LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Shine »

@ H@rm@n

Ha, mooi joh! Ben inderdaad benieuwd of de nieuwe ketel ook een besparing gaat opleveren.
Overigens, wat voor nieuwe ketel (merk en type etc) heb je uiteindelijk gekozen? (en met welke motivatie?)

Misschien hier ook een apart topic voor openen?
Welke ketel, (merk,type e.d.) waarom etc., etc. Want het kiezen van een nieuwe ketel is ook geen peulenschil. Ieder pretendeert de beste ketel te hebben.
En levert de gekozen ketel uiteindelijk daadwerkelijk die besparing op als verwacht/gehoopt/gedacht?

Hmz, lijkt me een interessant nieuw onderwerp binnen het kader van energie.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Hé Shine, ben zelf ook benieuwd naar het verbruik van de nieuwe ketel. Maar zoals jezelf natuurlijk ook weet wordt het verbruik door meerdere factoren bepaald. Om er een paar te noemen: Het aantal graaddagen (geeft ahw de buitentemperatuur en daarmee de stookdagen aan), de isolatie en grootte van het huis, wordt in het hele huis gestookt of alleen in de woonkamer en waar staat de thermostaat op ingesteld en blijft hij daarop staan of wordt in de nachturen teruggeschakeld. Bij vloerverwarming kun je beter de thermostaat op een stand laten staan. Feit is wel dat ik momenteel 57 m3 gas minder heb verstookt dan over dezelfde periode in het vorig verbruikersjaar. Maar zoals al aangegeven is het tot nu toe ook warmer geweest dan dezelfde periode vorig jaar. Aan het eind van het huidige verbruikersjaar kan ik pas de balans opmaken en het verbruik herleiden naar de graaddagen.

Mijn nieuwe ketel is van het fabricaat Intergas KK HRE 28/24. Tot deze keuze ben ik simpel gekomen op advies van een adviseur van een bedrijf die deze ketels verhuurd. Voorheen hadden ze dus eerder genoemde AGPO. Deze “voeren” ze nu niet meer gezien de ervaringen die ze ermee hebben gehad. Voor een redelijk maandelijks bedrag heb ik nu geen omkijken naar de ketel. Is er iets aan dan wordt hij gerepareerd en het kost mij geen (Euro)cent, geen voorrijkosten, reparatiekosten of materiaalkosten.

Om hier een topic voor te openen laat ik liever aan anderen over. Of je nu koopt of huurt de verkoper of verhuurder zal altijd gaan voor het merk dat zij voeren. Ook speelt hierbij natuurlijk de provisie die zij eraan overhouden mee. Er zijn een aantal goede merken waar je uiteindelijk het beste voor kunt kiezen waarbij service ook een grote rol speelt.

marcogroningen
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2011 20:26

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door marcogroningen »

Aangezien gas de laatste jaren flink duurder is geworden doe ik sinds dit jaar alles elektrisch.

Vorig jaar:

Gas: 2125m³
Stroom: 2648Kwh
Water: 124m³

Dit jaar (tot nu toe):

Gas: 0m³
Stroom: 7419Kwh
Water: 85m³

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door JtC »

Sommige mensen hebben echt waterverbruiken waar je U tegen zegt. Dan bedoel ik de minimale verbruiken. Leuk, mensen zeggen dan dat ze energiebewust zijn. Het grappige daaraan is dat het veelal gewoon ermee te maken heeft dat deze mensen zich gewoon niet regelmatig wassen. En met regelmatig bedoel ik dagelijks minimaal 1 keer. 1 x per een aantal dagen jezelf wassen (of zelfs ook maar 1 dag overslaan)? Hoe doen jullie dat toch? Ik benijd jullie en je lage verbruiken dus absoluut niet, ik betaal mijn energierekeningen wel. En dan denken en roepen dat buitenlanders vieze mensen zijn.... (Alleen gericht aan diegenen die zich aangesproken voelen).

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

@Marco, als ik naar je waterverbruik kijk en ik er vanuit ga dat je hierin niet afwijkt van het vorig jaar dan zit je momenteel op zo’n 8 maanden in het lopend verbruikersjaar.
Het vorig jaar had je 2648 kWh elektriciteit en 2648 m3 gas. Voor deze eenheden heb je met “mijn” prijzen vorig jaar €1.869,75 betaald.
Reken ik nu weer met deze prijzen en het elektriciteitsverbruik van nu, 7.419 kWh en 0 m3 gas dan kom ik uit op € 1.829,75 alleen al voor het elek. Verbruik.
Het verschil in kosten komt op dit moment al bijna overeen met de kosten van het hele vorige jaar en je hebt nog een aantal maanden te gaan.
Dus kom je volgens mij duurder uit met alleen elektriciteit te gebruiken!

Alfa55
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2012 20:46

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Alfa55 »

In 2009: :oops:
Electr. laag=4206=kWh
Electr. normaal=4032kWh
Gas=1731M3
Er wordt veel gestookt (22,5-23 graden) , sinds vloerverwarming met isolatie van de vloer is het gasverbruik van ca 2400M3 naar 1731M3 gedaald.
Huishouden 4 personen, geen kleine kinderen.
Rijtjeswoning, geïsoleerd en bg dubbelglas, plat dak, 3 etages.
Er draaien 5 computers waarvan 2x altijd aan (2 stuks geruimd)
Verwarming waterbed
Amerikaanse koelkast
Wasmachine+droger
Overal zuinige lampen

En ja ik begrijp dat de electriciteit vrij hoog is.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door ruud_a »

1 kratje per dag

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door hawkwind »

Bij deze mijn bijdrage.

Gasverbruik 1400m3
Elek.laag 2000 KWH
Elek.hoog 2800 KWH

Het betreft een grote eensgezinswoning (bj. 1990)met 3 personen.
Er staan 2 koelkasten en 2 diepvrieskasten.
zomers staat er een airco iedere avond aan (in de slaapkamer).
Een wasmachine + wasdroger (8 wasjes per week) , van het merk Miele (beiden bijna 16 jaar oud).
3 computers en 3 TV,s en een stroomslurpende buizenversterker.
Precies een jaar geleden de oude CV ketel (Vailliant VR)laten vervangen door een Intergas HRE 28/24 ketel , gasverbruik is sindsdien gehalveerd!!.
Overal spaarlampen.
We zijn niet ontevreden.

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Gisteren de meterstanden doorgegeven;

verbruik april 2011 tot april 2012

gas 1323 m3
electr. 730 kwh

Ik woon alleen. En volgens mijn berekening krijg een leuk bedragje terug van Nuon :D

pverheij
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 apr 2012 22:38

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door pverheij »

stroom hoog 6000
stroom laag 5500
gas 1100

nieuw huis. hoge electra door het vele wassen dat wij doen denk ik. Voor een iegen bedrijf iedere dag 1 a 2 wassen.

toch vind ik het wel erg hoog 12000kwh is dit normaal bij veel wassen of dat niet?

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door hawkwind »

pverheij schreef: 12000kwh is dit normaal bij veel wassen of dat niet?
Neen, dit is niet normaal ,tenzij er 10 wasmachines staan te draaien.
Neem een gemiddelde stroomverbruik van 1kwh per was (dit is zelfs nog aan de hoge kant bij een 40-60 graden was), en je hebt een gebruik van zo,n 700 kwh per jaar op basis van 13-14 keer wassen per week!!.
BTW mijn 15 jaar oude Miele heeft een verbruik van 0,38KWH bij 40 graden en
1,06 kwh bij 95 graden ,pas gemeten met een KWH meter.

Er moet een (of meerdere)gigantische stroomverbruiker(s) aanwezig zijn (airco??)
In het verleden had ik zelf een koelkast in de schuur welke niet meer afsloeg , met als als gevolg een stroomverbruik van 10kwh per etmaal.
Ook indien er een elektrische kookplaat aanwezig is kom je ook bij lange na niet aan dat buitensporig hoog verbruik.

pverheij
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 apr 2012 22:38

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door pverheij »

hawkwind schreef:
pverheij schreef: 12000kwh is dit normaal bij veel wassen of dat niet?
Neen, dit is niet normaal ,tenzij er 10 wasmachines staan te draaien.
Neem een gemiddelde stroomverbruik van 1kwh per was (dit is zelfs nog aan de

Oke, bedankt. het is een wasmachine en een droger die dus vaak gebruikt wordt op 60 graden.

verder is er een luchtcirculeringssysteem in huis maar die staat niet altijd aan. 3tv(waarvan 2 lcd's), koelkast en een vriezer en een extra koelkast.

zou best in die extra koelkast kunnen zitten die is best oud.

hoe kan ik het beste testen of er ergens (veel stroom) wegloopt.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door grun »

pverheij schreef:hoe kan ik het beste testen of er ergens (veel stroom) wegloopt.
Met een energiemeter, die kosten niet zoveel. Zelf heb ik deze gekocht:
http://www.bespaarbazaar.nl/energiekost ... p-414.html

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door hawkwind »

grun schreef:
pverheij schreef:hoe kan ik het beste testen of er ergens (veel stroom) wegloopt.
Met een energiemeter, die kosten niet zoveel. Zelf heb ik deze gekocht:
http://www.bespaarbazaar.nl/energiekost ... p-414.html
Precies, en zo,n apparaat werkt nog nauwkeurig ook!.
Een koelkast gebruikt btw gemiddeld zo,n 0,4tot 0,6 kwh per etmaal.

Ninc
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:39

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Ninc »

2012-------------2011

Gas
1393 m3-----------1515 m3

Elektriciteit

4253 kWh----------4027 kWh

Over ons gas verbruik dit jaar ben ik erg ontevreden
snachts heeft de verwarming te vaak aan gestaan

SiepZ
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2010 19:05

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door SiepZ »

Ons verbruik vorig jaar was:
Gas 0 m3
Elektriciteit -1000 kWh (dus 1000 kWh overgehouden)
geen kolen, hout, olie of stadsverwarming.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 okt 2013 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: deel bericht verwijderd. Reden: link verwijderd.

276159
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 nov 2010 14:56

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door 276159 »

Gisteren de standen door moeten geven

2011: 7000 kWh Elektra / 4500 m3 Gas (zelf maar 6 maanden bewoond, maar vorig bewoner was mijn zus)
2012: 8000 kWh Elektra / 1900 m3 Gas

Vrijstaande woning uit 1993 met 6 slaapkamers (waarvan 2 gebruikt).
Voorschot bedrag staat nu op €300 per maand, en moet €7 bij betalen.

Grote verschil in gas komt door de temp in de kamers. Mijn zus had deze standaard op 23 staan, terwijl ik deze op 20.5 heb gezet voor de woonkamer, en 17.5 op de slaapkamer. Daarnaast de gehele zomer de CV voor de begane grond dicht gezet. Douchen kan dan met de CV voor boven.

Hoop volgend jaar minder Elektra te verbruiken doordat ik het zwembad dicht laat, en hierdoor de pomp niet aan hoeft (+/- 15-20 kWh per dag). Airco blijft nog wel draaien op de slaapkamer.

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Faye1971 schreef:Gisteren de meterstanden doorgegeven;

verbruik april 2011 tot april 2012

gas 1323 m3
electr. 730 kwh

Ik woon alleen. En volgens mijn berekening krijg een leuk bedragje terug van Nuon :D
Wat ik al wist, is ook nu bevestigd...Jaarafrekening Nuon ontvangen.
Krijg € 433,16 incl. BTW terug! :mrgreen:

Betaalde per mnd € 110,- en nieuw maandbedrag hebben ze naar € 68,46 teruggebracht. Het nieuwe termijn laat ik staan tot september-oktober en dan verhoog ik het weer naar € 100,-/ € 110,-...

Jahier
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 jul 2010 13:17

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Jahier »

Het is niet erg slim om het termijnbedrag te verhogen, als het niet nodig is. Je krijgt immers geen rente op het terug te ontvangen bedrag! Je kunt beter je geld op de spaarrekening zetten, mocht je onverhoopt moeten bijbetalen.

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Of het slim is of niet, dat maak ik dan voor mezelf uit. Ik doe het al jaren zo. En die rente maakt mij niets uit. Ik verhoog mijn termijn altijd, want ik weet zeker dat ik dan niet hoef bij te betalen.

Gesloten