Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Faye1971

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 » 04 nov 2013 21:58

EnergieH schreef:kweenie

Faye1971 schreef: Ik ben verplicht dit af te nemen bij Essent.

Klinkt mij meer naar een Huurwoning...
Klopt, ik heb een huurwoning. Deel van de wijk zit aangesloten op stadsverwarming bij Essent. Kan geen eigen leverancier kiezen. Maar dit wist ik toen ik hier kwam wonen. Ben al blij dat ik geen forse jaarafrekening ontvang.

Zo heeft alles zo zijn voor- en nadelen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 06 nov 2013 10:07

Slobberbone schreef: Ruim 700 euro aan GJ kosten en dan nog 384 euro erbij vindt ik fors dat eerste bedrag is al bijna mijn gehele energienota :D
Maar jij verbruikt dan ook geen 28,85 GJ aan warmte... Als je dat met een CV zou moeten produceren, dan zit je op iets onder de 1000 m³ aardgasverbruik. Met netwerkkosten etc. erbij zou je daaraan zo'n € 850 kwijt zijn. Je zou dan ook een combi-ketel moeten kopen, installeren, afschrijven en onderhouden, wat je zo € 25 per maand kost (of wat indirect tot een € 25 hogere huur zou leiden), zodat je uitkomt op € 1150 per jaar aan kosten voor warmte en warm water

De rekening van de stadsverwarming komt uit op iets onder de € 1100 en is in dit geval dus niet echt duurder dan de totale kosten als je een eigen verwarmingsinstallatie zou hebben. (Los van de vraag of dat überhaupt zou kunnen.) Bijkomend voordeel is dat je geen ruimte voor die ketel hoeft te maken in je huis.

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH » 06 nov 2013 19:14

Algemeen

We zijn allemaal zo lekker spaarzaam bezig...dat we de gevaren van bijvoorbeeld spaarlampen uit het oog verliezen...
Afbeelding
Afbeelding

Hier nog even een link naar de Radar uitzending van 22 oktober vorig jaar...

http://www.trosradar.nl/uitzending/arch ... rlampen-1/

Nog een link...Deze hoort bij de afbeeldingen...

http://evenwichtigleven.blogspot.nl/201 ... ampen.html

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone » 06 nov 2013 21:50

kweenie schreef:
Slobberbone schreef: Ruim 700 euro aan GJ kosten en dan nog 384 euro erbij vindt ik fors dat eerste bedrag is al bijna mijn gehele energienota :D
Maar jij verbruikt dan ook geen 28,85 GJ aan warmte... Als je dat met een CV zou moeten produceren, dan zit je op iets onder de 1000 m³ aardgasverbruik. Met netwerkkosten etc. erbij zou je daaraan zo'n € 850 kwijt zijn. Je zou dan ook een combi-ketel moeten kopen, installeren, afschrijven en onderhouden, wat je zo € 25 per maand kost (of wat indirect tot een € 25 hogere huur zou leiden), zodat je uitkomt op € 1150 per jaar aan kosten voor warmte en warm water

De rekening van de stadsverwarming komt uit op iets onder de € 1100 en is in dit geval dus niet echt duurder dan de totale kosten als je een eigen verwarmingsinstallatie zou hebben. (Los van de vraag of dat überhaupt zou kunnen.) Bijkomend voordeel is dat je geen ruimte voor die ketel hoeft te maken in je huis.
Leuk die berekening maar jij rekent die 28,85 GJ naar M3 om maar zoals je weet verbruiken wij slechts 500 M3 per jaar aan gas en ik geloof niet dat haar woning vergelijkbaar is met zelfde aantal personen.

Ik heb blokverwarming gehad en dat is altijd duurder.

Faye1971

Ongelezen bericht door Faye1971 » 07 nov 2013 20:27

Faye1971 schreef:Ik heb net ingelogd op MijnEssent.
Het tarief is € 24,37 per GJ inclusief BTW.
Vastrecht inclusief warm tapwaterapparaat € 1,0521 per dag inclusief BTW.

Ik betaal per maand € 97,95 = € 66,04 levering warmte+vastrecht warmte € 31,91

Ontvang eind deze maand jaarafrekening stadsverwarming. Ben echt benieuwd.
Ik quote mezelf heel even. Zo, vandaag jaarafrekening ontvangen.

Nieuwe maandtermijn is € 84,92 = 51,16 levering warmte + 33,76 vastrecht warmte. Krijg € 66,23 terug :D

Al met al, ik ben tevreden. Gezien we een lange én koude winter hebben gehad.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone » 08 nov 2013 08:07

Faye1971 schreef:
Faye1971 schreef:Ik heb net ingelogd op MijnEssent.
Het tarief is € 24,37 per GJ inclusief BTW.
Vastrecht inclusief warm tapwaterapparaat € 1,0521 per dag inclusief BTW.

Ik betaal per maand € 97,95 = € 66,04 levering warmte+vastrecht warmte € 31,91

Ontvang eind deze maand jaarafrekening stadsverwarming. Ben echt benieuwd.
Ik quote mezelf heel even. Zo, vandaag jaarafrekening ontvangen.

Nieuwe maandtermijn is € 84,92 = 51,16 levering warmte + 33,76 vastrecht warmte. Krijg € 66,23 terug :D

Al met al, ik ben tevreden. Gezien we een lange én koude winter hebben gehad.

Heeft iedereen over die lange koude winter maar was nog geen halve graad kouder en dat merk je bij stoken echt niet :o

Faye1971

Ongelezen bericht door Faye1971 » 09 nov 2013 11:47

Graadje meer of minder, is wel van belang. Ik praat nu voor mezelf. Ik had nog geen persoonlijke ervaringen met stadsverwarming. Het eerste volledige verbruiksjaar, dus 12 maanden, is achter de rug. En ik heb geen hoog verbruik. Mijn maandtarief wordt verlaagd (die ik altijd nog kan verhogen, indien van toepassing) en ik krijg nog wat terug. :wink:

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH » 09 nov 2013 12:25

Faye1971

Even gekeken op mijn oxxio...( staafdiagram verbruiksoverzicht... per dag/maand/jaar...jaar daarvoor enz.)

Ik had in April ( dit Jaar) de verwarming nog aan en in April (vorig jaar) was dat niet nodig...Telt allemaal mee in de voor mij nog komende Eindafrekening ( Begin Januari 2014 )... :?

Mischien is er ook wel iets vergelijkbaars op mijn essent ??? Leuk voor het aankomend jaar... :D ...Kijken en Vergelijken...
Laatst gewijzigd door EnergieH op 09 nov 2013 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Faye1971

Ongelezen bericht door Faye1971 » 09 nov 2013 12:42

EnergieH schreef:Faye1971

Even gekeken op mijn oxxio...( staafdiagram verbruiksoverzicht... per dag/maand/jaar...jaar daarvoor enz.)

Ik had in April ( dit Jaar) de verwarming nog aan en in April (vorig jaar) was dat niet nodig...Telt allemaal mee in de voor mij nog komende Eindafrekening ( Begin Januari 2014 )... :?

Mischien is er ook wel een mijn essent ???... :D ...Kijken en Vergelijken...
Ja, EnergieH, ik heb de verwarming ook een paar keer in april, en zelfs nog in mei aan gehad. Mijn jaarafrekening is over periode okt '12 tot okt'13. Ik hoop voor je dat jouw jaarafrekening enigszins meevalt :wink:

En ja, er is ook een MijnEssent. Ik maak er gebruik van. Een erg handig tooltje.

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH » 10 nov 2013 10:32

13 December 2012 werden mijn (slimme) meters ( slechts 6 jaar oud) voor gas en voor stroom vervangen...

De verbruiksgegevens stopten dus op de dertiende...Op de jaarafrekening over 2012 werden de verbruiksgegevens van de nieuwe (slimme) meters niet meegerekend...Voor gas werd zelfs het voorschotbedrag (dec) niet meegerekend...

Reactie oxxio: Helaas is dit niet de hele maand december, waardoor het voorschotbedrag niet in mindering is gebracht.

Dus die heb ik nog tegoed...

Hoop dat oxxio het voorschotbedrag dec. 2013 wel meerekend dan maak ik mij helemaal geen zorgen...
Dertien voorschotbedragen voor één jaarafrekening...Dat moet goed komen... :D

Topic...Wat is Uw Gemiddeld Verbruik?...Tis maar net wat meegerekend wordt...

Jaarafrekening over 2011 werd het dec. voorschotbedrag gas en het dec. voorschotbedrag stroom niet meegerekend...

Het ging toen om slechts één dag ipv 31 dagen werden er 30 berekend...
Na wat touwtrekken met oxxio heb ik toen de beide voorschotbedragen teruggestort gekregen... :D

Hier de EnergieHenk link...

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 1&t=113412

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH » 10 nov 2013 14:23

Ik zie net dat ik hier en daar het woord Eindafrekening in plaats van Jaarafrekening gebruikt heb...en ik had in de Foruminstellingen m'n Zomertijd nog aanstaan (maar dat zien jullie niet)... :oops:

Men krijgt een Eindafrekening pas als men opstapt bij een Energieleverancier...
Mijn Jaarafrekening loopt van 13dec.2012 tot .?.dec.2013...

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 11 nov 2013 10:19

Slobberbone schreef:
kweenie schreef:

Leuk die berekening maar jij rekent die 28,85 GJ naar M3 om maar zoals je weet verbruiken wij slechts 500 M3 per jaar aan gas en ik geloof niet dat haar woning vergelijkbaar is met zelfde aantal personen.

Ik heb blokverwarming gehad en dat is altijd duurder.
Ja, maar het gaat hier niet om jou... Het gaat hier om iemand die 28,85 GJ aan warmte in een jaar verbruikt. Die warmte kan iemand 'produceren' met bijvoorbeeld een gas-CV of stadsverwarming of electriciteit. Als je de rekening voor het verbruik van 28,85 GJ aan warmte vergelijkt met iemand anders die veel minder warmtevraag heeft, dan kun je niet zomaar stellen dat de manier van warmteopwekking van diegene duur is omdat hij een hogere rekening heeft.

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH » 11 nov 2013 11:34

kweenie

Je kunt niet zomaar stellen dat de manier van warmteopwekking van diegene duur is omdat hij een hogere rekening heeft.

Het gaat hier om iemand die 28,85 GJ aan warmte in een jaar verbruikt. ...(in een Huurwoning)...

O.K. Maar je kunt wel stellen dat deze manier van opwekken veel hogere vastekosten met zich mee brengt ( voor de afnemers ) aan de hand van het Vastrecht per jaar € 384,0165...

Of men wordt een poot uitgetrokken wat aannemelijker is...

Ter vergelijking het GreenChoice vastrecht gas €24,24 per jaar...Een heel verschil...
Laatst gewijzigd door EnergieH op 11 nov 2013 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 11 nov 2013 13:05

Dat ben ik dus niet met je eens. Bij een gasaansluiting heb je ook fikse vaste kosten. Je hebt te maken met de netwerkkosten en vastrecht voor de gasaansluiting van ong. 220 per jaar en je moet zelf apparatuur voor verwarming en warm water aanschaffen (of huren) en onderhouden. Als je de aanschaf en afschrijving en onderhoud op jaarbasis bepaalt, dan zijn de meeste mensen aan vaste kosten niet minder kwijt dan bij stadsverwarming.

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH » 11 nov 2013 13:40

Afbeelding

De manier waarop men tot dit verbruik komt...vind ik al zeer dubieus...
Niet alleen de meetresultaten van dit metertje maar ook de vloeroppervlakte van de woning telt mee in de jaarafrekening.
Het gehele wooncomplex is voorzien van één warmtemeter.

Vloeroppervlakte x eenheid:
Vaste energiekosten hebben betrekking op de warmte die in het gebouw vrijkomt maar niet via de radiatoren, bijvoorbeeld via de c.v. leidingen of het ketelhuis. Deze warmte wordt niet gemeten, maar moet wel betaald worden.

Metertje:
De variabele energiekosten hangen direct samen met het gebruik van uw radiator. Deze kosten worden verdeeld over de totale eenheden van alle meters in het flatgebouw.

Overige kosten:
Overige kosten A zijn over het algemeen kosten die uw beheerder aan ons heeft opgegeven. Deze kosten kunnen bestaan uit vastrecht, elektriciteitsverbruik cv installatie, onderhoud en toezicht cv installatie, afschrijving meters, administratiekosten.

Zie pdf. Warmte Kosten Verdeling ...kostenspecificatie ISTA...

http://www.essent.nl/content/particulie ... index.html

http://www.istanederland.nl/veel_gestel ... index.html

Hoe dit allemaal herleid wordt naar het aantal Gj dat Faye1971 ons heeft meegedeeld is voor mij een raadsel...
Het is in ieder geval niet het aantal Gj dat alleen in de woning is verbruikt en kan dus ook niet als zodanig worden omgerekend naar bijvoorbeeld m³ Gas...

Dan heeft Slobberbone echt wel gelijk het is altijd duurder...

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH » 11 nov 2013 18:34

Faye1971

Om tot een rieële Gj prijs te komen vraag ik Faye1971 bij deze om het eindbedrag jaarafrekening warmte te delen door aantal Gj dat je ons hebt meegedeeld.
Dus all in incl. vastrecht enz...alles.

Ben benieuwd... :D

Faye1971

Ongelezen bericht door Faye1971 » 11 nov 2013 21:57

:mrgreen:
EnergieH schreef:Faye1971

Om tot een rieële Gj prijs te komen vraag ik Faye1971 bij deze om het eindbedrag jaarafrekening warmte te delen door aantal Gj dat je ons hebt meegedeeld.

Geen probleem hoor :wink: . Heb de jaarafrekening erbij gehaald. En dit is de berekening.

Beginstand 08-10-12 157,230
eindstand 12-10-13 186,080 = verbruik van 28,85 GJ

Totaal in rekening gebrachte voorschotten 1.175,40 inclusief BTW (levering warmte 599,22 + vastrecht warmte 317,45 = 916,67 excl btw!)
Totaal verschuldigd 1.109.18 incl BTW
Teveel in rekening gebracht 66,22 incl BTW
Door Essent te incasseren 18,70 incl BTW

1.175,40 : 28,85 = 40,74

Nieuw termijn voorschot 84,92 incl BTW ( was 97,95 incl BTW)

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 12 nov 2013 05:15

Ehm, de werkelijke kosten voor die 28,85 zijn toch 1.109.18? Dus 1.109.18 / 28,85 = 38,45.

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH » 12 nov 2013 12:04

algemeen

Mijn eigen rieële gasprijs is Totaal jaarafrekening (2012) €514,38 delen door 515 ,73 m³ = €0,997 per m³ gas...Loop ik nu naar de meterkast en lees mijn verbruik...491 m³...dan weet ik dat ik 491 x 0,997 = 489,527 Euries heb "verstookt"...Handig... :D ...(periode 13dec2012-12nov2013)...

Faye1971 heeft deze mogelijkheid niet omdat er slechts één Gj meter in het hele wooncomplex is...Jammer...

Dit vond ik nog op de ISTA site...

http://www.istanederland.nl/veel_gestel ... index.html

Hoe krijg ik als bewoner 2 tot 4x per jaar inzicht in mijn energieverbruik?

Dit is mogelijk via 'Monitoring' in de webportal van ista Nederland. Deze tool is binnenkort beschikbaar voor bewoners van complexen met radiografisch (op afstand) uitleesbare meters. Deze radiografische meters worden wekelijks uitgelezen. Hierdoor beschikken wij continu over de actuele verbruiksgegevens, die wij overzichtelijk presenteren in Monitoring. Indien u als bewoner meer inzage heeft in uw eigen verbruik, kunt u bewuster stoken. Dit leidt tot besparing.

De collectieve verwarmingskosten worden , in opdracht van
Essent , gemeten en verdeeld door ista nederland b.v.

Nieuwe meters :

Afbeelding

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 14 nov 2013 05:22

Ehm, je had het toch over all in?
EnergieH schreef:Om tot een rieële Gj prijs te komen vraag ik Faye1971 bij deze om het eindbedrag jaarafrekening warmte te delen door aantal Gj dat je ons hebt meegedeeld.

Dan zou je dus niet alleen de kosten van het gas moeten meenemen in de prijs, maar ook de overige kosten die je wél hebt bij een eigen (cv) warmteinstallatie, maar niet bij stadsverwarming. Dan kom je pas écht tot een reële prijs. Dan zit je toch algauw,rekening houdend met een lager verbruik en dus lagere 'slijtage' op, zo'n €200 tot €300 per jaar voor aanschaf, installatie, renteverlies, onderhoud etc. In jouw situatie is dat dus minstens ong €0,40 per m3 extra. (Of een jaarbedrag van zo'n €700 à €800).

Plaats reactie