LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Ga niet heel mijn privé hier neertikken, maar ik werk 40 u per week. :mrgreen:
Dus de hele dag niet thuis. Bijna elke avond thuis, af en toe een weekendje weg. Woon alleen.
Ik heb overal spaarlampen, verder geen onzinnige en onnodige energievretende apparatuur in huis. En dit is echt waar!

Wat betreft stadsverwarming, ja, ik weet dat het niet goedkoop is. En heb al heel wat horrorverhalen gelezen over hoge rekeningen. Dus heb ik maatregelen getroffen en ga bewust om met verbruik. Verwarming gaat dus gewoon aan als het hier koud in huis is. Wil ook lekker comfortabel in huis leven. Maar ik let er wel op dat ik het niet aan het verspillen ben.

Ik woon nog maar net een jaar in dit huis. Kreeg een jaarafrekening van Essent (vorig jaar oktober), stadsverwarming. Gebaseerd op verbruik over de periode juni 2012 t/m oktober 2012. Dus maar een paar maanden. Voorschotbedrag was gebaseerd op vorige bewoner. Ik kreeg € 78,31 terug.

Winter kwam eraan en heb dus het voorschotbedrag verhoogd. Want ik wil niet voor een verrassing komen te staan.

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Al mijn jaarverbruiken zijn nu bekend.

Electra 538 kWh
Water 43 m3
Warmte (geen gas, maar stadsverwarming) 28,85 GJ

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Faye1971 schreef:Al mijn jaarverbruiken zijn nu bekend.

Electra 538 kWh
Water 43 m3
Warmte (geen gas, maar stadsverwarming) 28,85 GJ

Stroomverbruik echt netjes er zijn mensen die een oude droger hebben staan en dit enkel daaraan verspillen.

Die 28,85 GJ hangt beetje af wat ze rekenen per GJ dat zou duur kunnen zijn.

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Ik heb net ingelogd op MijnEssent.
Het tarief is € 24,37 per GJ inclusief BTW.
Vastrecht inclusief warm tapwaterapparaat € 1,0521 per dag inclusief BTW.

Ik betaal per maand € 97,95 = € 66,04 levering warmte+vastrecht warmte € 31,91

Ontvang eind deze maand jaarafrekening stadsverwarming. Ben echt benieuwd.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door EnergieH »

Faye1971


Het tarief is € 24,37 per GJ inclusief BTW.
Dit tarief is nog te bevatten...per jaar 28,85Gj x € 24,37 = € 703,0745

Vastrecht inclusief warm tapwaterapparaat € 1,0521 per dag inclusief BTW.
Ik betaal per maand € 97,95 = € 66,04 levering warmte+vastrecht warmte € 31,91

Vastrecht per jaar € 384,0165 is hetgeen wat het "onnodig" duur maakt...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kweenie »

EnergieH schreef:Faye1971
Vastrecht per jaar € 384,0165 is hetgeen wat het "onnodig" duur maakt...
Vind ik nog wel meevallen. Als je een gewone combiketel op gas zou hebben, dan ben je aan vaste kosten voor vastrecht en netwerkkosten voor je gas al meer dan de helft van dat bedrag kwijt. Dan houd je minder dan €15 per maand over voor de aanschaf, installatie, afschrijving en onderhoud van je ketel. Terwijl dat algauw €25 per maand kost.

Zo 'onnodig' duur is dat vastrecht dus niet in vergelijking met de vaste lasten bij gasverwarmng.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

kweenie schreef:
EnergieH schreef:Faye1971
Vastrecht per jaar € 384,0165 is hetgeen wat het "onnodig" duur maakt...
Vind ik nog wel meevallen. Als je een gewone combiketel op gas zou hebben, dan ben je aan vaste kosten voor vastrecht en netwerkkosten voor je gas al meer dan de helft van dat bedrag kwijt. Dan houd je minder dan €15 per maand over voor de aanschaf, installatie, afschrijving en onderhoud van je ketel. Terwijl dat algauw €25 per maand kost.

Zo 'onnodig' duur is dat vastrecht dus niet in vergelijking met de vaste lasten bij gasverwarmng.

Kies ik toch voor het laatste :)

Ruim 700 euro aan GJ kosten en dan nog 384 euro erbij vindt ik fors dat eerste bedrag is al bijna mijn gehele energienota :D

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door EnergieH »

kweenie

Faye1971 schreef: Ik ben verplicht dit af te nemen bij Essent.

Klinkt mij meer naar een Huurwoning...

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

EnergieH schreef:kweenie

Faye1971 schreef: Ik ben verplicht dit af te nemen bij Essent.

Klinkt mij meer naar een Huurwoning...
Klopt, ik heb een huurwoning. Deel van de wijk zit aangesloten op stadsverwarming bij Essent. Kan geen eigen leverancier kiezen. Maar dit wist ik toen ik hier kwam wonen. Ben al blij dat ik geen forse jaarafrekening ontvang.

Zo heeft alles zo zijn voor- en nadelen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kweenie »

Slobberbone schreef: Ruim 700 euro aan GJ kosten en dan nog 384 euro erbij vindt ik fors dat eerste bedrag is al bijna mijn gehele energienota :D
Maar jij verbruikt dan ook geen 28,85 GJ aan warmte... Als je dat met een CV zou moeten produceren, dan zit je op iets onder de 1000 m³ aardgasverbruik. Met netwerkkosten etc. erbij zou je daaraan zo'n € 850 kwijt zijn. Je zou dan ook een combi-ketel moeten kopen, installeren, afschrijven en onderhouden, wat je zo € 25 per maand kost (of wat indirect tot een € 25 hogere huur zou leiden), zodat je uitkomt op € 1150 per jaar aan kosten voor warmte en warm water

De rekening van de stadsverwarming komt uit op iets onder de € 1100 en is in dit geval dus niet echt duurder dan de totale kosten als je een eigen verwarmingsinstallatie zou hebben. (Los van de vraag of dat überhaupt zou kunnen.) Bijkomend voordeel is dat je geen ruimte voor die ketel hoeft te maken in je huis.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door EnergieH »

Algemeen

We zijn allemaal zo lekker spaarzaam bezig...dat we de gevaren van bijvoorbeeld spaarlampen uit het oog verliezen...
Afbeelding
Afbeelding

Hier nog even een link naar de Radar uitzending van 22 oktober vorig jaar...

http://www.trosradar.nl/uitzending/arch ... rlampen-1/

Nog een link...Deze hoort bij de afbeeldingen...

http://evenwichtigleven.blogspot.nl/201 ... ampen.html

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

kweenie schreef:
Slobberbone schreef: Ruim 700 euro aan GJ kosten en dan nog 384 euro erbij vindt ik fors dat eerste bedrag is al bijna mijn gehele energienota :D
Maar jij verbruikt dan ook geen 28,85 GJ aan warmte... Als je dat met een CV zou moeten produceren, dan zit je op iets onder de 1000 m³ aardgasverbruik. Met netwerkkosten etc. erbij zou je daaraan zo'n € 850 kwijt zijn. Je zou dan ook een combi-ketel moeten kopen, installeren, afschrijven en onderhouden, wat je zo € 25 per maand kost (of wat indirect tot een € 25 hogere huur zou leiden), zodat je uitkomt op € 1150 per jaar aan kosten voor warmte en warm water

De rekening van de stadsverwarming komt uit op iets onder de € 1100 en is in dit geval dus niet echt duurder dan de totale kosten als je een eigen verwarmingsinstallatie zou hebben. (Los van de vraag of dat überhaupt zou kunnen.) Bijkomend voordeel is dat je geen ruimte voor die ketel hoeft te maken in je huis.
Leuk die berekening maar jij rekent die 28,85 GJ naar M3 om maar zoals je weet verbruiken wij slechts 500 M3 per jaar aan gas en ik geloof niet dat haar woning vergelijkbaar is met zelfde aantal personen.

Ik heb blokverwarming gehad en dat is altijd duurder.

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Faye1971 schreef:Ik heb net ingelogd op MijnEssent.
Het tarief is € 24,37 per GJ inclusief BTW.
Vastrecht inclusief warm tapwaterapparaat € 1,0521 per dag inclusief BTW.

Ik betaal per maand € 97,95 = € 66,04 levering warmte+vastrecht warmte € 31,91

Ontvang eind deze maand jaarafrekening stadsverwarming. Ben echt benieuwd.
Ik quote mezelf heel even. Zo, vandaag jaarafrekening ontvangen.

Nieuwe maandtermijn is € 84,92 = 51,16 levering warmte + 33,76 vastrecht warmte. Krijg € 66,23 terug :D

Al met al, ik ben tevreden. Gezien we een lange én koude winter hebben gehad.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Faye1971 schreef:
Faye1971 schreef:Ik heb net ingelogd op MijnEssent.
Het tarief is € 24,37 per GJ inclusief BTW.
Vastrecht inclusief warm tapwaterapparaat € 1,0521 per dag inclusief BTW.

Ik betaal per maand € 97,95 = € 66,04 levering warmte+vastrecht warmte € 31,91

Ontvang eind deze maand jaarafrekening stadsverwarming. Ben echt benieuwd.
Ik quote mezelf heel even. Zo, vandaag jaarafrekening ontvangen.

Nieuwe maandtermijn is € 84,92 = 51,16 levering warmte + 33,76 vastrecht warmte. Krijg € 66,23 terug :D

Al met al, ik ben tevreden. Gezien we een lange én koude winter hebben gehad.

Heeft iedereen over die lange koude winter maar was nog geen halve graad kouder en dat merk je bij stoken echt niet :o

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Graadje meer of minder, is wel van belang. Ik praat nu voor mezelf. Ik had nog geen persoonlijke ervaringen met stadsverwarming. Het eerste volledige verbruiksjaar, dus 12 maanden, is achter de rug. En ik heb geen hoog verbruik. Mijn maandtarief wordt verlaagd (die ik altijd nog kan verhogen, indien van toepassing) en ik krijg nog wat terug. :wink:

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door EnergieH »

Faye1971

Even gekeken op mijn oxxio...( staafdiagram verbruiksoverzicht... per dag/maand/jaar...jaar daarvoor enz.)

Ik had in April ( dit Jaar) de verwarming nog aan en in April (vorig jaar) was dat niet nodig...Telt allemaal mee in de voor mij nog komende Eindafrekening ( Begin Januari 2014 )... :?

Mischien is er ook wel iets vergelijkbaars op mijn essent ??? Leuk voor het aankomend jaar... :D ...Kijken en Vergelijken...
Laatst gewijzigd door EnergieH op 09 nov 2013 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

EnergieH schreef:Faye1971

Even gekeken op mijn oxxio...( staafdiagram verbruiksoverzicht... per dag/maand/jaar...jaar daarvoor enz.)

Ik had in April ( dit Jaar) de verwarming nog aan en in April (vorig jaar) was dat niet nodig...Telt allemaal mee in de voor mij nog komende Eindafrekening ( Begin Januari 2014 )... :?

Mischien is er ook wel een mijn essent ???... :D ...Kijken en Vergelijken...
Ja, EnergieH, ik heb de verwarming ook een paar keer in april, en zelfs nog in mei aan gehad. Mijn jaarafrekening is over periode okt '12 tot okt'13. Ik hoop voor je dat jouw jaarafrekening enigszins meevalt :wink:

En ja, er is ook een MijnEssent. Ik maak er gebruik van. Een erg handig tooltje.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door EnergieH »

13 December 2012 werden mijn (slimme) meters ( slechts 6 jaar oud) voor gas en voor stroom vervangen...

De verbruiksgegevens stopten dus op de dertiende...Op de jaarafrekening over 2012 werden de verbruiksgegevens van de nieuwe (slimme) meters niet meegerekend...Voor gas werd zelfs het voorschotbedrag (dec) niet meegerekend...

Reactie oxxio: Helaas is dit niet de hele maand december, waardoor het voorschotbedrag niet in mindering is gebracht.

Dus die heb ik nog tegoed...

Hoop dat oxxio het voorschotbedrag dec. 2013 wel meerekend dan maak ik mij helemaal geen zorgen...
Dertien voorschotbedragen voor één jaarafrekening...Dat moet goed komen... :D

Topic...Wat is Uw Gemiddeld Verbruik?...Tis maar net wat meegerekend wordt...

Jaarafrekening over 2011 werd het dec. voorschotbedrag gas en het dec. voorschotbedrag stroom niet meegerekend...

Het ging toen om slechts één dag ipv 31 dagen werden er 30 berekend...
Na wat touwtrekken met oxxio heb ik toen de beide voorschotbedragen teruggestort gekregen... :D

Hier de EnergieHenk link...

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 1&t=113412

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door EnergieH »

Ik zie net dat ik hier en daar het woord Eindafrekening in plaats van Jaarafrekening gebruikt heb...en ik had in de Foruminstellingen m'n Zomertijd nog aanstaan (maar dat zien jullie niet)... :oops:

Men krijgt een Eindafrekening pas als men opstapt bij een Energieleverancier...
Mijn Jaarafrekening loopt van 13dec.2012 tot .?.dec.2013...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kweenie »

Slobberbone schreef:
kweenie schreef:
Slobberbone schreef: Ruim 700 euro aan GJ kosten en dan nog 384 euro erbij vindt ik fors dat eerste bedrag is al bijna mijn gehele energienota :D
Maar jij verbruikt dan ook geen 28,85 GJ aan warmte... Als je dat met een CV zou moeten produceren, dan zit je op iets onder de 1000 m³ aardgasverbruik. Met netwerkkosten etc. erbij zou je daaraan zo'n € 850 kwijt zijn. Je zou dan ook een combi-ketel moeten kopen, installeren, afschrijven en onderhouden, wat je zo € 25 per maand kost (of wat indirect tot een € 25 hogere huur zou leiden), zodat je uitkomt op € 1150 per jaar aan kosten voor warmte en warm water

De rekening van de stadsverwarming komt uit op iets onder de € 1100 en is in dit geval dus niet echt duurder dan de totale kosten als je een eigen verwarmingsinstallatie zou hebben. (Los van de vraag of dat überhaupt zou kunnen.) Bijkomend voordeel is dat je geen ruimte voor die ketel hoeft te maken in je huis.
Leuk die berekening maar jij rekent die 28,85 GJ naar M3 om maar zoals je weet verbruiken wij slechts 500 M3 per jaar aan gas en ik geloof niet dat haar woning vergelijkbaar is met zelfde aantal personen.

Ik heb blokverwarming gehad en dat is altijd duurder.
Ja, maar het gaat hier niet om jou... Het gaat hier om iemand die 28,85 GJ aan warmte in een jaar verbruikt. Die warmte kan iemand 'produceren' met bijvoorbeeld een gas-CV of stadsverwarming of electriciteit. Als je de rekening voor het verbruik van 28,85 GJ aan warmte vergelijkt met iemand anders die veel minder warmtevraag heeft, dan kun je niet zomaar stellen dat de manier van warmteopwekking van diegene duur is omdat hij een hogere rekening heeft.

Gesloten