LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorschot energie Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
frank1960
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2010 09:41

Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door frank1960 »

Ik betaal sedert enkele jaren mijn voorschot energie via een acceptgiro. Nu geeft Eneco op de acceptgiro aan dat het voorschot voor de 25e van de maand moet zijn betaald. Aangezien onze salarissen rond de 25e of er net na op onze rekening worden bijgeschreven betaal ik mijn voorschot meestal ronde de 26e of de 27e. Nu krijg ik elke maand van Eneco een aanmaning waarop 10 euro extra kosten zijn aangegeven. Ik verscheur deze omdat op dat moment de nota al door mij voldaan is. Naar nu blijkt houdt Eneco aan het eind van het jaar (eindafrekening) alle kosten van (volgens hen) het te laat betalen alsnog in. Dit gebeurt ook bij mijn collega. Wel kan ik zodra ik Eneco een automatische machtiging verstrek de betaaldatum naar een latere dag verschuiven. Ik weiger mee te doen aan deze chantage truc. Zijn er nog meer mensen die dit ervaren en zo ja is hier iets aan te doen?

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door tiptoo »

nee niet echt maar begrijp niet zo goed waarom je het niet automatisch laat doen , je ken altijd nog storneren als er iets fout gaat ben je van het gedonder af en krijg je ook niet aan het eind van het jaar dat ze meer rekenen , het wordt toch op den duur dat alles automatisch gaat want ze willen van de acceptgirokaart af , de banken dan.

frank1960
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2010 09:41

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door frank1960 »

Ja daar heb ik zelf ook al aan gedacht maar wat ik bedoel het is toch van de zotte dat ze je met zulke maatregelen dwingen een automatische incasso af te geven. Ik vraag me gewoon af of ze die extra kosten wel mogen rekenen.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door tiptoo »

frank1960 schreef: Ik vraag me gewoon af of ze die extra kosten wel mogen rekenen.

helaas mogen ze dat zie maar eens als je bij iets anders wordt gevraagd of je het via een acceptgiro doet of automatisch, ik heb dat een keer met de tv gids gehad moest mooi bijbetalen omdat het niet autmatisch ging dus misschien gewoon toch doen , succes met beslissen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door Shine »

frank1960 schreef:Ik betaal sedert enkele jaren mijn voorschot energie via een acceptgiro. Nu geeft Eneco op de acceptgiro aan dat het voorschot voor de 25e van de maand moet zijn betaald. Aangezien onze salarissen rond de 25e of er net na op onze rekening worden bijgeschreven betaal ik mijn voorschot meestal ronde de 26e of de 27e. Nu krijg ik elke maand van Eneco een aanmaning waarop 10 euro extra kosten zijn aangegeven. Ik verscheur deze omdat op dat moment de nota al door mij voldaan is. Naar nu blijkt houdt Eneco aan het eind van het jaar (eindafrekening) alle kosten van (volgens hen) het te laat betalen alsnog in. Dit gebeurt ook bij mijn collega. Wel kan ik zodra ik Eneco een automatische machtiging verstrek de betaaldatum naar een latere dag verschuiven. Ik weiger mee te doen aan deze chantage truc. Zijn er nog meer mensen die dit ervaren en zo ja is hier iets aan te doen?
Ja die extra kosten zult u moeten betalen. Immers uw betalingen komen struktureel te laat bij hun binnen.
Je hebt te maken met een factuurdatum en een vervaldatum. Die vervaldatum staat voor de datum waarop het bedrag uiterlijk op het rekeningnummer van de leverancier moet zijn bijgeschreven.
Overschrijdt u die datum, dan ontstaan er dus herinneringskosten ed.

Ik begrijp uw situatie, maar draai de zaak eens om.
Als u weet dat u uw salaris steeds op de25/26ste krijgt, en uw energierekening voor die datum betaald moet zijn, zijn beiden een vaststaand feit. U zult zelf de maatregel moeten nemen door te zorgen dat de energierekening wel voor die datum betaald kan worden (indien u middels acceptgiro wilt blijven betalen). Kortom, u moet zelf dat er voldoende saldo op uw rekening staat om deze rekening bijtijds te kunnen betalen. Dus geld reserveren hiervoor. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij de leverancier maar gewoon bij u.
M.a.w. vooruit denken mbt uw saldo t.a.v. uw maandelijkse betalingen op specifieke tijdstippen.
Eneco dwingt u niet tot automatische incasso. Het kan alleen gemakkelijker zijn omdat er dan wel de keuze is van afschrijving datum die loopt tot en met de 27ste. Dus na uw salarisbetaling.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door tiptoo »

Shine schreef:
frank1960 schreef: Eneco dwingt u niet tot automatische incasso. .

nou min of meer wel hoor , tis of een automatische incasso of extra betalen dan ken ik me voorstellen dat die voor de automatische incasso gaat kiezen maar netjes is het niet.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door tiptoo »

vogels schreef:
Nee, is nog een 3e manier om te betalen, zie mijn eerdere reactie.
:mrgreen: ja klopt sorry effe vergeten

frank1960
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2010 09:41

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door frank1960 »

Bedankt voor de reactie's. Ga toch maar eens kijken voor een andere vorm van betalen.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste Frank1960,

Uit uw reactie op dit forum begrijp ik dat u het niet eens bent met de herinneringskosten die we bij u in rekening hebben gebracht. U schrijft dat u de nota’s altijd rond de 26e van de maand betaalt. Deze datum valt buiten de door Eneco vastgestelde betalingstermijn. Ik kan me voorstellen dat deze betalingstermijn voor u financieel niet altijd goed uitkomt, omdat u uw inkomen ontvangt na de vervaldatum van onze acceptgiro.

Graag ontvang ik uw contactgegevens om inhoudelijk te reageren op uw vragen en de mogelijkheden samen met u te bekijken. Wanneer u dit op prijs stelt, stuurt u dan uw contactgegevens samen met het onderwerp van dit forum naar [email protected]. Ik zie uw reactie graag tegemoet

Met vriendelijke groet,

Hosnia, medewerkster Eneco

frank1960
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2010 09:41

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door frank1960 »

Dat bedoel ik dus ook. Ik betaal voor de 1e van de nieuwe maand dus verwacht ook geen aanmaningskosten. Ook de betaling van mijn huis moet voor de 1e van de nieuwe maand voldaan zijn en niet voor een bepaalde datum in de lopende maand.
Heb naar aanleiding van het antwoord van Eneco op mijn vraag mijn contactgegevens aan de afdeling toegezonden. Zal het antwoord van Eneco via dit forum laten weten.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door kiz »

vogels schreef:
Deze datum valt buiten de door Eneco vastgestelde betalingstermijn.
Eneco kan wel zo veel vast stellen. Het voorschot bedrag dient betaald te zijn voor de 1e van de komende maand; door het over te maken op de 26e wordt aan deze eis voldaan!!!
Niet helemaal, vogels.
Eneco stuurt een nota en de betalingstermijn is 14 dagen (na factuurdatum).
Daar zit 'm tevens voor de meeste mensen waarschijnlijk ook de "pijn": voorheen was de betalingstermijn 30 dagen en viel er dus altijd een salarisbetaling in die periode.
Door de betalingstermijn in te korten moeten sommige mensen dus eigenlijk 2 termijnen in 1 maand gaan betalen om niet achter te komen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik kan mij goed voorstellen dat TS de voorkeur geeft aan betaling per acceptgiro omdat mensen welke gebruik van de automatische incasso het geld op de rekening moeten laten staan voor afschrijving. Overschoon dat de beste manier is kan niet iedereen daar mee overweg. Het is niet alleen Eneco die de 25e van de maand kiest. de meeste leverancier zitten rond die datum en wel om een begrijpelijke reden. Wanneer ze later gaan zitten dan hebben ze de betaling niet op de 28e van elke maand binnen en kunnen de periode niet afsluiten. Omdat de 28e der maand in alle maande voor komt is voor die datum gekozen. Essent doet het eveneens.
Betaal je te laat dan kost het geld.
Dit even ter aanvullende info over het waarom.

Gegroet.

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door frenkievee »

Eigenlijk snap ik deze discussie niet helemaal, want bij Eneco kun je bij automatische afschrijving je eigen datum bepalen. Ik laat mijn voorschot door Eneco per 1e van de maand afschrijven en dat gaat zonder problemen. Al jaren.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door tiptoo »

frenkievee schreef:Eigenlijk snap ik deze discussie niet helemaal, .

zo moeilijk is het toch niet , TS doet het met een acceptgiro , dus niet automatisch

vorobeva
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 sep 2010 21:33

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door vorobeva »

Een automatische incasso is ook niet alles als het een verkeerd bedrijf is.
Bij Oxxio kan je bijvoorbeeld een automatische incasso niet stopzetten.
Gedaan via een rode-kaart, maar niet gelukt. Maar omdat niet iedereen dit zal geloven heb ik maar desbetreffende brief toegevoegd.
Bijlagen
oxxio-machtiging.jpg
(127.94 KiB) 1089 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

javdzee
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2010 08:42

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door javdzee »

Hier hetzelfde liedje als de topic opening. Ik ben dus ook de pineut. Ik geloof dat er bij mij ook al 30 euro staat, terwijl ik altijd op de 26e van de maand betaal.
Vreemd want als je dan kijkt op mijn eneco staat er dus dat je geen betalingsachterstand heb, ook ik heb al diverse malen contact op genomen met eneco maar ze blijven er bij dat je de datum niet kunt aanpassen op de acceptgiro, terwijl je het wel kan aangeven via een automatische incasso. Bij het incasseren van eneco gaat er ook het nodige mis, dit hebben mijn buren al ervaren. Dus ik wil niet dat er een automatische incasso komt.
Ook ik zal dus mijn gegeven doorsturen naar eneco.

frank1960
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2010 09:41

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door frank1960 »

vogels schreef:
Zal het antwoord van Eneco via dit forum laten weten.
Zal mij benieuwen. Als ze bij jou de aanmaningskosten kwijtschelden en de betaaldatum wijzigen naar een latere datum, dan betekent dat dat ze donders goed weten dat zij fout zitten en geen poot hebben om op te staan.

Afhankelijk van jouw antwoord zal ik dan alsnog stappen ondernemen, om dit soort ongein van Eneco aan te pakken.
Naar aanleiding van mijn bericht op dit forum heeft Eneco mij onderstaand bericht gezonden. Mijn petje af voor de snelle en bevredigende afhandeling van mijn klacht.

In uw e-mail van 17 september 2010 maakt u bezwaar tegen de vervaldatum van uw nota’s. Ook bent u het niet eens met de herinneringskosten die hieruit voortvloeien. Hieronder leest u mijn reactie.



Ik kan me goed voorstellen dat u het vervelend vindt om extra kosten in rekening gebracht te krijgen. Vooral als u direct betaalt wanneer u uw inkomen ontvangt. Het is helaas niet mogelijk om de datum, waarop we uw nota maken, aan te passen. Als blijk van onze goede wil, laten we eenmalig de openstaande herinneringskosten van € 30,00 vervallen.


Omdat we het vervelend vinden dat u ontevreden bent over de vervaldatum van uw nota’s, verlengen we per volgende maand de vervaldatum van uw nota’s met drie dagen. U heeft hierdoor in de toekomst geen betalingstermijn meer van 14 dagen, maar van 17 dagen.



We hopen dat we met deze oplossing, soortgelijke situaties in de toekomst voorkomen.



Ik ga er vanuit dat ik u hiermee voldoende informeer.


Met vriendelijke groet,

Mike Verheul
medewerker klachtenmanagement

javdzee
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2010 08:42

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door javdzee »

Ik werd keurig netjes terug gebeld door eneco, ook bij mij zijn de herinneringskosten kwijt gescholden omdat ze konden zien dat mijn betaling altijd net kruist met de aanmaning.
Jammer genoeg hebben ze bij ons de vervaldatum vervroegt dus ik kan nooit meer per de 25e betalen. Maar ook mijn termijn is naar de 17 dagen gegaan.

LLLL
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2010 13:33

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door LLLL »

@Frank1960

Wat mij nogal verbaast is dat jij na twee dagen al een aanmaning krijgt. Daar gaan altijd een eerste en tweede herinnering aan vooraf...... Tsja en dan moet je gewoon de aanmaningskosten betalen. Helemaal niet vreemd.

frank1960
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 sep 2010 09:41

Re: Voorschot energie Eneco

Ongelezen bericht door frank1960 »

LLLL schreef:@Frank1960

Wat mij nogal verbaast is dat jij na twee dagen al een aanmaning krijgt. Daar gaan altijd een eerste en tweede herinnering aan vooraf...... Tsja en dan moet je gewoon de aanmaningskosten betalen. Helemaal niet vreemd.
ja dat klopt maar omdat structureel de herinnering en de betaling elkaar kruisen betaal je elke keer 10 euro aan administratiekosten. Het is niet zo dat ik mijn Energie niet betaal, ik betaal alleen structureel 1 of 2 dagen later dan de datum op de acceptgiro. Als Eneco volledig in hun recht zouden staan hadden ze mij en javdzee (zie bericht) echt niet die kosten kwijtgescholden en de datum met 3 dagen verschoven. Maar goed is in mijn geval helemaal naar tevredenheid opgelost met Eneco, waarvoor mijn dank.

Gesloten