LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorschot wel dan niet verlagen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
be3a18
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 apr 2015 13:53
Locatie: Friesland

Voorschot wel dan niet verlagen

Ongelezen bericht door be3a18 »

Ik zit sinds september vorig jaar bij de Nuon en betaal €120 per maand als voorschot. Omdat ik bijna dagelijks mijn verbruik bij houdt was ik er al achter dat ik, met name qua gasverbruik een stuk lager zit dan de vorige periode.

Nu kun je sinds kort een zogenaamde Termijnbedrag Manager of zoiets starten op de website van de Nuon. Die laat bij de start de verwachting van het verbruik zien. Je kunt vervolgens de werkelijke meterstanden invoeren en daarna komt er een advies.

In mijn geval zou ik fors minder gaan betalen per maand (€66). Het is erg verleidelijk om dit te doen, echter heb ik diverse keren uit de media vernomen dat de energiebelasting van de overheid redelijk omhoog gaat.

Ik kan uiteraard ook gewoon de eindafrekening afwachten maar ik kan het geld wat nu overblijft ook wel goed gebruiken.

Wat is wijsheid?

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Voorschot wel dan niet verlagen

Ongelezen bericht door yan »

Als het een probleem is om bij de eind afrekening bij te betalen, kan je er beter voor zorgen dat dit zekerweten niet nodig is...
Of wellicht een tussen opslossing (80 - 100) p/m zetten.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Voorschot wel dan niet verlagen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Bij een op jaarbasis verbruik van 835 m3 gas en 3100 kWh elektra is uw maandbedrag nu redelijk correct. Het zou maximaal met € 10,- per maand verlaagd kunnen worden om niet te hoeven bijbetalen op de jaarafrekening. Bereken zelf eerst uw jaarverbruik.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Voorschot wel dan niet verlagen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik zou niks veranderen. Beter straks wat terug krijgen dan nabetaling. Dat doet pas echt pijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voorschot wel dan niet verlagen

Ongelezen bericht door sjohie »

be3a18 schreef:Ik zit sinds september vorig jaar bij de Nuon en betaal €120 per maand als voorschot. Omdat ik bijna dagelijks mijn verbruik bij houdt was ik er al achter dat ik, met name qua gasverbruik een stuk lager zit dan de vorige periode.

Nu kun je sinds kort een zogenaamde Termijnbedrag Manager of zoiets starten op de website van de Nuon. Die laat bij de start de verwachting van het verbruik zien. Je kunt vervolgens de werkelijke meterstanden invoeren en daarna komt er een advies.

In mijn geval zou ik fors minder gaan betalen per maand (€66). Het is erg verleidelijk om dit te doen, echter heb ik diverse keren uit de media vernomen dat de energiebelasting van de overheid redelijk omhoog gaat.

Ik kan uiteraard ook gewoon de eindafrekening afwachten maar ik kan het geld wat nu overblijft ook wel goed gebruiken.

Wat is wijsheid?
De helft minder is wel erg veel. Kan dat niet komen door een onvolledige dataset in die rekenmodule, bijvoorbeeld omdat je er nog niet zo heel lang klant bent, of recent een nieuw contract bij ze hebt afgesloten? Ik vind het wat verdacht, dus ik zou adviseren om het zeker niet naar 66 euro te verlagen, dat kan in de toekomst betekenen dat je aardig moet bij betalen. Dat zou ik pas doen na een volledig jaar klant te zijn geweest bij ze, daardoor is die rekenmodule ook gevuld met een jaar van je eigen gegevens, ipv mogelijk een aantal schattingen om je een jaarverbruik te kunnen geven als je nog niet zolang klant bent.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Voorschot wel dan niet verlagen

Ongelezen bericht door scontra »

be3a18 schreef:Ik zit sinds september vorig jaar bij de Nuon en betaal €120 per maand als voorschot.

Wat is wijsheid?

Wat wijsheid is weet ik niet !
Maar toen u overstapte naar Nuon is het gemiddelde van uw voorgaande drie verbruiksjaren genomen om zo een reëel inzicht in uw verbruik te krijgen en daarop is uw maandelijkse voorschot afgestemd.
Verlagen is een optie met de mogelijk dat u aan het einde van het verbruiksjaar (flink) moet bijbetalen.
Ik vindt het verschil tussen € 120,00 en € 66,00 p.mnd. aan voorschot onrealistisch groot en naar mijn idee kan dat laatste bedrag van geen kant kloppen.
Maar wat is wijsheid ? Ik weet het nog steeds niet, maar zelf zou ik alles laten zoals het nu is.
Succes.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Voorschot wel dan niet verlagen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ik heb het liefst een voorschot van 0 euro.
Zo laat mogelijk betalen is namelijk het voordeligst.
Wat ook het voorschot is, reken je nooit rijk door te doen alsof dat voorschot voorspelt wat de eindafrekening zal zijn.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Voorschot wel dan niet verlagen

Ongelezen bericht door witte angora »

Wijsheid is twee dingen:
- beter in september een flink bedrag terug krijgen dan bij moeten betalen.
- ga ergens in juli naar een energievergelijker zoals gaslicht.com. Als je ieder jaar overstapt kun je een flinke korting op je energierekening krijgen. Soms moet je even geduld hebben tot er betere aanbiedingen komen.

Wat is je gas en elektraverbruik? Dan kunnen mensen wat gerichter aangeven hoe reëel 120 euro of 66 euro is. Ik zit met een verbruik van ongeveer 450 m3 gas en 1100 Kwh stroom op een voorschot van 60 euro, en dan heb ik het termijnbedrag dus iets verhoogd, juist om niet het risico te lopen bij te betalen (en dat blijkt dit jaar dus echt wijsheid te zijn geweest).

stofzuigertje

Re: Voorschot wel dan niet verlagen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Euro's heb je niets aan.....

Je moet kijken wat je afgelopen 3 jaren gebruikte aan stroom & Gas en de berekening van Nuon of welke andere dan ook moet wat Kwh & Gas daar in de buurt komen!
Omdat de prijs per aanbieder en ook per jaar flinke verschillen kan opleveren, kijk niet naar de Euro maar naar berekende verbruik en of dat in de buurt komt.

be3a18
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 apr 2015 13:53
Locatie: Friesland

Re: Voorschot wel dan niet verlagen

Ongelezen bericht door be3a18 »

Om er even op terug te komen.

Ik woon er nu bijna twee jaar dus zoveel vergelijkingsmateriaal heb ik niet.
Het eerste jaar was ik (eigen schuld, dikke bult) nogal energie onzuinig:
- de CV ketel stond de hele tijd op de zogenaamde comfort stand, dat heb ik vorig jaar bij overgang naar Nuon aangepast naar eco.
-alhoewel ik 's ochtends maar hooguit drie kwartier thuis was voordat ik naar mijn werk ging, ging de kachel even aan.

Verder heb ik de afgelopen winter de temperatuur niet hoger gehad dan 19 graden (als ik thuis was). Dat was vorig jaar ook anders.

Ik denk er over een kleine verlaging door te voeren om me niet rijk te rekenen.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorschot wel dan niet verlagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou dan in ieder geval niet lager gaan dan € 90,00 of € 100.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Voorschot wel dan niet verlagen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

be3a18 schreef:Ik kan uiteraard ook gewoon de eindafrekening afwachten maar ik kan het geld wat nu overblijft ook wel goed gebruiken.

Wat is wijsheid?
Als je voornemens bent om het verschil dan uit te gaan geven zou ik je aanraden het huidige bedrag zo te laten. Wat je ook kan doen is het bedrag een beetje verlagen en het verschil op een spaarrekening te zetten.

Het is altijd wijs om een buffer aan spaargeld te hebben van meer dan €1000,- voor onverwachte kosten. Als je dat niet hebt zou ik die eerst aanleggen en zorgen dat - als er ineens een hoge rekening komt - je die dus gewoon direct kan betalen.

Gesloten