LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Was drogen: droger of waslijn?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Fin
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2019 15:15

Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Fin »

Ik heb de keuze tussen de was drogen aan de waslijn of in de droger.
Ik vraag mij af wat goedkoper is.

Als ik de was aan de waslijn wil laten drogen, moet ik een kamer van 3 X 3,5 m2 speciaal voor dit doel constant gaan verwarmen (CV).
We hebben 4 grote wassen (van +/- 7 kilo) per week.
Ik wil de afschrijvingskosten voor de droger buiten beschouwing laten.
Uitgaande van een gemiddeld energiezuinige droger.
Uitgaande van gemiddelde gas- en elektra tarieven.

Alvast bedankt voor het meedenken.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door 16again »

Bij ons hangt de was op zolder, daar staat geen kachel aan. Ventileren is belangrijker dan verwarmen

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Wij hangen de was gewoon op in een kamer die we niet gebruiken. Deze verwarmen we ook niet. Duurt gemiddeld 2 dagen voordat de was droog is. De droger gebruiken we alleen wanneer we bijv. net van vakantie komen om alles snel weg te werken, óf wanneer je net dat bepaalde kledingstuk aan wil vanwege iets.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als ik was binnen hang, zet ik de ramen boven open voor ventilatie. Nog nooit daarvoor een radiator opengedraaid.
Dit heb ik ook gedaan toen we hier nog met een gezin woonden. Ik heb wel een droger, maar gebruikte die alleen als het echt noodzakelijk was.

juliomariner
Berichten: 4814
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het belangrijkste is ventilatie, al dat water uit de was wilt u niet in uw huis hebben (schimmelvorming)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je in de nacht de was draaide.....
En in de ochtend nogmaals centrifugeerde voor 2e keer op maximale toerental is het al flink droger!

En dan in een lege slaapkamer met raam open een lijn ophangen... die staat tot vanavond leeg en is naast mijn kledingkast.

Een wasdroger, naast brandgevaarlijk vreet het energie en na 6 uren is alles droog, dus voldoende tijd om slaapkamer raam dicht te doen en weer warmer te krijgen!

Boven het bed lijnen spannen, niemand heeft hier overdag last van en links en rechts een aantal is ruim voldoende...
De zolder is bij mijn voller en daar kom ik wel vaker... maar een slaapkamer, elke dag leeg... tenzij ik heb gewassen!

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik u was zou ik die was maar gewoon in de droger stoppen. In een luchtdroger, slang naar buiten, is de was binnen de kortste keren droog. Al dat vocht in een kamer zit u echt niet op te wachten. En dan ook nog al dat extra werk. Ophangen en weer afhalen en dan de was ook nog harder, dus meer strijkwerk.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ Lady 1234,

Wasverzachter voorkomt dit ook, of milieuvriendelijker goedkope schoonmaak Azijn in bakje doen......

Ophangen is maar paar minuten en na 2x centrifugeren is het vaak binnen 2 uren te strijken, of 4 uren kast droog...
Geen roostertje maar raam open... en een vocht meter is wel handig in je slaapkamer!

En de slang uit raam droger, dan verspil je dure stroom, raam ook open en koude kamer dus!

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
01 nov 2019 09:08
Als ik u was zou ik die was maar gewoon in de droger stoppen. In een luchtdroger, slang naar buiten, is de was binnen de kortste keren droog. Al dat vocht in een kamer zit u echt niet op te wachten. En dan ook nog al dat extra werk. Ophangen en weer afhalen en dan de was ook nog harder, dus meer strijkwerk.
Nou, als je voor een gezin alles in de droger stopt wordt het toch een duur grapje.
En binnen de kortste keren droog (?), de droger is toch lang bezig om alles kastdroog te krijgen. Echt zonde als je een kamer over hebt waar je je was kunt hangen.
Edit: een luchtafvoerdroger is van de verschillende soorten drogers nou juist het duurste in energieverbruik.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
01 nov 2019 09:08
Als ik u was zou ik die was maar gewoon in de droger stoppen. In een luchtdroger, slang naar buiten, is de was binnen de kortste keren droog. Al dat vocht in een kamer zit u echt niet op te wachten. En dan ook nog al dat extra werk. Ophangen en weer afhalen en dan de was ook nog harder, dus meer strijkwerk.
Strijkwerk? Dat heb ik juist alleen als ik de was in de droger stop. Daar komt het veel gekreukter uit. Bovendien zijn er best veel kledingstukken die je niet of liever niet in de droger moet drogen, dus je zult dan toch ergens een plek moeten hebben om die was te kunnen drogen.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ok, een wollen trui doe je niet in de droger, maar hang je ook niet aan een waslijn, maar leg je op een speciaal rek. De rest gaat gewoon in de droger en komt er perfect uit. En sommige dingen heb ik dan graag nog gestreken, niet omdat het meer gekreukt uit de droger komt.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De kamer hoeft echt niet verwarmd te worden om te gaan drogen. Sterker, het verwarmen van een vochtige ruimte kost behoorlijk wat energie. Gewoon ophangen en ventileren, de rest gaat vanzelf.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door renewouters »

Eigenlijk is het een beetje onzin om geld te besteden aan iets wat ook gratis kan. Drogen aan waslijn heeft louter voordelen. Geen aanschafkosten van een droger, minder energieverbruik, textiel slijt minder, geen ruimte nodig voor de droger (een droogrek kost alleen maar ruimte als je m gebruikt, daarbuiten is ie opgeklapt),

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat gaat deels op als je buiten drogen kan, maar met vier wassen van 7 kilo per week staan die droogrekken er wel permanent, of zijn de waslijnen binnen ook voortdurend behangen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik vind 28 kg was van 4 personen in één week best veel, moet ik zeggen .
Kan dat misschien ook wat geminiceerd worden ?
Enfin....op de lijn drogen is vele malen goedkoper dan een wasdroger en de CV hoeft echt niet aan , juist wél goed ventileren.
Goed uithangen geeft ook minder strijkwerk.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door witte angora »

juliomariner schreef:
01 nov 2019 08:47
Het belangrijkste is ventilatie, al dat water uit de was wilt u niet in uw huis hebben (schimmelvorming)
Maar ondertussen hangen mensen wel waterbakjes aan de radiator omdat de lucht binnen te droog is. :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar dus ook hartje winter juist goed ventileren .👍

mh73

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door mh73 »

Wij zijn met 5. De kinderen zijn de kinderkleding ontgroeid. Ik denk dat wij 4 volle wasmachines per week (heb ook een 7 kg trommel) niet redden hoor. Misschien na een vakantie.

Ik doe alleen het beddengoed en handdoeken in de droger, de rest gaat op een wasrek op zolder boven het trapgat, voor klein spul is er nog een klein droogrekje op de studeerkamer. En in de zomer buiten natuurlijk.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Lowieze »

TS heeft 4 grote wassen van ca. 7 kilo per week, wat doet het ertoe dat een andere forummer dit niet heeft??
Misschien wordt er veel gesport in het gezin van TS, misschien valt er werkkleding onder etc.
Dat is de vraag toch helemaal niet.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Was drogen: droger of waslijn?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb werkelijk geen idee hoeveel wassen van hoeveel kilo wij per week hebben. Redelijk wat van niet zo veel, denk ik. Wij wassen zodra we het nodig vinden, en alles gaat in de droger. We hebben dat ding niet voor niets.

Gesloten