LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door EnergieH »

kweenie

Je kunt niet zomaar stellen dat de manier van warmteopwekking van diegene duur is omdat hij een hogere rekening heeft.

Het gaat hier om iemand die 28,85 GJ aan warmte in een jaar verbruikt. ...(in een Huurwoning)...

O.K. Maar je kunt wel stellen dat deze manier van opwekken veel hogere vastekosten met zich mee brengt ( voor de afnemers ) aan de hand van het Vastrecht per jaar € 384,0165...

Of men wordt een poot uitgetrokken wat aannemelijker is...

Ter vergelijking het GreenChoice vastrecht gas €24,24 per jaar...Een heel verschil...
Laatst gewijzigd door EnergieH op 11 nov 2013 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat ben ik dus niet met je eens. Bij een gasaansluiting heb je ook fikse vaste kosten. Je hebt te maken met de netwerkkosten en vastrecht voor de gasaansluiting van ong. 220 per jaar en je moet zelf apparatuur voor verwarming en warm water aanschaffen (of huren) en onderhouden. Als je de aanschaf en afschrijving en onderhoud op jaarbasis bepaalt, dan zijn de meeste mensen aan vaste kosten niet minder kwijt dan bij stadsverwarming.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door EnergieH »

Afbeelding

De manier waarop men tot dit verbruik komt...vind ik al zeer dubieus...
Niet alleen de meetresultaten van dit metertje maar ook de vloeroppervlakte van de woning telt mee in de jaarafrekening.
Het gehele wooncomplex is voorzien van één warmtemeter.

Vloeroppervlakte x eenheid:
Vaste energiekosten hebben betrekking op de warmte die in het gebouw vrijkomt maar niet via de radiatoren, bijvoorbeeld via de c.v. leidingen of het ketelhuis. Deze warmte wordt niet gemeten, maar moet wel betaald worden.

Metertje:
De variabele energiekosten hangen direct samen met het gebruik van uw radiator. Deze kosten worden verdeeld over de totale eenheden van alle meters in het flatgebouw.

Overige kosten:
Overige kosten A zijn over het algemeen kosten die uw beheerder aan ons heeft opgegeven. Deze kosten kunnen bestaan uit vastrecht, elektriciteitsverbruik cv installatie, onderhoud en toezicht cv installatie, afschrijving meters, administratiekosten.

Zie pdf. Warmte Kosten Verdeling ...kostenspecificatie ISTA...

http://www.essent.nl/content/particulie ... index.html

http://www.istanederland.nl/veel_gestel ... index.html

Hoe dit allemaal herleid wordt naar het aantal Gj dat Faye1971 ons heeft meegedeeld is voor mij een raadsel...
Het is in ieder geval niet het aantal Gj dat alleen in de woning is verbruikt en kan dus ook niet als zodanig worden omgerekend naar bijvoorbeeld m³ Gas...

Dan heeft Slobberbone echt wel gelijk het is altijd duurder...

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door EnergieH »

Faye1971

Om tot een rieële Gj prijs te komen vraag ik Faye1971 bij deze om het eindbedrag jaarafrekening warmte te delen door aantal Gj dat je ons hebt meegedeeld.
Dus all in incl. vastrecht enz...alles.

Ben benieuwd... :D

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

:mrgreen:
EnergieH schreef:Faye1971

Om tot een rieële Gj prijs te komen vraag ik Faye1971 bij deze om het eindbedrag jaarafrekening warmte te delen door aantal Gj dat je ons hebt meegedeeld.
Dus all in incl. vastrecht enz...alles.

Ben benieuwd... :D
Geen probleem hoor :wink: . Heb de jaarafrekening erbij gehaald. En dit is de berekening.

Beginstand 08-10-12 157,230
eindstand 12-10-13 186,080 = verbruik van 28,85 GJ

Totaal in rekening gebrachte voorschotten 1.175,40 inclusief BTW (levering warmte 599,22 + vastrecht warmte 317,45 = 916,67 excl btw!)
Totaal verschuldigd 1.109.18 incl BTW
Teveel in rekening gebracht 66,22 incl BTW
Door Essent te incasseren 18,70 incl BTW

1.175,40 : 28,85 = 40,74

Nieuw termijn voorschot 84,92 incl BTW ( was 97,95 incl BTW)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ehm, de werkelijke kosten voor die 28,85 zijn toch 1.109.18? Dus 1.109.18 / 28,85 = 38,45.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door EnergieH »

algemeen

Mijn eigen rieële gasprijs is Totaal jaarafrekening (2012) €514,38 delen door 515 ,73 m³ = €0,997 per m³ gas...Loop ik nu naar de meterkast en lees mijn verbruik...491 m³...dan weet ik dat ik 491 x 0,997 = 489,527 Euries heb "verstookt"...Handig... :D ...(periode 13dec2012-12nov2013)...

Faye1971 heeft deze mogelijkheid niet omdat er slechts één Gj meter in het hele wooncomplex is...Jammer...

Dit vond ik nog op de ISTA site...

http://www.istanederland.nl/veel_gestel ... index.html

Hoe krijg ik als bewoner 2 tot 4x per jaar inzicht in mijn energieverbruik?

Dit is mogelijk via 'Monitoring' in de webportal van ista Nederland. Deze tool is binnenkort beschikbaar voor bewoners van complexen met radiografisch (op afstand) uitleesbare meters. Deze radiografische meters worden wekelijks uitgelezen. Hierdoor beschikken wij continu over de actuele verbruiksgegevens, die wij overzichtelijk presenteren in Monitoring. Indien u als bewoner meer inzage heeft in uw eigen verbruik, kunt u bewuster stoken. Dit leidt tot besparing.


De collectieve verwarmingskosten worden , in opdracht van
Essent , gemeten en verdeeld door ista nederland b.v.


Nieuwe meters :

Afbeelding

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ehm, je had het toch over all in?
EnergieH schreef:Om tot een rieële Gj prijs te komen vraag ik Faye1971 bij deze om het eindbedrag jaarafrekening warmte te delen door aantal Gj dat je ons hebt meegedeeld.
Dus all in incl. vastrecht enz...alles.

Ben benieuwd... :D
Dan zou je dus niet alleen de kosten van het gas moeten meenemen in de prijs, maar ook de overige kosten die je wél hebt bij een eigen (cv) warmteinstallatie, maar niet bij stadsverwarming. Dan kom je pas écht tot een reële prijs. Dan zit je toch algauw,rekening houdend met een lager verbruik en dus lagere 'slijtage' op, zo'n €200 tot €300 per jaar voor aanschaf, installatie, renteverlies, onderhoud etc. In jouw situatie is dat dus minstens ong €0,40 per m3 extra. (Of een jaarbedrag van zo'n €700 à €800).

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door EnergieH »

Faye1971 heeft een Huurwoning...
EnergieH heeft een Huurwoning...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, dus? Dacht je dat deze kosten niet in de huur en de servicekosten verwerkt zitten?

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

En weer een jaar voorbij. Vandaag e-mail van Nuon ontvangen dat ik binnenkort de meterstanden moet doorgeven. Jaarafrekening komt in juni, volgende maand dus. Heb net al berekend dat ik een verbruik heb van ongeveer 670 kWh (mei '13 t/m mei '14)

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Vandaag jaarafrekening Nuon ontvangen. Betreft alleen electriciteit. Heb een verbruik van 711 kWh, periode april '13 t/m 03-06-14 :mrgreen:

Krijg een mooi bedrag terug. :wink:

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Faye1971 schreef:Vandaag jaarafrekening Nuon ontvangen. Betreft alleen electriciteit. Heb een verbruik van 711 kWh, periode april '13 t/m 03-06-14 :mrgreen:

Krijg een mooi bedrag terug. :wink:

Dat is laag hoeveel zonnepanelen heb je ?

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Slobberbone schreef:
Faye1971 schreef:Vandaag jaarafrekening Nuon ontvangen. Betreft alleen electriciteit. Heb een verbruik van 711 kWh, periode april '13 t/m 03-06-14 :mrgreen:

Krijg een mooi bedrag terug. :wink:

Dat is laag hoeveel zonnepanelen heb je ?
Zonnepanelen? Die heb ik niet. Ik woon in een appartement (maisonette) bouwjaar 1986. Heb altijd al een laag verbruik gehad. Ook in mijn vorige woningen. Ik doe niets geks. Woon alleen, werk fulltime. Mijn voorschot was € 68,01, dit heeft Nuon nu verlaagd naar € 19,88. Bedrag is alles inclusief, dus ook netwerkkosten. Wanneer de dagen weer korter worden en de avonden langer, dan verhoog ik mijn voorschotbedrag.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Faye1971 schreef:
Slobberbone schreef:
Faye1971 schreef:Vandaag jaarafrekening Nuon ontvangen. Betreft alleen electriciteit. Heb een verbruik van 711 kWh, periode april '13 t/m 03-06-14 :mrgreen:

Krijg een mooi bedrag terug. :wink:

Dat is laag hoeveel zonnepanelen heb je ?
Zonnepanelen? Die heb ik niet. Ik woon in een appartement (maisonette) bouwjaar 1986. Heb altijd al een laag verbruik gehad. Ook in mijn vorige woningen. Ik doe niets geks. Woon alleen, werk fulltime. Mijn voorschot was € 68,01, dit heeft Nuon nu verlaagd naar € 19,88. Bedrag is alles inclusief, dus ook netwerkkosten. Wanneer de dagen weer korter worden en de avonden langer, dan verhoog ik mijn voorschotbedrag.
Netjes blijft zonde dat die stookkosten dan wel zo hoog zijn :cry:

telka043
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2015 14:31

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door telka043 »

Mijn energieleverancier is Electrabel, ik woon in een 2 onder 1 kap van ongeveer 60 jaar oud met een slechte energie label wel cv en rondom thermopeen.
Het verbruik is
Laag: 3300Kwh, Hoog: 3400 Kwh, Gas: 2300m3.
Naar mijn visie voor een een gezin veel en veel te veel.
Geen waterbed, vijver oid. Wel staat de pc 27/7 aan.
Koelkast en andere apparaten zijn niet ouder dan 4 jaar.
Overdag bijna niemand aanwezig.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door sjohie »

telka043 schreef:Mijn energieleverancier is Electrabel, ik woon in een 2 onder 1 kap van ongeveer 60 jaar oud met een slechte energie label wel cv en rondom thermopeen.
Het verbruik is
Laag: 3300Kwh, Hoog: 3400 Kwh, Gas: 2300m3.
Naar mijn visie voor een een gezin veel en veel te veel.
Geen waterbed, vijver oid. Wel staat de pc 27/7 aan.
Koelkast en andere apparaten zijn niet ouder dan 4 jaar.
Overdag bijna niemand aanwezig.
Een beetje pc kan zeker wel 200W gebruiken, die 24/7 aan is dus 0,2kW*24*365=1752kWh alleen al. :wink:

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Shine »

sjohie schreef:
telka043 schreef:Mijn energieleverancier is Electrabel, ik woon in een 2 onder 1 kap van ongeveer 60 jaar oud met een slechte energie label wel cv en rondom thermopeen.
Het verbruik is
Laag: 3300Kwh, Hoog: 3400 Kwh, Gas: 2300m3.
Naar mijn visie voor een een gezin veel en veel te veel.
Geen waterbed, vijver oid. Wel staat de pc 27/7 aan.
Koelkast en andere apparaten zijn niet ouder dan 4 jaar.
Overdag bijna niemand aanwezig.
Een beetje pc kan zeker wel 200W gebruiken, die 24/7 aan is dus 0,2kW*24*365=1752kWh alleen al. :wink:
Euh Sjohie,
https://www.windows-helpdesk.nl/stroomv ... -computer/
http://www.meesterbrein.com/view.php/ve ... troom.html

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat wil je met die links zeggen?
Link 1 schrijft alleen over het (maximale) vermogen van de voeding en het gemiddelde verbruik per jaar van een PC-gebruiker, daar kun je dus niets mee als je wil weten hoeveel een PC verbruikt die constant aan staat.
Link 2 geeft beter een indicatie hoeveel een PC verbruikt als die de hele tijd aan staat. Daarin wordt onder anderen ook genoemd dat een onzuinig systeem 200 watt per uur kan verbruiken. Dus precies wat Sjohie schreef.

Zita1
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 apr 2013 17:05

Re: Wat is uw gemiddeld energieverbruik?

Ongelezen bericht door Zita1 »

3300 khw verbruikt in 6 maanden 0kt t/m maart i.v.m. nieuwe slimme meter
afrekening over 6 maanden!

Heb geen gas alleen energie, is dit een hoog verbruik ???
woning met 3 pers. 14 jaar energie zuinig A staat in het contract.

Zita

Gesloten