spanning, die niet constant op vol vermogen draait, kan aanzienlijk langer mee gaan. Een te goedkope omvormer die de productie maar net aankan is dus op termijn een duurkoop. Omvormers die een grotere capaciteit hebben kosten niet zo heel veel duurder en gaan dan langer mee.
Afname productie van zonnepanelen door veroudering is slechts een aanname. Ik ken mensen die al 30 jaar zonnepanelen hebben, bijvoorbeeld op hun boot, en anno nu is van afname nog geen enkele sprake.
Ook over de levensduur is nog te weinig bekend. Voorgaand voorbeeld geeft aan dat zonnepanelen dus aanzienlijk langer mee kunnen gaan. Misschien wat meer kosten door een schoonmaak eens in de vier á vijf jaren.
Renteverlies op de investering is waar. Allereerst is de rente op spaargelden nu historisch laag. Rendement van zonnepanelen is, naar mijn ervaring 15% tot 20% en met veel zon waarschijnlijk zelfs meer, o.a. ook door de besparing op verbruik. Heden ten dage dus een goede investering t.o.v. Het minimale renteverlies.
Dan nog een argument dat niet in geld is uit te drukken. Het milieuargument. Om de stroom die u afneemt tot aan uw huis te produceren moet door het transportverlies bijna 3x zo veel geproduceerd worden als er verbruikt wordt. Met uw eigen geproduceerde stroom is er slechts een gering verlies door het omvormingsproces van gelijk- naar wisselstroom. Dit is dus een groot pluspunt voor het milieu omdat u met het zelf produceren van stroom redelijk duurzaam bezig bent.

Gesloten